̶ Podmínky pro získání tzv. červeného diplomu, neboli hodnocení studia „prospěl(a) s vyznamenáním“, upravuje Studijní a zkušební řád ve čl. 26, odst. 4. Ten říká, že s vyznamenáním prospěl student, který: • složil všechny součásti státní zkoušky v řádném termínu s hodnocením „výborně“, „velmi dobře“ nebo „dobře“, přičemž celkový výsledek státní zkoušky byl „výborně“ nebo „velmi dobře“, • jeho průměrná klasifikace během studia nepřesáhla hodnotu 1,5, • nedostal ze žádného předmětu hodnocení „nevyhovující“, tedy F nebo „pomlčku“, • a získal nanejvýš dvakrát známku D nebo E. ̶ Zároveň platí, že pokud si necháte uznat předměty jiného studijního programu, jejich kreditová hodnota nesmí přesáhnout 1/3 minimální kreditové hodnoty daného programu. A jestliže žádáte o neopakování předmětů, jejich kreditová hodnota nesmí přesáhnout 1/20 minimální kreditové hodnoty daného programu. Proces edukace – posouzení, stanovení cílů Natália Beharková Ústav zdravotnických věd Proces edukace Edukace Fáze/kroky/etapy Počáteční pedagogická diagnostika – odhad úrovně dovedností, vědomostí, návyků, postojů Ed. a zjištění ed. potřeby – důležité pro vytýčení cílů Projektování (plánování a příprava) – naplánování cílů, volba metod, formy, obsahu Ed., pomůcek, časový horizont, způsob evaluace Realizace - motivace ed., expozice (sdělení nových poznatků), fixace (procvičování, opakování), průběžná dg. (ověření pochopení učiva a zájem edukanta) aplikace (využití získaných vědomostí a dovedností) Oše. proces Posouzení Stanovení oše. dg. Plánování oše. péče Realizace oše. plánu Upevňování a prohlubování učiva Fáze zpětné vazby (evaluace edukanta i edukátora) Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi, 21-22. Hodnocení Sběr informací/posouzení … Určení potřeby P/K učit se:  od P/K,  chování P/K,  odborníci ve zdravotnictví Důležité info o P/K: Subjektivní Objektivní přesné komplexní systematické pohotovost P/K, schopnost (předpoklady) P/K učit se Primární motivace Sekundární spoločensko-ekonomické faktory styl učení názory na zdraví a jejich praktikování věk INFO vzdělání postoj P/K k sobě samému/ nemoci/životu, hodnotový žebříček psychický stav (vnímání, paměť, myšlení), zdrav. stav (charakter a fáze nemoci, poruchy smysl. vnímání Ověřit si: • platnost, • úplnost, • pravdivost • správné pochopení Spolupráce v týmu Diagnostika Edukační potřeba = deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke svému zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti i v budoucnosti. ̶na základě sebraných info o edukantovi a jejich analýze stanovíme eduk. potřebu/y. ̶Ed. potřebu je nutno jednoznačně definovat a zapsat do edukační dokumentace (např. novodg. P/K→ předávání nových info; P/K opakovaně se dopouštějícími se chybami v rámci th. režimu → doplnění stávajících znalostí, reedukace P/K) ̶nejčastějším podnětem k edukaci P/K jsou deficity v oblasti: • saturace základních potřeb • adaptace na změněnou situaci (nemoc…) • schopnost postarat se o sebe Diagnostika ̶stanovení edukační diagnózy (vymezení problému a potřeb jedince, stanovení dle priorit) Oše. Dg. - zahrnuje potřebu poznání a učení P/K//rodiny, lze jej formulovat jako primární problém, příčinu problému, nebo součást jiné oše. Dg. Primární prevence → na zdraví a změněné zdravotní návyky Sekundární prevence → dg. ve vztahu k P/K potřebám něco se naučit Cíle kognitivní - vzdělanostní afektivní - změna postojů psychomotorické - osvojení zručnostní dovednosti Nejčastější dg. Nedostatečné znalosti (00126) Snaha zlepšit znalosti (00161) Doména 5 Percepce/kognice Třída: Kognice Nedostatečné znalosti (00126) Absence nebo nedostatek kognitivních informací souvisejících s konkrétním tématem. Určující znaky: ̶ nepřesné provádění instrukcí ̶ nepřesná interpretace znalostí v testu ̶ nevhodné chování (hysterické, nepřátelské, agitované, apatické) ̶ nedostatečné znalosti Související faktory: ̶ alterace kognitivních funkcí ̶ změny paměti ̶ nedostatek informací ̶ nezájem učit se Doména 5 Percepce/kognice ̶ neobeznámenost se zdroji informací ̶ dezinformace uváděné jinými osobami Třída: Kognice Snaha zlepšit znalosti (00161) Vzorec kognitivních informací vztahujících se ke konkrétnímu tématu nebo k jejich získání, který lze posílit. Určující znaky: ̶projevuje zájem učit se Doména 5 Percepce/kognice Třída: Kognice Doména 1. Podpora zdraví Vnímání well-being nebo normálního fungování a strategií, které jsou používány k udržení kontroly a zlepšování tohoto well-being nebo normálního fungování Třída 1. Uvědomování si zdraví Rozpoznávání normální funkce a well-being Sedavý způsob života (00168) Doména 1 Podpora zdraví Třída: Uvědomování si zdraví Třída 2. Management zdraví Identifikační, kontrolní, prováděcí a integrační aktivity k udržení zdraví a well-being Oslabené zdraví v komunitě (00215) Chování náchylné ke zdravotním rizikům (00188) Neefektivní udržování zdraví (00099) Neefektivní management zdraví [Neefektivní péče o zdraví] (00078) Neefektivní management zdraví v rodině [Neefektivní řízení zdraví v rodině] (00078) Noncompliance (00079) Neefektivní ochrana (00043) Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Doména 1 Podpora zdraví Noncompliance (00079) Třída: Management zdraví ̶ chování osoby a/nebo pečovatele, které neodpovídá plánu podporujícímu zdraví či léčebnému plánu odsouhlasenému danou osobou (rodinou nebo komunitou) a zdravotnickým pracovníkem. V případě existence odsouhlaseného pánu podporujícího zdraví či léčebného plánu je chování osoby nebo pečovatele plně nebo částečně v nesouladu a může vést ke klinicky neefektivním nebo částečně neefektivním výsledkům. Určující znaky: ̶ rozvoj komplikací ̶ zhoršení příznaků ̶ nedosažení očekávaných výsledků ̶ nedodržování návštěv lékaře ̶ chování svědčící o nedodržování léčebného plánu Noncompliance (00079) Související faktory: ̶ Zdravotní systém:  problémy ve vztahu mezi klientem a poskytovatelem péče  nedostatečný přístup ke zdravotní péči  nevhodnost péče  neefektivní komunikační dovednosti poskytovatele péče  nedostatečné sledování poskytovatelem péče  nedostatečné krytí zdravotní pojišťovnou  nedostatečné hrazení poskytovateli péče  nedostatečné edukační dovednosti poskytovatele péče  nízká spokojenost s poskytovanou péčí  nízká důvěryhodnost poskytovatele péče  diskontinuita péče ze strany poskytovatele Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Noncompliance (00079) Související faktory: Plán zdravotní péče: komplexní léčba finanční bariéry vysoké náklady na léčbu intenzita léčebného režimu zdlouhavost léčebného režimu Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Noncompliance (00079) Související faktory: Individuální: kulturní nesourodost očekávání v rozporu s vývojovou fází přesvědčení ohledně zdraví v nesouladu s plánem péče nedostatečné znalosti o léčebném režimu nedostatečná motivace nedostatečné dovednosti k provádění léčebného režimu nedostatečná sociální podpora spirituální hodnoty v nesouladu s plánem péče hodnoty v nesouladu s plánem péče Doména 1 Podpora zdraví Třída: Management zdraví Doména 1 Podpora zdraví Noncompliance (00079) Související faktory: Třída: Management zdraví Síť: nedostatečné zapojení členů do plánu péče nízká sociální hodnota připisovaná plánu péče vnímání toho, že přesvědčení blízké osoby se liší od plánu péče Příklad diagnostických problémů u P/K s DM Kognitivní cíle Nedostatečné znalosti (Nedostatek vědomostí) • • • • • • • • • • o onemocnění DM o akutních komplikacích o chronických komplikací o potřebě užívání léků (např. PAD) o selfmonitoringu o diabetické dietě o pohybovém režimu o specifické péči o chodidla o zásadách aplikace inzulínu … Psychomotorické cíle Nedostatek zručností • • • • • o aplikaci inzulínu (obecně i specificky z hlediska zvolené pomůcky – manipulace se stříkačkou, inzulínovým perem, inzulínovou pumpou) realizace selfmonitoringu při kontrole dolních končetin při ošetřování kožních lézií … • • • • • pro celkovou změnu dosavadního životního stylu pro změnu v diabetické dietě pro adekvátní pohybovou aktivitu pro potřebu selfmonitoringu … Afektivní cíle Nedostatek motivace (Noncompliance Snaha zlepšit zdatnost) Projektování edukace Zahrnuje proces plánování a přípravy Proč? Koho? ? • Zamyšlení nad Ed. potřebami edukanta, k jaké změně a v jaké oblasti by mělo dojít; vymezení cílů Ed. • Koho do Ed. zahrneme. Všímáme si charakteristiky edukanta (pohlaví, věk, vzděl., motivace, zdrav. a psych. stav, kognit. schopnosti, život. styl, socio-kult. a ekonom. podmínky Co? • Co bude obsahem Ed. ve vztahu k potřebám edukanta (základní ed.? nebo reedukace?) Jak? • Volba vhodných forem a metod Ed., kt. jsou pro daného edukanta vhodné a budou odpovídat jeho potřebám Kdo a kdy? Kde a za jakých podmínek? S jakým výsledkem? • Který člen z týmu vzhledem ke své profesi a obsahu Ed. poskytne ve správný čas vhodnou Ed. – potřeba posloupnosti a časového rozsahu Ed., nutnost spolupráce v týmu • V jakém prostředí bude Ed. probíhat, zda využijeme při Ed. podpůrné materiály a z jakých prostředků bude Ed. financována • Promyslet způsob hodnocení jednotlivých změn a jaké nástroje se pro hodnocení zvolí. Edukační cíle Cíle musí být specifické a měli by se odrazit v P/K chování. = očekávaný výsledek, kt. chceme dosáhnout Výsledek je pozitivní kvalitativní a kvantitativní změna v edukantových vědomostech, dovednostech, postojích, návycích a hodnotové orientaci Rozdíl mezi VÝSLEDKEM Ed. a Ed. CÍLEM na konci Ed. by měl být co nejmenší ̶Krátkodobé (etapové ▲cíl jednotlivé edukační lekce, momentální potřeby P/K ) ̶Dlouhodobé (finální ▲cíl celé Ed. u konkrétního P/K) ̶Nižší (znalost, porozumět, aplikovat) a vyšší (analýza, syntéza, hodnocení) ̶Hlavní a dílčí Edukační cíle – podmínky pro stanovení ̶ Přiměřenost - odpovídá schopnostem daného jedince - splnitelnost (!demotivace – příliš náročný V jednoduchý cíl podceňující P/K schopnosti) ̶ Jasnost, jednoznačnost (nelze jinak interpret.) a kontrolovatelnost (dosažení cíle možno zkontrolovat kdykoliv dostupnými prostředky) ̶ Konzistentnost – cíle jednotlivých Ed. lekcí jsou v souladu s hlavním cílem Ed. (nesmí být v rozporu) a vycházejí z něho ̶ Komplexnost – působnost na celou stránku osobnosti edukanta – kognitivní (vědomosti), afektivní ( rozvoj osobnosti P/K a ovlivnění jeho postojů), psychomotorická ̶ Formulace vždy ze strany EDUKANTA = pozit. změna má nastat u P/K Správné stanovení a formulace cílů Taxonomie cílů: ̶Kognitivní – vzdělávací ̶Psychomotorické – výcvikové, praktické cvičení, zručnost ̶Afektivní – postojové, hodnotové Formulace cílů - aktivní slovesa ve spojení s tím, co má edukant vědět, tzn. sloveso musí vyjadřovat činnost, kt. lze pozorovat, kontrolovat Vhodné Nevhodné Kognitivní cíle dle Blooma: • znalost (zapamatování) - definovat, doplnit, napsat, opakovat, popsat, přiřadit, seřadit, vysvětlit, vybrat, určit • porozumět - dokáže svými slovy formulovat, objasnit, vyjádřit vlastními slovy, interpretovat, opravit, ilustrovat, zkontrolovat • aplikace – aplikovat, navrhovat, plánovat, diskutovat, uvést vzájemné vztahy, použít • analýza – analyzovat, rozčlenit, provést rozbor, rozebrat, rozhodnout, rozlišit, rozdělit, najít vzájemné vztahy • syntéza – kombinovat, modifikovat, skládat, navrhnout, sjednotit, shrnout, vyvodit obecné závěry • hodnotící posouzení – zdůvodnit, argumentovat, obhájit, posoudit, zhodnotit, ocenit, prověřit             Afektivní cíle dle Kratwohla (zaměřeny na oblast vytváření postojů, přesvědčení, hodnot, názorů): • Přijímání (vnímavost) • Reagování • Oceňování hodnoty • Integrování hodnot • Začlenění systému hodnot do charakterové struktury Psychomotorické (výcvikové) cíle dle Daeva – výsledek – P/K si osvojí určitý druh motor. zručností a návyků • imitace (nápodoba) • manipulace (praktická cvičení) • zpřesňování • koordinace • automatizace Vědět Dávat Pochopit Domnívat se Uvědomit si Mít Osvojit si Znát Myslet Rozumět Poznat Chápat Formulace cílů - aktivní slovesa ve spojení s tím, co má edukant vědět, tzn. sloveso musí vyjadřovat činnost, kt. lze pozorovat, kontrolovat Vhodné Kognitivní cíle dle Blooma: • znalost (zapamatování) - definovat, doplnit, napsat, opakovat, popsat, přiřadit, seřadit, vysvětlit, vybrat, určit (P/K jsou schopni vybavit si termíny, pojmy, metody, prac. postupy, teorie nové situace, kt. je podobná té ve kt. učení původně proběhlo) • porozumět - dokáže svými slovy formulovat, objasnit, vyjádřit vlastními slovy, interpretovat, opravit, ilustrovat, zkontrolovat (edukant rozumí obsahu sdělení (ve formě verbální, symbolické, obrazové) a dokážou vědomosti vhodným způsobem využít) • aplikace – aplikovat, navrhovat, plánovat, diskutovat, uvést vzájemné vztahy, použít (používají pojmy, pravidla, metody pro ně zcela nových situacích) • analýza – analyzovat, rozčlenit, provést rozbor, rozebrat, rozhodnout, rozlišit, rozdělit, najít vzájemné vztahy (schopni určit a objasnit vztahy mezi jednotlivými prvky, částmi určitého celku) • syntéza – kombinovat, modifikovat, skládat, navrhnout, sjednotit, shrnout, vyvodit obecné závěry (schopni skládat jednotlivé prvky a části v celek, kt. pro ně subjektivně neexistoval) • hodnotící posouzení – zdůvodnit, argumentovat, obhájit, posoudit, zhodnotit, ocenit, prověřit (schopen posoudit dokumenty, výtvory, způsoby řešení z hlediska kritérií vnitřních (vyplývající z toho, co posuzujeme – věcná správnost, používání terminologie) a vnějších (hodnotíme zda posuzované odpovídá požadovaným nárokům) Formulace cílů Vhodné Psychomotorické (výcvikové) cíle dle Daeva – výsledek – P/K si osvojí určitý druh motor. zručností a návyků • imitace (nápodoba) - P/K pozoruje praktickou činnost, kt. začíná napodobňovat • manipulace (praktická cvičení) - P/K je schopen vykonávat požadovanou činnost na základě slovního návodu a je schopen vhodnou činnost zvolit, činnost se postupně zdokonaluje • zpřesňování - vykonává činnost skoro samostatně, postupně je požadována činnost stále přesnější a koordinovanější než předtím • koordinace - P/K vykonává činnost již samostatně, pohyby jsou koordinované a přesné • automatizace - P/K má činnost zautomatizovanou, vynakládá na ní minimum energie při maximálním výkonu Formulace cílů Vhodné Afektivní cíle dle Kratwohla (zaměřeny na oblast vytváření postojů, přesvědčení, hodnot, názorů): • Přijímání (vnímavost) – Ed. jsou ochotni věnovat pozornost určitým podnětům, kt. začínají postupně nad ostatními podnety preferovat; P/K//rodina má přijmout poznatky, fakta věnovat pozornost situacím, doporučením (akceptovat, uznat, žádat, zaměřit se, pozorovat, věnovat pozornost) • Reagování - u edukanta dochází ke ↑ zájmu o daný jev a činnost jim přináší uspokojení (dohodnout se, odpovědět, přizpůsobit se, diskutovat, vyjádřit, zapojit se, oznamovat, zkoušet, vyjádřit se) • Oceňování hodnoty - dochází k zvnitřňování hodnoty, chování edukanta má určitou stabilitu, hodnota je edukantem oceňována a stává se motivační sílou P/K (tvrdit, napomáhat, vybrat si, dokončit, připojit se, navrhnout) • Integrování hodnot - dochází k postupnému začleňování hodnoty do struktury a systému ostatních hodnot (dodržovat, změnit, dohodnout se, spojit se, obhajovat, vyjádřit se, začleňovat se, řešit, rozhodnout se) • Začlenění systému hodnot do charakterové struktury - nejvyšší úroveň dané hierarchie, hodnoty získávají pevné místo v charakteru edukanta. K vyvolání požadovaného chování není nutný emocionální podnět. (prosazovat, zaujmout stanovisko, diferencovat, dát najevo, navrhnout, objasnit, vyřešit, ověřit si, zkontrolovat) Formulace cílů Vhodná: ̶ Pacient sestaví jídelníček na 1 týden podle zásad racionální výživy. ̶ Pacient zdůvodní zařazení zvolených potravin v sestaveném jídelníčku. Nevhodná: ̶ Pacient je seznámen se zásadami racionální výživy (odráží to činnost edukátora, ne činnost edukanta) ̶ Pacient bude znát zásady správné životosprávy (nelze zkontrolovat, cíl je postaven v obecné rovině) Vhodná: ̶ Žena/klientka demonstruje správnou techniku samovyšetřování prsníků palpační metodou. Nevhodná: ̶ Klientka je seznámena s technikou samovyšetřování prsníků. (odráží to činnost edukátora, ne činnost edukanta) Formulace cílu Kognitivní: − Edukant vysvětlí význam správné péče o chrup. − Edukant dokáže svými slovy popsat základní zásady správné péče o chrup. − Edukant vyjmenuje základní pomůcky v péči o chrup. − Edukant popíše správnou techniku čistění chrupu. Psychomotorický: − Edukant demonstruje správnou techniku čištění zubů na modelu. − Edukant předvede správnou techniku čištění zubů. Afektivní: ̶ Edukant projevuje zájem o oblast hygieny zubů. Edukant verbalizuje zájem o pravidelné prohlídky. Formulace cílu Kognitivní: − Edukantka zdůvodní význam kojení. − Edukantka vyjmenuje základní zásady výživy kojící matky. − Edukantka popíše správnou techniku kojení. Psychomotorický: ̶ Edukantka demonstruje vhodnou techniku kojení. Afektivní: ̶ Edukantka projevuje zájem o kojení. Formulace cílů odpovídáme na otázky: Co by měl být P/K nebo rodina schopen udělat? Za jakých podmínek by to měl být schopen udělat? Jak dobře by to měl udělat? ̶konání – podmínka – kritérium Formulace cílů Pro splnění formální požadavky na strukturu cílů a výsledných kritérií je nutno, aby obsahovali: ̶Konání (výkon P/K nebo rodiny), které se očekává, má být viditelné a měřitelné ̶Podmínky za jakých se konání u P/K projeví ̶Kritéria (jak dobře nebo s jakou přesností P/K) Z cílů musí být jasné, jaké vědomosti, postoje nebo zručnosti P/K po edukaci dosáhl a jak se to projeví v jeho konání. Omyly při formulaci cílů ̶Cíl popisuje aktivitu edukátora ne edukanta ̶Cíl zahrnuje více jako jedno očekávané chování připravovat) (2 aktivní slovesa vybírat a ̶Vynechání některého ze 3 komponentů: podmínka, chování, kritérium ̶Chování není vyjádřeno aktivním slovesem, tzn. stává se neměřitelným ̶Nereálný cíl, nedosažitelný pro P/K ̶Cíl je rozvláčný (obsahuje zbytečné informace) Literatura: ̶ Bastable S., Essential of patient Education, Jones & Bartlett Learning, 2005, s. 502 ISBN-13: 978-0763748425 ̶ Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80 ISBN 978-80-247-2171-2 ̶ Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155 ISBN 978-80-8063-326-4 ̶ Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259 ISBN 978-808063-321-9 ̶ Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 Literatura: ̶ Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936 ISBN 978-80-7367-546-2. ̶ Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013 ISBN 978-80-262-0456-5. ̶ Raudenská J, Javůrková A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví, Praha: Grada, 2011, s. 304 ISBN 978-80247-2223-8. ̶ Závodná V. Pedagogika v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2005, s. 117 ISBN 808063193X ̶ NANDA International Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2015-2017, 10. vydání Ed. Herdman, H et Kamitsuru, S, Praha: Grada, s. 439 ISBN 978-80-247-5412-3.