Předmět: Základy pedagogické metodologie Vyučující: Mgr. Mgr. Kateřina Vlčková Datum: 25.5.2004 Název práce: Vyhodnocení používání strategií učení cizího jazyka na Gymnáziu Matyáše Lercha Zpráva z výzkumu (Výzkumné šetření bylo prováděno v rámci fakultního projektu pro rok 2004 v kategorii B: Strategie učení cizím jazykům jako východisko efektivního učení cizím jazykům (deskriptivně- relační výzkumné šetření), hlavní řešitel: Mgr. Mgr. Kateřina Vlčková (KPd PdF MU), č. projektu 21/04, č. zakázky 3020) Zpracovali: UČO: Obor: Semestr: Martina Zárubová 128537 Chemie a Zeměpis pro ZŠ 2. Iveta Turková 63592 Chemie a Zeměpis pro ZŠ 2. Jan Hladký 128513 Chemie a Zeměpis pro ZŠ 2. OBSAH 1. Úvodní pojednání 1.1 Úvod str. 3 1.2 Údaje o třídě str. 3 1.3 Domněnky a hypotézy str. 4 2. Vyhodnocení otázky č. 1 v části B (kognitivní strategie) 2.1 Úvod str. 5 2.2 Tabulky, grafy str. 5 2.3 Závěr str. 6 1. Úvodní pojednání 1.1.Úvod Téma tohoto výzkumného šetření se zabývá strategiemi učení cizímu jazyku, tj. jak žáci postupují, při učení cizího jazyka a tedy co je pro ně vyhovující a používají to a nebo také to co nepoužívají. Inventář se ptá na strategie, jaké žáci používají a jak často je používají při učení cizího jazyka. Jak ten který oni sami preferují, tak ten, který se učí jen neradi (preferovaný jazyk = ten, co jim jde nejlépe, ten, co umí nejvíce, ten co mají rádi atd.). Inventář je členěn do několika skupin. Napřed žáci vyplňují obecné údaje (pohlaví, jazyky, které se učí, jak dlouho atd.) do odpovědního archu a pak se zaměřují na jednotlivé strategie (část A-paměťové strategie, část B- kognitivní strategie, část C-kompenzační strategie, část D- metakognitivní strategie, část E-afektivní strategie a část F- sociální strategie), tj. vezmou si inventář a na otázky odpovídají do odpovědního archu. Na otázky odpovídali čísly od 1-5. (tzn. pomocí škály). Kde 1 znamená, že tuto strategii nikdy nebo téměř nikdy nepoužívají. 2-občas,obvykle ne. 3- někdy,půl na půl. 4-často, obvykle ano. 5-vždy, téměř vždy. Sečtením bodů v jednotlivých částí dokážeme vyhodnotit, jak si žáci vedou v jednotlivých strategiích a co by eventuelně měli zlepšit, aby dosáhli lepší úrovně. My se dále budeme zabývat vyhodnocením jedné otázky v části B ( tj. v části kognitivní strategie) a po vyhodnocení se budeme snažit najít ideální způsob jak zlepšit kognitivní strategie učení cizímu jazyku u dotazovaných žáků. . 1.2.Údaje o třídě Dotazník zadávali a vyhodnocovali: Iveta Turková 63592 Jan Hladký 128513 Martina Zárubová 128537 Datum: 25. 5. 2004 Hodina (čas, vyučovací hodina,) kdy byl dotazník zadáván: 4. (10:45 -- 11:30) Škola, název: Gymnázium Matyáše Lercha Specializace školy: Francouzské gymnázium Adresa: Žižkova 55, Brno Počet žáků ve třídě celkem: 39 Specializace/zaměření třídy: jazykové Jaké jazyky se učí: angličtina, němčina, ruština, latina, francouzština Atmosféra ve třídě: dobrá 1.3.Domněnky a hypotézy Otázka číslo 1. v části B se zabývá způsobem učení cizího jazyka pomocí různé délky opakování. Domníváme se, že žáci si opakovaně opakují ve formě zvukové a také ve formě písemné. 2. Vyhodnocení otázky č. 1 v části B ( kognitivní strategie) 2.1.Úvod Vybrali jsem si otázku číslo 1 v části B, což náleží do kognitivní strategie učení. Dá se také říci, že je to poznávací strategie učení. Položená otázka zněla: "Nový výraz si opakovaně napíši / řeknu ( nahlas / v duchu) apod., abych si ho procvičil/a." A dotazovaní žáci měli odpovídat na to jak dosáhnou toho, aby se zapamatovali cizí jazyk, který se učí. 2.2.Tabulky, grafy V tabulce máme zaznamenány odpovědi všech dotazovaných v naší třídě. Odpovědi jsou rozděleny pod příslušné kolonky. Odpovědi z tabulky jsou znázorněny v grafu. 2.3.Závěr Teprve po vytvoření tabulky a grafu, jsme udělali závěry a hodnotit dosažené výsledky 1. otázky z kognitivní části (část B) z inventáře strategií učení cizímu jazyku. Z tabulky lze vyčíst, že nikdo neodpověděl, že neví a nebo nedovede posoudit jestli se učí opisováním nebo opakováním. Z toho usuzujeme, že všichni mají nějaký způsob učení ať lepší či horší, ale používaný. (0%) § Pouze jeden dotazovaný uvedl, že si nikdy a žádným uvedeným způsobem neopakuje cizí jazyk (3%). § Další dva dotazovaní odpověděli, že si tímto způsobem většinou neopakují (5%). § Dalších deset respondentů uvedlo, že si tímto způsobem opakují půl napůl (26%). § Opakováním jak písemným tak mluveným si často opakuje jedenáct žáků (28%). § téměř vždy si tímto způsobem opakuje patnáct žáků, což je nejvíce dotázaných (38%). Naše hypotéza, zdá se, by se při bližším zkoumání prostřednictvím statistických testů potvrdila. Z přehledu výsledků můžeme vyčíst, že jen málokdo se učí nějaký cizí jazyk bez opakování a to jak v mluvené nebo psané formě. Předpokládáme, že se tento způsob učení - tedy opakování u většiny dotazovaných osvědčil. Proto bychom mohli doporučit i nadále učení cizího jazyka s opakováním.