Základy pedagogické metodologie, přednáška č. 3, 11.3. 2004, JS 2004, K. Vlčková Projekt, postup a zpráva z výzkumu Základy pedagogické metodologie, JS 2004, Mgr. Mgr. K. Vlčková Tento materiál slouží jako podklad pro výuku, není recenzován a vychází ze základní a další rozšiřující literatury uvedené níže. Projekt empirického pedagogického výzkumu Projekt výzkumu (synonymum výzkumný projekt) je (písemný) plán, na jehož základě se má určitý výzkum realizovat. Na vytvoření kvalitního výzkumného projektu záleží zdar plánovaného výzkumu. Plán by měl obsahovat: 1. Vymezení zkoumané problematiky ˙ Popis toho, co se zkoumá (O čem tento výzkum je?) a pro jaké účely (Proč je tento výzkum realizován?). Uvést základní argumenty o nutnosti a účelnosti výzkumu. ˙ Psát stručně a argumentovaně, všeobecně srozumitelně, bez úzce speciálních termínů, příp. alespoň termíny vysvětlit. Zaměřit se na jeden ústřední problém. 2. Zhodnocení dosavadních poznatků o problematice ˙ Českých i zahraničních, všech relevantních poznatků. ˙ Ke všemu je obvykle již něco napsáno, když ne u nás, tak v zahraničí. 3. Stanovení cílů, hypotéz a plánovaných výstupů výzkumu ˙ Cíle výzkumu raději menší (zejména u začínajících) -- co se výzkum snaží objasnit, jaké poznatky chce přinést, jaký problém hodlá vyřešit nebo přispět k jeho řešení. ˙ Hypotézy musí být vědecky založené pravděpodobnostní predikce o možných výsledcích, musí korespondovat s cíli a být správně formulované (více viz další přednášky). ˙ Výstupy výzkumu -- jak a v jaké formě budou výsledky zveřejněny (výukový kurz, článek, monografie aj.). 4. Popis výzkumné procedury (metod, vzorku, předvýzkumu, výzkumu atd.) ˙ Popis metod, popis způsobu získávání a zpracování dat i dalších informací. ˙ Popis výzkumného souboru a vzorku (žáků, dokumentů, učebnic). ˙ Výzkum musí být možno podle návodu zopakovat. 5. Časový harmonogram výzkumu ˙ Kdy bude projekt zahájen. ˙ V kterých časových fázích budou realizovány jednotlivé etapy/části výzkumu. ˙ Kdy bude výzkum ukončen. ˙ Termíny se uvádí přibližně (čtvrtletí, pololetí obvykle). 6. Organizační, materiální a finanční zabezpečení výzkumu ˙ Kde bude výzkum prováděn, např. na kterých školách, regionech. ˙ Kdo bude výzkum provádět, z které instituce pochází. ˙ Jak bude výzkum organizován - administrativa, kde budou soustředěna sebraná data, jak bude zajištěn přístup ke zkoumané populaci (např. do škol). ˙ Jak a kým bude výzkum financován -- finanční rozpočet. 7. Způsob publikování a využití výsledků výzkumu ˙ Jak je plánováno využití výsledků. Postup při empirickém výzkumu 1. Vymezení výzkumného oblasti / výzkumného tématu / předběžné vymezení problému ˙ vymezení a zmapování výzkumného pole, jeho rozsah a obsah 2. Příprava ˙ studium odborné literatury, rešerše ... ˙ zpřesňování problému (např. i orientací v terénu) ˙ zjednodušení sítě vztahů - model 3. Přesná formulace výzkumného problému ˙ vybírá se klíčová otázka -- nosný problém ˙ výzkumný problém je jasná a jednoznačná otázka (popř. výrok), na kterou hledáme odpověď ˙ vymezení pojmů a proměnných výzkumu 4. Přesné vymezení úkolů výzkumu, cílů, zpracování projektu výzkumu 5. Formulace hypotéz a jejich operacionalizace ˙ z teorie vygenerujeme hypotézy o vztazích ˙ mapování teoretických pojmů a indikátorů, operacionalizace pojmů 6. Volba výzkumných metod a způsobu zpracování dat ˙ vybíráme metody a konstruujeme nástroje pro měření ˙ předem plánujeme i metody zpracování dat 7. Výběr zkoumaných osob ˙ přesné vymezení základního souboru je podstatné pro celou koncepci výzkumu ˙ stanovujeme výběrový soubor (vzorek), buď: 1) záměrný výběr, 2) náhodný výběr, 3) stratifikovaný, 4) spárované nebo-li vyrovnané výběry 8. Předvýzkum ˙ ověření metod, hypotéz, možností zpracování dat, výběru vzorku aj. a provádíme jejich korekce ˙ dopřesnění problému 9. Výzkum, sběr dat 10. Zpracování dat ˙ třídění dat, tvorba databáze, předzpracování a statistické zpracování dat ˙ počítačové zpracování v programech Excel, SPSS, Statistica aj. 11. Interpretace výsledků ˙ vysvětlení, možné zdůvodnění výsledků výzkumu ˙ srovnání s předchozími výzkumy a zahraničím (souhlasí, nesouhlasí a proč, nová zjištění, ..) ˙ na základě závěrů z analýz se dochází k závěrům závažnějším a obecnějším 12. Závěry ˙ vyvození závěrů výzkumu (zhodnocení výsledků, postupu, chyb, nedostatků, přínosu, dosažení cílů; možnosti a způsoby převedení výsledků do praxe, ..) Struktura zprávy z výzkumu Struktura následné zprávy z výzkumu (synonymum výzkumná zpráva) má přibližně níže uvedenou strukturu. Některé body mohou být zahrnuty pod jeden (např. 2. a 3. nebo 8. a 9.). 1. úvod do problematiky 2. historie a stav zkoumané problematiky na základě odborné literatury 3. cíle a úkoly výzkumu 4. hypotézy a jejich operacionalizace 5. použité metody, zpracování dat, výzkumný vzorek, plán výzkumu, popis předvýzkumu a hlavního výzkumu 6. analýza, prezentace dosažených výsledků 7. interpretace a diskuse dosažených výsledků 8. celkové závěry a doporučení 9. význam dosažených výsledků pro praxi 10. použitá literatura 11. seznam obrázků, tabulek, schémat, grafů, diagramů, aj. 12. přílohy Stručná zpráva: 1. úvod (dosavadní stav zkoumané problematiky, definice pojmů) 2. metodologie (metody, výzkumný vzorek, sběr a zpracování dat atd.) 3. výsledky (tabulky, grafy, popis) 4. diskuse (interpretace výsledků a jejich diskuse, využití v praxi aj.) Časové rozložení výzkumu1 časový interval 1 2 3 4 5 6 7 8 stanovení výzkumného problému informační příprava příprava výzkumných metod sběr a zpracování údajů interpretace údajů psaní výzkumné zprávy Kolik času výzkum zabere? ˙ To závidí na zkušenosti výzkumníka a na náročnosti výzkumu. ˙ Co se týče časového plánování výzkumu, udělejte si spíše pesimistický odhad potřebného času a ten vynásobte třemi! Nepodceňte časovou náročnost, zejména, když začínáte. Tvořivá část výzkumu musí dozrát. Sběr dat může být urychlen zintenzivněním práce. Rozšiřující nepovinná literatura k tématu: GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. ˙ s. 13 --15 -- etapy výzkumu, časové rozložení výzkumu PRŮCHA, JAN Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3. ˙ kap. 7 -- výzkumný projekt, s. 103 -- 112 PELIKÁN, JIŘÍ Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ˙ kapitola 3 -- výběr vzorku, formulace výzkumného problému, hypotézy; 4 -- validita, reliabilita; částečně kap. 5 -- výzkumný projekt, předvýzkum; kap. 9 -- zpracování výsledků, výzkumná zpráva SKALKOVÁ, JARMILA a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha : SPN, 1983. Bez ISBN (SPN publikace č. 46-00- 22/1.). ˙ kap. 4 (s. 42-53) -- formulace výzkumného problému, hypotéz; kap. 6 (s. 136 -- 138) - plánování výzkumu, etapy. DISMAN, MIROSLAV Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. ˙ kap. 4 -- plán, hypotézy; kap. 5 -- vzorek MAŇÁK, JOSEF a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno : MU, 1994. ISBN 80-210-1031-2. ˙ kap. 4 _______________________________ 1 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. s. 14