Lékařská biofyzika – cvičení Obor: Zdravotnický záchranář Vytvořeno v rámci projektu Fond rozvoje MU 1383/2019. Zadání společného cvičení: 10. Vlivy vnějšího prostředí, elektromagnetické vlnění, jeho účinky a vnímání Klíčové pojmy: Katatermometr, wind chill, refrigerace, absolutní a relativní vlhkost vzduchu, anemometr Elektromagnetické vlnění, spektrum EMV, ionizující záření, interakce EMV, fotoelektrický jev, Comptonův rozptyl, luxmetr Praktický význam: Parametry vnějšího prostředí výrazně ovlivňují zdravotní stav pacienta, a to již především před transportem do nemocnice. Pochopení základních principů vlivů okolí na lidské tělo nám pomáhá předvídat úroveň ohrožení zdraví a života pacienta v takovémto prostředí. Elektromagnetické vlnění je všudypřítomný fyzikální fenomén, o němž především s ohledem na rozvoj informační technologie stále panují různé hoaxy a jiné misinterpretace. 10.1 Refrigerace – ochlazující účinek prostředí Cíl: Vysvětlení principu měření ochlazovacího účinku prostředí, princip katatermometru a výpočtu katohodnoty, principy měření rychlosti větru, Beaufortova stupnice, Pomůcky: online wind- chill kalkulator, anemometr, Postup: Pomocí fouknutí do turbínky anemometru simulujte 3 hodnoty rychlost větru, vyhledejte nejnižší dnešní teplotu (případně si vymyslete hodnotu), údaje zadejte do wind chill kalkulatoru, který najdete ne internetu. Výstup: Vytvořte tabulku se simulovanými rychlostmi větru, teplotou, vypočtenou pocitovou teplotou a katahodnotou. Diskuze: Zamyslete se nad ochlazujícím účinkem proudícího vzduchu, jakými přirozenými mechanizmy se bráníme ztrátě tepla v prostředí. Lékařská biofyzika – cvičení Obor: Zdravotnický záchranář Vytvořeno v rámci projektu Fond rozvoje MU 1383/2019. 10.2. Vlhkost vzduchu Cíl: Demonstrovat význam vlhkosti povrchu těla a vzduchu na ochlazení organizmu. Průběh praktik: Pomocí Asmannova aspiračního psychrometru určete vlhkost vzduchu. Zaznamenejte o kolik stupňů se snížila teplota vlhkého teploměru. Diskuze: Diskutujte vliv vlhkosti vzduchu a tělesného povrchu na ochlazující účinek prostředí. 10.3. Bezkontaktní termografie Cíl: Vyzkoušet způsoby maskování před detekcí bezkontaktní infračervenou termografii Pomůcky: Termokamera, skelněná výloha skříně, průhledný plastikový obal, hliníková folie, oblečení…. Postup: Do zorného pole mezi infračervenou kameru a dobrovolníka vkládejte různé průhledné materiály a zaznamenávejte, zde je přes ně sledované osoba, ještě patrná či o kolik stupňů se přibližně mění jeho naměřená povrchová teplota. Krom průhledných materiálů vyzkoušejte osobu zahalit do hliníkové folie a do více vrstev oblečení, opět popište výslednou změny v infračerveném obrazu. Výstup: Zhodnoťte testované průhledné materiály a zahalovací prostředky, jak měnili viditelnost sledované osoby v infračerveném obraze. Diskuze: Na základě pozorování diskutujte vhodná a nevhodná prostředí, ve který lze využít termokameru k pátrání po hledané osobě. 10.4 Elektromagnetické vlnění Průběh praktik: Lékařská biofyzika – cvičení Obor: Zdravotnický záchranář Vytvořeno v rámci projektu Fond rozvoje MU 1383/2019. Výklad teoretických znalostí o EMV, rozbor jednotlivých části jeho spektra, diskuze nad jeho účinky na lidský organismus. Diskuze: Do protokolu uveďte váš názor a jeho literární podklad na účinky člověk vytvářeného EMV, především v oblasti telekomunikačního spektra, wifi, mobilní sítě, 5G…. 10.5 Měření osvětlení luxmetrem Průběh praktik: Krátký úvod do teorie měření osvětlení, ukázka hygienických limitů hodnot osvětlení. Vlastní měření osvětlení na nejméně 5 místech v učebně a okolí. Případně měření osvětlení pomocí mobilního telefonu. Diskuze: Do protokolu uveďte naměřené hodnoty osvětlení a porovnejte je z hygienickými limity pro pracovní prostředí. 10.6 Diskuze na vybraná biofyzikální témata či zopakování nejasných pojmů z předchozích cvičení