KOMUNITNÍ VÝŽIVA A VÝŽIVA V KOMUNITNÍ PÉČI •Roste význam primární péče odrážející •demografické změny – populační stárnutí, měnící se rodinné struktury •Změny struktury pacientů – nárůst chronicky nemocných •Ekonomické faktory – drahá léčba na vysoké technologické úrovni – technika v terénní péči (peritoneální dialýza, parenterální výživa) •Změny v postojích a chování příjemců zdravotní péče – náročnější a kritičtější veřejnost, informovaný klient – již není pasívní – vyhledává • i alternativní péči •Významný nárůst onemocnění související se způsobem života Hlavní zdravotní problémy české společnosti na základě rozboru příčin nemocnosti a úmrtnosti •Srdeční a cévní onemocnění •Nádorová onemocnění •Úrazy •Narušování přirozené obměny populace •Patologické změny imunity •Drogové závislosti •HIV/AIDS a jiné významné infekce •Vrozené a systémové vady dětí PRIORITA – ZMĚNA ŽIVOTNÍHO STYLU •POZITIVNÍ ZMĚNY STRAVOVACÍCH ZVYKLOSTÍ •SNIŽOVÁNÍ PREVALENCE KUŘÁCTVÍ •OMEZOVÁNÍ A ZVLÁDÁNÍ NADMĚRNÉHO STRESU •ZLEPŠENÍ REPRODUKČNÍHO ZDRAVÍ •SNÍŽENÍ SPOTŘEBY ALKOHOLU •OPTIMALIZACE POHYBOVÉ AKTIVITY •Komunita je definována jako souhrn osob, které žijí v určitém vymezeném prostoru, kde vykonávají každodenní aktivity, obvykle tvoří autonomní jednotku. Je to typ organizace, kde jsou odstraněny vztahy nadřízenosti a podřízenosti, čímž se dosahuje lepší komunikace a spolupráce (Encyklop. slovník). •WHO - komunita je sociální skupina determinována geografickými hranicemi a / nebo společnými hodnotami a zájmy. Její členové se vzájemně znají a vzájemně ovlivňují. Toto je realizováno uvnitř dílčích sociálních struktur a projevuje se normami, hodnotami a sociálními institucemi, které vytváří. • • • •Komunita je jednou ze 4 základních oblastí primární péče definovaných pracovní skupinou WHO pro primární péči. Komunita – zdraví celé komunity zahrnuje dobrovolnou činnost jednotlivých členů komunity, skupin i terénních pracovníků. Činnost je zaměřena na podporu zdraví, informování veřejnosti a plánování a realizaci zdravotnických aktivit komunity. • •3 společné prvky •* lidé – členové komunity nebo obyvatele •* místo – geografické nebo časové určení •* funkce – cíle a aktivity komunity • • • • • KOMUNITNÍ VÝŽIVA •Komunitní výživa se snaží předcházet nemocem a zlepšovat zdraví, výživu, pohodu osob nebo skupin v komunitě. • Práce zabývající se vztahem mezi lidmi a jejich stravou tj. shromažďování informací o konzumaci potravin a nutričním stavu, analýza příjmu potravin, změna stravovacích návyků, poradenství a nutriční výchova a vzdělávání, léčba nemocí aj. (v užším pojetí). • •Práce spojená s plánováním, zaváděním a hodnocením projektů a programů, poradenství a konzultace institucím, skupinám a jednotlivcům v oblasti výživy, potravin a souvisejících zdravotních otázek - zaměřená na místní komunitu ( na skupinu či individuálně). • • VÝŽIVOVÁ POLITIKA •Výživová politika - komplex výchovných , ekonomických, technických a legislativních opatření cílených ke zlepšení výživy obyvatelstvy ve smyslu aktualizovaných vědeckých poznatků neboli převedení odborných a vědeckých poznatků o výživě do praktických opatření ke zlepšení nutriční úrovně obyvatelstva. •Lidé pracující v komunitní výživě na různých úrovních společnosti jsou důležitými aktéry v provádění potravinové a výživové politiky. • KOMUNITNÍ PÉČE •Komunitní péče je spektrem zdravotních, sociálních a dalších služeb, poskytovaných nemocným a zdravým občanům, rodinám, skupinám určité komunity ( geografické, etnické). Tyto služby doplňují primární péči. KP je orientovaná více na skupiny a celé komunity, činnosti vycházející z potřeb komunity. • • KOMUNITNÍ PLÁNOVÁVNÍ •Komunitní plánování proces zjišťování potřeb členů komunity. Cílem je hledat řešení, která nejlépe odpovídají místním podmínkám a potřebám. A podle nich utvářet fungující systém zdravotních a sociálních služeb v komunitě. ( spolupráce uživatelů služeb, jejich poskytovatelů a zadavatelů) •1. Vyhledávání skupin •2. Určení věkové struktury a stanovení potřeb •3. Zhodnocení stávajících služeb a možností : • zdravotní, sociální a další nestátní subjekty •4. Posouzení situace a stanovení společné koncepce-multidisciplinární tým • • •Dva základní modely komunitní péče •Orientace na zdraví komunity (ochrana podpora zdraví) – obsahuje všechny prvky zdravotní péče • primární – edukace, sekundární- screening, terciární- rehabilitace •Orientace na komunitu péče o nemocné jednotlivce a jejich rodiny, péče při akutních a chronických onemocněních, péče v domácnosti nebo komunitních organizacích •Přínos užitku celé komunitě i z pohledu klienta - •Cíl zdraví komunity a spolupráce pro zdraví komunity • • •Obecný cíl intervencí – zlepšení zdraví populace celé komunity •Komplexnost procesu – intervence pravidelné, časté a na různých úrovních • např. životní styl – kouření ne pouze jednotlivec, ale i ostatní členi komunity, politické a společenské tlaky • KOMUNITNÍ ZDRAVÍ •1 Stav zdraví komunity – biologická dimenze ( mortalita, střední délka života, RF… • - psychická dimenze ( spokojenost klientů) • - sociální dimenze (funkční úroveň komunity, kriminalita…) •2 Struktura - služby a zdroje komunity( počet lůžek.., demografická a socioekonomická data) • 3 Proces efektivní činnost komunity a řešení problémů • •Šetření komunitního zdraví – epidemiologická data se vztahem ke zdraví a zdravotnímu stavu komunity a jejích členů. • Hlavním šetřením je na základě sběru a analýzy dat popsat a vysvětlit zdravotní stav a zdravotní podmínky populace žijící v komunitě: • *popsat zdravotní stav populace •* vyhledat rizikové skupiny v kontextu ohrožení zdraví •* vysvětlit zdravotní stav populace v souvislostech a potenciální příčinnosti •* zhodnotit intervence pro zlepšení zdraví populace • Práce zaměřená na komunitu v oblasti výživy: •Definovat nutriční problém dané komunity • •Podílet se na formulaci vhodné nutriční politiky na různých úrovních – např. místní, národní • •Plánovat, realizovat a hodnotit programy podporující zdraví zaměřené na výživu a potraviny • •Poskytovat poradenskou činnost • •Poskytovat nutriční vzdělání různým odborníkům, institucím • • •Připravovat edukační materiály s tématem zdraví • •Účastnit se nebo vést výzkumnou činnost • •Zabezpečit návaznost nutričních intervencí na ostatní oblasti komunitní ho života – zdravotnictví, sociální péče, ekonomika, politika atd.) • • Zvyšovat svoji odbornou kvalifikaci • •