Adobe Systems Teorie lidských potřeb Charakteristickým rysem moderního ošetřovatelství je vyhledávání a plánovité uspokojování potřeb zdravých i nemocných Adobe Systems Zápatí prezentace 2 POTŘEBA Adobe Systems > > > Zápatí prezentace 3 Ovlivnění potřeby (1) POTŘEBA Ovlivnění, pociťování a naplňování Okolnosti vzniku nemoci Nemoc > vývojové stádium (dítě, dospělý) > Osobnost Jak jsme se již bavili jedním z požadavků koncepce ošetřovatelství je péče poskytovaná pomocí ošetřovatelského procesu. Hlavním důvodem proč využívat OP je snaha o o to aby pacient byl středem zájmu sestra a péče mu byla šitá na míru. Dá se tedy říci že se jedná o kontinuální cyklická proces nikdy\ nekončící interakce mezi sestrou a klientem. Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Ovlivnění potřeb (2) Jak jsme se již bavili jedním z požadavků koncepce ošetřovatelství je péče poskytovaná pomocí ošetřovatelského procesu. Hlavním důvodem proč využívat OP je snaha o o to aby pacient byl středem zájmu sestra a péče mu byla šitá na míru. Dá se tedy říci že se jedná o kontinuální cyklická proces nikdy\ nekončící interakce mezi sestrou a klientem. Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Motivace ̶potřeba startuje proces motivace ̶potřeba určuje směr, sílu a délku trvání chování ̶většina našeho chování je řízena motivací ̶potřeby lze naplňovat zdravým či škodlivým způsobem ̶ ̶Vědomá motivace -uvědomujeme proč něco děláme ̶Nevědomá motivace -neuvědomujeme proč něco děláme Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Schéma motivace Žárovka na žlutém pozadí s načrtnutými paprsky světla a kabelem Adobe Systems Zápatí prezentace 7 Abraham H. Maslow Psychologist Abraham Maslow was a pioneer in positive psychology, envisioning what was right with his clients, rather than what was wrong. ̶žil 1908-1970 ̶Holisticko dynamický model ̶vytyčil přednostní vnímání a prožívání dysfunkce v fyziologických potřebách ̶po naplnění potřeb v nižších patrech pyramidy se do popředí dostanou potřeby z vyšších pater ̶vychází z ní i mnoho ošetřovatelských modelů a teorii ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 8 Nižší potřeby ̶jsou přítomny už od narození ̶přednostní uspokojování nižších potřeb před vyššími potřebami ̶ ̶ Vyšší potřeby ̶vznikají fyziologicky později než nižší potřeby ̶čím víš v jsou umístěny v pyramidě potřeb, tím méně jsou podstatné pro život ̶naplnění vyšších potřeb vede k vnitřnímu klidu ̶ Teorie Abrahama H. Maslowa Adobe Systems Zápatí prezentace 9 Maslowova pyramida potřeb ANIMACE - pračlověk Adobe Systems Zápatí prezentace 10 ̶ ̶ ANIMACE Adobe Systems Zápatí prezentace 11 Dům životních potřeb dle Chloubové (1992) ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 12 Teorie potřeb Manfreda Max-Neefa ̶„Model rozvoje lidské škály“ ̶ klasifikoval potřeby jako nehmotné, nekonečné a určité ̶jsou ovlivňovány lidskými kulturami a časovými periodami ̶potřeby rozděleny na potřeby existence a přežití ̶ ̶mezi základní lidské hodnoty řadil základní potřebu bytí, ochranu, city, porozumění, účastnění se, rekreaci, tvoření a svobodu ̶bytí, vlastnictví, dělání a interakce. ̶ ̶ Mínil, že v rámci uspokojování jedné potřeby může dojít ke snížení nebo úplnému znemožnění uspokojení druhé potřeby. Lidé hledají objekt a způsob uspokojení své potřeby. Každé uspokojování vlastních potřeb je ovlivněno kulturou. U rozdílných kultur vznikají potřeby, jež by odlišné kultury absolutně neměly a nevyžadovaly je ve které klasifikoval potřeby jako nehmotné, nekonečné a určité. Dále předpokládal, že potřeby jsou ovlivňovány lidskými kulturami a časovými periodami. V teorii M. Max-Neefa jsou potřeby rozděleny na potřeby existence a přežití. Max-Neef mezi základní lidské hodnoty řadil základní potřebu bytí, ochranu, city, porozumění, účastnění se, rekreaci, tvoření a svobodu. Déle potřeby definoval v kategoriích týkajících se podstatných struktur života jako je bytí, vlastnictví, dělání a interakce. [15, 18, 20, 24] V této teorii se také zabýval uspokojováním potřeb a jejich ovlivňováním se navzájem. Mínil, že v rámci uspokojování jedné potřeby může dojít ke snížení nebo úplnému znemožnění uspokojení druhé potřeby. [15, 18, 20, 24] Lidé hledají objekt a způsob uspokojení své potřeby. Každé uspokojování vlastních potřeb je ovlivněno kulturou. U rozdílných kultur vznikají potřeby, jež by odlišné kultury absolutně neměly a nevyžadovaly je. [18] Adobe Systems Zápatí prezentace 13 Klasifikace potřeb podle Hendersonové ̶1. Pomoc pacientovi s dýcháním - potřeba dýchání ̶2. Pomoc při přijmu potravy - potřeba výživy ̶3. Pomoc při vyměšování - potřeba vyprazdňování moče a stolice 4. Pomoc při udržení žádoucí polohy - potřeba aktivity tělesné i duševní ̶5. Pomoc při odpočinku a spánku - potřeba odpočinku a spánku ̶ 6. Pomoc při oblékání svlékání a používání vhodného oděvu - estetické potřeby ̶7. Pomoc při udržování tělesné teploty a v normálním rozmezí - potřeba tepla ̶8. Pomoc při udržování čistoty a upravenosti těla, ochrana kůže - potřeba očisty a hygieny ̶9. Ochrana nemocného před nebezpečím z okolí - potřeba bezpečí a jistoty ̶10. Pomoc při komunikaci nemocného, při vyjádření jeho pocitů a potřeb - potřeba komunikace ̶11. Pomoc při vyznávání víry, akceptování jeho pojetí dobra a zla - duchovní potřeby ̶12. Pomoc při produktivní činnosti nemocného - potřeba seberealizace a sebeaktualizace ̶13. Pomoc v odpočinkových činnostech - potřeba odpočinku a spánku ̶14. Pomoc při učení - potřeba seberealizace ̶ Potřeby nemocného jsou závislé na povaze nemocného a sociální situaci, ve které žije. Adobe Systems Zápatí prezentace 14 Model funkčních vzorců zdraví - Marjory Gordon ̶1. Vnímání zdraví-udržování zdraví, obsahuje vnímání zdraví a pohody jedincem a způsoby jakými se stará o vlastní zdraví. ̶2. Výživa-metabolizmus zahrnuje způsob příjímání potravy a tekutin ve vztahu k metabolické potřebě organizmu. ̶3. Vylučování - zahrnuje exkreční funkci střev, močového měchýře a kůže ̶4. Aktivita-cvičení obsahuje způsoby udržování tělesné kondice cvičením nebo jinými aktivitami, zahrnuje aktivity denního života, volného času a rekreační aktivity ̶5. Spánek-odpočinek zahrnuje způsob spánku, oddechu, relaxace. ̶6. Citlivost (vnímání) poznávání obsahuje schopnost smyslového vnímání a poznávání, včetně bolesti, a poznávací (kognitivní) schopnosti jedince: orientace, řeč, paměť, abstraktní myšlení, schopnost rozhodovaní atd ̶7. Sebepojetí-sebeúcta vyjadřuje, jak jedinec vnímá sám sebe, jakou má o sobě představu ̶8. Role-vztahy obsahuje přijetí a plnění životních rolí a úroveň interpersonálních vztahů ̶9. Reprodukce-sexualita zahrnuje reprodukční období a sexualitu, včetně spokojenosti, změn. ̶10. Stres, zátěžové situace -zvládání, tolerance obsahuje celkový způsob tolerance a zvládání stresových či zátěžových situací. ̶11. Víra-životní hodnoty obsahuje individuální vnímání životních hodnot, cílů a přesvědčení, včetně víry (náboženského vyznání) a transcendentna (to, co překračuje naši rozumovou a smyslovou zkušenost), které jedince ovlivňují. ̶12. Jiné. Marjory Gordon absolvovala, základní ošetřovatelské vzdělání na Mount Sinai Hospital School of Nursing v New Yorku. Dále absolvovala bakalářské a magisterské studium, opět v New Yorku. Již od svých kariérních začátků věnovala pozornost celistvému pojetí člověka. Svou doktorskou práci zaměřila na pedagogickou psychologii, jež byla zaměřena na diagnostické hodnocení. V roce 1974 definovala 11 okruhů chování a v roce 1987 zveřejnila Model funkčního zdraví. Mezi její velké úspěchy patřilo získání titulu profesorky, koordinátorky a prezidentky North American Nursing Diagnostic Association, kterou byla až do roku 2004. [13, 20] Model je vydedukován ze vzájemného propojení osoby a prostředí. Celkový zdravotní stav osoby je odvozen od mnohostranného propojení bio-psycho-sociálních činitelů. Po kontaktu s pacientem je sestra schopna identifikovat, o jaký vzorec se jedná. Rozlišujeme dva základní vzorce: funkční vzorec zdraví a dysfunkční vzorec zdraví. [13, 20] Teoretickým východiskem tohoto modelu je holistická a humanistická filozofie. Hlavní jednotky ošetřovatelských cílů jsou: zdraví, individuální odpovědnost člověka za své zdraví, rovnováha mezi bio-psycho-sociálními činiteli. Pacienta tento model bere jako celistvou holistickou bytost s biologickými, sociálními, kulturními, behaviorálními, kognitivními a spirituálními potřebami. Dále odlišuje pacienta s funkčním nebo dysfunkčním typem zdraví. V tomto ošetřovatelském modelu sestra zaujímá roli, ve které získává informace v individuálních oblastech vzorců zdraví rozborem získaných informací a hodnocením funkčního nebo dysfunkčního vzorce chování. Zabývá se zdrojem obtíží, jenž vychází z oblasti bio-psycho-sociálních interakcí. Mezi ohniska zásahu ošetřovatelského plánu patří dysfunkční vzorce zdraví. Dále je stěžejním bodem způsob intervence a důsledky, které se zabývají funkčním vzorcem zdraví. [20] Tyto vzorce zdraví napomáhají sestře rozlišit, zda se chování řadí do funkčního nebo dysfunkčního vzorce chování. Funkční vzorec chování je ve zdraví a dysfunkční je v nemoci. Dysfunkční vzorec je příznakem probíhajícího onemocnění a stává se součástí potencionálního problému. Jestliže si sestra všimne takového vzorce chování, musí jej zaznamenat, označit, správně definovat ošetřovatelskou diagnózu a věnovat se dalším krokům řešení ošetřovatelského problému. [13, 20]