2 HH Práce učitele s kurikulem – vzdělávací standardy, RVP, ŠVP… Tři směry filozofie vzdělávání. •Cíle výuky: •1. Objasnit pojem kurikulum a kurikulární činnosti učitele jako základ pro zpracování portfoliového úkolu. •2. Vysvětlit podstatu tří směrů filozofie vzdělávání. Proč se vzděláváme? • samostatné myšlení, nikoliv na učení se konkrétnímu předmětu příprava na dospělost a na život v demokratické společnosti výuka musí být ‚šita na míru‘ příprava budoucích dospělých iniciovat společenské změny a spolupracovat na jejich realizaci Číst, psát, počítat…. mateřský jazyk, matematika, fyzika či krásná umění Progresivismus sociální osobní Esencialismus Rekonstrukcionismus Shrnutí [USEMAP] Kurikulum = pohyb, plánovaná trasa vzdělávání Cílem je modernizovat vzdělávací systém Česka v oblasti regionálního školství, zájmového a neformálního vzdělávání a celoživotního učení, připravit ho na nové výzvy a zároveň řešit problémy, které v českém školství přetrvávají. Obsah obrázku Písmo, text, Grafika, snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky • • •Strategický cíle •Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život •Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů • • •Strategická linie 1: Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání •Strategická linie 2: Rovný přístup ke kvalitnímu vzdělávání. •Strategická linie 3: Podpora pedagogických pracovníků Strategická linie 4: Zvýšení odborných kapacit, důvěry a vzájemné spolupráce Strategická linie 5: Zvýšení financování a zajištění jeho stability. • • • Základní pojmy, koncepty •Vzdělávací kurikulum (kurikulum) = obsah vzdělání; to, co si má žák osvojit v rámci školního vzdělávání (ZV, SV,…). •Je odpovědí na otázku: CO – JAK – PROČ – S JAKÝM CÍLEM – ZA JAKÝCH PODMÍNEK A S JAKÝMI OČEKÁVANÝMI EFEKTY si má žák ve škole osvojit, v čem se má rozvinout (Průcha, J. a kol., 2003). •Kurikulární činnosti učitele = profesionální aktivity a s nimi spojené dovednosti, které učitel využívá při projektování výuky (tvorba tematického plánu, příprava na vyučování, tvorba vzdělávacího programu = psychodidaktická transformace učiva). •Kurikulární činnosti učitele: práce s RVP a ŠVP, tvorba tematického plánu a příprava na výuku •Zdroj: Průcha, J. a kol. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál. • Kurikulum (z latinského „currere“ - běh, závod, ale také životní cestu (viz curriculum vitae) •Zamýšlené kurikulum - týká se cílů, nemusí být vždy splněný. •Realizované kurikulum - vzdělávací obsah jako předmět výuky, vypovídá o tom, co ze zamýšleného kurikula se uskutečnilo. •Dosažené kurikulum - poznatky, které si žáci osvojili, a které se přeměnily v jejich vědomosti. Jde o efekt zamýšleného a realizovaného kurikula. •Skryté kurikulum - „vše, s čím se nepočítá, že by si děti ve škole osvojily, anebo že by se jim odevzdalo“. • Otevřená kniha Obsah kurikula • •Dimenze ideová: obecné i konkrétní cíle realizované ve výuce (dokumenty školské politiky, cíle, vize a plány). •Dimenze obsahová: konkrétní učivo, zpracování učebnic, jak učivo prochází vzdělávacím procesem. •Dimenze organizační: jak k osnovy a standardy řeší podmínky, pro realizaci výuky. •Dimenze metodická: metody a formy výuky, vyučovací styl učitele, didaktické prostředky aj. • Otevřená kniha Literatura - doporučená •MAŇÁK, Josef, JANÍK, Tomáš a ŠVEC, Vlastimil. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. •JANÍK, Tomáš, MAŇÁK, Josef a KNECHT, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. •KAŠČÁK, Ondrej. Rituály a skryté kurikulum alebo kam v pedagogike zaradiť rituálné štúdie? Teoretická (a biografická) rekonštrukcia. Studia paedagogica. 2009, 14, 2, s. 29 – 40. Dostupné z http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/82/185 •GREGER, David a ČERNÝ, Karel. Společnost vědění a kurikulum budoucnosti. Orbis Scholae. 2007, 2, 1, s. 21 – 39. Dostupné z http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007/2007_1_02.pdf •PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál. RVP - cíle vzdělávání - klíčové kompetence z RVP (najít přirozené a logické možnosti) Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence k učení Kompetence sociální a personální Kompetence občanské Kompetence pracovní Kompetence digitální - očekávané výstupy (v předmětech a vzdělávacích oblastech). Tematický plán - celoroční rozvržení učiva, Knihy • •https://www.zsjirasek.cz/domains/zsjirasek.cz/images/PDF/Tematicke_plany/2_stupen/2018-2019/Ma_2.p df • • •Podle požadavku vedení školy (nepovinný dokument) •učební osnovy předmětu do jednotlivých tematických celků + počty hodin a časové údaje, tj. měsíc (datum splnění tematického celku); •vzdělávací cíle, základní pojmy, atd. (volitelně) • •