Školní pedagogika PS 2023 Úvod do předmětu vymezení, základní terminologie, odborné zdroje. . Požadavky na ukončení předmětu. HH Cíle výuky Student/ka vysvětlí: pojetí Školní pedagogiky, vymezí její cíle, obsah, význam; 1 Student/ka charakterizuje požadavky k ukončení předmětu. 2 VÝCHOVA, VZDĚLÁVÁNÍ, VZDĚLÁNÍ, ŠKOLA, VYUČOVÁNÍ, VÝUKA https://www.google.com/search?sca_esv=566051098&sxsrf=AM9HkKlBEV99uGs18h6vVhVkv1- hKgMHbQ:1694941783087&q=%C5%A1kola&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwj095SXpr GBAxUt_7sIHUKhDjgQ0pQJegQICRAB&biw=1280&bih=563&dpr=1.5#imgrc=oLi15K3noT0YhM Školní pedagogika Škola jako instituce…teorie a praxe školy, Vzdělávací program, osnovy, učebnice, učitel, žák, …teorie a praxe kurikula, Vyučování, učení, příprava na výuku, učivo, výukové metody, pomůcky, hodnocení, …teorie a praxe výuky. Vzděláváním ke vzdělání Funkce vzdělání K pochopení: • současného světa • současného života • sebe sama a druhých • k rozvoji samostatného myšlení a odpovědnosti Když se řekne škola… Zážitek z výuky Ne/zajímavý způsob výuky Co jste se učili rádi? Co vám vadilo? Jiné vzpomínky Co vám pomohlo učivo pochopit? Přehled základních témat – okruhy ke zkoušce – viz interaktivní osnova v ISu 1. Úvod do problematiky – škola, výchova, vzdělávání, vzdělání. Požadavky k ukončení předmětu. 2. Práce učitele s kurikulem – vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, tematické plány, učebnice, ontodidaktická transformace. 3. Příprava učitele na výuku – cíle výuky, motivace žáků, Bloomova taxonomie, učební úlohy, psychodidaktická transformace. 4. Realizace výuky – výukové metody, organizační formy výuky, didaktické prostředky a média, kvalita výuky. 5. Výuka jako interaktivní proces – interakce mezi učitelem a žáky/žákem, interakce mezi žáky, kognitivní transformace, podpůrné učební klima, reflexe výuky, alterace. 6. Hodnocení žáků – funkce hodnocení, typy a možnosti hodnocení žáků, úskalí hodnocení, význam sebehodnocení. Metody a kritéria hodnocení práce v seminářích pro udělení zápočtu • aktivitu v semináři (1. absence), práce ve skupinách, • systematickou přípravu podkladů pro úkoly, které budou konzultovány v semináři; rozsah dílčích úkolů – 1. ČÁST min. půl strany A4, 2. ČÁST– asi 5 stran, • nesplněný úkol = absence v semináři. • odevzdání portfoliového úkolu do 15.12.2023. 1. ČÁST PORTFOLIOVÉHO ÚKOLU ŠVP z hlediska školy, vyučovacího předmětu a filozofií vzdělávání. • Jak je deklarovaná charakteristika školy? • Na jakých deklarovaných principech/strategiích daný ŠVP staví? • Prezentace svého aprobačního předmětu v ŠVP (učivo a výstupy). • Srovnání s filozofiemi vzdělávání u Pasche et al. (1998). Příklad • Základní škola Tyršova XY je středně velká škola v širším centru města. Škola je upravena jako bezbariérová. Jedná se o úplnou školu s prvním i druhým stupněm. Na škole působí kolem 27 pedagogů, kde se jejich kvalifikovanost pohybuje v oblasti 71 – 100 %. Kromě funkce výchovného poradce mají i určení pedagogové funkce: zdravotník, koordinátor informačních technologií, koordinátor tvorby školního vzdělávacího programu, správce školní knihovny, metodik primární prevence. Škola se zapojuje do několika projektů, spolupracuje s místními organizacemi a navazují i mezinárodní spolupráce. Staví svoje výchovné a vzdělávací strategie na klíčových kompetencích (k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní). • Na základní škole se fyzika vyučuje ve čtyřech ročnících na druhém stupni. Předmět vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a příroda podle RVP ZV. ŠVP pro tento předmět je tak rozdělen chronologicky podle daných ročníků. Každý ročník je dále dělen do jednotlivých tematických celků. Je rovněž uvedeno, jak se budou obecně rozvíjeny klíčové kompetence v tomto konkrétním předmětu. ŠVP výstupy jsou definovány dostatečně konkrétně. (např. ŠVP výstup: „pracuje podle návodu“ v učivu: „měření hmotnosti pevného a kapalného tělesa“) ŠVP je tvořeno převážně na základech školní filozofie esencialismu. Já se ovšem snažím do výuky přivádět i prvky progresivismu . 2. část –kurikulární činnosti učitele Myšlenková mapa obsahu tematického celku, cíle, analýza obsahu, učební úlohy, výukové prostředky, hodnocení… Příprava na výuku. Výstup přehledně vložte do jednoho souboru ve formátu MS Word, uveďte Vaše jméno a citace dle normy APA, a pak do odevzdávárny nejpozději do 15. 12. 2022. Literatura Pasch, M. et al. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. (kapitola 3, s. 34-51). Janík, T. (2021). Vše pro výchovu. Lekce z pedagogiky. Brno: MU. Maňák, J. & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. (kap. 8,9,10). Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. Interaktivní osnova Vybrané studie z časopisů: Komenský, Řízení školy, Třídní učitel, Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica. Informace z interaktivní osnovy k předmětu • Interaktivní osnova (muni.cz) • Postup zpracování úkolu. • Seznámení se studijním textem (tezemi). • Zadání ke studiu z publikace Pasche a kol. • Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině : jak pracovat s kurikulem / Autor: Pasch, Marvin Vydáno: (1998) https://katalog.muni.cz/Record/MUB01000441636, • k dispozici také na E-prezenčce – odkaz je v knihovním katalogu, přes UČO. Děkuji za pozornost a přeji jen to dobré v novém semestru. HH Klíčové pojmy • Školní pedagogika, normativní didaktika, živá didaktika, evidence-based education, • vzdělávací politika, kurikulární politika, kurikulární dokumenty, • vzdělávací systém, školský systém, škola, škola jako instituce, škola jako organizace, funkce školy, klasifikace ISCED, modely školního vzdělávání, • vzdělávání, vzdělání, vzdělanost, pojetí a teorie vzdělávání, obecné cíle vzdělávání, • cíle, obsahy, učivo, kurikulum, didaktika, ontodidaktická transformace, psychodidaktická transformace, kognitivní transformace, • didaktické prostředky, interaktivní tabule, školní učebnice, struktura učebnice, didaktické funkce učebnice, používání učebnic, • žák a jeho učení, učitel a jeho vyučování, výuka, výukové metody, organizační formy, autoregulace učení, celoživotní učení, • učební úlohy, kompetence k učení, metakognice, reprezentace (mentální), • diagnostika, hodnocení, formativní hodnocení, sumativní hodnocení, normativní a kriteriální hodnocení, vstupní, průběžné a výstupní hodnocení, autonomní a heteronomní hodnocení, validita hodnocení, funkce hodnocení, role chyby v učebním procesu, diagnostické funkce učebních úloh, • formy hodnocení (numerická, verbální, grafická, nonverbální), popisný jazyk, kritéria a indikátory hodnocení, závěrečná zpráva (možnosti); hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, • analýza výuky, reflexe výuky, hospitace, videozáznam vyučovací hodiny, hodnocení výuky. • RVP, ŠVP, tematické plány, základní kurikulární činnosti učitele, příprava na výuku, výukové strategie, individualizace, diferenciace. • Standard kvality práce učitele.