Komunitní péče Martina Mičková Obsah Reforma psychiatrické péče Komunitní péče • Principy • Intervence • Komunitní týmy • Case management (case manager) • Multidisciplinární přístup Reforma psychiatrické péče • Strategie reformy psychiatrické péče byla schválena ministrem zdravotnictví 7. října 2013 • Jednou z oblastí, na kterou se proces reformy psychiatrické péče zaměřuje, je kvalita péče a oblast naplňování lidských práv osob s duševním onemocněním. • Základní změnou v systému péče o lidi s duševním onemocněním by mělo být systematické poskytování koordinované, vzájemně propojené péče zaměřené na zotavení pacienta/klienta. • Transformace – cílem transformace není tzv. dehospitalizace čili propouštění pacientů z PN bez zajištění návazných služeb, ale naopak, vytvoření komplexního systému péče Reforma psychiatrické péče Základní pilíře reformy psychiatrické péče: 1. Ambulantní péče 2. Akutní lůžka psychiatrických nemocnic 3. Psychiatrické léčebny 4. Centra duševního zdraví (komunitní péče) Komunitní péče „ Komunitní péče je široký soubor služeb, programů a zařízení, jehož cílem je pomoci lidem s duševní poruchou žít co nejvíce v podmínkách běžného života, subjektivně co nejuspokojivějším způsobem tak, aby mohly být co nejvíce naplněny jejich zdravotní, psychologické a sociální potřeby.“ Petr, Marková a kol.(s. 45, 2014) Komunitní péče Komunitní péče znamená poskytovat podporu a intervence na správné úrovni a ve správný čas. Podpora je poskytována nejen klientovi, ale i jeho okolí systémem služeb: 1. V komunitě: prostředí klientovi vlastní 2. Komunitou: nezdravotnické služby, běžná populace 3. Pro komunitu: podpora není směrována pouze ke klientovi, ale i k jeho okolí Komunitní péče - principy • Snadná dostupnost zdravotních a sociálních služeb • Návaznost mezi jednotlivými službami, zajištění kontinuity péče • Individuální přístup respektující potřeby klienta • Partnerský přístup • Flexibilita Komunitní péče – intervence Asertivní komunitní péče (Assertive Community Treatment – ACT) • Forma intenzivní podpory • Zaměřuje se na 10 – 20% klientů, kteří selhávají ve více životních oblastech Flexible Assertive Community Treatment (FACT) • Rozšířenější forma ACT umožňující lepší možnost zotavení, podpory a psycho – sociální rehabilitace Komunitní péče – intervence Zotavení (Recovery) • Dominující princip při poskytování péče duševně nemocným Zotavení je: „hluboce osobní a jedinečný proces změny postojů, hodnot, pocitů, cílů, dovedností a rolí. Je to způsob života, který je uspokojující, nadějný, přínosný, a to dokonce i s omezeními, která nemoc přináší. Uzdravení zahrnuje rozvoj nového smyslu a účelu v životě, jak se člověk vymaňuje z katastrofických dopadů duševní nemoci.“ Anthony 1993 • K tomu, aby zotavení nastalo, je zapotřebí široká škála lidí – jak psychiatrů, tak zaměstnavatelů, tak sociálních pracovníků…, ale hlavní zodpovědnost je na klientovi, jak se rozhodne, kudy povede jeho cesta…jde o hledání a nalezení nového smyslu života. • Fáze zotavení: naděje – zplnomocnění – odpovědnost sama za sebe – smysluplná životní role Komunitní péče – intervence Zvládání nemoci ( Illness Management) • Cílem je podpořit klienta při nácviku dovedností, které by mu pomohly zvládat onemocnění a podpořit ho při dosahování osobních cílů Model individuálního umístění a podpory (Individual Placement and Support – IPS) • Podpora při hledání práce • Průběžná podpora v zaměstnání Podpora rodiny a osob blízkých, psychoedukace • Komunikace s rodinou o onemocnění, medikaci • Cílem je snížit napětí, podpořit dobré vztahy Komunitní péče – intervence Integrovaná podpora klientů s duální diagnózou • Podpora klientů se závažným duševním onemocněním a závislostí • Podpora je nabízena formou individuálního a skupinového poradenství Pěč, Probstová ( 2009, s. 24 – 27) Komunitní péče - komunitní týmy Komunitní týmy: • Jsou hlavní specializovanou mimo - nemocniční službou • Úzce spolupracují s poskytovateli zdravotních a sociálních služeb • Různé zaměření dle cílových skupin (SMI, senioři, adoloscenti, závislosti) • Jsou vždy založeny na multidisciplinárním přístupu a case managementu Cíl: Hlavním cílem komunitních týmů je poskytovat klientům/pacientům a jejich rodinným příslušníkům podporu v běžných situacích života a předcházet stavům, které by mohly vyžadovat hospitalizaci. Komunitní péče – case management Case management je profesionální metoda, jejíž význam spočívá v nastavení jednotného postupu různých odborníků a služeb, zapojených u klienta Zahrnuje dvě roviny podpory: 1. individuální poradenství, konzultace a terapie klienta v jeho vlastním prostředí 2. propojení/napojení klienta s potřebnými službami v komunitě • Cíl je stabilizace podporované osoby, zplnomocňování a podpora klienta hledat zdroje ve vlastním prostředí • Práci s klientem koordinuje case manager/klíčový pracovník Komunitní péče – case manager • Aktivně vyhledává klienty • Sleduje dlouhodobý proces péče/podpory u klienta (dělá průběžná hodnocení) • Flexibilně plní úkoly v procesu zotavení, v procesu léčby a motivace k ní • Při destabilizaci klienta podporuje, pomáhá mu hledat cestu ke stabilizaci • V případě sestry – edukuje, koordinuje zdravotní péči • Podporuje klienta při hledání bydlení, práce, financí a celkové životní pohody • Podporuje rodinu či osoby blízké Centrum duševního zdraví – příklad komunitní služby • Zdravotně – sociální nízkoprahová služba • Cílová diagnostická skupina (SMI) • Regionální odpovědnost Funkce CDZ: • Prevence hospitalizací či jejich zkrácení • Včasný záchyt rozvoje vážného duševního onemocnění a rychlé započetí léčby • Podpora dlouhodobě hospitalizovaných osob během návratu a znovuzapojení do běžného života • Podpora klienta/pacienta na jeho cestě k zotavení Komunitní péče - Multidisciplinární přístup • Multidisciplinární přístup je způsob práce založený na vzájemné spolupráci, efektivní komunikaci a plánování všech zapojených subjektů, tak aby byl co nejlépe využíván potenciál jejich znalostí, zkušeností a intervencí ve prospěch jednotlivce nebo skupiny, jimž je poskytována podpora. • Multidisciplinární přístup vychází z myšlenky, aby v rámci péče o duševně nemocné bylo zapojeno co nejvíce profesí, a to jak z oblasti zdravotní, tak nezdravotní. Členové multidisciplinárního týmu mají poskytnout člověku s duševním onemocněním podporu ve všech oblastech jeho života (zdravotní, pracovní, sociální, vztahovou – jedná se o bio – psycho – sociální pojetí nemoci) Komunitní péče Multidisciplinární přístup – tři úrovně • I. úroveň: uvnitř jednoho týmu komunitních služeb či lůžkových organizací • II. úroveň: virtuální tým mezi lůžkovými a komunitními týmy • III. úroveň: komunitní síť mezi obcí, službami, běžnou komunitou a dalšími sektory Multidisciplinární přístup I. úroveň • Cíl: Cílem je vytvoření multidisciplinární spolupráce organizované formou jednoho týmu s definovanými členy, sdílenými hodnotami a společnými týmovými postupy a procesy, které vedou k podpoře klienta na jeho cestě k zotavení. • Typy: 1. Pracovníci CDZ nebo komunitního týmu 2. Pracovníci akutní či následné psychiatrické péče Klient Vedoucí týmu, koordinátor multidisciplinární práce (u CDZ 2 vedoucí – za zdravotní a sociální část) Lékař Psycholog Psychiatrická/ všeobecná sestra Sociální pracovník Peer konzultant Case management Rodina/osoby blízké Opatrovník a další zapojené profese, IPS specialista… Multidisciplinární přístup v rámci CDZ nebo komunitního týmu MultidisciplinárnípřístupI.úroveňtýmy naodděleníMultidisciplinárnípřístupI. úroveňtýmynaoddělení Staniční sestra – koordinátor multidisciplinární péče Sestra – klíčový pracovník Lékař Zdravotně sociální pracovník či jiná profese Psycholog Pacient/klient Rodina/osoby blízkéPracovník CDZ nebo komunitního týmu Multidisciplinární přístup II. úroveň Multidisciplinární spolupráce mezi dvěma týmy • Jedná se o postupné navazování takové spolupráce, která vede ke slaďování péče kolem jednoho konkrétního klienta/pacienta, například tzv. virtuální týmy Cíl: Cílem rozvoje spolupráce mezi lůžkovými a komunitními službami je vzájemné sladění pohledů a metod práce tak, aby byla zajištěna maximální kontinuita péče o pacienta/klienta. Pobyt na lůžkovém zařízení by neměl být zcela vybočením z plánu, na kterém klient pracoval spolu s komunitními službami. Spolupráce by měla taktéž zajišťovat rychlou návaznost potřebné péče hned po propuštění, na jehož přípravě začínají týmy spolupracovat již při přijetí pacienta. Spolupráce virtuálního týmu Pacient/ klient Klíčový pracovník oddělení Lékař Psycholog Zdravotně sociální pracovník či jiná profese Pracovník CDZ nebo jiné komunitní služby Case management Rodina, osoby blízké Opatrovník, úřady… Setkání s pacientem, plánování v triádě Triádou se rozumí zástupce komunitní služby, klíčový pracovník oddělení a pacient. Při všech schůzkách pracovníci aktivně spolupracují s pacientem na možnostech podpory, plánu zotavení, plánu přechodu. Zapojením pacienta do spolupráce se vytváří prostor pro zplnomocňování pacienta, který přebírá zodpovědnost za svou roli při realizaci plánu. Pacient/klient Klíčový pracovník oddělení Pracovník komunitního týmu/ CDZ Rodina/ osoby blízké Multidisciplinární přístup III. úroveň Multidisciplinární spolupráce v rámci jedné spádové oblasti Cíl: Multidisciplinární spolupráce na třetí úrovni spočívá v ustavení týmu, který spoluprací různých sektorů a subjektů přispívá k řešení složité situace člověka s duševním onemocněním. Mezi významné představitele patří odborníci primární péče, zástupci sociálních služeb, veřejných opatrovníků, CDZ/komunitních týmů, zaměstnavatelů a místních podnikatelů a policie. Centra duševního zdraví/komunitní týmy mají důležité úkoly, nejen jako poskytovatelé podpory pro lidi s vážným a dlouhodobým duševním onemocněním, ale i jako konzultanti pro ostatní poskytovatele služeb (např. pro praktické lékaře), tak v prevenci duševních problémů a léčbě lidí. Systém péče o duševně nemocné ve spádové oblasti Pracovník CDZ/komunitního týmu Primární péče Školy Ošetřující psychiatr Úřady, instituceRodina, osoby blízké Peer konzultant Sociální, pobytové služby Opatrovník …. Multidisciplinární přístup III. úroveň 1. Případové workshopy Cílem je výměna informací, zhodnocení situace člověka, vytvoření a propojení podpůrné meziresortní sítě, hledání a stanovení optimálního řešení a plánování společného postupu, který povede k naplňování potřeb člověka. Konečným výstupem je vyřešení obtížné situace, kde postup řešení je naplánován v individuálním plánu péče. Pracovník CDZ/komunitního týmu Case management ˇPacient/klient Rodina Pracovníci azylového domu Psychiatr Pracovníci katastrálního úřadu Zdroje: • https://www.psychiatrie.cz/images/stories/MZ_psychiatrie_pruvodce_final.pdf • https://www.mzcr.cz/wp- content/uploads/wepub/18149/39439/Pr%C5%AFvodceReformou_komplet.pdf • https://archiv.ihned.cz/c1-66871750-dva-a-pul-tisice-pacientu-se-uz-diky-reforme-dostalo-z- leceben-domu • https://www.reformapsychiatrie.cz/clanek/metodika-zavadeni-multidisciplinarniho-pristupu-v- peci-podpore-lidi-s-dusevnim-onemocnenim • https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/15623/38543/Maly_pruvodce_CDZ.pdf • PETR, Tomáš a Eva MARKOVÁ. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada, 2014. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-4236-6. • PĚČ, Ondřej a Václava PROBSTOVÁ. Psychózy: psychoterapie, rehabilitace a komunitní péče. V Praze: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-253-3. • RAGINS, Mark. Cesta k zotavení. Praha: Fokus, 2018. Marco Cavallo. ISBN 978-80-902741-1-2. Děkuji za pozornost