Adobe Systems Dorothea Elisabeth Orem Konceptuální rámec (teorie sebepéče, teorie deficitu sebepéče, teorie ošetřovatelských systémů) Teorie deficitu sebepéče 1973 začlenění modelu do praxe, 1983 publikována kapitola Rodinné zdraví: Teoretický přístup ošetřovatelské péče Lidé, kt. vyžadují lékařskou péči, ne vždy potřebují péči ošetřovatelskou. ALE Oše. péči potřebují jedinci, kt. nejsou schopni postarat se o sebe tak, jak to vyžaduje jejich stav. → 60. roky min. století začala koncipovat vlastní oše. teorii, kt. průběžně dopracovávala a v roce 1973 uvedla do praxe. Adobe Systems Model sebepéče – Dorothea E. Orem „Dáte-li člověku rybu nasytí se jednou. Dáte-li mu udici a naučíte ho chytat ryby, postará se o stravu sám.“ ̶ ̶Ošetřovatelství je poskytnutí péče lidem s deficitem sebepéče ̶ ̶vývojový a humanistický model ̶Oremové konceptuální model je tvořen 3 teoriemi (teorie sebepéče, teorie deficitu sebepéče a teorií ošetřovatelských modelů) ̶vznik polovina 60 let Adobe Systems Předpoklady (asumpce) ̶lidé mají vrozenou schopnost starat se o sebe, mají schopnost sebekorekce a nezávislosti ̶ ̶schopnost sebepéče je odrazem potřeb jedince a jejím cílem je zachování rovnováhy organizmu ̶ ̶nároky na péči – mění se v průběhu života, jsou ovlivněny různými faktory: věk, pohlaví, zdr. stav, dostupnost zdravotní péče … ̶ ̶v životě člověka vznikají situace, které sebou přinášejí nároky na péči (péči si zajistí sám V jen částečně V vůbec ne → vstup oše. péče) ̶ ̶specifický zájem ošetřovatelství je uspokojování potřeb jedinců mobilizováním sebepéče na základě lidské přirozenosti ̶ ̶ošetřovatelství poskytuje profesionální pomoc jedincům, kteří si nedokáží uspokojovat vlastní základní potřeby V v nich nejsou soběstační Situace – stárnutí, nedodržování vhodného způsobu života, když se člověk necítí zdráv a je potřeba se o sebe postarat Adobe Systems Hlavní jednotky Cíl ošetřovatelství taková úroveň sebepéče P/K , aby si udržel optimální zdravotní stav P/K jedinec s projevy deficitu sebepéče Role sestry Zhodnocení schopnosti sebepéče P/K (▲ADL) a poskytnutí pomoci pro dosažení optimální úrovně sebepéče Zdroj potíží překážky sebepéče (▲překážkou může být dg. Chronického onemocnění, zhoršení zdr. stavu, stáří, ztráta rodinného zázemí, změna životní situace …) Ohnisko zásahu oblast deficitu sebepéče (▲příjem potravy, vylučování …) Způsob zásahu prostřednictvím 5 způsobů zásahu: činnosti za V pro P/K, vedení, podpora, poskytnutí podnětného prostředí, učení Důsledky optimální úroveň sebepéče Adobe Systems OSOBA (O) •funkčně integrovaný celek, motivovaný postarat se sám o sebe a udržet si homeostázu procesů v organizme Schopnost pečovat o sebe sám (nezávislá péče) – ovlivněno: výchovou, učením, prostředím, mentální úrovní, kulturou, sociálním prostředím • •má potenciál osvojit si znalosti a dovednosti sebepéče (nezávislé péče) a péče o závislé členy rodiny, která je podobná sebepéči •chová se záměrně (naučené chování) ve vztahu k cíli učení ← věkem, mentálním schopnostem, kulturou, společností a vlastním citovým stavem. PROSTŘEDÍ •specificky nedefinovala •významný pro zvyšování soběstačnosti (fyzikální prostředí, psychické a sociální) ZDRAVÍ •dle WHO OŠETŘOVATELSTVÍ •specifická služba profesionální pomoci osobám s deficitem sebepéči (aktuálním/potenciálním) = nejsou schopni splnit si požadavky sebepéče potřebné pro zdravou existenci • •Deficit může, ale nemusí být spojen s nemocí/handicapem • Cíl: zajistit schopnost pečovat o sebe v co největší míře, zachovat optimální stav zdraví, předcházet nemocem a poraněním Metaparadigmatické koncepce dle D. E. Orem Adobe Systems Sebepéče ̶soubor činností, kt. si jedinec zabezpečuje sám za účelem zachování života, zdraví a pohody ̶ ̶schopnosti sebepéče jsou ovlivněné – věkem, schopnostmi jedince, zdr. stavem, sociokulturním prostředím, systémem péče, dg., th., prostředky k dosažení sebepéče, zaměstnání… ̶ ̶filozofie zdravého způsobu života, je konkrétním chováním jedince ve prospěch vlastní existence 1. Teorie sebepéče Základní pojmy a definice modelu Adobe Systems ̶aktivity nebo opatření využívané na zabezpečení vlastní sebepéče nebo péče o jiné závislé osoby. ̶důležité v regulaci lidského bytí a vývoji, ̶určují úroveň péče Tři kategorie: 1. Univerzální požadavky sebepéče 2. Vývojové požadavky sebepéče 3. Terapeutické požadavky sebepéče ̶ ̶ Požadavky sebepéče Základní pojmy a definice modelu Adobe Systems ̶ ̶požadavky souvisejí se základními životními procesy a funkcemi: v dostatečný příjem vzduchu, potravy a tekutin, v v správná funkce vylučování v rovnováha mezi aktivitami a odpočinkem v v rovnováha mezi sociálními interakcemi a samotou v v rovnováha mezi bezpečím a rizikovými činnostmi, kt. ohrožují život a zdraví v v podpora fyziologicky optimálního stavu 1. Univerzální požadavky sebepéče Adobe Systems ̶spojené s růstem, vývojem a životními etapami či obdobím jedince: v nynější životní fáze (a její změny při přechodu do následující fáze) v krizové a zátěžové situace a události (narušují růst a vývoj jedince) 2. Vývojové požadavky sebepéče Adobe Systems ̶vyhledávání a zabezpečení vhodné lékařské pomoci ̶uvědomění si onemocnění, získání vědomostí o příčinách a důsledcích patologického procesu, efektivní dodržování a vykonávání naordinovaných doporučení, uvědomění si dyskomfortu , modifikace sebeobrazu, akceptace onemocnění a zdrav. péče, přijetí důsledků patogických stavů a naučení se s nimi žít ̶ požadavky při poruchách zdraví či odchylkách od normy, kt. souvisejí s: v následky onemocnění, vědomostmi o patologickém stavu v dg., th. a rhb. výkony v dyskomfortem a negativními následky lékařské péče v adaptací organizmu v edukací při trvalých vlivech nemocí a při th. opatřeních v v 3. Terapeutické požadavky sebepéče Adobe Systems Řízení sebepéče (činnosti zaměřené na aktivizaci sebepečovatelského chování) Jedinec musí: vědět PROČ se má o sebe starat umět rozhodnout JAK se bude péče vykonávat vědět CO pro to musí udělat Adobe Systems Řízení sebepéče Potřeba, aby byl jedinec schopný: Odhadnout přiměřené aktivity Rozhodnout o těchto aktivitách Realizovat vybrané činnosti péče Adobe Systems Řízení sebepéče ̶Výsledkem je selfmanagement (sebeřízení), ke kterému je potřeba Znát sebe a okolí Umět požádat o pomoc Umět reálně posoudit vlastní chování Adobe Systems Péče o sebe sama ̶projev – zaměření na vlastní optimální existenci, zdravý vývoj a zdraví ̶ ̶chování je výsledkem vztahu mezi požadavky na péči, řízením péče a jednáním jedince ̶vzniká tehdy, když se objeví požadavek, aby se jedinec začal chovat jinak (▲ nepřejídal se, změnil pohybový režim…) ̶ Adobe Systems ̶vysvětluje, v jakém případě je potřebná oše. péče. ̶projevuje se v situaci, kdy jsou neadekvátní vztahy mezi působením sebepéče a požadavky sebepéče (tzn. mezi nimi vznikne nerovnováha a požadavky jsou neuspokojené) ̶spojený s propuknutím nemoci V jiným narušením zdraví (tělesný handicap není vždy důvodem deficitu sebepéče) ̶ ̶ 2. Teorie deficitu sebepéče Základní pojmy a definice modelu Deficit sebepéče → důvod pro poskytnutí oše. péče Zdroj: Marriner-Tomey, A. Pflegetheoretikerinnen und ihr Werk, 192 s. Adobe Systems ̶používá k řešení deficitu sebepéče sérii činností produkovaných sestrou, kt. pomáhají jí nebo P/K regulovat potřeby sebepéče - Tři ošetřovatelské systémy: ̶Podpůrně - výchovný oše. systém - když P/K potřebuje podporu a učí se ošetřovat sám sebe (sebepéči) ̶ ̶Částečně kompenzačný oše. systém ☺ a P/K spolu provádějí péči na určité úrovni (něco dělá sám, něco spolu se ☺) ̶Plně kompenzační oše. systém P/K není schopný vykonávat sebepéči = závislí na druhých a potřebuje plnou péči ☺ 3. Teorie ošetřovatelských systémů Teorie deficitu sebepéče Adobe Systems Pomáhat P/K je-li to nevyhnutelné Regulovat sebepéči Akceptovat péči a pomoc ošetřujících sester Dosáhnout maximální možnou sebepéči P/K Kompenzovat neschopnost provádět sebepéči P/K Podpora a výchova klienta Dosáhnout sebepéči Provádět sebepéči Kompenzovat omezení sebepéče P/K Regulovat sebepéči Podpůrně-výchovný systém: Částečně kompenzační systém: Plně kompenzační systém Činnosti P/K Činnosti P/K Činnosti sester Činnosti sester Činnosti sester Adobe Systems Ošetřovatelské činnosti pět způsobů pomoci jedincům s deficitem sebepéče, kt. ☺ používá jednotlivě anebo v kombinaci: ̶zastoupení V jednání za P/K ̶usměrňování V vedení P/K ̶fyzická V psychická pomoc a podpora P/K ̶zajištění podpůrného prostředí pro rozvoj schopností P/K ̶edukace P/K 1.Sebepéče Požadavky: Øuniverzální Øvývojové Øterapeutické cíl, metody, činnosti Schopnost postarat se o sebe (řízená sebepéče) PROČ jednat. JAK rozhodnout. CO udělat. plánování - realizace - hodnocení 2. Deficit sebepéče 3. Ošetřovatelský systém •Podpůrně- výchovný •Částečně kompenzující •Celkově kompenzační Sebepéče + schopnost sebepéče Nevyrovnanost vztahů Vyrovnanost vztahů Sebepéče Cíl: Optimální bytí jedince Ošetřování Komplex schopností ošetřování, aktivovaný deficitem sebepéče aktivity řízení Adobe Systems Model sebepéče – Dorothea E. Orem ̶ošetřovatelství je poskytnutí péče lidem s deficitem sebepéče ̶humanistický model ̶ ̶hlavní předpoklad je to, že člověk má vrozenou schopnost sebepéče ̶úkolem sestry je dosáhnout co největší úrovně sebepéče klienta ̶tři dílčí teorie (sebepéče, deficit sebepéče, teorie oše. systému) Adobe Systems Oše. proces v modelu D. Orem (Plevová a kol. 2011, s. 142-143) ̶1. fáze: oše. anamnéza: Sestra: zjišťuje požadavky, kt. jsou kladené na schopnosti jednotlivce postarat se sám o sebe, zhodnocení schopnosti jednotlivce plnit tyto požadavky dle info. → určuje potřebu oše. zásahu : zjišťuje deficit sebepéče – zda je důvodem – nedostatek vědomostí, zručností, motivace dosáhnou soběstačnost, zjišťuje zda zdr. a psychický stav P/K umožňuje, aby se o sebe sám postaral, určuje, zda se P/K v budoucnu bude schopen starat o sebe sám v plné míře Součástí je i stanovení oše.dg. 2. fáze: plánování oše. péče – stanovení cílů a plánování intervencí 3. fáze: hodnocení oše. péče – zhodnocení pokroků P/K v jednotlivých oblastech sebepéče. Důraz je kladem na oše. dokumentaci.