Teoretická východiska ošetřovatelství: Koncepční modely a teorie Ošetřovatelství jako vědní obor Teorie Filozofie Metaparadigma Paradigma Praxe Ošetřovatelský proces Výzkum METAPARADIGMA KONCEPČNÍ MODEL I - koncepce - tvrzení KONCEPČNÍ MODEL II - koncepce - tvrzení Teorie I. - koncepce - předpoklady: nerelační relační hypotézy Teorie II. - koncepce - předpoklady: nerelační relační hypotézy Teorie n - koncepce - předpoklady: nerelační relační hypotézy KONCEPČNÍ MODEL III - koncepce - tvrzení Metaparadigma ošetřovatelství ‒ nejobecnější rámec pohledu ‒ charakterizuje ošetřovatelství a to, čím se zabývá (odliší ošetřovatelství např. od filozofie…) ‒ základy zformovala F. Nightingale (1856 Notes on Nursing: souvislosti – činnost sester s vlivem prostředí má vliv na zdraví člověka) ‒ má 4 specifické jevy Osoba Metaparadigma – nejširší, nejglobálnější pohled určité disciplíny na zkoumání určitého problému, jevu – charakterizuje disciplínu, čím se zabývá, co řeší (předmět disciplíny) Osoba Prostředí Zdraví Ošetřovatelství Osoba Prostředí Zdraví Ošetřovatelství ➢ příjemce ošetřování • jednotlivec, • rodina, • skupina, • komunita, • společnost ➢ jedinečný, neopakovatelný celek fyzických a psychických vlastností, které vzájemně souvisí, podmiňují se a vytváří celek. ➢ vnímána jako: adaptační systém, behaviorální, Sebepečující … ➢ okolí příjemce ➢ vnitřní struktury a vnější vlivy ➢ někdy zdroj stresu, nebo zdroj jiných zdrojů ➢ okolnosti vyžadující ošetřování ➢ stav blaha a pohody, nejen absence nemoci příjemce aktivity sestry v zájmu příjemce a ve spolupráci s nim daný stav u příjemce může být v rozmezí od až po přítomnost nejvyššího stupně terminální onemocnění ‒ vyjadřují názory na specifické jevy ošetřovatelství ‒ využívají indukci (zobecnění pozorovaných jevů) dedukci (vyvozování z existujících poznatků) anebo přebírání z jiných oborů ‒ v každém modelu může být jev jinak vyložen ‒ je tvořen pojmy (duševní představy a pojmenování jevů) a výpověďmi (tvrzení vysvětlující vztahy mezi pojmy) ‒ vyjádření jsou obecná a abstraktní (nepozorovatelné, neměřitelné) Koncepční modely mají tři součásti: ‒ asumpce – premisy – předpoklady – východiska ‒ hodnotový systém ‒ hlavní jednotky Paradigma ošetřovatelství – Koncepční model – Koncepční rámec – Koncepční systém – Matrice disciplíny Asumpce (premisy, východiska) ‒ teoretické východisko ‒ fakta/předpoklady, která jsou teoretickým podkladem koncepce ošetřovatelství ‒ odvozují se od vědecké teorie a praxe ‒ většina modelů bere asumpce z praxe ‒ již byly ověřené nebo se dají ověřit ‒ liší se v jednotlivých modelech: ▪ Hendersonová chápe osobnost jako 14 základních potřeb ▪ Royová chápe osobnost jako bytost se 4 způsoby adaptace ▪ Johnsonová chápe osobnost jako bytost s 8 behaviorálními podsystémy Hodnotový systém ‒ vyjadřuje základní myšlenky oboru ‒ různé modely mají podobné základní myšlenky: ▪ úloha sester je jedinečná (i když při některých činnostech spolupracují s jinými odborníky) ▪ ošetřovatelské činnosti: soustřeďují se na saturaci potřeb, jsou realizovány prostřednictvím OP, představují řadu interpersonálních vztahů, nejdůležitější je vztah sestra – pacient ▪ respektování lidské bytosti, holismus Hlavní jednotky 1. Cíl ošetřovatelství – to, čeho se snaží ošetřovatelství dosáhnout 2. Pacient/nemocný/klient – bio-psycho-sociální bytost/příjemce péče, modely se liší v detailech chápání pacienta 3. Role sestry – určuje, co je úkolem sestry, co vykonává 4. Zdroje pacientových/klientových těžkostí – příčina problémů pacienta je vyjádřena v ošetřovatelském plánu v rámci ošetřovatelské diagnózy 5. Ohnisko zásahu – určuje zaměření ošetřovatelských intervencí 6. Způsob intervence – specifické způsoby, kterými sestra poskytuje ošetřovatelskou péči 7. Důsledky – očekávané výsledky ošetřovatelských intervencí – zlepšení zdravotního stavu příjemce Příklad Marjory Gordon Model funkčních vzorců zdraví Cíl ošetřovatelství dosažení zdraví, ↑ odpovědnosti jedince za své zdraví, rovnováha jednotlivce jako bio-psycho-sociální bytosti P/K holistická bytost s funkčním, dysfunkčním, potenciálně dysfunkčním typem zdraví (zdraví i nemocný jedinec) Role sestry systematické zhodnocení P/K v 11 oblastech (fyzikální vyš., pozorování, rozhovor); → analýza výsledků a stanovení funkčních, dysfunkční, potenciálně dysfunkčních vzorců zdraví; při (potenciálně) dysfunkčním zdraví pokračovat dle kroků OP Zdroj potíží některá z 11 oblastí (neuspokojená potřeba) Ohnisko zásahu (potenciálně) dysfunkční vzorce zdraví Způsob zásahu podle některého ze známých ošetřovatelských modelů a teorií, doporučuje OP Důsledky Dosažení funkčního vzorce zdraví Význam koncepčních modelů vzdělávání ošetřovatelská praxe management výzkum Koncepční modely Ošetřovatelské teorie ‒ vyjadřují názory na specifické jevy ošetřovatelství, jsou konkrétnější než modely (váží se na určitý jev, skupinu) ‒ založeny na předpokladech (asumpcích, premisích), jsou tvořeny definicemi, pojmy a výpověďmi (konkrétnější a specifičtější než pojmy a výpovědi koncepčních modelů) Předpoklady teorie: ‒ Nerelační předpoklady – výroky, které nevyjadřují vztah ‒ Relační (vztahové) předpoklady – propojují 2/více koncepcí, mohou vyjadřovat souvislost mezi koncepcemi, nebo vypovídat o vlivu jedné koncepce na druhou ‒ Hypotéza – předpoklad vztahu, který lze testovat (jsou již měřitelné, pozorovatelné) Typy teorií ➢ podle obsahu – popisné (popisují konkrétní jev), vysvětlující (vysvětlují vztahy mezi jevy), prediktivní – předvídají účinek jednoho jevu na druhý ➢ podle rozsahu – velké, střední teorie Rozlišení mezi koncepčními modely a teoriemi ̶ míra abstrakce ➢ koncepční modely jsou všeobecné návody ➢ teorie jsou specifičtější, konkrétnější ̶ počet kroků, které jsou nutné, aby se mohla práce použít na pragmatické účely (praxe, výzkum) u koncepčních modelů jsou nutné tři kroky: 1) koncepční model musí být formulován 2) z koncepčního modelu musí být odvozena teorie 3) pojmy teorie musí dostat operativní definice a musí být odvozena hypotéza u teorií jsou nutné pouze dva kroky: 1. musí být uvedena teorie 2. mají mít operativně definované pojmy a z výpovědí musí být formulována hypotéza Klasifikace ošetřovatelských koncepčních modelů a teorií ▪ Systémové – podstatou je prozkoumat systém, jeho části a jejich vztahy v dané době ▪ Vývojové – zdůrazňují procesy růstu, vývoje, zrání s přihlédnutím k problémům, které při tom vznikají ▪ Interakční – zdůrazňují sociální úkony a vztahy mezi lidmi ▪ Humanistické – oše. jako humanitní obor, důraz je kladen na svobodu, existenci, autonomii, úctu k životu, důstojnost, práva pacienta ▪ Potřeb – pacient není schopen sám zajistit základní potřeby, přebírá tuto funkci sestra ▪ Výsledků – sestra rozhoduje o uspokojování potřeb a hodnotí výsledek jejich uspokojování v rámci OP ▪ Energetických polí – hovoří o jedinci jako o zdroji energie ▪ Intervence (zásahu) – pacient je považován za objekt ošetřovatelské péče (pacient je pasivní), sestra rozhoduje o péči ▪ Podpory – zaměřuje se na podporu pacienta a vytváření psychologických, fyziologických a adaptačních mechanismů vyrovnávání se se situací ▪ Posilnění – hledání možnosti, jak zlepšit kvalitu pacientova bytí, jestliže je poškozené jeho zdraví ▪ Substituční – zaměřují se na poskytování náhrady za schopnosti pacienta, které mu chybějí – ztratil je a nemůže je aktivizovat Ošetřovatelský proces (OP) Ošetřovatelský proces ̶ poprvé Lydia Eloise Wiliams Hall r. 1955 ASPEKT: ̶ TEORETICKÝ – jde o metodologii oboru ošetřovatelství ̶ PRAKTICKÝ – systematická, racionální metoda plánování, poskytování a dokumentování ošetřovatelské péče Lydia Hall: Care, Cure, Core Nursing Theory - Nurseslabs Ošetřovatelský proces CÍL: ̶ určit pacientův zdravotní stav, skutečné (aktuální) nebo potenciální problémy péče o zdraví, ̶ naplánování saturaci zjištěných potřeb ̶ vykonávat specifické ošetřovatelské intervence pro saturaci potřeb ̶ je mezinárodním standardem ̶ lze použít jako rámec pro poskytování péče ve všech typech zařízeních, kde se poskytuje oše. péče, u pacientů všech věkových kategorií a s rozdílnými diagnózami ̶ povinnost vykonávat oše. péči metodou OP – legislativní norma Ošetřovatelský proces je pracovní metodou, která má za cíl prevenci, odstranění nebo zmírnění problémů v oblasti potřeb nemocného Ošetřovatelský proces – legislativně zakotven ̶ Vyhláška č. 55/2011 o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků Posouzení Diagnostika PlánováníRealizace Vyhodnocení Fáze ošetřovatelského procesu série vzájemně propojených činností, kt. sestra provádí ve prospěch nemocného, ve spolupráci s ním. 1. fáze OP = POSOUZENÍ, ZHODNOCENÍ ❑ Kdo je můj pacient? ̶ Vstupné posouzení – do 24 hodin od přijetí ̶ zhodnocení stavu individuálních potřeb klienta (rodiny nebo komunity) https://www.americaeconomia.com/sites/7.americaeconomia.com/files/styles /photo_awesome_wide/public/shutterstock_584332555_1.jpg?itok=U7nfly2W Založení databáze 1. fáze OP = POSOUZENÍ, ZHODNOCENÍ a) Ošetřovatelská anamnéza b) Zhodnocení současného stavu nemocného, saturovanosti potřeb a soběstačnosti (rozhovor, pozorování, testování, měření, vyšetření- od hlavy po paty, dle systémů, skríningové) c) Dokumentování vstupního posuzování stavu potřeb Údaje: ➢ objektivní – získané přímým pozorováním, měřením (testy/škály ▲ Test nikotinové závislosti, Barthelové test základních všedních činností (ADL – Activity Daily Living), Test instrumentálních všedních činností (IADL – Instrumental Activity Daily Living), Dotazník na přítomnost autonomní neuropatie, Zkrácený mentální bodovací test podle Gainda aj., Nottinghamský screeningový dotazník pro hodnocení rizika malnutrice, fyz. vyšetřením (▲vitální funkce, velikost a lokalizace rány) ➢ subjektivní – vnímána pacientem, kt. si na ně stěžuje, i když ne vždy je možné objektivně prokázat (▲únava) ➢ dynamické – variabilita vitálních funkcí, laboratorní parametry ➢ konstantní/stálé – neměnné (▲datum narození, krevní skupina) Prameny údajů - primární (P/K) vliv faktorů – stupeň vývojového období, komunikační dovednosti, změny zdrav. stavu (poruchy vědomí, nauzea, krvácení, únava), psychický stav (hněv, strach), důvěra k posuzovateli - sekundární (významné osoby – rodinný příslušníci…), zdravotnický pracovníci, spolu pacienti, zdravotní záznamy, měřící techniky a labor. testy, jiné záznamy a správy ➢ Systematické získávání informací, kt. se týkají zdravotního stavu pacienta, rodiny, skupiny, komunity ➢ Ověření informací ➢ Třídění informací Základní informační okruhy 1. fáze OP = POSOUZENÍ, ZHODNOCENÍ Sestra do ošetřovatelské dokumentace zapisuje:̶ Fyzikální hodnocení (hygiena, odpočinek/spánek, dýchání, vyprazdňování, pohyblivost/bezpečí, současné obtíže, alergie, bolest/pohodlí) ̶ Sociální hodnocení (rodina/přátelé, zaměstnání/rekreace, návštěvy, jazyk, kterým mluví, bydlení, zájmy) ̶ Psychologické hodnocení (mentální stav, reakce na nemoc/nemocnici, vyrovnání se ze stresem, duchovní potřeby ̶ Medicínská problematika (alergie, vedlejší účinky léků, poruchy kůže, rány, hojení, ošetřovatelské problémy vyplývající z diagnózy) ̶ zjištěné anamnestické údaje ̶ nalezené subjektivní i objektivní zjištění oše. problémů ̶ RF ošetřovatelských problémů ̶ výsledky užitých testů a škál ̶ výsledky fyzikálního vyšetření Pozn. kromě vstupního posouzení (v 1. fázi OP), lze v průběhu OP realizovat: průběžné a závěrečné posouzení 2. fáze OP = DIAGNOSTIKA ❑ Co trápí mého pacienta? ̶ stanovení ošetřovatelských problémů (ošetřovatelských diagnóz) ̶ je výsledkem zpracování informací o nemocném ̶ jde o identifikaci potřeb P/K ̶ problémy pociťované P/K, diagnostikované sestrou: ➢ třídění a analyzování dat; ➢ určení zdravotních problémů, rizik a jejich projevů; ➢ formulování ošetřovatelských diagnóz. https://www.werra-rundschau.de/bilder/2020/05/25/13775810/770742633-bild-beruf-pflege-ausbildung-fotolia-bild-cmyk- 2uQIjHSgbIef.jpg 3. fáze OP = Plánování ❑ Co je pro mého pacienta nejlepší udělat? Jak mohu přispět? ̶ plánování ošetřovatelské péče ̶ stanovení krátkodobých a dlouhodobých cílů ošetřovatelské péče, návrh vhodných opatření pro jejich dosažení, dohoda s pacientem o pořadí naléhavosti jejich provedení ̶ je očekávaný výsledek nebo změna ̶ směřuje k navrácení, udržování nebo upevňování zdraví. Strategie plánu vychází: ̶ z ošetřovatelské diagnózy ̶ z charakteristiky oše. péče v příslušném klinickém oboru; ̶ z rysů moderního ošetřovatelství; ̶ z lékařské diagnózy a ze všeho, co z ní vyplývá (▲plnění ordinací lékaře, sledování vedlejších účinků aj.). 3. fáze OP = Plánování stanovení prioritních problémů/diagnóz + stanovení očekávaných výsledků (formulování cílů a výsledných kritérií VK) + stanovení ošetřovatelských intervencí (zásahů) + sestavení písemného plánu C Í L K R I T E R I U M Obecný Krátkodobý – do týdne Dlouhodobý – zaměřeny na edukaci, oše. péči do konce hospit. Očekávaný výsledek Kdo Co Kdy Kde Jak Činnost sestry – přesná a jasná (činné sloveso) ▲Pomoz se sebepéčí á ráno dle potřeby ▲Zaznamenej pulz a dech před, během a po aktivitě pacienta… Dělení: Nezávislé (▲zajisti tiché a klidné prostředí, úlevová poloha…) Závislé (▲dle ordinace Dr.) Součinné (ve spolupráci s jiným NLZP ▲nutriční terapeut, fyzioterapeut…) Činnost je vyjádřená specifickým slovesem: ▲snížit, zvýšit, přijmout, přejít, vypít Nepoužívat mnohoznačná slovesa: ▲uvědomovat si, poznat, rozumět, domnívat se, chápat) 4. fáze OP = Realizace ̶ realizace plánu ošetřovatelské péče ̶ uplatnění plánovaných ošetřovatelských zásahů na pomoc P/K při dosahování ošetřovatelských cílů Ošetřovatelská intervence – činnost sestry: Nezávislá – iniciuje ji sestra na základě svých kompetencí, dovedností, vědomostí Závislá – činnosti vykonávané dle ordinaci lékaře Součinná vykonávané ve spolupráci s jinými členy zdravotnického týmu výsledek společného rozhodnutí sestry a jiného člena týmu Přímá – poskytována v interakci s pacientem Nepřímá – intervence mimo pacienta, ale v jeho prospěch (▲péče o prostředí, pomůcky, interdisciplinární spolupráce) 5. fáze OP = Vyhodnocení ̶ vyhodnocování efektivity ošetřovatelské péče ̶ poskytuje zpětnou vazbu, kterou můžeme využít k identifikaci dalších potřeb jedince ̶ zjišťuje ne/účinnost ošetřovatelských intervencí ➢ získat údaje vzhledem k formulovaným VK ➢ porovnat získané údaje s VK a posoudit, zda došlo k dosažení cílů ➢ porovnat oše. intervence s výsledky pacienta ➢ popsat závěry o problému pacienta ➢ zdůvodnit nesplnění cílů ➢ revidovat (podrobné zhodnocení plánu a opodstatněnost) a modifikovat (doplnění, aktualizace údajů o P/K, přehodnocení výběru oše. dg.) plán oše. péče Hodnocení Termínované ne/dosažení pokroku, odchylka od plánovaných cílů Průběžné Závěrečné/Souhrnné = zjišťování rozdílu mezi očekávaným výsledkem (cíl + kritéria) a skutečností Očekávaný výsledek (cíl a kritéria): ➢ je splněn ➢ je splněn částečně (Proč?) ➢ není splněn (Proč?) 5. fáze OP = Vyhodnocení Vyhodnocení očekávaných výsledků: CÍLE: ̶ BYLO DOSAŽENO (bolest vymizela). ̶ BYLO DOSAŽENO ČÁSTEČNĚ (bolest se zmírnila). ̶ NEBYLO DOSAŽENO (bolest trvá se stejnou intenzitou). Hledáme také odpovědi na otázky: Existuje problém stále? Vznikl nový (aktuální/potenciální) problém? Změnily se priority? Které faktory působily na nesplnění cíle? Byly údaje správně analyzovány? Nezapomněli jsme na něco? Byly cíle realistické? Byla sesterská intervence dostatečně odborná? Existují jiné možnosti dosažení cíle? Implementace ošetřovatelského procesu v praxi Paní Jana K, 47 let, vdaná, 2 děti. Před 4 lety diagnostikován diabetes mellitus 2. typu na dietě. Přijata pro dekompenzaci diabetu (Kudlová, 2016) Ošetřovatelský proces a způsoby organizace práce sester ̶ Funkční systém – oše. výkony (▲ jedna sestra podává léky, další provádí převazy operačních ran, jiná měří vit. funkce, EKG aj.) jsou obvykle řízeny a kontrolovány staniční sestrou ̶ Týmový způsob organizace ošetřovatelské péče – za oše. aktivity zodpovídá především pacientova primární sestra. Individualizovaná péče je založená na hodnocení/posouzení potřeb pacienta, kontinuita péče je pečlivě plánovaná. ̶ Skupinová ošetřovatelská péče (komplexní péče) – ā sestra se stará o skupinu pacientů po dobu své služby, v každé službě může mít sestra jinou skupinu pacientů. ̶ Primární ošetřovatelství – při příjmu je pacient přidělen určité kvalifikované sestře (zodpovídá za poskytovanou péči po celou dobu pacientova pobytu v nemocnici) Ošetřovatelská diagnóza Klasifikační systémy v ošetřovatelství Ošetřovatelská diagnóza ̶ je závěr proveden sestrou na základě pečlivého a systematického sběru informací o P/K; ̶ zahrnuje pouze oblasti, které je sestra schopna ovlivnit v rámci svých kompetencí; ̶ popisuje aktuální nebo potenciální problémy (mohou nastat/lze je očekávat) Diagnostický proces ̶ proces analýzy a syntézy získaných poznatků 4. fáze: ̶ Zpracování údajů – utřídění a vyhodnocení informací ̶ Stanovení zdravotního problému P/K a potřeb oše. péče (oše. Dg) ̶ Formulování oše. Dg. (PES, P RF) ̶ Priority oše. péče Za interpretaci získaných údajů a stanovení oše. Dg. je zodpovědná setra, která prováděla vstupní hodnocení a připravila plán oše. péče Struktura oše. diagnózy a identifikátory ̶ Oše. diagnózy zaměřené na problém – obsahují určující znaky a související faktory ̶ Oše. diagnózy k podpoře zdraví – mají zpravidla pouze určující znaky (ačkoliv lze využít i související faktory, pokud mohou napomoci lepšímu pochopení diagnózy ̶ Oše. diagnózy rizika – obsahují rizikové faktory ▲vzor formátu oše. diagnózy: _____________ (oše. diagnóza) související s _______________(příčina/související faktory), projevující se ____________________(symptomy, určující znaky) Jak se orientovat v oše. diagnózach – schéma Jak se orientovat v oše. diagnózach – Doména 2 NANDA-I, Výživa, s třídami a oše. diagnózami Jak se orientovat v oše. diagnózach – Domény, třídy a oše. diagnózy Hlavní důvody standardizace oše. terminologie definování rozsahu oše.praxe jasné vymezení oše. profese rozvoj ICT vzájemné porozuměnízvýšení kvality péče - přesně identifikovatelná část ZP - přesné vyjádření činností sester - role ošetřovatelství - počítačové zpracování dat - řízení a realizace oše. péče - vyhodnocování a porovnávání informací - sledování úrovně kvality Klasifikační systémy v ošetřovatelství ̶ standardizovaná jednotná ošetřovatelská terminologie tvoří základ klasifikačních ošetřovatelských systémů ̶ principy tvorby se podobají jiným vědním oborům (úzká souvislost s MKN /mezinárodní klasifikace nemocí/ – ICD /international clasification of diseases) Zahrnují: ̶ Klasifikaci ošetřovatelských diagnóz /NANDA/ ̶ Klasifikaci ošetřovatelských činností (intervencí) /NIC/ ̶ Klasifikaci ošetřovatelských výsledků /NOC/ NANDA – International, NIC, NOC NANDA International (změna názvu 2002) North American Nursing Diagnosis Association (NANDA) – Severoamerická asociace pro mezinárodní sesterskou diagnostiku; 1982 − slouží k rozpoznání dysfunkčních potřeb − soubor ošetřovatelských diagnóz – úloha zajištění a podpora rozvoje standardní terminologie a taxonomie (systematického zařazení) oše. diagnóz, intervencí a očekávaných výsledků pro profesní praxi. NIC Nursing Intervetions Classification – Klasifikace ošetřovatelských intervencí − zaměření na činnosti sestry = pomoc pacientovi dosáhnout požadovaný výsledek − zahrnuje závislé i nezávislé oše. činnosti, kt. sestra poskytuje při přímé (činnosti vykonávané v interakci s P/K – fyziologické i psychosociální činnosti) a nepřímé (činnosti vykonávané mimo P/K, ale pro P/K – prostředí P/K, interdisciplinární spolupráce) péči o P/K − Tč. 565 intervencí (7 edice, 2018, nová edice plánována za 5 let) a více než 12 000 činností uspořádaný do 7 domén a 30 tříd NOC Nursing Outcomes Classification – Klasifikace ošetřovatelských výsledků − komplexní, standardizovaná klasifikace výsledků pacienta, rodiny, komunity vyvinutá za účelem hodnocení efektivnosti oše. intervencí − výsledek oše. péče = měřitelný stav, měřitelné chování nebo vnímání jedince, rodiny/komunity, který je dlouhodobě a kontinuálně měřením sledován a který citlivě reaguje na ošetřovatelské intervence − klasifikace je tvořena názvem, číselným kódem /hlavní a položkový/, definicí, souborem ukazatelů, hodnotící škálou se souborem ukazatelů, odkazy na zdroje literatury − Tč. r. 540 výsledků (6. edice, 2018) seřazených do 7 domén a 34 tříd NIC Doména Název domény (označení (1-7) Třída (označení A-Z, a, b, c, d) 1 Doména fyziologická základní A Management aktivity a cvičení – B vylučování – C imobility – D podpora výživy – E fyzického komfortu – F usnadnění sebepéče 2 Doména fyziologická komplexní G Management elektrolytické a acidobazické rovnováhy – management léků – neurologický management – perioperační péče – management dýchání – kůže a kožních defektů – termoregulace – management tkáňové perfuze 3 Doména behaviorální Behaviorální th – kognitivní th. – zlepšení komunikace – pomoc při zvládání zátěže – edukace P/K – podpora psychického komfortu 4 Doména bezpečí Krizový management – management rizik 5 Doména rodiny Porodní péče – péče při výchově dětí – celoživotní péče 6 Doména zdravotního systému Zprostředkování zdravotní péče – management zdravotního systému – management informací 7 Doména komunity Podpora zdraví komunity – management rizik komunity http://is.muni.cz/th/176677/lf_m/Fendrychova-DP.pdf ā intervence obsahuje 10-30 činností, z kt. si sestra vybere nejvhodnější pro konkrétního P/K = individualizovaná péče NOC domény Doména Název domény (označení 1-7) 1 Funkční zdraví 2 Fyziologické zdraví 3 Psychosociální zdraví 4 Znalosti o zdraví a chování 5 Vnímání zdraví 6 Zdraví rodiny 7 Zdraví komunity Taxonomie oše. praxe NNN ̶ zpřehlednit orientaci v ošetřovatelských problémech ̶ názvy kategorií problémů usměrňují výběr ošetřovatelských zásahů potřebných pro dosažení výsledků ̶ vzájemné propojení NANDA – NIC – NOC ̶ propojení ošetřovatelské činnosti s činností ostatních zdravotnických pracovníků s cílem určit nejefektivnější postup u P/K ̶ identifikace základních oše. dg. a výsledků pro specifické intervence ̶ identifikace počtu intervencí a počtu intervencí, které se vyskytují společně ̶ integrace výzkumu v oblasti NNN klasifikace do praxe NNN = 3 N ̶ zpřehlednit orientaci v ošetřovatelských problémech ̶ názvy kategorií problémů usměrňují výběr ošetřovatelských zásahů potřebných pro dosažení výsledků ̶ vzájemné propojení NANDA – NIC – NOC ̶ Formování od r. 2001 – záměr společná, jednotná struktura pro tři klasifikační systémy NANDA, NIC, NOC NANDA dg NOC výsledek NIC intervence Akutní bolest 00132 Kontrola bolesti 1605 Aplikace léků 2300 Úroveň bolesti 2102 Aplikace analgetik 2210 Management bolesti 1400 Pacientem kontrolována analgezie – asistence 2400 Taxonomie ošetřovatelské praxe ̶ výsledek NNN ̶ tvoří ji 4 domény a 28 tříd Domény Třídy Funkční doména Aktivita – cvičení Komfort Růst a vývoj Výživa Sebepéče Sexualita Spánek/odpočinek Hodnoty/přesvědčení Fyziologická doména Srdeční funkce Vylučování Tekutiny a elektrolyty Neurokognitivní funkce Farmakologické funkce Fyzická regulace Reprodukce Respirační funkce Smysly/vnímání Psychosociální domény Chování Komunikace Coping Emocionální funkce Vědomosti Role/vztahy Sebevnímání Environmentální doména Systém zdravotní péče Populace Rizikový management Literatura ̶ NANDA International Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2018-2020 Praha: Grada, 2020 ISBN: 978-80-271-0710-0 ̶ Butcher, H. K., Bulechek, G. M., Dochterman, J. M., & Wagner, C. M. (Eds.). (2018). Nursing Interventions Classification (NIC) (7th ed.). St. Louis: MO: Elsevier. ̶ Moorhead, S., Swanson, E., Johnson, M., & Maas, M. L., (Eds.). (2018). Nursing Outcomes Classification (NOC): Measurement of health outcomes (6th ed.). St. Louis: MO: Elsevier. ̶ of the NIC taxonomy | Nurse Key ̶ NOC Overview | College of Nursing - The University of Iowa (uiowa.edu) Literatura ̶ Kudlová Pavla Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Fakulta humanitních studií, Zlín 2016 ISBN 978-80-7454-600-6. ̶ PAVLÍKOVÁ, Slavomíra. Modely ošetřovatelství v kostce. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 150 s. ISBN 8024712113. ̶ Plevová Ilona a kol. Ošetřovatelství I, 2., přepracované a doplněné vydání Praha: Grada 2018 ISBN: 978-80-271-0888-6. ̶ Plevová Ilona a kol. Ošetřovatelství II, 2., přepracované a doplněné vydání Praha: Grada 2018 ISBN: 978-80-271-0889-3 ̶ TRACHTOVÁ, Eva. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu : učební texty pro vyšší zdravotnické školy, bakalářské a magisterské studium, specializační studium sester. Čtvrté rozšířené vydá. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2018. 261 stran. ISBN 9788070135907. ̶ Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2018-2020. NANDA International 11. vydání. Praha: Grada, 2020 ISBN: 978-80- 271-0710-0