Adobe Systems Nancy Roper AKTIVITY DENNÍHO ŽIVOTA Humanistická filozofie Poznatky z fyziologie, psychologie Práce A. Maslowa o lidských potřebách Teorie Henderson o základní oše. péči RoperM Adobe Systems Asumpce ̶nejlepší způsob jak porozumět lidem, je porozumět činnostem (aktivitám), které vykonávají; ̶ Každý jedinec: ̶je zapojený do životních aktivit prostřednictvím svého životního napětí, a to ovlivňuje jeho schopnost nezávislosti; ̶ ̶se během svého života od početí do smrti dynamicky pohybuje vpřed od úplné závislosti k úplné nezávislosti, přičemž nepřetržitost závislosti či nezávislosti ovlivňují různé faktory (věk, zdravotní stav, životní prostředí, okolnosti) ̶ ̶ Hlavní jednotky: Cíl ošetřovatelství Schopnost P/K samostatně a nezávisle vykonávat činnosti denního života P/K Celistvá bytost s 12 životními aktivitami, které jsou odrazem jeho potřeb a behaviorálně se manifestují (Každá aktivita se projevuje určitým chováním) Jedinci se liší v tom, jak jednotlivé aktivity denního života realizují Role sestry Identifikace úrovně Q života v oblasti životních aktivit, diagnostika problémů a jejich příčin a zajištění řešení problémových aktivit Zdroj potíží Nedostatek síly, vůle, vědomostí jedince Ohnisko zásahu Neadekvátní aktivity a chování jedince Způsob zásahu Ovlivňování příčin, které vedou k projevům chování ve 12 oblastech životních aktivit Důsledky Nezávislost P/K a zvýšení kvality jeho života ve všech životních aktivitách Adobe Systems Osoba ̶Celistvá bytost, která od početí do smrti uskutečňuje různé aktivity s cílem dosáhnout a udržet samostatnost a maximální nezávislost v každé životní aktivitě Adobe Systems Prostředí ̶Fyzikální ̶Sociální ̶Psychické ̶Ekonomické ̶Politické ̶Kulturní souvisí se základními životními aktivitami a zdravím Zdraví – autorka nedefinovala Adobe Systems Ošetřovatelství ̶Vnímá jedince jako celistvé bytosti. ̶Vychází z pozorovatelných a měřitelných projevů, ne z intuice a náhody. ̶ Cílem je získat, zachovat V navrátit maximálně možnou úroveň nezávislosti jedince v životních aktivitách a zároveň zabezpečovat posilující postupy na podporu uzdravení a nezávislosti. ̶Závislí jedinec v některé aktivitě – sestra P/K asistuje V aktivitu vykonává sama, povzbuzuje P/K a doporučuje mu nejvhodnější postupy (jak si zachovat samostatnost a nezávislost, jak předcházet zhoršení stavu) ̶ Činnost sester: nezávislá závislá částečně závislá ̶ Koncepce modelu Cíl: max. možná nezávislost Podpora aktivit související s obnovou a podporou zdraví Osoba Celistvý jedinec nezávislý v aktivitách denního života Aktivity podpory a obnovy zdraví Preventivní chování (zaměřené na prevenci událostí a stavů, kt. narušují/poškozují zdraví ▲Bepanten, otužování…) Posilňující chování (zabezpečování fyz.,psych. a soc. posílení a pohody ▲střídaní obuvi, vhodné polohovací pomůcky, polohování …) Hledající chování (vyhledávání info, zkušeností, odpovědí na otázky ▲na netu…) Ošetřovatelství AKTIVITY DENNÍHO ŽIVOTA (životní aktivity), jsou projevem lidských potřeb, kt. se projevují určitým typem chování Ā aktivita má 3 aspekty: fyziologický/fyzický, psychologický sociální 1.Udržování bezpečného prostředí 2.Komunikace 3.Dýchání 4.Jídlo a pití 5.Vylučování 6.Osobní hygiena a oblékání 7.Kontrola tělesné teploty 8.Pohyb 9.Práce a hry 10.Projevy sexuality 11.Spánek 12.Umírání 13. Faktory ovlivňující potřeby a požadavky oše. péče: •Fyzické: věk, imobilita, úraz, nemoc •Psychické: city, motivace, neschopnost komunikace •Socio-kulturní: zvyky, normy, náboženství, migrace •Životní prostředí: ekonomické a politické •Životní události: vývojová stádia, kt. souvisí se změněnou ne/závislostí na oše. péči