LEGISLATIVA Metodický pokyn MŠMT ČR č.j. 23472/92-21/212 k zajištění péče o děti se SPU v ZŠ v Zabezpečuje: § charakteristiku poruch; § zjišťování vědomostí a dovedností žáka; § hodnocení a klasifikace žáků s vývojovou poruchou i na SŠ; § individuální studijní plán. Vyhláška MŠMT ČR ze dne 24. 8. 1993 v Touto vyhláškou se mění vyhláška MŠMT ČR č. 291 / 1991 Sb. o základní škole. v Změny: § Při hodnocení prospěchu žáka může být u žáka v prvním až třetím ročníku ve všech vyučovacích předmětech a žáka čtvrtého ročníku ve vyučovacích předmětech s převahou výchovného zaměření použito širší slovní hodnocení. O použití širšího slovního hodnocení rozhodne ředitel školy na základě návrhu učitele a souhlasu zástupce žáka. Metodický pokyn MŠMT č.j. 17 228/93-22 k užívání širšího slovního hodnocení žáků ZŠ v Úpravou vyhlášky č. 291/1991 Sb. o základní škole lze u žáků 1. -- 3. ročníku ZŠ ve všech vyučovacích předmětech a u žáků 4. ročníku v předmětech s převahou výchovného zaměření používat širší slovní hodnocení jako alternativní formy hodnocení žáka. Možnost používání širšího slovního hodnocení v 5. -- 9. ročníku ZŠ v předmětech s převahou výchovného zaměření je vázána na povolení experimentálního ověřování jiného způsobu hodnocení žáka. v Širší slovní hodnocení může učitel použít, splňuje-li následující podmínky: § ředitel školy a zákonný zástupce žáka jsou učitelem předem seznámeni s formou a způsoby širšího slovního hodnocení; § ředitel školy a zákonný zástupce žáka souhlasí s používáním širšího slovního hodnocení; Metodický pokyn MŠMT č.j. 17 228/93-22 k užívání širšího slovního hodnocení žáků ZŠ § při přechodu žáka na jinou školu bude provedena klasifikace ve všech vyučovacích předmětech dle § 10, odstavec 1 výše uvedené vyhlášky. Metodický pokyn MŠMT ČR č.j. 22749/94-22-23 k užívání alternativních forem hodnocení a prospěchu a chování žáků na ZŠ a SŠ v slovní hodnocení slouží jako doplněk běžného hodnocení, možnost konkrétního popsání školních výsledků. Vyhláška MŠMT ze dne 7. 5. 1997 o speciálních školách a speciálních MŠ v pro žáky se specifickými poruchami učení nebo chování se zřizuje speciální základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení nebo pro žáky se specifickými poruchami chování; v třída speciální ZŠ pro děti se SPU se naplňuje do počtu 12 žáků; v třídy pro děti se SPCH se naplňují do počtu 10 žáků. Směrnice MŠMT k integraci dětí a žáků speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení č.j. 13 710/2001-24 ze dne 6. 6. 2002 v vymezuje definici dítěte nebo žáka se speciálními vzdělávacími potřebami; v speciální vzdělávání je zajišťováno formou individuální integrace nebo formou skupinové integrace nebo ve škole samostatně určené pro žáky se SVP; v vzdělávání žáka se SVP se děje dle individuálního vzdělávacího programu. Směrnice MŠMT k integraci dětí a žáků speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení č.j. 13 710/2001-24 ze dne 6. 6. 2002 v Tato směrnice má přílohy, které vymezují: v doporučený postup zpracování individuálního vzdělávacího programu (IVP); § IVP je závazný dokument pro zajištění spec. vzdělávacích potřeb žáka; § IVP vypracovává třídní učitel nebo učitel předmětu, kde je doporučena změna organizace nebo obsahu vzdělávání; § IVP je vypracován ve spolupráci se poradenským zařízením (SPC, PPP, SVP,...); § obsahuje údaje o obsahu, rozsahu, průběhu a způsobu poskytování individuální speciálně pedagogické péče žákovi; Směrnice MŠMT k integraci dětí a žáků speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení č.j. 13 710/2001-24 ze dne 6. 6. 2002 § údaje o cíli vzdělávání žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, pedagogické postupy, způsob hodnocení, klasifikace; § potřebu dalšího pedagogického pracovníka k výuce speciálních dovedností; § seznam kompenzačních pomůcek, speciálních učebních pomůcek; § změny obsahu IVP. v doporučenou rámcovou strukturu IVP; v doporučené náležitosti speciálně pedagogického a psychologického vyšetření; § poradenské zařízení zpracovává na základě tohoto vyšetření odborný posudek, který obsahuje: Směrnice MŠMT k integraci dětí a žáků speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení č.j. 13 710/2001-24 ze dne 6. 6. 2002 § informace o druhu a stupni zdravotního postižení; § konkrétní popis vzdělávacích potřeb žáka; § návrh organizační formy vzdělání žáka; § návrh obsahu, rozsahu a způsobu poskytování péče žákovi; § návrh potřeby dalšího pedagogického pracovníka; § návrh potřebných kompenzačních pomůcek, spec. učebnic; § stanovení doby platnosti posudku; § návrh na případné snížení počtu žáků ve třídě včetně zdůvodnění; § konkrétní doporučení pro úpravu způsobu konání přijímacích zkoušek, závěrečných zkoušek, atd. (platí pro vzdělávání žáků na středních školách) Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j. 13 711/2001-24 v Tento pokyn navazuje na Směrnici MŠMT (viz předchozí stránka) a stanovuje podrobnosti organizačního zajištění a postupů při vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování v základních školách, specializovaných třídách, ve speciálních školách, ve středních školách a vyšších odborných školách. v Definuje žáka se SPU nebo SPCH; podkladem pro zařazení žáka do režimu speciálního vzdělávání a poskytování speciálně pedagogické péče je odborné vyšetření. Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j. 13 711/2001-24 v speciálně pedagogické péče zahrnuje výuku speciálních dovedností zaměřených na odstraňování příznaků specifické poruchy učení nebo chování žáka; tuto výuku provádí speciální pedagog nebo pedagogický pracovník, který absolvoval program zaměřený na problematiku SPU; v vzdělávání žáka je v souladu s jeho IVP; v škola umožní žákům v souladu s obsahem IVP užívat dostupné kompenzační pomůcky; v za obsah a realizaci podpůrného výukového programu odpovídá učitel příslušného vyučovacího předmětu; Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j. 13 711/2001-24 v do výuky speciálních ZŠ se specifickými poruchami chování a ve specializovaných třídách pro žáky se spec. poruchami chování se zařazují jedna až dvě hodiny speciální výuky sociálních dovedností se zaměřením na potlačení nežádoucích projevů chování (nácvik pozornosti, tlumení impulsivity...); dále jsou zařazovány jedna až dvě hodiny speciální výuky týdně (logopedická péče, rozvoj zrakového a sluchového vnímání,...); v osvobození žáka z výuky některého vyučovacího předmětu se doporučuje zcela výjimečně, dle závažnosti postižení, kdy nelze zajistit výuku jiným způsobem; Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j. 13 711/2001-24 v vedení dokumentace žáka se řídí zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů; v při způsobu hodnocení a klasifikace žáků zejména ve věku plnění povinné školní docházky je třeba zvýraznit motivační složku hodnocení, hodnotit jevy, které žák zvládl; při hodnocení se doporučuje užívat různých forem hodnocení, např. bodové hodnocení, hodnocení s ucelením počtu chyb apod.; v při klasifikaci žáků ve věku plnění povinné školní docházky se doporučuje upřednostnit širší slovní hodnocení a ostatním žákům ve třídě sdělit podstatu individuálního přístupu a způsobu hodnocení a klasifikace žáka; Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j. 13 711/2001-24 v zjišťování a diagnostiku SPU provádí PPP, případně SPC se zaměřením na žáky s vadami řeči; v psychologické a speciálně pedagogické vyšetření žáka zahrnuje zejména: § verbální a neverbální test inteligence pro danou věkovou kategorii; § percepčně kognitivní zkoušky sluchového a zrakového vnímání a paměti; § speciální didaktické zkoušky vztahující se k příslušné věkové kategorii žáka a typu jeho postižení (zk. čtení, psaní, pravopisu, matem. schopností apod.) Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j. 13 711/2001-24 § v případě jsou zde zahrnuty i další zkoušky, např. zk. motoriky, vyšetření pozornosti, pozorování, rozbor projevů chování apod. v poradenské zařízení, které provedlo odborné vyšetření: § zajišťuje pravidelnou a přímou individuální speciálně pedagogickou a psychologickou péči žákům, pokud tuto péči nezajišťuje škola; § sleduje průběh programu odstraňování příznaků SPU nebo chování žáků; § provádí odborný dohled a pravidelnou aktualizaci obsahu speciálně pedagogické péče poskytované žákům ve školách; Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j. 13 711/2001-24 § provádí pravidelná kontrolní vyšetření žáků; § spolupracuje s pedagogy a zákonnými zástupci žáků; § poskytuje zákonným zástupcům žáka ucelené informace o výsledku vyšetření a průběhu speciálně pedagogické péče, kterou poskytuje. V případě zletilosti poskytuje informaci o výsledku vyšetření přímo žákovi. Základní body nového školského zákona v V běžných mateřských a základních školách by měli v budoucnu působit asistenti, kteří by pomáhali učitelům s výukou postižených dětí. v Školský zákon počítá s tím, že poslední ročník mateřské školy bude pro děti zdarma. Děti ze sociálně slabých rodin chodí do školky zřídka a základní školu tak často začínají s handicapem. v Měla by se odstranit stále přežívající praxe separovat děti se zdravotním postižením do speciálních škol. Stanou se z nich běžné základní školy. Základní body nového školského zákona v Od roku 2008 by maturita měla mít dvě části - státní a školní. Povinně by se maturovalo z češtiny, cizího jazyka a volitelného předmětu. O tom, zda bude povinným maturitním předmětem matematika, zatím není definitivně rozhodnuto. v Studenti vyšších odborných škol nebudou muset automaticky nastupovat do prvního ročníku vysokých škol. Budou mít možnost po dohodě s vysokými školami začít již ve vyšších ročnících. v Školní osnovy nahradí vzdělávací rámce, které si každá škola rozpracuje do svých školských vzdělávacích plánů. Rámcové vzdělávací programy mají přispět k tomu, že děti se budou učit v souvislostech a ubude "biflování". Základní body nového školského zákona v Vládní návrh má vytvořit kariérní řád, při kterém se bude na platu učitele víc odrážet to, jak se dál vzdělává, než to, kolik let má odslouženo. v Ředitelům škol přibude povinností. Každý bude zodpovědný za vypracování vzdělávacího programu školy a bude také určovat program dalšího vzdělávání učitelů. v Každá obec bude mít povinnost zřídit školskou radu. Má za úkol "vtáhnout" rodiče do života škol. v Bude zavedena instituce školské právnické osoby, která může být založena dobrovolným svazkem více obcí. To umožní obcím, jimž hrozí uzavření škol pro nedostatek žáků, a tím i úbytek prostředků, spojit se dohromady a vytvořit jednu školu, která by byla jakýmsi řídícím centrem.