 Děti od 1 do 3 let věku  Neurologické vyšetření se již výrazně neliší od větších dětí  Nespolupráce  Hodnotíme: 1. hrubou motoriku 2. jemnou motoriku 3. vývoj řeči 4. sociální vývoj 5. objektivní neurologický nález  Vyhodnocování ve 2-3 sousedících vývojových obdobích  Objektivní neurologický nález:  vyhasínají rr. krmící a úchopový na DKK  planovalgozní postavení nohou, vystouplé břicho, předklon pánve ve stoji, odstupující raménka  Hrubá motorika:  lezení po čtyřech se zapojením chodidel  vzepření z polohy na čtyřech a zvednutí trupu z předklonu  samostatný stoj a kroky, DKK se ohýbají zejm. v kyčlích; chybí souhyby HKK, mírný předklon (dohání těžiště)  Jemná motorika:  hraje si s více předměty a pouští je -> v 15.měsíci je odhazuje (Gesell)  zaměřuje pozornost na jeden předmět, zkoumá jej a přejíždí ukazováčkem, zájem zejm. o předměty s dutinou  staví na sebe kostky  pomáhá při krmení (lžíci směřuje k ústům, ale převrátí ji)  Řeč:  zpočátku dorozumívání posunkem, postojem a výrazem obličeje  dokončuje se příprava na první slova s konkrétním významem – mama, tata, dede  rozumí jednoduchým příkazům  zvukové a řečové projevy jako součást samomluvy a hatmatilky  Sociální vývoj:  napodobuje a raduje se z veselí, hodnotí humornou situaci  známky žárlivosti, příchylnosti a strachu  stává se „samo sebou“  je schopné zaměstnat samo sebe  Objektivní neurologický nález:  Babinski je již nevýbavný  držení trupu stále s hyperlordózou beder, vystupující břicho, raménka vysunuta dopředu, lopatky v abdukci  Hrubá motorika:  ovládnutí samostatné chůze o dvou  chůze o široké bázi  lokomoční „posedlost“ doprovázená neustálou motorickou činností  vedení pohybů kořenovými segmenty, není schopno přesnějších diferenc. pohybů  Jemná motorika:  maluje celou paží  trhá a pohazuje předměty, vyklízí a „uklízí“  ovládá držení lžíce – k ústům ji nese ze strany a druhou rukou si vkládá sousta do úst  samo se napije – hrnek s tekutinou drží oběma rukama  motorika jazyka obratnější  Řeč:  slovní zásoba kolem 10 slov  ukazuje části těla  Sociální vývoj:  vyjádří svůj úsudek zaujetím postoje, ale i hlasem  navazuje kontakty, hraje schovávanou (kuk!)  stejně staré děti nevnímá (bez emocí ublíží)  uvědomuje si, co znamená „nyní“ a co je to „místo“  pozornost k předmětům je přelétavá  hudba a zaujetí jedním předmětem utlumí lokomoční posedlost  vybíravé v jídle  ovládání močení a stolice (nočník, aá)  Objektivní neurologický nález:  držení těla není zcela vzpřímené (semiflexe v kolenou a loktech)  Hrubá motorika:  vzpřimuje se zvednutím zadečku, opře se o nohy a pružně se postaví  odkopne míč  lepší koordinace pohybů KK  Jemná motorika:  tahá hračky na kolečkách  více se soustředí na hru, postaví více kostek na sebe  maluje  napomáhá při svlékání a oblékání  aktivní děti se samy krmí  při pití udrží hrnek v jedné ruce  Řeč:  slovní zásoba přes 20 slov  tvoří větná spojení  řekne si o jídlo, pití, toaletu (zatím neovládá sfinktery)  Sociální vývoj:  pozoruje hru ostatních dětí, ale nepřidá se  soustředění na hru je větší, zajímá se o drobné předměty a smyslové hračky  rozvíjí se fantazie – bere ze stolu imaginární předmět a podá dospělému  brání svoje vlastnictví (bojovník)  rozvíjí se vztah mezi dítětem a matkou - „pomáhá“ matce při úklidu, nechá se vodit za ruku  přes den už se nepomočuje  potíže s usínáním  Objektivní neurologický nález již obdobný jako u větších dětí či dospělých  Hrubá motorika:  šplhá po schodech  Jemná motorika:  obrací jednotlivé stránky  Řeč:  obohacuje slovník, učí se obtížnější slova, písničky a básničky  fyziologická balbuties  Sociální vývoj:  tzv. životní křižovatka – rozhoduje se v situacích (ano x ne, běžet x stát, dávat x brát)  fyziologická svéhlavost – uvědomuje si samo sebe; náladovost  prosazují svou vůli – „sám“, „král“ při jídle, „moje“  rychle se unaví a vyčerpají, potíže při usínání  nesnese delší nepřítomnost matky, jednomu z rodičů dává přednost  příchylnost a důvěřivost k cizím lidem  hrají si buď samy doma nebo venku s ostatními dětmi  z hlediska imaginace – „jí“ ovoce z obrázku  udrží déle moč a hlásí nutnost jít na toaletu  Hrubá motorika.  držení trupu ve stoji a při chůzi dokončeno  chůze je obratná, čile běhá, neupadne tak snadno, střídá nohy na schodech  Jemná motorika:  rozepíná knoflíky  ovládá bezpečně lžíci a začíná užívat vidličku  umyje si ruce  rádo maluje a výtvory nabývají určitých prvků a formy  Řeč:  obohacuje se syntakticky a gramaticky (jednotné a množné číslo)  věty o 3 a více slovech  Sociální vývoj:  vyzrálost v sebeovládání – chce být pochváleno, středem pozornosti  z obrazu obličeje vyčte myšlenku  podrobuje se autoritě v rodině  roste schopnost imaginace, fantasie – hraje si se svou vysněnou společností  se stejně starým dítětem si hraje i déle než 30 min, dělí se  hra s kostkami má zřetelný plán  rozeznává noc a den, zatím žije jen v přítomnosti  poslouchá soustředěně pohádky, smysl pro formu a barvy, počítá do tří, rozezná trojúhelník, čtyřúhelník a kruh  ovládá sfinktery  Motorika:  vadný stereotyp chůze, porucha hybnosti KK a pády (DMO, svalová onemocnění, záněty CNS, cévní etiologie, metabolické vady)  Řeč a sociální vývoj:  vývojová dysfázie nebo afázie (expresivní, receptivní)  pervazivní vývojové poruchy, hyperaktivita  dysharmonie PMV, regres  Ostatní:  apnoické pauzy  afektivní záchvaty  neepilepické záchvaty (masturbace, benigní paroxysmální torticollis, benigní paroxysmální vertigo, spasmus nutans, paroxysmální nonkinezigenní dystonie, sy opsoklonus-myoklonus) a fyziologické fenomény ve spánku  epileptické syndromy (FK, BEOS – 2 varianty, West sy, LGS, SME, MAE)