Adobe Systems FÁZE EMPIRICKÁ – tvorba výzkumného nástroje ̶DOTAZNÍK ̶ROZHOVOR ̶POZOROVÁNÍ ̶ROZBOR PSANNÉHO SLOVA Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 1 Adobe Systems FÁZE EMPIRICKÁ – tvorba výzkumného nástroje Výsledek obrázku pro obrázek dotaznik Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 2 Adobe Systems Anketa – není doporučeno užití v DP ̶Jednoduché dotazníkové šetření - jak formulace položek, tak distribuce ̶5 – 10 otázek ̶Výběr respondentu je zcela náhodný bez jakéhokoliv omezení Metoda založená na nepřímém dotazování se respondentů za použití předem písemně formulovaných otázek. Účastník bývá označován jako respondent. Vlastní konstrukce Standardizované Výhody: ̶Efektivnost – není nutné tvořit nový dotazník ̶Definována validita a reliabilita výzkumného nástroje ̶Možnost komparace výsledků se stanovenou normou nebo výstupů šetření uskutečněných totožným dotazníkem Dotazník 3 Adobe Systems Dotazník - základní pravidla tvorby ̶Dostatečná znalost teorie ̶Formulace položek v souladu s cíli a hypotézami šetření ̶Počet položek (moc položek zvýší únavu, ale navýší reliabilitu a validitu) – vyplnění kratší jak 30 min ̶Začátek identifikace – střed nejtěžší – konec nejlehčí položky a ožehavé témata (sex, intimita…) ̶Respektovat požadavky na reliabilitu a validitu ̶Položky ̶Jasné ̶Stručné ̶Sledovat vždy jen jednu proměnnou ̶Neobsahovat zápor ̶Na ožehavé se ptát nepřímo ̶ ̶ Předvýzkum = ověření použitelnosti dotazníku Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 4 Adobe Systems Vážená sestro, jmenuji se Jana Nováková a jsem studentkou 2. ročníku oboru Intenzivní péče na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity. Ráda bych Vás poprosila o pečlivé vyplnění dotazníku, jehož výsledky budou sloužit ke zpracování diplomové práce na téma: „Metody monitorace bolesti u pacienta v bezvědomí“. Vyplněním dotazníku dáváte souhlas se zpracování Vámi uvedených údajů. V průběhu šetření bude věnována maximální pozornost zachování Vaší anonymity. Získané informace budou využity pouze pro studijní účely a budou chráněny před zneužitím. Předem velice děkuji za Váš čas a spolupráci. Bc. Jana Nováková novakova@med.muni.cz ̶Prosím označte pouze jednu odpověď (pokud není v zadání otázky uvedeno jinak). ̶Popřípadě na vytečkované řádky dopište vlastní slovní odpověď. ̶Metody monitorace bolesti u pacienta v bezvědomí ̶Dotazník určený sestrám pracujícím v intenzivní péči Dotazník – komponenty – záhlaví dotazníku Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 5 Adobe Systems ̶Věk, pohlaví, sociální status... ̶Položky koncipované na základě stanovených hypotéz ̶Logické řazení – nejsložitější položky patří do středu dotazníku ̶Požadavky na položky: jasnost, stručnost, kladná forma, nesugestivnost Dotazník – komponenty - položky Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 6 ̶Vzdělání, délka praxe, délka praxe v intenzivní péči, dosažené vzdělání, specializace v intenzivní péči….. Adobe Systems Dotazník – typy položek dle obsahu * ̶Demografické položky ̶Položky zjišťující expertní charakteristiky ̶Výzkumné otázky ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 7 Filtrační položky ̶filtrace nevhodných respondentů – kteří nesplňují charakteristiku cílové populace (např. laik) Kontrolní – L položky ̶ověření pravdivosti odpovědí v klíčových otázkách – ptám se dvakrát na to stejné ale jinak formulovanou otázkou ̶ Přímé položky ̶ptáme se na informace o samotném respondentovi Nepřímé položky ̶ptáme se na jiný subjekt (osobu, věc, společnost…) Adobe Systems Dotazník – typy položek – data diskrétní Uzavřené položky ̶respondent vybírá s nabízených variant ̶náročné na přípravu, lehké na vyhodnocení ̶nevýhoda zjednodušení názoru respondenta - ztráta informaci ̶dichotomické – ano, ne ̶trichotomické ano, ne, nevím ̶polynomické - víc než dvě nabízené varianty Polootevřené položky ̶možnost výběru z variant a prostor pro vyjádření vlastní odpovědi respondenta Otevřené položky ̶snadná formulace ̶těžké vyhodnocování ̶respondent často neodpoví ̶ * Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 8 Výběrové položky ̶Vybírá jednu z nabízených variant Výčtové položky ̶Může vybrat více z nabízených variant Adobe Systems Dotazník – typy položek – data spojitá * Škálové položky ̶Numerické, grafické, symbolické ̶Likertova škála - 1 – 5 (1 = žádný vliv; 5 maximální vliv) ̶Škála hierarchická – řazení proměnných dle významnosti ̶Škála bodová – max. bodů 100 – přidělují se body jednotlivým proměnným dle jejich významnosti ̶ ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 9 Adobe Systems Dotazník – distribuce ̶DOTAZNÍK PŘEDKLÁDÁ VÝZKUMNÍK OSOBNĚ ̶Individuální x kolektivní vyplňování ̶Výzkumník může osobně instruovat respondenty a odpovídat ne jejich dotazy – zvýšení validity odpovědí ̶Vykazuje vyšší návratnost než distribuce v nepřímém kontaktu ̶DOTAZNÍK DISTRIBUOVÁN POŠTOU, ELEKTRONICKY, DALŠÍ POVĚŘENOU OSOBOU ̶Individuální x kolektivní vyplňování ̶Není možnost doplňujících informací od výzkumníka - nepochopení způsobu kompletace ̶Větší pravděpodobnost, že dotazník vyplní osoba nesplňující kritéria cílové populace ̶Vykazuje nižší návratnost než distribuce v přímém kontaktu ̶Pro zvýšení návratnosti dotazníků posílaných poštou je vhodné přiložit ofrankovanou obálku s adresou ̶Dotazník distribuován v přímém i nepřímém kontaktu s respondentem Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 10 Adobe Systems Dotazník –návratnost , využitelnost Minimální návratnost dotazníku by měla činit 60 – 70 %. ̶Návratnost = kolik procent dotazníků z distribuovaných byly vráceny výzkumníkovi ̶ ̶Využitelnost = kolik procent dotazníků z distribuovaných bylo možno využít k analýze výsledků (počet dotazníků po vyřazení z důvodu špatného vyplnění) ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 11 Dotazník – výhody a nevýhody ̶Návratnost dotazníků ̶Chybí kontrola parametrů cílové skupiny – vyplnila dotazník opravdu cílová skupina ̶Není možnost interakce výzkumník – respondent – riziko nepochopení položek ̶Malá flexibilita (nelze dotazník upravit, když při analýze výsledků zjistím nové zjištění nebo chybu) ̶Efektivnost (získání dat v krátkém čase od velkého počtu osob) ̶Výzkumník nemusí být při distribuci a kompletaci dotazníků přítomen ̶Respondent má čas si odpověď promyslet ̶Objektivnost – respondent chráněn před sugescí a subjektivním ovlivněním výzkumníkem ̶Možnost kvantifikace odpovědi ̶Možnost statistického zpracování dat Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 12 Elektronický dotazník – výhody a nevýhody ̶Složení výzkumného souboru ovlivněno dostupností internetu a počítačovou gramotností ̶Výzkumný soubor je tvořen na základě sebevýběru ̶Není možná kontrola zda respondent splňuje kritéria cílového souboru ̶Není možná kontrola, zda se jeden respondent nezúčastnil výzkumu opakovaně ̶Tvorba elektronického dotazníků je náročnější – znalost ̶Respondent může vyplnit dotazník kdykoliv a odkudkoliv ̶Vyšší anonymita respondentů ̶Na distribuci dotazníků jsou minimální finanční náklady ̶Automatická generace datových tabulek a grafů šetří čas ̶Redukce omylů a chyb, které mohou být způsobeny manuálním kódováním ̶Dotazník lze doplnit o další multimediální opory (obrázky, zvuk, video) E-mailové dotazníky Webové dotazníky -Dotazník posílán emailem konkrétní skupině respondentů -Podoba textového dokumentu -Respondent vyplní a posílá emailem spět výzkumníkovy -Dotazník funguje jako webová stránka -Dotazník může vyplnit každý, kdo má přístup na webovou stránku -Informace lze následně automaticky převést do datových tabulek a grafů -Respondenty lze získávat prostřednictvím rozesílání internetového odkazu cílové skupině Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 13 Určete o jaké dotazníkové položky se jedná 1. Vaše pohlaví? a) žena b) muž 2. Kolik je Vám let? (doplňte prosím)……………….. 3. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání? (1H, 7H) a) středoškolské b) vyšší odborné (Dis.) d) vysokoškolské – bakalářské (Bc.) e) vysokoškolské – magisterské (Mgr.) 4. Máte specializaci ve zdravotnictví? (2H, 7H) a) ano, specializace v oboru intenzivní péče b) ano, specializace v jiném oboru c) Ne 5. Pokud jste v otázce č. 4 uvedli, že máte specializaci v jiném oboru (varianta b), doplňte prosím v jakém oboru…………………………………………………………………… 1 Excelentní znalosti 2 3 4 5 Nedosta-tečné znalosti Určete o jaké dotazníkové položky se jedná Faktor Přidělená hodnota 1 - 5 Čas Materiální vybavení Personální vybavení Informovanost o TH Doplňte další významné faktory a ohodnoťte je na škále 1 -5: 8. Označte, prosím, každý následující faktor číslicí 1-5 (1 – omezuje mě minimálně, 5 – extrémně mě omezuje) podle toho, jak velký přikládáte faktoru význam v omezování efektivního provádění Vaší práce (každou číslici lze použít pouze jednou) 8. Označte, prosím, každý následující faktor číslicí 1-5 (1 – omezuje mě minimálně, 5 – extrémně mě omezuje) podle toho, jak velký přikládáte faktoru význam v omezování efektivního provádění Vaší práce (každou číslici lze použít opakovaně ) 8. Označte, prosím, každý následující faktor procentuálním vyjádřením jak moc Vás faktor omezuje v efektivním provádění Vaší práce (součet všech procent uvedených u faktorů musí dávat 100 %) Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 15 Adobe Systems FÁZE EMPIRICKÁ – tvorba výzkumného nástroje Výsledek obrázku pro obrázek slova Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 16 Adobe Systems Rozhovor jako vědecká metoda ̶Uskutečněný s jasným výzkumným zaměřením (je stanoven cíl) ̶Obsahuje jasně formulované otázky s cílem získat potřebná data ̶Provádí ho proškolený výzkumník ̶Interpretace informací může být jak kvalitativní tak kvantitativní Zaměření rozhovoru Zjišťovací – otevřené otázky – zmapování problematiky za účelem tvorby hypotéz a výzkumných otázek = pilotáž Validace výzkumného nástroje Hlavní nástroj výzkumu – získávání konkrétních dat Doplnění výzkumu Metoda založená na přímém dotazování za účelem získání informací. Účastník bývá označován jako informátor. Rozhovor Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 17 Adobe Systems Rozhovor – informovaný souhlas ̶Informátor musí vyslovit souhlas se zařazením do výzkumného šetření nejlépe v písemné podobě, nebo jako součást nahrávky – musí být zmíněno v metodice práce. ̶Vyplněné formuláře s identifikačními údaji informátoru se do závěrečné práce nevkládají – jsou uloženy v archivu autora = zachování anonymity. ̶Součásti příloh práce je vzor formuláře (bez identifikačních údajů informátora). Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 18 Adobe Systems Rozhovor - dělení Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 19 Adobe Systems Rozhovor v kvalitativním a kvantitativním výzkumu Kvantifikace proměnných ̶Přímí nebo nepřímí rozhovor ̶Individuální rozhovor ̶Strukturovaný rozhovor Snaha o detailní popis proměnných ̶Přímí nebo nepřímí rozhovor ̶Individuální nebo skupinový rozhovor ̶Nestrukturovaný nebo polostrukturovaný rozhovor ̶Záznam: nahrávka ̶Zpracování výsledků: přepis nahrávky, kódování, kategorizování ̶Záznam: papírový formulář (obdoba dotazníku), nahrávka ̶Zpracování výsledků: přepis do četnostních tabulek a grafů Druhy rozhovoru ̶Fenomenologické rozhovory ̶Focus group (ohnisková skupina) ̶Etnografické rozhovory ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 20 Adobe Systems Rozhovor – přípravná etapa Okruh Plán O čem Stanovení cílů a výzkumných otázek Nestrukturovaný rozhovor – stanovení okruhů rozhovorů Polostrukturovaný rozhovor a strukturovaný rozhovor - stanovení tazatelských otázek S kým Požadavky na cílovou skupinu Metoda výběru výzkumného souboru Jak Přímí kontakt x nepřímí kontakt (telefon x on-line) Individuální rozhovor x skupinový rozhovor Způsob zaznamenávaní informací (nejčastěji nahrávka a přepis, strukturovaný rozhovor- záznamový arch) Kdy Dohoda s informátorem na termínu rozhovoru Informátora informujte o tématu, předpokládané délce rozhovoru a o formě (strukturovaný – nestrukturovaný; individuální - skupinový; přímí kontakt – nepřímí kontakt) Kde Kde bude rozhovor probíhat (doma, kancelář, kavárna) Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 21 Adobe Systems Rozhovor – pořadí otázek Řazení otázek z hlediska časové osy ̶ ̶ Řazení otázek z hlediska obsahu 1.Zkušenosti a chování 2.Názory a hodnoty 3.Znalosti 4.Vnímání 5.Demografické a kontextové Řazení otázek dle ožehavosti obsahu 1.Méně ožehavé 2.Ožehavé (intimní oblast, sexualita) Řazení otázek dle složitosti 1.Jednoduché na odpověď 2.Složité na odpověď – nejsložitější ve středu 3.Jednoduché na odpověď Závěr Poslední moznost ověřit si informace Podcenění závěru negativně ovlivňuje hodnocení výzkumu informátorem ̶ ̶ Přítomnost Minulost Budoucnost Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 22 Adobe Systems Rozhovor – kvalitativní Pořízení nahrávky ̶Nahrávání může ovlivnit průběh rozhovoru Přepis ̶Mechanická činnost ̶Existují diktafony s automatickým přepisem ̶Přepisy mohou být uskutečněny i jinou osobou než výzkumníkem ̶Do přepisu by měla být zaznamenána i nonverbální komunikace (tón hlasu, smích, pláč, pozice těla…) ̶Vhodné používat sofistikované programy pro analýzu kvalitativního výzkumu (např. Scribe Transcription Software ̶ ̶ ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 23 Rozhovor – výhody a nevýhody ̶Časová náročnost ̶Velký důraz na vytvoření vztahu mezi tazatelem a informátorem ̶Vysoké požadavky na výzkumníka ̶Komunikační – schopnost vyjádřit se ̶Schopnost naslouchání a zpětné vazby ̶Organizační schopnosti ̶Osobnostní (netrpělivost, neporozumění, netaktnost, nadřazenost) ̶Oproštění se od sugesce a hodnocení ̶Schopnost objektivně posoudit informace ̶Malý počet informátorů ̶Cenzura – informátor poví jen to co chce ̶Šum: co chtěl říct – co řekl – co jsem pochopil – co jsem interpretoval…. ̶Možnost ověření pochopení položek ̶Velká flexibilita při sběru dat ̶Vyšší vyplněnost položek ve srovnání s dotazníkem ̶Méně respondentů volí variantu „nevím, nechci se vyjádřit“ ̶Možnost oslovit všechny věkové kategorie – děti, seniory, mentálně retardované, analfabety… Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 24 Adobe Systems FÁZE EMPIRICKÁ – tvorba výzkumného nástroje Výsledek obrázku pro LUPA OBRÁZEK Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 25 Adobe Systems Rozhovor jako vědecká metoda ̶Snaha o objektivní popis proměnné ̶Nejnáročnější metoda sběru dat ̶Nejstarší (spolu s rozhovorem) metoda výzkumu psychologických jevů ̶Provádí ho proškolený výzkumník ̶Interpretace informací může být jak kvalitativní tak kvantitativní Požadavky na výzkumníka ̶Schopnost rychlé adaptace na prostředí pozorování ̶Zachování nezaujatého postoje ̶Schopnost improvizace v nečekaných situacích ̶Schopnost používat nástroj a pomůcky výzkumu ̶Schopnost introspekce ̶ Činnost, která vede k získání nových poznatků – v běžném životě si ho ani neuvědomujeme – je subjektivní. Vědecké pozorování je připravené a organizované pozorování – objektivní. Účastník bývá označován jako proband, sledovaná situace jako případ Pozorování Zaměření pozorování ̶Činnosti (fyzické, zručnost) ̶Sociální vztahy ̶Sociokulturní prostředí Rysy vědeckého pozorování ̶Plánovitost ̶Systematičnost ̶Objektivnost ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 26 Adobe Systems Pozorování - dělení Adobe Systems Pozorování nestrukturované - proces Prostý narativní popis sledované situace – na jeho základě jsou vytyčeny proměnné pro další pozorování Vytyčená proměnná se stává ohniskem (focus) dalšího pozorování Hledání důkazů podporujících závěry pozorování Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 28 Adobe Systems Pozorování – výhody a nevýhody ̶Pozorováním lze zachytit neuvědomované (rutinní) proměnné ̶Pozorovat lze i proměnné a vztahy mezi nimi, které by v rozhovoru respondent chtěl skrýt ̶Zúčastněné pozorování = výzkumník členem cílové skupiny - ideální možnost pro skryté pozorování = malá míra přetvářky pozorovaných ̶Zúčastněné pozorování = výzkumník má bezprostřední zkušenost se situací, kterou pozoruje „prožívá situaci na vlastní kůži“ může jí vnímat všemi smysly ̶Vysoká náročnost pro výzkumníka z hlediska komunikačních, sociálních schopností a schopnosti objektivního pohledu ̶Zúčastněné pozorování = velká míra participace výzkumníka může ovlivnit přirozený vývoj proměnných ̶Nevhodné chování výzkumníka může navodit neochotu pozorovaných k dalšího výzkumu ̶Vnímavost k pozorovaným jevům - výzkumník nemusí zachtít přesně všechny proměnné, nebo jim může přikládat malou váhu Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 29 Adobe Systems Pozorování v kvalitativním a kvantitativním výzkumu Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 30 Adobe Systems FÁZE EMPIRICKÁ – tvorba výzkumného nástroje Výsledek obrázku pro obrázek slova Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 31 Adobe Systems Posuzované texty ̶Kroniky ̶Deníky ̶Životopisy ̶Eseje na určité téma ̶Zdravotnická dokumentace Kvalitativní výzkumná metodologie ̶Analýza dat obdobná s nestrukturovaným rozhovorem - psaný text lze posuzovat jako přepis rozhovorů ̶U historických dokumentů většinou není možné doplnit informace dotazováním ̶U nově vzniklých dokumentů (esejí na určité téma) lze získané informace doplnit rozhovorem ̶Formou eseje je vhodné se ptát na ožehavé témata (sexualita, šikana) - menší stud informátorů Metoda založená na připraveném a organizovaném rozboru psaného textu. Rozbor psaného textu Historické dokumenty Nově vzniklé dokumenty Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 32 Kvantitativní výzkumná metodologie ̶Strukturované pozorování psaného textu ̶Kvantitativní výzkumná metodologie ̶Do předem vytvořeného záznamového archu zaznamenat výskyt nebo objektivní charakteristiky sledované proměnné Adobe Systems Žádosti o povolení sběru informací ve FN Brno Žádost o povolení šetření ̶Poskytnutí informací pro studijní účely - Fakultní nemocnice Brno (fnbrno.cz) Etická komise ̶Etická komise - Fakultní nemocnice Brno (fnbrno.cz) Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 33 Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 34 Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 35 Domácí úkol: Vytvořte krátký dotazník na jakékoliv téma. Dotazník bude obsahovat: -Záhlaví dotazníku se všemi povinnými komponentami -Dichotomickou uzavřenou položku zjišťující demografické údaje -Otevřenou položku zjišťující demografické údaje -Polynomickou uzavřenou položku výběrovou -Polynomickou uzavřenou položku výčtovou -Trichotomickou polootevřenou položku výběrovou -Škálovou položku - -Odkazy na dotazníky mi prosím pošlete na adresu: 59873@mail.muni.cz Každý student vytvoří DVA dotazníky, ve dvou platformách (dotazníky mohou být totožné): Google formuláře: Formuláře Google – zdarma vytvářejte a analyzujte průzkumy. Platforma Survio: Survio® | Dotazník zdarma | Vytvořit online dotazník Adobe Systems Hodně zdaru při výzkumu Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 36