Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Specifika práce s dětským pacientem v jednotlivých vývojových obdobích. Hana Cacková Adobe Systems Výstupy z učení •Student se seznámí s jednotlivými obdobími vývoje člověka od narození po adolescenci. •Porozumí základním specifikům práce s dětmi v různém věku. ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Vývojová psychologie Zabývá se poznáváním souvislostí a pravidel vývojových proměn v jednotlivých oblastech lidské psychiky během času. A Topical Approach to Life-Span Development Developmental psychology Life expectancy Child development, others, png | PNGWing Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Co rozumíme vývojem lidské bytosti ? §Vývoj lze charakterizovat jako postupnou proměnu od méně dokonalé úrovně k úrovni dokonalejší. (?) §Je vždy individuálně specifický, je ovlivněn genetikou, prostředím a výchovou. §Je to zákonitý proces, který tvoří posloupnost na sebe navazujících fází. §Pořadí fází nelze měnit, ani některou z fází přeskočit. (?) §Je nezvratný (?) §Může být narušen nemocí, úrazem, šokem, v jehož důsledku nastává takzvaná regrese. §Nebývá zcela plynulý, střídají se období rychlejšího a pomalejšího vývoje. §Pokud v některé z vývojových fází dojde k nesplnění vývojového cíle tak, aby bylo možno plynule přejít do další fáze, vznikají potíže či psychické poruchy. §Vývojový proces je celistvý, zahrnuje stránku tělesnou (somatickou) a duševní (psychickou). Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p V ontogenezi člověka můžeme sledovat tyto hlavní roviny: §Tělesná § § § §Kognitivní §performační §verbální § §Emoční § § § §Sociální ̶ 13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast. - ppt stáhnout Adobe Systems Vývojová stádia —Prenatální —Novorozenecké období —Kojenecké —Batolecí —Předškolní —Mladší školní věk —Puberta —Adolescence —Dospělost ¡Mladší, zralá ¡Střední —Stáří ¡Počínající ¡Stáří ¡Dlouhověkost — — — — —početí do narození —1.měsíc (6 týdnů) —do 12. měsíců —1 rok do 3 let —3 - 6 let —6 až 11-12 let —11-12 až15 let —15 až 20 – 22 let —20 až 60 let ¡25- 30 let; 31 – 44let ¡45 – 60 let —60. a 75. rokem ¡60 – 74 ¡75 – 89 ¡od 90 výše — — — — — — — ETAPA PŘIBLIŽNÝ VĚK 3. měsíc miminka aneb Každé dítě jedinečné. Jak na celé odpoledne zabavit nudící se batole | Ženy s.r.o. 740 Staroušci ideas | lidé, portrét, stáří Puberťáci nesnášejí autority, a to na plný úvazek - iDNES.cz Jak se pozná pravá láska? Co dělají muži a co ženy Adobe Systems Název předmětu (kód předmětu) (např. První pomoc - cvičení (VLPO011c)) Fáze kognitivního vývoje dle Piageta Vývojová teorie švýcarského filozofa, přírodního vědce a biologicky orientovaného vývojového psychologa Jeana Piageta patří k vlivným psychologickým konceptům současnosti, přestože se týká "jen" jedné stránky ontogeneze člověka - kognitivního vývoje Adobe Systems Název předmětu (kód předmětu) (např. První pomoc - cvičení (VLPO011c)) Fáze kognitivního vývoje dle Piageta 1.Senzomotorické (0-2 roky) – myslí jednáním tady a teď, pouze konkrétní, hmatatelné věci. Období pokusů. 2.Předoperační ̶Symbolické, předpojmové (2-4 roky) – souvisí s rozvojem řeči, slovo je symbol ̶Názorové, intuitivní (4-6 let) – věci jsou tak, jak se jeví, (Piagetovy pokusy s množstvím) 3.Konkrétních operací (7-11 let) – logické myšlení o konkrétních pojmech 4.Formálních operací (od 12 let) – abstraktní myšlení Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p V ÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV ppt stáhnout Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Novorozenecké období ̶0-6 týdnů (končí prvním sociálním úsměvem) ̶Období adaptace na nové prostředí ̶Tělesný vývoj některých orgánů není ukončen (játra, ledviny, CNS) ̶Motorika: nahodilost pohybů ̶Behaviorální stavy: hluboký/lehký spánek (18-22 hod), klidný/aktivní bdělý stav, pláč ̶Emoční prožitky mají komplexní charakter – pozitivní a negativní ̶Temperamentové odlišnosti jsou již patrné ̶ Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Kojenecké období (od 6. týdne po dosažení 1. roku) ̶Motorika: Postupné ovládání těla, ̶schopnost chůze, ̶uchopování předmětů ̶Kognitivní fáze dle Piageta – senzomotorická ̶První záměrné jednání, pokusy. ̶Rozvoj řeči - první slova, sociální hříčky (paci paci…) ̶Emoční vývoj: ̶Důležitost primárních vztahů matka-dítě, attachment (základní pocit bezpečí) ̶Erikson: důvěra x nedůvěra ̶ Chybějící pouto mezi mámou a miminkem. Naučte se ho vytvořit - Bety.cz Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Batolecí období (od 1 do 3 let) ̶Hrubá motorika ̶2. rok: samostatná chůze, udržuje rovnováhu, překonávání terénních nerovností, chůze po schodech; nošení věcí ̶3. rok: běhání, „tančení“, napodobování pohybů (zajíček, medvěd, čáp); chytání míče, jízda na tříkolce, odrážedle … ̶ ̶Jemná motorika ̶2. rok: rozvoj koordinace oko-ruka, stavění kostek (věž), ̶3. rok: navlékání korálků, listování, poznávání předmětů poslepu, sebeobslužné úkony (oblékání, jídlo lžičkou, umývání rukou…); čmárání, „malování“ ̶ Co jste možná nevěděly o odrážedlech | ProMaminky.cz Vývoj dětské kresby. Mgr. Věra Tautová, DiS. | Babyonline.cz Psychomotorický vývoj dítěte (25.–30. měsíc) - Nutriklub Psychomotorický vývoj mezi 1. a 2. rokem - Nutriklub Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Batolecí období (od 1 do 3 let) ̶ Kognitivní vývoj dle Piageta: ̶ (0-2 roky) – Stádium senzomotorické intelitence - odlišuje sebe od objektů, myšlenkové operace jsou vázány na prováděnou činnost, začíná koordinovat svoji činnost, začíná předvídat následky. ̶ (2-4 roky) – Předoperační období symbolické, předpojmové (2-4 roky) – souvisí s rozvojem řeči, slovo je symbol, myšlení egocentrické, magické, neumí usuzovat logicky a deduktivně. ̶ Adobe Systems Název předmětu (kód předmětu) (např. První pomoc - cvičení (VLPO011c)) Batolecí období (od 1 do 3 let) ̶Řeč: ̶Mladší batole: 20-30 výrazů, jednoslovná řeč (máma) ̶První ptací období: „Co je to? Kdo je to? “ (18.-24. měsíc) ̶Kolem 2.r. - dvouslovné věty, telegrafická kvalita, spojení důležitých slov (táta práce), 300 slov; krátké věty, gramatické chyby, špatná výslovnost ̶Kolem 3.r. – přes 1300 slov; schopno rozhovoru, porozumění říkankám, jednoduchým pohádkám. ̶Druhé ptací období: „Proč? Jak?“ (koncem 3.r.) – objasňování příčinných souvislostí a vztahů ̶ Batolecí období (od 1 do 3 let) – vývoj v socio-emoční oblasti Název předmětu (kód předmětu) (např. První pomoc - cvičení (VLPO011c)) §Erickson: autonomie x stud, batole se chce (potřebuje) prosadit, potřebuje potvrzení svých kompetencí a potřebuje zjistit svoje limity. Tento úkol může být zablokován nedostatkem důvěry (z minulého období), nemocí či nevhodnou výchovou. §Emoce jsou intenzivní, slabá je jejich vědomá modulace §Strach z neskutečného, separační úzkost §Počátek vztahů s vrstevníky §Sebeuvědomění §První vzdor Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Komunikace s pacientem v batolecím věku ̶Při komunikaci s batoletem používáme jasná a krátká sdělení. Nabízíme jim možnosti, necháváme je rozhodovat, chtějí se cítit nezávislí. ̶Aby se cítili více v bezpečí, necháme je používat jejich známé předměty – hračky, věci, oblečení z domova. ̶Snažíme se dítě oslovovat tak, jak má rádo a užíváme výrazy, které používá. ̶Kolem třetího roku se začne projevovat dětský vzdor a negativismus, který je v tomto věku naprosto normální. Důležité je zůstat nad věcí. J Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Předškolní věk (3- 6 let) – tělesný vývoj Změna tělesné konstituce – nastává období vytáhlosti (růst končetin), osifikace kostí (i zápěstí), počátek výměny dentice v 6 letech. ̶ ̶ ̶ ̶ Jsou dnešní děti přetížené? | Šance Dětem Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Předškolní věk – motorický vývoj Výrazný rozvoj hrubé i jemné motoriky, dítě začíná jezdit na kole, kreslit obrázky ̶ ̶ Půjde do školy, a stále neumí jezdit na kole? Tohle je možná příčina! – Maminka.cz Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Předškolní věk – kognitivní vývoj Kognitivní vývoj dle Piageta (předoperační období) ̶užívá slov jako „předpojmů“, jsou založeny na vedlejších, nepodstatných vlastnostech, nerozlišuje mezi jeden, někteří a všichni (autobusem jsme jeli za babičkou, všechny autobusy jedou za babičkou, hora mění tvar, když kolem ní jedeme) ̶vytváří si už úsudky, kterými předpojmy spojuje, usuzování je ale ještě prelogické, založené na analogiích, ovlivněné fantazií. ̶Personifikace – zvíře či věc vnímá s lidskými vlastnostmi ̶Konkretismus – myšlení vázáno na konkrétní jevy (padla mi do oka) ̶Prezentismus – vnímání času – žije přítomností („někdy zemřu – asi tak za 3 dny“) ̶Topismus – vnímání prostoru; pojmy město, vesnice, země – nejasné, cizí ̶ Předškolní věk – kognitivní vývoj NBKPL031p/BVPL0111p Piagetovy pokusy: a) Úzká a široká sklenice naplněná vodou – dítě říká, že v úzké sklenici je vody více, i když vidělo, jak dospělý přelévá vodu z jedné sklenice do druhé. 2 b) Dlouhá a krátká řada stejného počtu mincí – dítě říká, že v delší řadě je mincí více – až si je spočítá, tak zjistí, že je jich stejný počet. c) Koule a placka z téhož množství plastelíny – říká, že v placce je plastelíny více, i když vidělo dospělého, jak vytvořil placku rozmačkáním koule. 5. VÝVINOVÉ ZMENY V PRIEBEHU ONTOGENÉZY - MOTORIKA - KOGNITÍVNE FUNKCIE - VÝVIN OSOBNOSTI - VÝVIN CITOV - SOCIÁLNY VÝVIN Kognitivní vývoj - Piagetova teorie vývoje myšlení Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Předškolní věk, socio-emoční vývoj ̶Soulad mezi prožíváním a chováním – jak co cítí, tak se chová, vezme si co chce… ̶Sugestibilita – ovlivnitelný, pláč, smích, hodnocení světa i sebe ̶Labilita prožívání a chování – střídání nálad, kamarádů; pozornost kolísá ̶Egocentrismus – orientace na sebe, žárlivost, vyžaduje pozornost ̶Negativismus – neadekvátní odmítání – jít do MŠ, jíst, spát, procházku … ̶Eidetismus – živé, jasné představy, obtížně odlišuje od skutečnosti, bájivost, vymýšlí si ̶ Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Předškolní věk, socio-emoční vývoj ̶Mezníky sociálního vývoje ̶vstup do MŠ, ̶vstup do ZŠ ̶první skutečné vztahy s vrstevníky, první soucit, radost ze společné hry… ̶Symbolická hra ̶dle Vágnerové (2012, s. 189) slouží mj. jako prostředek vyrovnání s realitou, která je pro ně zatěžující. Hra umožňuje alespoň symbolicky uspokojit přání, která ve skutečnosti splnit nelze. Mj. si dítě může vyzkoušet i negativní role, které jsou mu jinak odpírány. ̶Tématická (námětová) hra: ̶ve hrách „na…“ si dítě zkouší různé role (maminka, tatínek, doktor, učitel…). ̶ ̶ Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Předškolní věk, socio-emoční vývoj ̶Erikson – iniciativa x vina DokonaláŽena.cz » Novinky : Co by měl zvládnout předškolák? Předškolák - 3 až 4 roky | ProMaminky.cz Adobe Systems Název předmětu (kód předmětu) (např. První pomoc - cvičení (VLPO011c)) Komunikace s pacietem v předškolním věku ̶Každý jedinec má rád „dospělácký“ přístup, takže se dítěti představíme, mluvíme přímo k němu, a ne k rodičům, a domlouváme se na pravidlech ošetření. Nikdy ale dítě nepodvádíme, nelžeme mu. ̶S dětmi v tomto období udržujeme oční kontakt, mluvíme srozumitelně, stručně, klidně a pomalu, předvádíme názorně. ̶Nepřerušujeme dítě, pokud nám něco sděluje. ̶Nešetříme s oceňováním a chválením. ̶Používáme pro vysvětlení a komunikaci co nejvíce hru. Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Školní zralost ̶Takový stupeň vývoje tělesných i duševních schopností a dovedností dítěte, který je nutným předpokladem úspěšného zvládnutí školních požadavků ̶Kritéria školní zralosti: tělesná, kognitivní, emoční a sociální ̶ ̶Důsledky nezralosti a nepřipravenosti při vstupu do školy: •Adaptační potíže •Neschopnost zvládnout požadavky – zátěž •Neklid, únava, podrážděnost, negativní sebehodnocení, obtíže se sociálním začleněním, riziko pro duševní i fyzické zdraví ̶Depistáž školsky nezralých dětí – odklad + odstraňování nedostatků ̶Nevhodnost zbytečných odkladů školní docházky ̶ První třída: Dítě už je za dveřmi a co dál? | Seznamte se Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Mladší školní věk (6-7 až 11-12 let) ̶Od vstupu do ZŠ po první známky pohlavního dospívání ̶Vývoj plynulý bez zvratů, pokrok ve všech dimenzích; nejstabilnější úsek v dětském vývoji ̶Období střízlivého realismu (svět, jaký je, chce jej pochopit); naivní realismus (závislost na autoritě), později kritický realismus (kritičtější postoj k autoritě) ̶Období snaživosti a píle, svoji hodnotu si potvrzuje především na základě výkonu; chce dosáhnout pocitu kompetence ̶Období extraverze, navazování vztahů ̶ ̶ Tyden.cz | První stupeň ZŠ by se měl podle Plagy střídat ve výuce doma a ve škole Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Mladší školní věk – kognitivní vývoj Období konkrétních operací dle Piageta, dítě dokáže logicky přemýšlet; chápe stálost počtu (v 6 letech), množství (v 7 letech) a hmotnosti (v 9 letech); předměty třídí podle různých vlastností a dokáže je logicky seřadit (nejtmavší - nejsvětlejší, největší - nejmenší). 8 – 9 leté děti dokážou řešit úlohy typu: Všechny šelmy požírají maso. Vlk je šelma. Co z toho můžeš usoudit o vlkovi? V tomto období však dítě není schopno logické operace v úkolu, který nemá názorný obsah, například: Všechny Feso jsou Daro. Daro žijí ve vodě. Co můžeš říci o Feso? – obvykle se zeptá, co je to Feso a co Daro. ̶ Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Mladší školní věk, socio-emoční vývoj Erikson: Snaživost x pocit méněcennosti ̶ Školák • nálepky na zeď učebnice, učení, vážný | myloview.cz Jak budou fungovat školy: První stupeň se vrátí do lavic, druhý stupeň nyní ne – eXtra.cz Pocity méněcennosti u dětí | Oapion Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Komunikace s pacientem v mladším školním věku ̶Snažíme se chovat se k němu spíše jako k dospělému, aby se necítilo ponižováno. (Představíme se, podáme ruku, …) ̶Dítě má již širokou slovní zásobu, můžeme s ním hovořit prakticky o všem. Není již tak důležité názorné předvedení. ̶Pamatujeme však na jednoduchost, jednoznačnost při vysvětlování. ̶Nazapomínáme chválit, oceňovat, ale již opatrněji. ̶Působíme klidně, dítě zbavuje úzkosti pocit, že dospělý je autorita a ví co dělá. Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Starší školní věk, puberta (11-12 až 15 let) ̶Období vytáhlosti (intenzivní růst končetin a trupu, chlapci až o 22 cm), endokrinní změny, produkce pohlavních hormonů, druhotné pohlavní znaky – výrazné intersexuální rozdíly ̶Nerovnoměrnost psychického a fyzického vývoje – potíže, přechodná neobratnost (chlapci), rozkolísanost v chování, labilita citů, časté střídání nálad (agresivita, hlučnost x nezájem, apatie), proměna citů k sobě (nižší sebedůvěra); denní snění Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Starší školní věk – kognitivní vývoj Stádium formálních (abstraktních) operací dle Piageta. Mění se radikálně kvalita myšlenkových operací. 1) Dříve vysvětlovalo dítě smysl pojmů zpravidla jen účelem („klobouk je to, co se dává na hlavu“), nyní stanoví nejbližší nadřazený rod a druhový rozdíl a obojí spojí ve formálně správnou větu – „klobouk je pokrývka hlavy z pevnějšího materiálu stálého tvaru“. 2. Aplikuje logické operace nezávisle na obsahu soudů. Dokáže řešit: Feso a Daro 3) Chápe tak abstraktní pojmy jako spravedlnost, pravda, právo atd. 4) Nový způsob myšlení dovoluje pohlížet na sebe a na svůj život i na své pocity a myšlenky jakoby zvnějšku, analyzovat je a kriticky posuzovat. 5) Dospívající je schopen vytvářet domněnky, které nejsou opřeny o reálnou skutečnost, jsou pouze možné, popřípadě až fantastické (předvídání budoucnosti lidstva, sci-fi), a srovnává skutečné s pouze myšleným. Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Starší školní věk, socio-emoční vývoj Erikson: Identita x zmatení rolí Hledání vlastní identity v boji proti ohrožujícím pocitům nejistoty o své vlastní roli mezi lidmi. Dospívající hledá odpověď na otázky „Kdo jsem?“ „Jaký je smysl mého života?“ „Jak se jevím v očích ostatních, ve srovnání s tím, co sám o sobě cítím?“ Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Komunikace s pacientem ve starším školním věku ̶Chováme se zcela jako k dospělému, již od 14 je možné mládeži vykat, často to velmi ocení jako znak naší úcty ̶Je velmi důležité ujistit pacienta, že jej bereme vážně, pokud již mluvili rodiče, ptáme se na jeho úhel pohledu. ̶Pokud rodiče souhlasí, bývá užitečné mluvit s dítětem alespoň krátce v jejich nepřítomnosti. ̶Příliš nechválíme – bývá to chápáno jako pokus o „podlézání“. ̶Komunikaci může usnadnit, pokud se zeptáme na zájmy, oblíbenou hudbu apod. ̶ Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Adolescence 15 až 20 let ̶konec dětství – počátek dospělosti ̶Kritéria vstupu do dospělosti – právní odpovědnost, finanční, prostorová nezávislost ̶Hlavní vývojové úkoly: ̶Vytvořit si pocit vlastní identity; vědomí vlastní hodnoty ̶Přijetí norem, zvnitřnění morálních principů společnosti ̶Tvorba hodnotového systému, vlastních názorů, černobílé vidění světa, radikální prosazování názorů, riskování ̶Být nezávislým na rodičích (tendence k nezávislosti, ale závislost pokračuje) ̶Vytvářet partnerské vztahy ̶Potřeba sdružování do skupin (pomáhá sebeoceňování) ̶Profesní orientace (vliv rodičů) Adobe Systems Take home message ̶Práce s dětskými pacienty je obzvláště krásná a také obzvláště náročná. ̶Komunikaci nejvíce usnadníme sobě i pacientovi, pokud se na něj naladíme a díváme se na svět z jeho perspektivy. Bude nám nejlépe rozumět, pokud se přizpůsobíme jeho světu a jeho způsobu komunikace, jeho mentálním možnostem a jeho emočnímu rozpoložení. ̶Pacientovi v každém věku projevujeme respekt a úctu. Adobe Systems NBKPL031p/BVPL0111p Děkuji Vám za pozornost Kde hledat dobrého dětského lékaře neboli pediatra - Nutriklub Lékařská fakulta Masarykovy univerzity 2021 Adobe Systems