Adobe Systems 2. Fáze výzkumu: plánování ̶Volba výzkumného designu ̶ ̶Volba cílového souboru ̶Volba výzkumného nástroje ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 1 Adobe Systems 2. fáze: plánování – volba výzkumného designu Adobe Systems Kvalitativní výzkum Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 3 Výsledek obrázku Fenomenologie Interpretivismus Etnografie Etnografie Naturalismus Jedinečnost Dynamičnost Historický vývoj Kontextuálnost Kvalitativní výzkum Výsledek obrázku Filozofické směry: ̶Naturalismus – zkoumat v co nejpřirozenějším prostředí (pouze pozorovat) ̶Interpretivismus – pozorování podléhá subjektivní interpretaci (vystihnu názor zkoumané osoby, ale soudy už jsou mé) ̶Etnografie - jev ovlivní kultura a sociální vztahy ̶Fenomenologie – jev ovlivní zkušenosti jedinců Vychází z předpokladu že jev je: ̶Dynamický – mění se ̶Jedinečný ̶Kontextuálnost – při pozorování nelze eliminovat intervenující proměnné ̶Historičnost – jev je ovlivněn svým vývojem ̶Reflektuje ̶Nekvantifikovatelný ̶Princip induktivní logiky - pozoruji proměnné, pak vyslovím teorii Umožní problémy prozkoumat do hloubky. Snaha o zachycení problému i s jeho jedinečností. Odpovídá na otázku „proč“. ̶ Tematické oblasti kvalitativního výzkumu Osobní a kulturní konstrukce nemocí, prevence, léčby a rizik ̶Hodnocení zda určité postoje, způsoby chování a jednání mohou souviset s výskytem nemoc/jevu Život s nemocí zvládání fyzických, psychických, sociálních následků ̶Omezení z důvodu nemoci, léčby ̶Obranné mechanizmy a strategie, které využívají jedinci při řešení Zkušenosti s tvorbou rozhodnutí na počátku a konci života ̶Nutno respektovat etické normy ̶Rozhovory či pozorování pacientů (nebo jejich blízkých) v terminální fázi života ̶Rozhovory či pozorování, žen (nebo jejich blízkých), které se rozhodly podstoupit interrupci nebo dát dítě k adopci Sledování faktorů ovlivňujících kvalitu péče, podporu zdraví, prevenci nemocí, snižování rozdílů v populaci ̶Sledování, zda jsou v praxi dodržovány postupy lege artis (proč nejsou?) ̶Rozhovory s profesionály o určitém postupu péče ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 5 Požadavky na výzkumníka v kvalitativním výzkumu ̶Dostatek znalostí – o problému o kvalitativním výzkumu ̶Důležité je vypracovat podrobné materiály instruující způsobu získávání zpracování dat ̶ ̶ Kvalitativní výzkum bývá méně strukturovaný než kvantitativní, o to větší požadavky klade na výzkumníka. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 6 ̶Vnímavost ̶Intuice ̶Kreativita ̶Kritické myšlení ̶Logické myšlení Faktory ovlivňující důvěryhodnost kvalitativního výzkumu * Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 7 Výhody a nevýhody kvalitativního výzkumu Umožňuje propojení různých výzkumných strategií triangulace Je flexibilní zjistím nové informace v průběhu sběru dat a mohu je zakomponovat do dalšího průběhu výzkumu Probíhá průběžná analýza dat (v době jejich sběru) a její výsledky ovlivňují další výzkumný postup Snaží se o porozumění celku – pozorování jevu v přirozeném prostředí „Nevytrhává“ pozorovaný jev z kontextu Výzkumník je součástí výzkumu Validitu výzkumu lze navýšit tím, že analýzu provedou dva výzkumníci a hledá se shoda v jejich konsenzu Problematická generalizace výsledků Výzkum časově náročný Výsledky jsou do značné míry ovlivnitelné výzkumníkem Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 8 Adobe Systems Metody kvalitativního výzkumu Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 9 ̶Fenomenologický rozhovor ̶Zakotvená teorie ̶Etnografický výzkum ̶Případová studie Fenomenologické přístupy ̶Vztahuje se k prožitým zkušenostem (zkoumání každodenního života) Odpovědi na otázky ̶Jak můžete popsat zkušenost s…..? ̶Co se Vám vybaví, když si vzpomenete na…..? Pravidla fenomenologického výzkumu ̶Nezaujatý přístup (oprostit se od dosavadního poznání) ̶Pravidlo deskripce (ve fázi sběru dat pouze popisuj - nevysvětluj) ̶Pravidlo horizontace (stejnou váhu přikládej všem zjištěným aspektům) ̶Hierarchizace je až dalším krokem ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 10 Zkoumání lidské zkušenosti prostřednictvím dialogu vedeného s osobami, které mají zkušenost se zkoumaným jevem Fenomenologický rozhovor ̶Klade velké nároky na schopnosti výzkumníka ̶Měl by probíhat ve třech oddělených fázích mezi kterými by měl být časový odstup 3 -7 dní ̶Každá fáze je v mezičase zhodnocena – v další fázi se doplňují informace dle analýzy předchozí fáze První rozhovor: historie života – Jak k tomu došlo? Druhý rozhovor: získávání podrobností o proměnných popsaných v první fázi Třetí rozhovor: reflexe, smysl života, vyhlídky do budoucna Zakotvená teorie ̶Induktivní systematický přístup vedoucí k vytvoření teorie o základním společenském procesu ̶Převážně tvoří nové teorie – neověřuje stávající ̶Zabývá se pozorováním a vnímáním společenského prostředí ̶Provedení prostřednictvím pozorování, rozhovoru ̶ ̶ Hlavní rys ̶Sběr dat a analýza probíhá současně ̶V průběhu sběru dat výzkumník hledá pojmy a popisuje a vysvětluje vztahy mezi nimi ̶Analýza dat probíhá prostřednictvím kódování Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 11 Etnografické přístupy ̶Typická je práce v terénu, se snahou porozumět kultuře ̶Kultura jako taková není viditelná, proto je posuzována na základě komunikace a pozorovaného chování členů ̶Výzkumník se pokusí stát členem kultury (skupiny), po začlenění zkoumá etnografické jevy Sběr dat – pozorování, rozhovory, studium historických materiálů a artefaktů, deníků, fotografií ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 12 Dle rozsahu ̶Makroetnografie – zaměřena na širokou skupinu ̶Mikroetnografie – zaměřena na malou skupinu (např. kultura v chráněném bydlení) Perspektiva pohledu ̶Emická (emic) prespektiva – „pohled zasvěcených“ = vyjádření členů zkoumané skupiny – typická i jejich lokálním žargonem. Pokouší se odhalit i tacitní informace (skryté, neuvědomované informace) ̶Etic perspektiva - interpretace zkoumané zkušenosti zvenčí (od osoby, které není součásti zkoumané kultury) pro etnografický výzkum je důležitější emic perspektiva Odpověď na otázky ̶Kulturní chování = Co členové kultury dělají? ̶ ̶Kulturní řeč = Co členové kultury říkají a jak? ̶ ̶Kulturní artefakty = Co členové kultury mají a používají? Popis kulturního jednání Případové studie ̶Předpokládá, že pokud porozumím jednomu případu, budu rozumět i podobným případům ̶Využívá se více dostupných metod jak kvalitativních tak kvantitativních k sledování případu (pozorování, rozhovor, analýza dokumentů, měření….) ̶Výsledky jsou následně interpretovány jako integrovaný systém Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 13 Zkoumání jednoho nebo více případů se snahou zachytit složitost celého případu a pospat vztahy v jejich celistvosti. Předměty zkoumání ̶Osobní případová studie – podrobný popis určitého aspektu u jedné osoby ̶Studie komunity – zkoumání jedné či více komunit a porovnávání mezi nimi ̶Studie skupiny – popisuje a analyzuje vztahy ve skupině ̶Studium organizací a institucí ̶Zkoumání událostí, rolí a vztahů – popisuje interakci členů skupiny V případě nových poznatků úprava plánu výzkumu, kategorizačního systému, průběhu sběru dat … Schéma kvalitativního výzkum Koncepční fáze Výběr problému Studium teoretických východisek Empirická fáze Formulace cílů a výzkumných otázek Tvorba výzkumného nástroje Tvorba prvotního kategorizačního systému Analytická fáze Kódování Třídění Rozvíjení kategorizačního systému Analýza Identifikování a definování Formulace výstupů Diseminační fáze Přiřazování kódů do získaného materiálu dle kategorií – pozor čísla nepřestavují numerickou hodnotu Plánování Výběr metody Výběr souboru Výzkumné nástroje Interview (audio nahrávka) Pozorování (videozáznam) Studium dokumentů, obrázků, fotografií… Výsledky mají podobu slov a vět. Není proto vhodné jejich vyjádření v grafech nebo relativních četnostech (%). Vhodné je použití schémat, sumarizačních tabulek. Slovní vyjádření se formulují ve tvaru: tři z pěti…. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 14 Pilotáž Adobe Systems Kvantitativní výzkum Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 15 Kvantitativní výzkum ̶Vychází z předpokladu, že realita je jedna a stabilní ̶Využívá dedukci – na základě teorie vyslovím výzkumnou otázku, sleduji vztah mezi proměnnými ve výzkumné otázce ̶Lidské chování považuje za determinované (měřitelné a předpověditelné) ̶Výzkumník je pozorovatel ̶Užívá standardizované vědecké výzkumné metody ̶Proměnné jsou vyjádřeny čísly ̶Užívá se v případě, kdy lze proměnnou jednoduše změřit ̶Za využití statistických metod ověřuje stanovené hypotézy Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 16 Metody a techniky kvantitativního výzkumu – experiment Experiment = intervenční studie ̶Provádí se intervence – manipulace s jednou proměnnou ̶Laboratorní experiment – intervence probíhá v laboratorním prostředí – minimalizace intervenujících proměnných ̶Terénní experiment - intervence probíhá v přirozeném prostředí ̶Kontrolovaná studie - randomizace = výzkumný soubor rozdělen náhodně na dva, u jednoho manipulace s proměnnou, u druhého ne ̶Kvaziexperiment – není provedena randomizace výzkumného souboru ̶ ̶ ̶ Experimentální skupina Kontrolní skupina Bez manipulace Sledování změny Manipulace Výzkumný soubor RANDOMIZACE Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 17 Zaslepení −Žádné – všichni VÍ o zařazení do kontrolní a experimentální skupiny −Jednoduché – cílová skupina NEVÍ o zařazení do kontrolní a experimentální skupiny −Dvojité – cílová skupina a ani ten kdo provádí intervenci NEVÍ o zařazení do kontrolní nebo experimentální skupiny −Trojité – cílová skupina, ani ten kdo provádí intervenci a ani výzkumník NEVÍ o zařazení do kontrolní nebo experimentální skupiny k „odhalení“ dochází až při analýze dat Metody a techniky kvantitativního výzkumu – Cros-ower studie Cros-ower studie - výzkumný soubor změřen před zásahem, poté manipulace, poté opětovné měření Nekontrolovaná studie – stav po zásahu je srovnáván s daty v minulosti ̶ ̶ Manipulace ̶ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 18 Počáteční měření výzkumného souboru Kontrolní měření výzkumného souboru Metody a techniky kvantitativního výzkumu – observační studie ̶Neprovádí se intervence ̶Sleduje se jev přirozeně vyskytující se a pak se numericky vyhodnocuje ̶ Deskriptivní = popisné ̶popisují distribuci proměnné ̶ Analytické ̶ověřují zda opravdu existuje vztah mezi proměnnými ̶ Riziková faktor je přítomen/nepřítomen Nemoc (bude) vznikne/nevznikne Prospektivní studie = Cohort Studies Nemoc je přítomná /nepřítomna Riziková faktor byl přítomen/nepřítomen Retrospektivní studie= Case Control Studies Průřezová studie = Cros-sectional Studies Nemoc je přítomná /nepřítomna Riziková faktor je přítomen/nepřítomen Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 19 Výhody a nevýhody kvantitativního výzkumu Umožňuje propojení různých výzkumných strategií (triangulace) Eliminace působení rušivých proměnných Rychlý sběr a analýza výsledků Výzkumník je pozorovatel – výsledky jsou na něm nezávislé Využití standardizovaných výzkumných nástrojů garantuje vysokou validitu výsledků Stanovené sledované kategorie nemusí odpovídat konkrétní realitě Výzkumník může zapomenout sledovat důležité proměnné Výsledky mohou být příliš abstraktní, obecné Malá flexibilita – nemohu již reagovat na nové zjištění v průběhu výzkumu Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 20 Schéma kvantitativního výzkumu Koncepční fáze Vymezení výzkumného problému Fáze plánování Volba cílového souboru Volba výzkumného nástroje Pilotáž Fáze přípravná Formulace cílů a hypotéz Příprava výzkumného nástroje Volba metod zpracování dat Předvýzkum (ověření výzkumného nástroje) Analytická fáze Deskriptivní analýza dat Induktivní analýza dat Formulace výstupů Diseminační fáze Výsledky mají podobu numerickou. Vhodné jejich vyjádření v tabulkách, kontingenčních tabulkách, grafech v absolutních i relativních četnostech (%) Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 21 Analýza dat se zahajuje po jejich kompletním sesbírání Adobe Systems Reliabilita a validita výzkumu Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 22 Reliabilita a validita výzkumu ̶Jsou pojmy charakterizující vnitřní vlastnosti výzkumných metod ̶Pokud je výzkumný nástroj validní musí být i reliabilní - opačně to ovšem neplatí = reliabilní nástroj nemusí získávat validní informace. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 23 Validita: typy validity OBSAHOVÁ KRITERIÁLNÍ KONSTRUKTOVÁ Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 24 Expertní vlastnosti Fehringův hodnotící systém expertů Kritéria na experty dle Zeleníkové et. al Magisterské vzdělání 4 body Magisterské vzdělání/Phdr. 3 body Bakalářské vzdělání XXX Bakalářské vzdělání 2 body SZŠ/VOŠ XXX SZŠ/VOŠ 1 bod Současná klinická praxe (min. 1 rok) v dané oblasti 1 bod Současná klinická praxe (min. 1 rok) v dané oblasti 1 bod Klinická praxe víc jak 5 let XXX Klinická praxe víc jak 5 let 2 body Klinická praxe víc jak 10 let XXX Klinická praxe víc jak 10 let 3 body Certifikát v sledované oblast klinické praxe 2 body Specializace/certifikát ve sledované oblasti 2 body Diplomová práce ve sledované oblasti 1 bod Diplomová/rigorózní práce ve sledované oblasti 1 bod Disertační práce ve sledované oblasti 2 body Disertační práce ve sledované oblasti 3 body Publikovaný článek - empirický v sledované či podobné oblasti 2 body Publikovaný článek – empirický či teoretický ve sledované oblasti 2 body Publikovaný článek (teoretický) v sledované či podobné oblasti 2 body Pozn. XXX – znamená, že daná činnost není bodově ohodnocena. Dle Fehringa je bodové minimum 5, dle Zeleníkové 4 – čím víc bodů tím líp Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 25 Adobe Systems Zdroje BÁRTLOVÁ S., SADÍLEK P., TÓTHOVÁ V. Výzkum v ošetřovatelství. Brno, Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. BRABCOVÁ, J a kol. Skoč! Aneb reálný život, Plzeň: Grafia 2005, ISBN 80 -902340-7-9 http://knihovna.upol.cz/lf (vzdělávání, DSP). DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 1993, 2005. FARKAŠOVÁ, D. A kol. Výzkum v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-80632-286. HENDL, J. Kvantitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HUŠÁK, V. Jak napsat publikaci? Jak připravit prezentaci?, Olomouc: LF UP 2007, ISBN 978-80-44-1736-3. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. MAZALOVÁ, L. Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství, Olomouc: Fakulta zdravotních věd 2016. Dostupné: http://old.fzv.upol.cz/fileadmin/user_upload/FZV/DSP_Osetrovatelstvi/Skripta/Kapitoly_z_vyzkumu_v_o setrovatelstvi.pdf PLEVOVÁ I, et al. Ošetřovatelství. I Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735573. PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 230 s. ISBN 9788073674687. ŽIAKOVÁ, K et al. Ošetrovateľstvo teóra a vedecký výzkum, Martin: Osveta 2003, ISBN 80-8063-131-X http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/index.php/o-ucebnici/ako-citovat.php https://www.google.cz/search?q=Testov%C3%A9+krit%C3%A9rium&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gf e_rd=cr&dcr=0&ei=GEe6WeTHCKGE8QfBkYXoCQ http://home.ef.jcu.cz/~birom/stat/cviceni/09/p_value.pdf Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 26 Adobe Systems Hodně zdaru při výzkumu Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Ústav zdravotnických věd 27