Adobe Systems VĚDA A LIDSKÉ POZNÁNÍ ̶Empirie ̶Výzkum ̶Věda Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 1 Mgr. Alena Pospíšilová, Ph.D. Adobe Systems Rozvrhové informace Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 2 Pondělí: 8:00 – 10:30 LF MU UZV Komenského nám, učebna 200 Období: 12. 9. -14. 11. 2022 V termínu: 17. 10 a 24. 10. 2022 zajišťuje výuku Mgr. Bc. Iva Korábová, Ph.D. Místo konání: KOM 200 čas: 8:00 – 10:30 V termínu: 14. 11. 2022 proběhne test – kontaktní v době výuky za využití odpovědníků v IS. Požadavek je 75 % správných odpovědí. Neúspěšný student bude vyzkoušen následně ústně. Adobe Systems Požadavky ̶Aktivní účast v průběhu výuky ̶Demonstrace schopnosti koncipovat výzkumný nástroj ̶Demonstrace schopnosti deskriptivní analýzy dat ̶Závěrečný test ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 3 Adobe Systems VĚDA A LIDSKÉ POZNÁNÍ ̶Empirie ̶Výzkum ̶Věda Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 4 Adobe Systems Empirie Výzkum Věda Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 5 Vyhledejte definice těchto pojmů a zamyslete se nad tím jak tyto pojmy spolu souvisí Definice empirie & vědy & výzkum Věda je organizovaný (systematický a metodologický) způsob získávání poznání. Empirie je cílený a řízený způsob získávání informaci za využití metody pozorování nebo pokusu Výzkum je systematické, řízené, empirické a kritické zkoumání hypotetických tvrzení o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 6 Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 7 Empirie Adobe Systems Zdroje lidského poznání ̶Metoda tradice - existence všeobecné základy akceptovaných pravd, které znaly již předchozí generace. ̶Metoda autority – považujeme za pravdu to, co nám řekl někdo, koho považujeme za autoritu. ̶Metoda pokusů a omylů (vlastní zkušenosti) - zkoumání všech alternativ, dokud nenajdeme dopověď na nové otázky. ̶ ̶Metoda vědeckého přístupu = empirické poznání - nejvyšší forma lidského poznání. Za použití vědeckého přístupu dospíváme k objektivním poznáním. ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 8 Adobe Systems Empirie Cílený a řízený způsob získávání informaci může být prováděn za účelem: Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 9 Adobe Systems Empirie vnitřní - empirická zkušenost týkající se procesů v jedinci (uvnitř jedince). Empirie vnější – empirická zkušenost týkající se procesů a předmětu mimo jedince (v okolí). ̶ ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 10 Adobe Systems Věda a vědecká teorie Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 11 Adobe Systems Definice vědy Věda „produkuje“ empirické poznání. Empirické poznáni je nejvyšším stupněm lidského poznání. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 12 Adobe Systems Teorie Soubor tvrzení o předmětu jevu, které považujeme za pravdivá na základě empirického poznávání nebo pokusu (to znamená na základě výzkumu). 1. Představuje systematický pohled na jev. 2. Snaha o obecné vysvětlení přirozených jevů. 3. Snaha o vysvětlení vztahu mezi jevy (co, s čím souvisí a jak). Cílem je: 1. Vysvětlit a předpovědět jevy a vztahy mezi nimi. 2. Ověřit pravdivost/nepravdivost vytyčené teorie. 3. Rozvinout teorii. Na základě výzkumného bádání (tedy empirického poznání) vyslovím vědeckou teorii Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 13 Adobe Systems Předpoklady kvalitní vědecké teorie Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 14 Adobe Systems Vztah empirie a teorie – výzkumný cyklus Empirií Získám Informace/data Informace/data Analyzuji, pokud to lze, matematické/statistické ověření Vysvětlení jevů a vztahů mezi nimi (hledání souvislosti ve získaných datech) Vyslovení teorie Indukce Ověření platnosti teorie Dedukce Tvorba teorie Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 15 Adobe Systems Tvorba a ověřování teorie Indukce •Konkrétní data ® zevšeobecnění •Teorie není většinou absolutní, ale je pouze pravděpodobná - ojediněle lze sledovat všechny proměnné ® neúplná indukce Všechna data/proměnné Pozorovaná data/proměnné Riziko odlišnosti od pozorovaného, se kterým teorie nepočítá. Dedukce •Z teorie/premise jsou vyvozeny konkrétní závěry •Teorie je rozložena na dílčí data/proměnné a pomocí jejich ověření lze zjistit platnost teorie Všechna data/proměnné Hledám odlišnost pozorovaného od teorie, za účelem ověření platnosti teorie Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 16 Pozorovaná data/proměnné Adobe Systems VÝZKUM Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 17 Adobe Systems Výzkum ̶Intelektuální proces ̶Systematický proces bádání Aktivní a vytrvalý děj Využívá vědeckých metod ̶Základním cílem výzkumu je fakta Objevit Interpretovat Porozumět Vysvětlit Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 18 Verifikovat Předpovídat Kategorizovat Adobe Systems Výzkumné myšlení ̶ ̶Zkoumavý kritický přístup k vlastní práci. ̶Schopnost rozlišit význam výzkumu pro určitý obor. ̶Schopnost a touha participovat na výzkumu. ̶Schopnost a touha aplikovat výsledky výzkumu. ̶Schopnost a touha hodnotit význam a zaměření výzkumu Výsledek obrázku pro obrázek mozek Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 19 Adobe Systems Účel výzkumu Účel výzkumu Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Identifikace určení neznámých jevů Co je zkoumaný jev? Jak se nazývá? Deskripce Popis charakteristik jevu Jaká je prevalence jevu? Jaké jsou charakteristiky jevu? Jaké jsou dimenze jevu? Co je na jevu důležité? Explorace Výzkum podstaty jevu Které faktory s jevem souvisí? Jaký má jev původ? Z čeho jev vychází? Jaká je podstata jevu? Co se skutečně děje? Jaký je proces vývoje jevu? Jaké jsou zkušenosti s jevem? Explanace Vysvětlení jevu – vznik teorie Co bylo příčinou jevu? Vysvětluje jev stávající teorie? Jak jev funguje? Proč jev existuje? Jaký má jev význam? Jak a proč se jev objevil? Predikce Předvídání průběhu jevu Co se stane pokud se změní jev nebo nastane intervence? Pokud bude jev x nastane jev y? Kontrola Řízení jevu pomocí intervencí Jak můžeme ovlivňovat výskyt jevu? Adobe Systems Druhy výzkumu – dle zaměření Základní výzkum •Slouží k shromažďování informací za účelem formulace nebo dalšího rozvoje teorie. •Slouží k rozvoji poznatkové základny dané disciplíny a k jejímu pochopení. •Jeho prioritním úkolem není rychlé vyřešení daného problému. •Aplikace výsledků v praxi je v dlouhodobém horizontu. • • Aplikovaný výzkum •Hledání řešení bezprostředního problému. •Aplikace výsledku v klinické praxi - krátkodobý horizont. •Využití teoretických výsledků (získaných prostřednictvím základního výzkumu) v podmínkách konkrétní praxe. • Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 21 • Metodologický výzkum •Vyvíjí nové metody vědecké práce. •Ověřuje stávající metody vědecké práce. Adobe Systems Druhy výzkumu – dle rozsahu zaměření Komplexní výzkum Zkoumá všechny stránky a znaky jevu. Parciální nebo částečný výzkum Zkoumá jen některé stránky a znaky jevu. Monografický výzkum Zkoumá všechny stránky a znaky jevu ovšem v omezeném prostoru (např. jedna nemocnice) Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 22 Adobe Systems Omezení výzkumu ̶ ̶Neexistuje dokonalý výzkum. ̶Každý výzkumný problém může být řešen různými výzkumnými postupy. ̶Výběr postupu je ovlivňován finančními možnostmi a časovou náročností. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 23 Adobe Systems Výzkum v porodní asistenci a urgentní terénní péči Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 24 Adobe Systems Výzkum v … Teoretická základna každého vědní disciplíny rozšiřuje a aktualizuje výzkumem. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 25 Adobe Systems Co je a co není výzkum v… Nejsložitější je odlišit, zda se zaměření výzkumu týká opravdu dané disciplíny, nebo jiného příbuzného oboru např. medicíny. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 26 Adobe Systems Role ve výzkumu Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 27 Adobe Systems Témata výzkumu Adobe Systems PRAXE ZALOŽENÁ NA DŮKAZECH Související obrázek Výsledek obrázku pro obrázek evidence based practice Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 29 Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 30 -slouží k racionální aplikaci výsledků výzkumu do praxe. -Prioritně je tedy určen pro spotřebitele výzkumu. -Jeho jednotlivé kroky mohou být inspirací při tvorbě výzkumného záměru. 1.Posouzení situace 2.Formulace klinické otázky 3.Hledání nejlepších důkazů 4.Kritické posouzení dohledaných důkazů 5.Aplikace do praxe 6.Hodnocení PRAXE ZALOŽENÁ NA DŮKAZECH Adobe Systems 1 krok: posouzení situace Posouzení konkrétní klinické situace. Snaha o maximální benefity pro všechny zúčastněné strany. Posouzení zohledňuje: ̶Pacienta ̶Zdravotníky ̶Zdravotnický systém Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 31 Adobe Systems 2 krok: formulace klinické otázky Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 32 Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 33 Typy klinických otázek - struktura P Populace I Intervence C Srovnání (comparsion) O Očekávaný výsledek (outcomes) Klasický formát kvantitativní výzkum P Populace E Expozice C Srovnání (comparsion) O Očekávaný výsledek (outcomes) Klasický formát kvantitativní výzkum P Populace I Indexový test R Referenční test D Diagnóza zájmu Přesnost diagnostického testu kvantitativní výzkum P Populace E Expozice O Očekávaný výsledek (outcomes) Popisuje vliv vystavení nezávislé proměnné na výskyt závislé proměnné – outcmes kvantitativní výzkum Jak vliv má krevní skupina pacienta na výskyt TEN? P Populace I Fenomén zájmu (phenomena of Interest) Co Kontext (context) Popisuje aspekty fenoménu zájmu v určitém kontextu (např. specifikace geografická, genderová) kvalitativní výzkum Jak se žena v produktivním věku vyrovnává s indikovaným potratem? Jaké jsou pocity záchranářů po provedení neúspěšné KPR u dítěte? Po Populace Co Koncept (concept) Co Kontext (context) SCOPINGOVÁ otázka V případě popisu nově vznikajícího nebo nekoherentního vědeckého důkazu. Mají širší oblast zájmu (koncept) kvantitativní výzkum, kvalitativní výzkum Jaký je efekt vakcinace proti SARS-CoV-2 u zdravých jedinců v produktivním věku? Adobe Systems 3 krok: hledání nejlepších důkazů Volba vyhledávače ̶Google, SCOPUS, Web of Science, Medline, CINAHL… ̶Využití vyhledávače v KUK ̶ Stanovení klíčových slov na základě formulace klinické otázky PICO(T) ̶Anglicky ̶Česky ̶ Stanovení limitů vyhledávání ̶Rok vydání ̶Jazyk ̶Strukturovaný abstrakt nebo full text … ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Výsledek obrázku pro obrázek evidence based practice Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 34 Adobe Systems 4 krok: kritické posouzení důkazů ̶Ideální stav: více posuzovatelů vybírá dle předem stanovených parametrů, které informace jsou validní a relevantní ̶Zdroje informací, které vyberou všichni se uplatní k tvorbě výstupu ̶ ̶ ̶ Hayesova pyramida evidence důkazů (Čím výš, tím větší váha důkazu) Posuzované parametry -Relevantnost uvedených zdrojů -Rok výzkumu -Metodologie -Charakteristika cílového souboru -Sběr dat a jejich analýza -Závěry a interpretace › Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 35 Rozhodování o síle (validitě a reliabilitě) důkazů. Adobe Systems Záznamy identifikované z databáze SCOPUS: (n = ) Záznamy identifikované z databáze Medline: (n = ) Záznamy identifikované z databáze web of Science: (n = ) Celkem: Posuzované zdroje informací: posouzení názvu (n = ) Posuzované zdroje informací: posouzení abstraktu (n = ) Zdroje informací: posouzení full textu (n = ) Dohledané zdroje relevantních informací (n =) Vyřazené zdroje informací: Důvod 1 – informace se netýkaly tématu (n = ) Důvod 2 – medicínské zaměření (n = ) Důvod 3 – inkoherentně popsané metodika výzkumu (n = ) Diagram výběru zdrojů informací Záznamy odstraněné před screeningem: •Zdroje informací nesplňující kritéria rešerše** (n = ) •Odstraněné duplicitní zdroje informací (n = ) Vyřazené zdroje informací po posouzení abstraktu (n = ) Vyřazené zdroje informací po posouzení názvu (n = ) Rešeršní odkaz: Limity** Recenzované periodika Abstrakt Jazyk anglický Období 2010-2023 Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 36 Adobe Systems Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 37 Přehledové tabulky: dohledané informace Odkaz Autor Název Rok vydání Stát 1 TEMEL, M. Perioperative Indices Predicting Fever Following Percutaneus Nephrolithotomy 2020 Turecko Odkaz Obor Zaměření Typ studie/soubor Výsledky Horečka/měření/hranice Diagnostika/výsledky Léčba Limit zjištění 1 Urologie Horečka – uroinfekt po nefrektomii Observační studie (retrospektivní) Soubor: 276 (21 TT), dospělá populace, nefrektomie Bez vlivu na TT: věku, pohlaví, strany konkrementu, anomálie, hydronefróz S vlivem na TT: Guy's Stone Score (GSS) Přístup do středního kalichu/dolního kalichu, počet kalichových přístupů Způsob měření TT: nedefinovány Hranice: Dva výskyty TT > 38°C/ pooperační horečka prvních 24 hodin RTG S+P, B+C moč, HK hemokultury ATB 2x1 g ceftriaxonem i.v. ATB nasazeny naslepo, následná ATB konzultace Skupina s TT zastoupena 21 případy Citace: TEMEL, M. C., C. EDIZ, S. OKÇELIK, H. KIZILÖZ, U. SARIOĞULLARI a O. YILMAZ. Perioperative Indices Predicting Fever Following Percutaneus Nephrolithotomy. Journal of the College of Physicians and Surgeons--Pakistan: JCPSP [online]. 2020, 30(12), 1306-1311 [cit. 2022-06-30]. ISSN 16817168. Dostupné z: doi:10.29271/jcpsp.2020.12.1306 Adobe Systems 5 krok: aplikace důkazů Aplikace důkazů v konkrétním klinickém prostředí. Aplikace zohledňuje: ̶Klinické prostředí ̶Preference pacienta a jeho blízkých ̶Klinické zkušenosti 6 krok: zhodnocení Hodnocení efektivnosti a účinnost aplikace důkazu v klinické praxi. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 38 Adobe Systems Klinické doporučené postupy = KDP ̶Systematicky vytvářená stanoviska usnadňující rozhodnutí o vhodné a přiměřené zdravotní péči v určité klinické situaci. ̶ ̶Formulace na základě poznatků definovaných prostřednictvím EBM, EBP, EBN. ̶ ̶Kvalita KDP je závislá na postupu procesu EBM, EBP, EBN. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 39 Adobe Systems Zdroje BÁRTLOVÁ S., SADÍLEK P., TÓTHOVÁ V. Výzkum v ošetřovatelství. Brno, Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. BRABCOVÁ, J a kol. Skoč! Aneb reálný život, Plzeň: Grafia 2005, ISBN 80 -902340-7-9 http://knihovna.upol.cz/lf (vzdělávání, DSP). DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 1993, 2005. FARKAŠOVÁ, D. A kol. Výzkum v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-80632-286. HENDL, J. Kvantitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HUŠÁK, V. Jak napsat publikaci? Jak připravit prezentaci?, Olomouc: LF UP 2007, ISBN 978-80-44-1736-3. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. MAZALOVÁ, L. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství, Olomouc: Fakulta zdravotních věd 2016. Dostupné: http://old.fzv.upol.cz/fileadmin/user_upload/FZV/DSP_Osetrovatelstvi/Skripta/Kapitoly_z_vyzkumu_v_o setrovatelstvi.pdf PLEVOVÁ I, et al. Ošetřovatelství. I Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735573. PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 230 s. ISBN 9788073674687. ŽIAKOVÁ, K et al. Ošetrovateľstvo teóra a vedecký výzkum, Martin: Osveta 2003, ISBN 80-8063-131-X http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/index.php/o-ucebnici/ako-citovat.php https://www.google.cz/search?q=Testov%C3%A9+krit%C3%A9rium&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gf e_rd=cr&dcr=0&ei=GEe6WeTHCKGE8QfBkYXoCQ http://home.ef.jcu.cz/~birom/stat/cviceni/09/p_value.pdf Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 40 Adobe Systems Děkuji za pozornost Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 41