Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Pojem socializace označuje – celoživotní proces formování člověka jako společenské bytosti – proces začleňování, vrůstání jedince do společnosti – význam socializace pro jedince a pro společnost Socializace v širším smyslu zahrnuje: Socializace v užším smyslu - enkulturace – personalizace – profesionalizace = humanizace člověka Etapy v socializaci • Primární socializace – významný druhý – zobecnělý druhý • Sekundární socializace – je typická tím, že se otevírají šance k široké sociální interakci, která překračuje hranice rodiny Výchova • proces vědomé a řízené socializace „Dejte mi tucet nemluvňat, poskytněte mi možnost je vychovávat a já vám zaručím, že vyberu-li náhodně kterékoli z nich, vzdělám je pro jakýkoli typ speciální profese – lékař, právník, umělec, obchodník… bez ohledu na jejich talent, sklony, rasu či na povolání jejich rodičů“ Watson, J. B.: Behaviorism, 1930 • osobnost člověka se utváří na genetických dispozic v procesu interakce s okolním prostředím – Výchovný styl: autoritativní, demokratický, liberální Předpoklad výchovy I • Stadia kognitivního vývoje (Piaget) 1) senzomotorické st. (do 2. roku) 2) předoperační st. (2-7 let) 3) operační stadium (7 – 11 let) 4) stadium formálních operací (od 11-12) Předpoklad výchovy II: Stadia morálního vývoje Piaget: 3 stadia morálního vývoje • individuální rituály • heteronomní morálka – morální realismus • autonomní morálka – nad 10 let Kohlberg • Předkonvenční úroveň morálky – orientace na trest – orientace na odměnu • Konvenční morálka – orientace na to být hodným dítětem – orientace na řád a zákon • Postkonvenční morálka – orientace na společenskou smlouvu – univerzální etika Vzdělávání • Vzdělávání lze charakterizovat jako záměrné osvojování vědomostí, dovedností a návyků, těsně spjaté s rozvojem poznávacích, citových a volních procesů • Každý žák má svébytný způsob osvojování poznatků – učební styl • Učitel by měl znát svůj učební styl a snažit se vyhovět různým učebním stylům žáků Učební styl tvoří 1. Vrozená smyslová orientace vnitřní motivy k učení i zděděné predispozice: 2. Dominantní druh inteligence 3. Věk žáka – kognitivní stádium vývoje 4. Předmět (učivo), ve kterém dochází k učení 5. Očekávaný druh kognitivního myšlení