IVZ 2- Přednáška (konzultace) č. 3 (2. sem. biologie č.1) Obsah: 1. METABOLISMUS -- autotrofních rostlin nižších 2. METABOLISMUS -- autotrofních rostlin vyšších 3. METABOLISMUS -- heterotrofních organismů 4. Živočichové- příjem, dýchání, přeměna, vylučování 5. Koloběh látek a tok energií v přírodě 6. Třídění rostlin podle nároků na výživu 7, Vyšší rostliny-růst, vývin (ontogeneze), pohyb 8, Živočichové--růst, vývin (ontogeneze), pohyb 9, Tématické okruhy, klíčová slova 1. METABOLISMUS -- autotrofních rostlin nižších n METABOLISMUS NIŽŠÍCH ROSTLIN: ve vodním prostředí (zdroj H2 a O2, tepelná regulace, rozpouštědlo a příjem živin difůzí a osmózou) = buňka, stélka metabolismus probíhá v cytoplazmě a organelách 2. METABOLISMUS -- autotrofních rostlin vyšších Metabolismus (orgánový a buněčný): 1,příjem miner. látek (CO2, H2O, minerální výživa-roztoky hnojiv, O2): - kořeny (kořenové vlášení z půdy, vzdušné kořeny epifytů ze vzduchu) - listy ze vzduchu a aerosolů (mimokořenová. výživa) ze živných roztoků = hydroponie a aeroponie 2, vedení (plynů a živných roztoků) cévními svazky (dřevo, lýko): Transpirační proud-od kořene k listu = nutnost vodivých pletiv = cévní svazky Vedení živných roztoků způsobuje: kořenový vztlak, kapilarita, transpirace (př. dub: asi 570 l vody denně v létě) 3, fotosyntéza- průduchy příjem CO2 a H2O --cévní svazky---proces v chloroplastech zelených částí rostliny, -- průduchy -vylučování O2 a H2O 4, dýchání -- O2vdechuje ---- průduchy-- cév.svazky buňky-v buněčných mitochondriích)--- vydechuje CO2, H2O 5, Biosyntetické reakce v buňjách, produkty = asimiláty primárního i sekundárního metabolismu: stavební, funkční a regulační látky 3. METABOLISMUS -- heterotrofních organismů Přijímají organické látky v potravě: živiny + esenciální látky(vitamíny, min.l. aminokyseliny, mastné kyseliny) + voda + balast o HOUBY: -v buněčné stěně chitin, chybí plastidy, zásobní látky: glykogen, tuk, tělo je stélka-podhoubí+plodnice Saprofiti, paraziti, destruenti o ŽIVOČICHOVÉ: -monofágové=potravní specialisté (koala, bourec morušový..) -fytofágové= býložravci (chroust, jelen) -zoofágové = masožravci (střevlík, vlk) -polyfágové = všežravci (mravenec, prase) Nitrobuněčné (př. prvoci), mimobuněčné (př. trávicí trubice + žlázy-hadi) mimotělní trávení (př. pavouci) 4. Živočichové- příjem, dýchání, přeměna, vylučování o TRÁVICÍ SOUSTAVY-trávicí dutina, trávicí trubice Býložravci: důkladnější mechanické rozmělnění, enzym celuláza-symbióza s bakteriemi, potrava málo vydatná-velké množství,trávicí trubice je členitější: -přežvýkavci: čtyřdilný žaludek -ptáci: dvoudílný žaludek, vole Masožravci:ústroje na zmocnění se potravy-chapadla,drápy Vstřebávání v žaludku a ve střevě o DÝCHACÍ SOUSTAVY-povrch těla,vzdušnice, plíce, žábry Vodní --prvoci, žahavci, členovci, korýši, kroužkovc, některé rybyi-povrch těla - ŽÁBRY -- MNOHOŠTĚTINATCI, MLŽI,mladí pulci Vzduch-vzdušnicovci- chitinem vyztužené vzdušnice - plícní vaky (plži, pavoukovci), plíce (obojživelníci, plazi, ptáci, savci) VNĚJŠÍ DÝCHÁNÍ ORGÁNOVÉ:prostředí---tělní tekutiny, vázáno na barviva: -červený :hemoglobin(kroužkovci, plži, obratlovci) -modrý : (měkkýši, korýši) Zelený: kroužkovci Vnitřní DÝCHÁNÍ ORGÁNOVÉ: tělní tekutiny-tkáně o TĚLNÍ TEKUTINY: hydrolymfa, hemolymfa, krev, míza, tkáňový mok o OBĚH TĚLNÍCH TEKUTIN-OTEVŘENÁ A UZAVŘENÁ CÉV. SOUSTAVA Vylučování: celým povrchem těla,dýchací a vylučovací soustavou 5. Koloběh látek a tok energií v přírodě ˙ Ekosystém-přirozený a umělý ˙ Producenti, konzumenti, destruenti ˙ Potravní vztahy: potravně kořistnický, parazitický, dekompoziční ˙ Potravní pyramida 6. Třídění rostlin podle nároků na výživu Rostliny I. tratě = rostliny velice náročné na výživu dokáží veškerá hnojiva přeměnit na metabolity, N neukládají do zásoby v podobě dusičnanů (košťáloviny - kromě rané kedlubny, plodová zelenina, cibulová-pór, kořenová-celer) Rostliny II. tratě = rostliny středně náročné na výživu = pěstují se v osevním plánu jako 2. rostlina po vyhnojení, (listová, kořenová-kromě celeru, cibulová-kromě póru, z košťálovin-raná kedlubna) Rostliny III. tratě = rostliny nenáročné na výživu pěstují se v osevním plánu jako 3. rostlina po vyhnojení (lusková zelenina-symbióza, kořeninová zelenina) n 7, Vyšší rostliny-růst, vývin (ontogeneze), pohyb n RŮST: nezvratné přibývání hmotnosti, spojené s dělením buněk, jejich zvětšováním a diferenciací 3 fáze růstu buňky: - embrionální (vznik nových buněk v meristémech) - prodlužovací ( zvětšování buněk růstem vakuoly) - diferenciační ( specializace buněk na funkce---pletiva) Růstové regulátory: Vnitřní: -fytohormony, stimulátory (př. auxiny),inhybitory(př. etylen)-využití Vnější: - Teplota -- (fyziologická a genetická adaptace během života i fází): r. chladnobytné (horské, tundra), r. teplobytné (tropických biotopů) jarovizace =vliv nízkých teplot na klíčení nebo přechod do fáze kvetení - Světlo - fotoperiodismus= vliv délky dne na přechod r. do fáze rozmnožování (nasazení květů) : r. dlouhého, krátkého dne a neutrální - nedostatek vody, kyslíku, živin, znečištěné prostředí: prašný spad, solení vozovek, pesticidy, ropné l., výfukové plyny- Pb...,exhalace: SO2, H2S, ozón... 3, korelace= dominance hlavního vrcholu, poměr kořenů a nadzemní r. 4, polarita = horní pól=listy, dolní=kořeny 5, regenerace = využití: rozvětvení, řízkování 6, periodicita = denní (otevírání květů), roční(fáze růstu), dormance semen = některá semena potřebují ke klíčení dobu klidu VÝVIN ROSTLIN (ONTOGENEZE)= životní cyklus od několika týdnů až několik tisíciletí (sekvoje, dub) OPLOZENÍ -- ZYGÓTA---VÝVOJ ZÁRODKU (u semenných v semenu)---RŮST VEGETATIVNÍCH ORGÁNŮ---GENERATIVNÍCH: -rostliny jednoleté, dvouleté, víceleté-1x kvetoucí, vytrvalé- STÁŘÍ ---SMRT POHYB -projev dráždivosti, orientace v prostoru: -pasivní (větrem, vodou...) -aktivní: fyzikální(hygroskopické-bobtnání, explozivní-netýkavka,..) vitální-taxe(lokomoce= celý pohyb rostliny) -ohyb(autonomní-bez podmětu samovolné) (indukované: a, tropismy-orientované: fototropismus+stonek,-kořen, geotropismus+kořen...., chemo..=pohyb kořenů za výživou b, nastie=neorientované: fotonastie-otevírání květů podle světla, termo-podle tepla, seismonastie-na otřesy=mimoza, thigmonastie-na podráždění 8, Živočichové--růst, vývin (ontogeneze), pohyb o Zárodečný vývoj embryonální: Oplozené vajíčko-zárodečné listy, specializované tkáně, orgány-dostudovat!! Vývoj přímý: vyvíjející se jedinec je podobný dospělci plazy, ptáci, savci Vývoj nepřímý: zárodek-larva-nymfa, vyvíjející se jedinec není podobný dospělci - s proměnou nedokonalou - s proměnou dokonalou Neotenie= rozmnožování v larvárním stádiu o Vývoj postembryonální:(kojenec, batole, ml. Škol. věk, puberta, adolescent, dospělec-péče o potomstvo: - O oplozená vajíčka (pavouci, korýši,ryby, ptáci aj.),péče o mláďata: - Nošení na těle(štíři, koala), krmení mláďat(pěvci, kojení savců), ochrana(nory,hnízda, stádo) o o -pohyb pasivní a aktivní lokomoční= o reakce na potravu, nebezpečí, při rozmnožování o Pohyby vnitřních orgánů = trávení, srdce...zvuk Pohyby vycházejí ze stažitelných bílkovin cytoskeletu: Měňavkovitý, pomocí brv a bičíků, pohyb svalový Typy pohybu: Plavání, plazení, chůze, běh, skákání, let Řízení pohybu: - látkové, nervové, imunní Dostudovat : (úroveň ZŠ) Tématické okruhy, klíčová slova: Živá a neživá příroda, trofické vztahy v přírodě, potravní řetězce, tok energie-potravní pyramida, biomasa, koloběh látek (cyklus uhlíku, kyslíku, dusíku a vody), rovnováha v přírodě a vliv člověka, pojem ekologie, biosféra, ekosystémy, biocenóza-společenstvo, populace, abiotické, biotické a antropogenní faktory života organismů, biotop, nika, vertikální a horizontální struktura populací (vegetační stupně, klimatické pásy, patra), biomy, rozmanitost přírody - biodiverzita, životní prostředí. Organologie a fyziologie vyšších rostlin ve vztahu k výživě: stavba kořenů, stonků a listů v souvislosti s příjmem a přeměnou látek neústrojných na ústrojné -proces fotosyntézy (asimilace), dýchání ( disimilace) a koloběh živných roztoků (transpirace, kapilarita a vztlak kořenů), pohyb látek ústrojných a neústrojných v rostlinách (dřevo-lýko), Výživa rostlin - hnojiva statková a průmyslová-třídění, význam, racionální hnojení.-třídění rostlin podle nároků na živiny (I.-III. trať) a souvislost s výživou člověka/ Růst a vývoj- orgány a orgánové soustavy. Stavba a opora těla, vegetativní orgány o Stavba těla nižších a vyšších rostlin (vnitřní, vnější-význam)- stélka, kořen, stonek, list a jejich metamorfózy o růst a vývoj (ontogeneze)-fáze embrionální, prodlužovací, diferenciační, životní cyklus-fáze vegetativní a reprodukční, stárnutí a smrt o délka života-stadia vývoje: monokarpické r.-jednoleté, dvouleté, víceleté, polykarpické (plodí vícekrát za život)-trvalky(pereny, stromy a keře), vliv tepla-jarovizace, světla-etiolizace(vybělování) a fotoperiodismus-krátkodenní, dlouhodenní a neutrální r., fytohormony růst podněcující=stimulátory růstu Stavba těla hub a lišejníků -hlenky, houby vlastní(Eumycety) = třída zygomycety-plísně, endomycety-kvasinky, sněti, houby vřeckovýtrusné, h. stopkovýtrusné. Význam. o Stavba těla živočichů o -evoluce orgánů a orgánových soustav (tělní pokryv, soustava opěrná-kostra,trávicí soustava,dýchací s., cévní s., vylučovací s.) .Dráždivost a pohyb- orgány a orgánové soustavy Dráždivost a pohyb-obecně, druhy pohybů (fyzikální-hygroskopické, kohezní , vitální lokomoční....., ohybové-tropismy:fototropismus, geotropismus,=gravitropismus, hydrotropismus, thigmotropismus=ovíjení, nastie:termonastie=otvírání květů, fotonastie,seismonastie-citlivka,nyktinastie-den,noc), evoluce orgánů a orgánových soustav -svalstvo, nervová soustava, smyslové orgány Člověk- potrava, výživa a vliv prostředí potrava rostlin , živočichů a její využití, živiny a energie - bílkoviny, lipidy, sacharidy, enzymy, vitamíny, hormony, nerostné látky, makrogenní a mikrogenní prvky, produkty sekundárního metabolismu, energie pro život- metabolismus člověka, homeostáza, transport látek v rostlinách a u živočichů, pozitivní a negativní vliv organismů na člověka-organismy jedovaté, alergenní, ozdravné, vliv znečištěného prostředí./ *