Adobe Systems Zápatí prezentace 1 Ošetřovatelský model Callisty Roy Adaptační model Adobe Systems Vývoj modelu §vychází z praxe Royové na dětské klinice pozorovala schopnosti dětí přizpůsobovat se změnám §základ modelu je vytvořen v průběhu magisterského studia §publikace výsledků 1974 v kapitole „The Roy Adaptaion Model“ v knize Riehl (Koncepční modely ošetřovatelské praxe) §1976 publikace monografie Úvod do ošetřovatelství: adaptační model §1976 – 1977 výzkumné pozorování §1982 publikace teoretické báze a výsledků Adaptace = proces a výsledek, kterým si myslící a vnímající osoba úmyslně sama sebe uvědomuje a utváří a integruje se s prostředím (Roy, 1997) Adobe Systems Teoretická východiska §Humanistická filozofie a holizmus §Maslowovy práce §Sociální interakční teorie §Helsonova adaptační teorie ̶ Adobe Systems Asumpce (Předpoklady) §orientace na příjemce §orientace na prostředí § §prostředí a lidé jsou v neustále interakci (vyměňují si energii, hmotu, informace) §v neustále měnícím se prostředí si musí jedinec udržovat svou integritu → přizpůsobovat se podnětům z VVp §schopnost jedince zvládat změny VVp se mění v čase * VVp - vnějšího a vnitřního prostředí Adobe Systems Hlavní jednotky Cíl ošetřovatelství Adaptace v situacích zdraví a nemoci v každé ze 4 oblastí (adaptační mody) P/K Bio-psych-sociální bytost v trvalé interakci s měnícím se prostředím Role sestry Podpora adaptačních mechanizmů a adaptivního chování Zdroj potíží Neefektivita aktivity pro udržení integrity P/K Ohnisko zásahu Fokální, kontextuální a reziduální stimuly Způsob zásahu Manipulace se stimuly, jejich ↑, ↓, udržování Důsledky Adaptivní odpověď na stimuly Metaparadigmatické koncepce Osoba •B-P-S bytost v konstantní interakci se stále měnícím se prostředím •holistický adaptivní systém s vnitřními procesy (kognátor a regulátor), kt. hrají důležitou roli při adaptaci ve 4 oblastech: fyziologická, sebekoncepce, rolová funkce, vzájemná nezávislost Prostředí vytváří podmínky, okolnosti, situace a vlivy, které působí na vývoj a chování jedinců Faktory prostředí jsou charakter. jako: fokální, kontextuální a reziduální Zdraví stav a proces bytí jednotné a celistvé osoby je výsledkem interakce medzi O a P Ošetřovatelství věda o nemocničním ošetřování i praktická disciplína Oše. péče: realizována oše. procesem, Potřebná, když nadměrný stres/zvládnutí situace oslabuje člověka natolik, že není schopen zvládat situaci efektivním způsobem. Adobe Systems Koncepce modelu Adaptace ̶proces přizpůsobování se změnám prostředí (přizpůsobit se faktorům z prostředí (fokální, kontextuální, reziduální) Stimuly ̶podněty z vnějšího a vnitřního prostředí, které vyvolávají adaptační odpověď, reakci ̶druhy stimulů (fokální, kontextuální, reziduální) ̶ Adaptační niveau (úroveň) ̶je individuální rozsah efektivních (tzn. adaptivních) reakcí jedince na stimuly. ̶Když stimul překročí hranice individuální adaptační zóny, reakce na něj jsou neefektivní a dochází k porušení integrity jedince. ̶reakce se dělí na: adaptivní a neefektivní Chlad Otevřené poranění Nedostatečné oblečení Infikování rány, snížená imunita Podceňování informací o počasí Podceňování zdr. stavu Adobe Systems Adaptivní Reakce na stimuly – dělení: Neefektivní (maladaptivní) ̶nepřesahují adaptační niveau (úroveň) jedince ̶podporují jedincovu integritu, růst, vývoj, moc, cíle, zlepšují jeho kontrolu na prostředí, podporují jeho celistvost. ̶ ̶přesahují adaptační niveau (úroveň) jedince a vede k porušení integrity ̶nepřispívají k dosažení adaptivních cílů, vedou k dezintegraci jedince Adaptační úroveň – rozsah adaptivních reakcí jedince, kt. má každý jedinec odlišný, tzn. každý reagujeme na podněty odlišným chováním, kt. je pro něj typické Adobe Systems a Adobe Systems Primární (kontrolní, regulační) subsystém Adaptační systém jedince Sekundární (efektorový) subsystém ̶naučené/získané mechanizmy regulace procesů nebo zvládání situace ̶Regulátor reaguje na stimuly z VVp prostřednictvím nervových (autonomních), chemických a endokrinologických reakcí ̶Kognátor reaguje na stimuly z VVp prostřednictvím vyšší nervové činnosti (paměť, učení, emoce, rozhodování…), reakce jsou emočního typu ̶navazuje na primární subsystém ̶převádí reakce jedinců (po zpracování primárním subsystémem) do 4 adaptačních oblastí = adaptační módy ØFyziologická oblast ØSebepojetí ØRolová funkce ØVzájemná závislost Adobe Systems 4 adaptačních oblastí = adaptační módy ØFyziologická oblast – dýchání, cirkulace, výživa, tekutiny, vyprazdňování, aktivita, odpočinek, spánek, celková regulace (TT, smysly, FF, endokrinní a nervový systém) - obsahuje reakce spojené se strukturou těla a způsobem jeho funkce ØSebepojetí – zahrnuje fyzikální, osobnostní a interpersonální složku ØRolová funkce – obsahuje identifikaci a zvládání rolí, sociální interakce vzhledem k primární, sekundární a terciární roli ØVzájemná závislost – zahrnuje vzájemnou ne/závislost během interpersonálních vztahů 2 a více osob při zabezpečování potřeb jedince Modus vzájemné závislosti zahrnuje individuální a kolektivní vztahy mezi lidmi, jejich cíle, strukturu a rozvoj Nezávislé vztahy vyžadují ochotu a schopnost akceptovat aspekty, jako láska, respekt, hodnota, výchova, vědomosti, dovednosti, povinnosti, materiální zázemí, čas a talent. Ø ̶ Adobe Systems Rolový strom strom Listy – terciální role – dočasná (▲P/K, člen komise…) Větve – sekundární role – relativně trvalá, vybrané role (▲ lékař, sestra) Kmen – primární role – relativně trvalá, daná role (souvisí s věkem a pohlavím) ▲ starý muž Obsah modelu vstup kontrolní procesy účinek - efektory výstupy primární subsystém sekundární subsystém •stimuly •adaptační niveau překonávací mechanizmy •regulátor •kognátor • fyziologická oblast • sebepojetí • rolová funkce • vzájemná závislost efektivní = adaptivní a/nebo nefektivní = maladaptivní reakce na chování zpětná vazba Znázornění ošetřovatelských činností v modelu všechny oš. činnosti jsou zaměřené na podporování v období zdraví adaptaci jedince během choroby fyziologická oblast sebekoncepce sebepojetí rolová funkce vzájemná závislost Adobe Systems Objekt oš. péče §jedinec s adaptivním systémem, přijímající stimuly z prostředí §intervence se týkají stimulů nebo problémů, které se vyskytují v oblastech: Øzákladní fyziologické potřeby Øsebeuvědomění Øzvládnutí role Øvzájemná závislost ̶ Adobe Systems Úkol sestry ̶Identifikovat maladaptivní chování a stimuly, kt. k němu vedly a následně pomoci P/K k adekvátní adaptaci. Adobe Systems Op 1. fáze – sestra hodnotí ne/pozorovatelné chování ve 4 způsobech adaptace