Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Katedra pedagogiky Vedoucí výzkumného šetření: Mgr. Kateřina Vlčková, KPd PdF MU Datum: 10.07.2004 Výzkum a zprávu prováděli: Barbora Hloušková, učo:128521, Ch- Ze Miroslava Kellnerová, učo:104774, Ma-Aj Používání vybraných paměťových strategií učení u studentů gymnázia v Brně -Táborská 185 (Zpráva z výzkumu) Výzkumné šetření bylo prováděno v rámci fakultního projektu pro rok 2004 v kategorii B: Strategie učení cizím jazykům jako východisko efektivního učení cizím jazykům (deskriptivně- relační výzkumné šetření), řešitel: Mgr. Mgr. Kateřina Vlčková, číslo zakázky 3020 Obsah Úvod.............................................3 Metodologie ....................................3 Vybrané otázky ze šetření...................3 Výsledky a jejich interpretace ..............4 Závěr.............................................5 Úvod Výzkumné šetření se vztahuje k tématu strategií učení cizímu jazyku. Pod tímto tématem si můžeme představit např. způsob učení žáků cizímu jazyku či přípravu žáků na hodinu cizího jazyka, jakou dobu věnují učení, jaké metody při učení používají, na jak dlouho jsou schopni si zapamatovat danou probíranou látku, co při učení dělají dobře a co naopak špatně. Největší důležitost tohoto šetření přikládáme právě schopnostem žákům využívat při učení různé strategie učení. Metodologie Výzkum probíhal na Gymnáziu Táborská 185-Brno, a to formou dotazníků. Na otázky odpovídali žáci třetích ročníků, konkrétně 3.A a 3.B.Výzkumu se zúčastnilo 42 žáků, z toho 19 dívek a 23 hochů.Výsledky vyplněných dotazníků jsou dále přehledně zpracovány v tabulce. Tabulka obsahuje název školy, jednalo-li se o muže či ženu, jaký jazyk žáci preferují a kolik se jich učí, zda-li se jim líbí nebo ne. Výzkum probíhal 16.května 2004 v době 10:00-12:00 v Brně. Vybrané výzkumné otázky ze šetření Ze zadaných otázek jsme si vybrali z části A (paměťové strategie) otázku číslo 11: Když se učím nové učivo, často si ho opakuji. Cílem je zjistit, jestli si žáci dané učivo doma znovu zopakují nebo jestli jim stačí výklad ve škole nebo jestli už neuznají za vhodné si toto učivo opakovat, třeba proto, že ho nepokládají za důležité. Jako další pak otázku z části A (paměťové strategie učení) číslo 12: Vracím se k věcem, které jsem se učil/a mnohem dříve, abych si osvěžila paměť. Cílem otázky je zjistit, jestli si dotázaní žáci opakují a procvičují učivo, které není právě probíráno ve škole, ale které by se jim mohlo k požadovanému učivu hodit, zda-li se vrací zpětně k probranému učivu, aby si jej zopakovali. Výsledky a jejich interpretace Následující tabulka ukazuje výsledky otázek/položek dotazníku v oblasti paměťových strategií učení: Otázky část A Někdy Často Vždy (paměťové Nikdy Občas Půl Obvykle Téměř strategie) Téměř Obvykle napůl ano vždy nikdy ano 1 10+13=23 5+4 1+3 2+3 1+0 2 9+9 3+6 5+4 1+4 1+0 3 7+4 5+8 4+5 2+4 1+2 4 6+8 4+6 4+2 3+6 2+1 5 1+3 2+4 3+4 11+9 2+3 6 8+7 3+3 5+6 3+4 1+3 7 11+13 6+6 2+4 0 0 8 8+9 5+9 4+2 1+0 1+2 9 13+16 2+6 1+1 2+0 1+0 10 5+11 6+5 5+4 1+3 2+0 11 0+3 5+3 1+6 5+6 8+5 12 3+6 8+6 4+7 3+1 3+3 13 5+11 7+6 4+2 1+2 0+1 14 16+17 1+2 0+3 0+1 4+0 15 15+21 1+1 1+0 0 0+1 První číslo zadané v tabulce udává odpovědi děvčat a druhé číslo zadané udává odpovědi chlapců na zadané otázky, př.10...děvčata 13.....chlapci ....dohromady 23 Odpověď nevím, nedovedu posoudit se vyskytla jen u jednoho chlapce a to u otázky číslo 8 a číslo 13 Tabulka řešených výzkumných otázek Otázka část A Nikdy Občas Někdy Často Vždy Téměř Obvykle Půl Obvykle Téměř nikdy ano napůl ano vždy 11 3 8 7 11 13 12 8 14 11 4 6 Výsledky otázky číslo 11 "Když se učím nové učivo, často si ho opakuji." jsou následující: Dotazovaní žáci třetích ročníků si opakují nové učivo doma, jelikož je aktuální, probírají ho ve škole, čím nejsou vystavovány větším problémům se zapamatováním a zopakováním si učiva. Je také pravděpodobné, že na dané učivo budou psát písemnou práci. U dívek převažovaly odpovědi 5, čili vždy, téměř vždy a 4- často, obvykle ano. Kdežto u chlapců převažovaly odpovědi 3- někdy, půl napůl a také 4-často, obvykle ano jako u děvčat. Z těchto údajů jde zcela jednoznačně podle našeho názoru říci, že žáci se věnují probranému učivu ve škole a jsou schopni si ho doma zopakovat bez větších problémů. Nicméně k potvrzení tohoto závěru z hlediska statistické významnosti rozdílů by bylo zapotřebí provést odpovídající statistické testy na větším výzkumném vzorku. Výsledky výzkumu k otázce číslo 12 "Vracím se k věcem, které jsem se učil/a mnohem dříve, abych si osvěžila paměť." jsou následující: Dotazovaní žáci třetích ročníků už nevěnují takovou pozornost učivu probranému dříve, nepokládají je za aktuální a důležité pro jejich hodnocení v daném předmětu. U chlapců i u dívek převažovala především odpověď 2-občas, obvykle ano. Jednoznačně tedy můžeme podle našeho názoru usoudit, že probíranému učivu se žáci třetích ročníků věnují více než-li učivu už dříve probranému. Nicméně k potvrzení tohoto závěru z hlediska statistické významnosti rozdílů by bylo zapotřebí provést odpovídající statistické testy na větším výzkumném vzorku podobně jako u předchozí položky. Závěr Výzkumné otázky v podobě položek dotazníku, které jsme zvolily byly z většiny, které nás zaujaly, proto právě u nich jsme chtěli podrobněji zjistit, jak se k nim žáci vyjádřili a jak dané strategie používají. Po vyhodnocení výsledků výzkumu jsme došli k závěru, že je jen málo těch, kteří se studiu jazyka věnují naplno a spoustu těch, kteří si podle našeho názoru jen udržují známku ve škole. Do života to není samozřejmě nic pozitivního, a právě proto jsme rády, že se provádí takovéto výzkumy, které snad v budoucnu přinesou nějakou lepší a snazší cestu jak využít metod a strategií učení ku prospěchu kantora a žáků.