Komunikační dovednosti ZP o smrti a umírání Téma smrti ̶ V umění, literatuře, náboženství ̶ 60.-90. léta 20. století - diskuse na téma „ popírání smrti“, „tabu smrti“ - rozvoj hospicového hnutí Oblasti témat „vytěsňující smrt“: ▪ Konverzační tabu ▪ Medializace smrti ▪ Oddělení umírání od společnosti ▪ Klesající význam rituálu truchlení a pohřební praktiky ▪ Více debata o smrti → dělení na dobrou a zlou smrt ▪ Tč. není již absolutní tabuizace témata → vedou se odborné, laické a popularizační diskuse ve společnosti, konferencích, vzdělávání zdravotníků. Rok 2014 Umírání v Česku zblízka ▪ Zohledňuje se prostor pro etické dilemata, eutanázii, hospicová péče, léčba bolesti, paliativní péče, doprovázení, péče o pozůstalé… Autor: From en:wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Mort.jpg, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2272021 Typická personifikace smrti – kostlivec s kosou Dobrá Smrt Zlá ̶ v domácím prostředí ̶ člověk odchází proto, že je starý, nemocný a svou životní roly/cestu naplnil ̶ spojena s pocity utrpení, bolesti, psychologické nouze, stresu, sociální izolace, nezájmu o potřeby umírajícího/příbuzných Téma smrti v ČR – faktory: − pro lékaře – prohra (neschopnost, nemohoucnost v kontextu technického pokroku a znalostí) − 1948 – ze života se selektují staří, postižení, nemocní – iluze „zdravé společnosti“ − Orientace na zdravého, produktivního jedince plného sil Smrt Děti do 3 let ̶ nerozlišují mezi živým a mrtvým, dítě vyžaduje osobu, na kterou je zvyklé, často se projevuje separační úzkost. Děti ve věku 3 - 6 let ̶ začínají rozlišovat mezi živým a mrtvým; mrtvé bývá spojováno s nehybností a spánkem, nedokáží smrt pojmout jako něco konečného. Se smrtí se setkávají v pohádkách, ale berou ji neosobně. Děti ve věku 6-10 let ̶ začínají postupně vnímat smrt jako něco konečného, nevratného a nevyhnutelného. I u dětí smrtelně nemocných se nedostavuje strach ze smrti v pravém slova smyslu Od počátku dospívání do dospělosti ̶ dostavuje se strach ze smrti, na rozdíl od mladších dětí jsou na smrt subjektivně samy, s nástupem abstraktního myšlení si mladý člověk postupně vytváří představu o smrti, jakou má dospělý. Dospělý ̶ smrt bývá spojována s neznámem, nebytím, nicotou a úzkostí, strachem ze smrti anebo klidem a pokojem. Modely umírání ̶ Domácí model umírání (v okruhu svých blízkých, výhodou – emocionální podpora umírajících, péče spíše laická (zkušenosti v oblasti základní ošetřovatelské péče; nevýhody – nedostupnost odborné péče ▲ bolest, dušnost …) ̶ Institucionální model umírání (20. století - rozvoji nemocnic → lepší profesionální péče = záchrana lidí jinak bez naděje + ↑ výskyt chronických nemocí; ve 30. letech – názor: umírající potřebuje být osamocen) Aktuálně: ̶ příbuzní neví, jak se k umírajícímu chovat a jak s ním mluvit, bohužel to mnohdy nevědí ani ZP; ̶ přirozené vzorce chování se z domácího modelu umírání vytratily; někteří lidé stále věří, že je umírajícímu lépe v rukou profesionálů ̶ rodina musí CHTÍT, UMĚT a MOCI PEČOVAT o umírajícího (nesoudit, neznáme rodinnou situaci, možnosti, vztahy…) Terminální fáze ̶ období několika posledních dní života (obvykle méně než 72 hod.) ̶ správní rozpoznání fáze Nejčastějšími symptomy posledních 48 hodin života jsou ̶ kognitivní dysfunkce ̶ dechové obtíže ̶ bolest Období před umíráním (pre finem) sdělením dg neslučitelné se životem (smrt může nastat v řádu dnů, měsíců i let), Poskytnout odbornou i emocionální pomoc – lékařská péče, psychologická a lidská pomoc, respektovat zákonitě probíhající psychické odezvy. Období vlastního umírání (in finem) = terminální stav, umírající většinou nechce být sám a touží po přítomnosti druhého člověka; Žádoucí je: umírání jako charakter sociálního aktu = rozvoj paliativní péče v nemocnicích za účasti rodinných příslušníků nebo péče o P/K v domácím prostředí za pomoci profesionálů Období po smrti (post finem) Smrt – péče o mrtvé tělo, sdělení informace o úmrtí příbuzným pacienta a jejich truchlení, ZP – být připraven na komunikaci s pozůstalými, kt. většinou potřebují ujištění, že jejich blízký v posledních chvílích netrpěl. Jednoduchý návod pro ZP ZP by měl mít jasno v oblasti smrti: ̶ jak ji vnímá a co pro něho znamená, ̶ jak jej ovlivnila případná osobní zkušenost v blízkém okruhu, ̶ zda je připraven mluvit o smrti, duchovnu s nemocným ̶ U jistých Dg. je vhodné již při anamnéze zjišťovat, zda jsou duchovní otázky pro P/K důležité Ptala jsem se lékařky, proč TO tetě nesdělila, a ona mi odpověděla, že to prostě nešlo. ̶ Lékař má diagnózu sdělit vždy, má ji sdělit srozumitelně a citlivě v první řadě svému pacientovi, protože jen lékař bude umět odpovědět na jeho otázky, které mohou po takovém sdělení pochopitelně následovat. ̶ Mnoho lékařů tento svůj úkol chápe jako přirozenou součást péče o pacienta a umí se jej zhostit pravdivě a citlivě. Někdy ale lékař ke sdělení závažné diagnózy pacientovi nepřistoupí: většinou mu brání nedostatek času na klidný rozhovor, někdy však i nezkušenost a obyčejný lidský strach z konečnosti lidského života. https://www.umirani.cz/rady-a-informace/kdo-kdy-a-jak-ma-rici-nemocnemu-cloveku-pravdu-o-jeho-zdravotnim-stavu Práva a povinnosti onkologických pacientů Pacient má právo: ̶ Na rovnocennou, důstojnou a optimální zdravotní péči a léčení ̶ Na úctu a důstojnost v zázemí ̶ Na citlivou a úplnou informaci o chorobě ̶ Na mlčenlivost ošetřujícího personálu o pacientově zdravotním stavu ̶ Na souhlasu ke způsobům diagnostiky a léčby ̶ Na souhlas při zařazení do klinické studie nebo k výukové demonstraci ̶ Na odmítnutí léčby a možnost konzultace jiného lékaře nebo zdravotního zařízení ̶ Na zvláštní sociální péči a podporu danou zákonem ̶ Na možnost návratu do původního zaměstnání Pacient má povinnost: ̶ Udělí-li souhlas k léčbě, tuto dodržovat ̶ Dbát o doporučenou životosprávu ̶ Seznámit se s provozním řádem zdravotního zařízení a dodržovat ho Fakultní nemocnice Královské Vinohrady (fnkv.cz) Atributy dovedností ZP při poskytování péče o umírající ̶ Kognitivní dovednosti – kompetence, manažment bolesti, má v problematice smrti jasno … ̶ Komunikační dovednosti – k. s P/K, edukace P/K, zahrnutí rodiny do léčby, nebojí se o smrti mluvit… ̶ Emoční dovednosti – emoční podpora ̶ Hodnoty důležité pro P/K – poznat a uvědomit si hodnoty P/K, prokazovat respekt a úctu, podpora P/K při rozhodování ̶ Zdravotní péče orientovaná na P/K – dostupnost, kvalita, kontinuita, týmová k. a koordinace ̶ Lékař by se měl P/K ptát, zda s ním chce otevřeně mluvit o obavách ze smrti a umírání, zároveň respektuje přání P/K nehovořit o čemkoliv Video kontakt ZP a P/K https://www.youtube.com/watch?v=2fIV0qwStdA P/K nepřijímající dg. https://www.youtube.com/watch?v=bc7GIzyZfBg Psychologický přístup k umírajícím ZP: ̶ přistupovat k osobnosti nemocného profesionálně (LIDSKY) ̶ přistupovat individuálně ̶ volit vhodné formy komunikace, nedirektivní přístup, empatie ̶ poskytovat pravdivé informace v rámci kompetencí ̶ umožnit pacientovi hovořit, o čem chce, přijímáme i případné negativní emoce ̶ respektovat prožívání a přání umírajících ̶ respektovat změny v psychice nemocného ̶ usilovat o psychickou pohodu umírajícího, kterou docílíme upřímným a empatickým rozhovorem ̶ poskytovat nemocnému oporu svojí přítomností, rozhovorem ̶ zprostředkovat návštěvu duchovního, pokud pacient chce ̶ ohleduplnost a taktní přístup k nemocnému i jeho rodině ̶ umožnit rodinným příslušníkům kontakt s nemocným ̶ poskytnout rodině dostatek informací a odbornou pomoc při zvládání situace v době umírání i truchlení Podmínky umírání v ZZ ̶ citlivá komunikace ze strany zdravotníků ̶ haptika ̶ šetrná manipulace ̶ efektivní léčba tělesných symptomů – příslib i nadějí, že důstojné umírání je možné, a že poslední hodiny života nemusí být naplněny nesnesitelnou bolestí a utrpením ̶ K. a vztahy: mnohdy ovlivněno délkou hospitalizace ̶ Lékař informuje o úmrtí, měl by říct, že sestra vám předá věci. ̶ Kondolujte běžným, společensky vhodným způsobem ̶ Podání ruky a slova „Upřímnou soustrast“ „Dovolte mi vyjádřit soustrast/účast.“ – smutného člověka vyjádření neurazí ani nepohorší, dáváme mu tak najevo, že jsme jeho ztrátu zaznamenali, že jej vnímáme jako pozůstalého a že s ním soucítíme. nabídnout kapesník, vodu, místnost, kde mohou chvíli setrvat… Předávání věcí pozůstalým – důstojnost, ohleduplnost, prostor pro dotaz: Budete něco potřebovat… Na letáčku máte sepsané informace… Pokud potřebujete mluvit s lékařem ... Kdo jim může pomoci v těžké životní situaci … Literatura: http://www.umirani.cz/faze-vyrovnavani-se-s-nemoci.html Sláma, O. Symptomy terminální fáze a jejich léčba Rady pro nemocné ̶ Je důležité, abyste se svým trápením a se svými obavami nebyli sami. Rady pro pečující ̶ Jako příbuzní pomozte trpícímu blízkému člověku pozitivně interpretovat jeho život (život měl smysl a stál za to, aby byl žit). Buďte upřímní. Nenalhávejte ani jako příbuzní pacientovi, ani jako pacient příbuzným, že „se nic neděje“. Pouze tím prohlubujete nejistotu, úzkost a osamělost, neboť druhá strana ví, že „se něco děje“. Vzájemné zamlčování důležitých skutečností i pocitů znemožňuje sdílení a vzájemnou podporu. ̶ Pokud si nejste jako příbuzní jisti kdy, o čem a jak hovořit, dejte nemocnému jasně a opakovaně najevo, že jste připraveni hovořit o všem, co jej trápí, a čekejte na jeho otázky a na jeho volbu tématu. Buďte ochotni a připraveni naslouchat. Řešte konkrétní záležitosti a témata věcně, neobávejte se však projevit své emoce. REAKCE NA ZTRÁTU ̶ Normální reakce na ztrátu je zármutek → změny v oblasti emoční – smutek, hněv, pocity viny; tělesné – změna chuti k jídlu, nespavost; sociální – neschopnost pracovat, neschopnost sociálního kontaktu ̶ Truchlení = proces, kt. se jedinec přizpůsobuje ztrátě, délka a závažnost zármutku závisí na míře citové vazby k zesnulé osobě, na okolnostech úmrtí. Většina lidí se zpravidla přizpůsobí do 2 let od ztráty; lidé si JIM musí projít, podpora nebo intervence jim sice přináší jistou úlevu, ale jejich zármutek nevyřeší. ̶ Reakce na úmrtí se pojí s rizikem morbidity a mortality, někteří lidé se více orientují na ztrátu (vyhledávají společná místa, myslí na zesnulého), jiní na obnovu (odreagování, přizpůsobují se změně, přejímají úkoly, které dříve dělal zesnulý). ̶ Chronický/patologický zármutkem, bývá častější při náhlém úmrtí, úmrtí dítěte nebo při výrazné míře závislosti ve vztahu k zesnulému Zdroje k doplnění ̶ Základní informace pro pozůstalé https://www.mmr.cz/getmedia/84e7b4c0-1ebb-487c-9773-058d1b429b6f/MMR-brozura-pozustali-design-MMR-DL-final3nahled.pdf ̶ Modrá pomněnka Centrum pomoci pro nevyléčitelně nemocné, umírající a pro pozůstalé České Budějovice https://modrapomnenka.cz/ ̶ Prázdná kolébka http://www.prazdnakolebka.cz/ např. http://www.prazdnakolebka.cz/files/files/articlecategory/letak-nejste-sami.pdf desatero, rady a doporučení ̶ Rodina po ztrátě dítěte (PhDr. Špaňhelová) http://www.prazdnakolebka.cz/files/files/articlecategory/rodina-po-ztrate-ditete.pdf ̶ Anjeliky sk http://www.anjeliky.sk/ ̶ Cesta domů https://www.cestadomu.cz/ ̶ Umírání cz https://www.umirani.cz/ https://www.umirani.cz/rady-a-informace/kdo-kdy-a-jak-ma-rici-nemocnemu-cloveku-pravdu-o-jeho-zdravotnim-stavu ̶ Moje smrt https://mojesmrt.cz/ Neumíráme tak, jak bychom si přáli. A je to hlavně proto, že o tom s nikým nemluvíme. ̶ http://www.dlouhacesta.cz/barevny-andel/ Poradce v poradenství pro pozůstalé (2010) http://www.mmr.cz/cs/Ministerstvo/Pohrebnictvi/Aktuality/MMR-zavadi-novou-kvalifikaci-Poradce-v-poradenstv Průvodce sociálním pohřbem přináší odpovědi na nejčastější otázky https://www.mmr.cz/getattachment/ba087e06-a08c-45c6-b4b3-572c272d9301/attachment.aspx http://www.dlouhacesta.cz/barevny-andel/