Kinezioterapie v neurologii mozečkové syndromy Mgr. Martina Tarasová PhD. podzimní semestr Klinika tělovýchovného lékařství a rehabilitace Katedra fyzioterapie a rehabilitace LF MU, FN u Sv. Anny, Brno Polohová a pohybová nejistota: - poruchou hlubokého čití - poruchou vestibulárního ústrojí - poruchou extrapyramidového systému - poruchou mozečku - bolestivou symptomatologií strukturální nebo funkční, zejména vertebrogenní či v rámci viscerovertebrálních vztahů MOZEČEK: INTEGRAČNÍ A KOORDINAČNÍ CENTRUM HYBNOSTI Činnost mozečku je mimo naše vnímání VÝZNAM MOZEČKU • svalový tonus • harmonie pohybu • koordinace • rovnovážné funkce • vzpřímené držení • programování pohybů- timing SPOJE MOZEČKU • senzomotorická korová oblast • bazální ganglia • retikulární formace • vestibulární ústrojí • extero a propriocepce • vazba na zrakový analyzátor přes kmenová jádra Mozečková symptomatologie se objeví při postižení mozečku či jeho aferentních nebo eferentních drah . Postižení je vždy homolaterální straně - mozečkové spoje se 2x kříží -vestibulocerebellární příznaky nacházíme na straně homolaterální, dráha se nekříží ETIOLOGIE PORUCH MOZEČKU • ZÁNĚTY • ÚRAZY • TUMORY/ primární a metastazující/ • CÉVNÍ PŘÍHODY • DEGENERACE • DEMYELINIZACE • AUTOAGRESE ROZDĚLENÍ MOZEČKOVÝCH PORUCH • SYNDROM PALEOCEREBELÁRNÍ- postižení vermis • SYNDROM NEOCEREBELÁRNÍ- postižení hemisfér mozečku Porušená funkce mozečku může být částečně kompenzována jinými oddíly mozku (mozková kůra, extrapyramidový systém retikulární formace…). Při ebrietě je mozeček funkčně vyřazen. PROJEVY NEOCEREBELLÁRNÍ: • zvýšená pasivita ressaut (odraz) – z upažení, víc odrazů od trupu , sukuse trupu" – pasívní otáčení trupu - víc kyvů, většího rozsahu • hypotonie • hypermetrie • kyvadlové reflexy • megafonie • sakkadovaná řeč • mozečková ataxie- porucha přesného řízení úmyslných pohybů/ prst-nos…/ • intenční třes/ 10 za sekundu/ • megagrafie • adiadochokinéza/ hlava, HKK, DKK/ • rebound fenomen (Stewart-Holmes) – flexe v lokti protiodporu, po uvolnění pozdě zabzdí PROJEVY PALEOCEREBELLÁRNÍ: • mozečková ataxie/ široká baze ve stoji a při chůzi, titubace až pády BEZ závislosti na poloze hlavy a kontrole zrakem, astazie, abazie • malá asynergie: homolaterální hypermetrie DKK při vstávání z lehu+ zkouška zvrácení trupu vzad- normálně semiflexe v kolenou • velká asynergie/ porucha rovnováhy ve stoji a při chůzi- axiální desequilibrace, hypermetrické kroky, zvýšené kyvadlové synkinézy, zaklánění trupu při chůzi A možnosti rehabilitace??  Při cvičení se vyhýbáme kontrole zrakem. Dovolíme ji jen při výkladu cviku nebo opravě chyb.  Cviky se provádějí střední rychlostí. Rychlí pohyb je snašší, pomalý obtížnější.  Všechny pohyby začínáme nácvikem ve velkých kloubech.  Nejdříve cvičíme jednoduché pohyby a pak přecházíme ke složitějším.  Necvičíme plný rozsah pohybu najednou. Zpočátku rozdělíme pohyb na více částí.  Trváme na přesném provádění cviků. Jde o tempo, dráhu a cíl. Snažíme se o výdrž.  Vždy začínáme cvičit z nižších poloh. Postupně vertikalizujeme.  Důsledně opravujeme chyby V rámci fyzioterapeutického postupu se snažíme o ovlivnění opěrné i cílené motoriky, zlepšení pohybové koordinace, nácvik taxe a ovlivnění intenčního třesu. Protože předpokladem jakéhokoliv cíleného pohybu je trupová stabilita, obvykle musíme začít jejím nácvikem, dále se věnujeme nácviku fázických pohybů končetin a nácviku rovnovážných funkcí, stability a lokomoce. Nácvik fázických pohybů končetin Cvičení podle Frenkela - soustava (opakovaných) cvičení k reedukaci normálních pohybů u pacientů s ataxií, s postupem od jednoduchého ke složitějšímu. Hlavním cílem je odstranění ataxie a pohybové inkoordinace. - zpočátku vedený pohyb vlastním později aktivní - nejprve s vizuální korekcí později bez vizuální korekce - využití zvukových podnětů (počítání do rytmu, bubínek, hudba..). - začínáme ze stabilních, tzv. nižších poloh (tj. leh na zádech, na břiše), přecházíme k polohám náročnějším (na čtyřech, šikmý sed, vzpřímený sed, klek, stoj) - cvičení vleže a v kleku se provádí zásadně na zemi (obavy z pádu) - dbáme na přesný pohyb a plynulé tempo. - vedeme k uvědomění si průběhu pohybu, ale i polohy jednotlivých segmentů, snažíme se o zafixování polohy a výdrž. Propriomuskulární neuromuskulární facilitace - k zlepšení kontroly volního pohybu a koordinace-kombinace izotonických kontrakcí, či zvraty antagonistů (dynamické a stabilizační zvraty, rytmická stabilizace. K výcviku cíleného fázického pohybu lze využít i diagnostické testy, např. zkoušku taxe Vojtova reflexní terapie Senzomotorická stimulace Metoda podle Feldenkraise - uvědomělé vnímání a ovládání pohybů a poloh jednotlivých částí těla, vnímání aktivity jednotlivých svalů, vnímání změn polohy jednotlivých částí těla v prostoru, vnímání tlaku určitých částí těla na podložku, vnímání zvýšeného prokrvení aktivních partií, končetin, atd. Nácvik stability, rovnovážných funkcí a lokomoce - nácvik stability sedu, balanční trénink a práce s těžištěm, zprvu povolujeme oporu HK, zraková fixace zvyšuje stabilitu. Prevence pádů a zranění. Postupně obírat stupně opory. Co nejdříve nácvik stoje. Stoj dává možnost nácviku nových pohybových sekvencí.  Ve stoji dochází ke zlepšení motorických a kognitivních schopností, zvláště ke zlepšení vnímání a pozornosti.  Pacienti, kteří byli včasně mobilizováni, mají v průběhu další rehabilitace méně strach z pohybu.  Stoj podporuje správnou funkci oběhového systému Chůze - s oporou, později bez, modifikace chůze, cvičení na labilních plochách, tzn. postupné snižování stupňů opory ( „degrees of freedom“) Ergoterapie Logopedie Psychosociální rehabilitace