Úvodní informace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Výzkumného ústavu pedagogického v Praze Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Výzkumný ústav pedagogický v Praze předkládají pedagogické veřejnosti k vyjádření pracovní návrh Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV). Na základě připomínek, podnětů a námětů bude RVP ZV dále upravován a dopracován do konečné podoby pro schválení a následné využití na školách, které realizují základní vzdělávání. Co je RVP ZV RVP ZV je komplexní pedagogický dokument, který by měl v budoucnu (předpokládá se od školního roku 2007/2008) ovlivňovat a usměrňovat vzdělávání na všech typech škol, které poskytují základní vzdělávání. RVP ZV je významnou součástí nově vznikajících kurikulárních dokumentů. Ve svých cílech, vzdělávacím obsahu, očekávaných kompetencích a dalších pokynech pro organizaci a realizaci vzdělávání navazuje na Rámcový program pro předškolní vzdělávání a současně je východiskem pro tvorbu Rámcových vzdělávacích programů pro střední vzdělávání. Tím, že RVP ZV vymezí obsah vzdělávání a očekávané kompetence, převezme funkci dosavadního standardu základního vzdělávání. Při tvorbě RVP ZV byly využity zkušenosti ze zahraničích dokumentů obdobného charakteru i našich současných dokumentů (vzdělávacích programů pro základní vzdělávání). Co by měl RVP ZV do budoucna ovlivnit, umožnit RVP ZV by se měl stát dokumentem, který vymezením cílů a obsahu vzdělávání, očekávaných kompetencí, učebního plánu a jiných doporučení ovlivní (umožní): ˙ tvorbu školních vzdělávacích programů a způsob, jakým bude škola přemýšlet o vzdělávacích prioritách, o krátkodobé i perspektivní realizaci vzdělávání ve svých konkrétních podmínkách a s konkrétními žáky, o spolupráci s rodiči atd., ˙ pedagogickou autonomii škol a tvořivost učitelů při dotváření učebního plánu, vytváření vazeb mezi vzdělávacími oblastmi a obory, rozhodování o podobě (integraci) vzdělávacích předmětů, při výběru učiva, metod a forem výuky, při vytváření vhodného klimatu pro učení a život školy atd., ˙ kvalitu vzdělávání a odpovědnost za její výsledky směřováním k jasně vytčeným výstupům, hledáním nejvhodnějších způsobů jejich dosahování a hodnocení ve vztahu k potřebám a možnostem jednotlivých žáků, ˙ podobu a kvalitu vzdělávání učitelů v přípravě na týmovou i individuální práci s daným dokumentem a jeho tvůrčí aplikaci do konkrétních podmínek škol, ˙ realizaci systému evaluace výsledků vzdělávání (vnitřní i vnější), především systematickou tvorbou evaluačních nástrojů, vycházejících z konkrétních úkolů škol a očekávaných kompetencí ^áků, ˙ užší propojenost základního vzdělávání s předškolním a středním vzděláváním návazností cílových, obsahových a výstupních požadavků. Co RVP ZV obsahuje Úvod k RVP ZV - základní informace o východiscích pro vznik RVP ZV (kap. 1) Základní vzdělávání - charakteristika vzdělávacího oboru, organizační podmínky pro základní vzdělávání, způsob a podmínky jeho ukončování (kap. 2 - 4) Obecné cíle a obecné (klíčové) kompetence - 9 cílových priorit základního vzdělávání s předpoklady pro jejich naplňování (čemu se má žák naučit, k čemu má být veden, aby dosáhl stěžejních cílů) a s vymezením podílu jednotlivých vzdělávacích oblastí na dosažení těchto cílů (kap 5); obecné kompetence, tj. přehled základních způsobilostí (znalostí, dovedností, postojů, způsobů jednání atd.), které by měli žáci získat v průběhu základního vzdělávání při naplňování obecných cílů (kap. 6) Oblasti vzdělávání - charakteristika a cíle - charakteristiky 9 vzdělávacích oblastí, které pokrývají celé základní vzdělávání, jejich význam v základním vzdělávání, možné členění vzdělávacích oblastí na obory a vzdělávací cíle na úrovni oblastí (oborů) - (kap. 7) Oblasti vzdělávání - obsah vzdělávacích oblastí (oborů) a očekávané kompetence - rámcové vymezení učiva jednotlivých vzdělávacích oblastí (oborů), který by měly školy závazně nabídnout k osvojování všem žákům - nahradí současné klíčové učivo standardu základního vzdělávání - "standard vzdělávací nabídky ZV" očekávané kompetence vymezené na úrovní 3., 5. a 9. ročníku ZV (1. až 3. období), které vyjadřují, co by měl žák zvládnout, prokazovat atd. - stanou se základem pro tvorbu evaluačních mechanismů a nástrojů v ZV a na konci základního vzdělávání budou plnit funkci "výstupního standardu ZV" (kap. 8) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných - charakteristika možností využití RVP ZV při vzdělávání žáků se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním i při vzdělávání mimořádně nadaných žáků (kap. 9 a 10) Učební plán základního vzdělávání - návrh učebního plánu stanovujícího minimální dotace pro jednotlivé vzdělávací oblasti a další (disponibilní) hodiny, kterých školy využijí podle potřeb žáků, svých konkrétních vzdělávacích záměrů a podmínek škol (kap. 11) Základní materiální, personální, hygienické a organizační podmínky pro realizaci RVP ZV - rámcový přehled podmínek, které by měly být postupně naplňovány, aby bylo možné realizovat RVP ZV na požadované úrovni (kap. 12) Evaluace základního vzdělávání - možné postupy při hodnocení základního vzdělávání z pozic žáka i celé školy (kap. 13) Zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu - kroky, které jsou předepsané nebo doporučené při tvorbě školního vzdělávacího programu a při jeho implementaci do vyučovací praxe a života školy (kap. 14) Průřezová témata - přehled prozatím fakultativních témat vzdělávání, která funkčně doplňují a rozšiřují základní vzdělávací oblasti (kap. 15) Podpůrné prostředky - využití prostředků dramatické výchovy a rozvoje kritického myšlení v základním vzdělávání (kap. 16) Poznámka: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání je umístěn také na stránkách Výzkumného ústavu pedagogického (http://www.vuppraha.cz/, kde je také možné dokumentem listovat nebo si stahovat jen některé části.