www.fss.muni.cz Vzdělání jako základ všeho Sociologie (Porodní asistentky – PS) (Zdravotničtí záchranáři – PS) (Všeobecné ošetřovatelky – PS) Tomáš Doseděl dosedel@fss.muni.cz Co víme o českém vzdělání? •Základní vzdělání •Střední vzdělání •Vysokoškolské vzdělání • Co víme o českém vzdělání? •Základní vzdělání •Základní škola •8leté gymnázium •Střední vzdělání •Učební obor •Odborné vzdělání s maturitou •Všeobecné vzdělání s maturitou •Vyšší odborné vzdělání •Vysokoškolské vzdělání •Bakalářské, magisterské, doktorské • Co víme o českém vzdělání? Schéma vzdělávací soustavy 2020/2021 Co víme o českém vzdělání? ISCED.jpg Co víme o českém vzdělání? •Základní vzdělání: ~99,999999 % •Střední vzdělání : ~99 % •Učební obor 1/3 •Vzdělání s maturitou 2/3 •Vysokoškolské vzdělání: ~34 % Co víme o českém vzdělání? •Sada tranzicí: •Po 5. třídě ZŠ •Po 9. třídě ZŠ •Po maturitě •Po Bc. Co víme o českém vzdělání? •Sada tranzicí: •Po 5. třídě ZŠ •Po 9. třídě ZŠ •Po maturitě •Po Bc. • •Čím pozdější tranzice, tím menší vliv rodiny původu Proč chodíme do školy? Proč chodíme do školy? •Co to přináší: •Státu •Společnosti •Nám •Rodičům •Zaměstnavatelům •… •? Návratnost vzdělání •Individuální •Ekonomické •Neekonomické •Společenské •Ekonomické •Neekonomické Návratnost vzdělání https://www.youtube.com/watch?v=jcuh6TIkjKw&t=625s Návratnost vzdělání •Individuální •Ekonomické: vyšší příjem, jistota práce, kvalita zaměstnání •Neekonomické: lepší zdravotní stav, vyšší pocit štěstí, lepší partnerské vztahy •Společenské •Ekonomické: vyšší HDP, vyšší daně •Neekonomické: nižší kriminalita, vyšší politická stabilita, zdravotní stav populace Ekonomický přínos •Získám kvalifikaci k výkonu určité práce •Předpoklad: •Čím déle se vzdělávám, tím vyšší kvalifikaci získám •Čím vyšší mám kvalifikaci, tím složitější práci mohu vykonávat •Čím složitější práci vykonávám, tím více peněz za ni dostanu •Tedy čím vyšší vzdělání, tím vyšší příjem Ekonomický přínos •Jak je to v Česku (Struktura mezd zaměstnanců 2021)? • • Vzdělání Průměrný příjem ZŠ 28 672 Kč Vyučen 31 111 Kč Maturita 39 609 Kč VOŠ+Bc 47 271 Kč Mgr 61 334 Kč Ekonomický přínos •Další přínosy •Nižší riziko nezaměstnanosti (< 2 %) •Lepší zaměstnání (prestiž, socioekonomický index) •Jiné hodnoty spojené s „dobrou prací“ (seberealizace, možnost projevit iniciativu, kolektiv) • • Ekonomický přínos •Získám kvalifikaci k výkonu určité práce •Získám určité návyky / schopnosti Ekonomický přínos •Získám kvalifikaci k výkonu určité práce: certifikační role •Získám určité návyky / schopnosti: signalizační role Ekonomický přínos •Získám kvalifikaci k výkonu určité práce: certifikační role •Získám určité návyky / schopnosti: signalizační role •Řešení složitých scénářů •Dlouhodobé plánování •Odpírání aktuálních požitků •Cílevědomost •Práce v týmu •… Neekonomický přínos •Proč by měli být vzdělanější lidé zdravější? • • Neekonomický přínos •Proč by měli být vzdělanější lidé zdravější? •A je to vůbec tak? • • Nižší vzdělání zabíjí! Nižší vzdělání dopadá hlavně na muže Nižší vzdělání trápí! Neekonomický přínos •Proč by měli být vzdělanější lidé zdravější? •Jiný typ povolání •Jiný životní styl •Lepší komunikace s lékaři (dva vzdělaní lidé si lépe rozumí) •Lepší dodržování léčby (chápe důležitost, je schopen dlouhodobě plánovat) • • Kapitál kulturní, ekonomický, sociální •Kapitál je něco, co můžeme použít k prosazení svých cílů •Nemusí jít jenom o peníze •Pierre Bourdieu • Pierre Bourdieu Kapitál kulturní, ekonomický, sociální •Ekonomický kapitál: peníze, majetek, příjem •Kulturní kapitál: vzdělání, kultura, „vkus“ •Sociální kapitál: vztahy a vazby • Jak je to s těmi partnery? Jak je to s těmi partnery? •Ovlivňuje vzdělání, do koho se zamilujeme? • Jak je to s těmi partnery? •Existuje silná homogamie (vrána k vráně sedá) •Geografická •Náboženská, etnická •Věková •Vzdělanostní • Může studovat každý? •Existují nerovnosti v přístupu ke vzdělání? Může studovat každý? •Existují nerovnosti v přístupu ke vzdělání? •Na základě schopností, nebo i na základě něčeho jiného? •Jak poznat skutečné schopnosti? •Co hodnotí školství? Teorie Maximálně Maintaned Inequality •Nejprve jsou uspokojeny vzdělávací potřeby dětí z „lepších“ rodin •Teprve poté, když jsou všechny děti uspokojeny, přichází na řadu další Teorie Efektově Maintaned Inequality •Když už je míst ve školách dost pro všechny a nejsou žádné jiné překážky •Začíná se hrát o kvalitu školy •Příklad: maturitu získá každý, ale může být z různých škol Nerovnosti ve vzdělávání •Důvody? Nerovnosti ve vzdělávání •Důvody? •Řešení? Dotazy a připomínky? • • • • • • • • dosedel@fss.muni.cz