LMD, ADD, ADHD LMD, ADD, ADHD n Lehké mozkové dysfunkce - významný etiologický faktor specifických poruch učení. Z pojmu lehká mozková dysfunkce (jeho užití doporučeno v roce 1962) je zřejmé, že se nedaří prokázat faktické organické poškození mozku ve smyslu strukturálního poškození, tedy přímého poškození mozkové tkáně. n Pojem LMD podle některých odborníků odpovídá pojmu lehká dětská encefalopatie - drobné poškození mozku spojené s dysfunkcí centrální nervové soustavy, k poškození dochází v období prenatálním, perinatálním nebo raně postnatálním. n LMD - potíže při přechodu od konkrétního k abstraktnímu. n Děti s LMD - pracují velmi rychle a nedbale. Potíže se soustředěním. Chybí jim touha práci dokončit. Stává se, že v polovině činnosti dítě náhle ztratí zájem, přestane pracovat a již se k činnosti nikdy nevrátí. n Odpovědi dětí s LMD bývají nepromyšlené, unáhlené, to znamená, že jen hádají, místo toho, aby přemýšlely. n Při práci s těmito dětmi je třeba mít pochopení pro zvláštnosti, které jsou příznaky lehkého mozkového poškození, a vést dítě k tomu, aby se s nimi naučilo co nejlépe zacházet. n V anglosaském světě došlo k diferenciaci jednotlivých symptomů LMD, hovoří se o: § ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorders -- porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou), § ADD (Attention Deficit Disorders -- porucha pozornosti), § ODD (Oppositional Defiant Disorders -- opoziční chování). n ADHD: * Příznaky ADHD - poruchy pozornosti, impulzivita a hyperaktivita. * ADHD - vývojová porucha charakteristická stupněm pozornosti, hyperaktivity a impulzivity, který není přiměřený věku dítěte. Potíže jsou chronické a nelze je vysvětlit na základě neurologických, senzorických nebo motorických postižení, mentální retardace nebo závažných emočních problémů. * Odhadovaný výskyt této poruchy u školních dětí je kolem 3 -- 5 %. * ADHD je obtížné zjistit dříve než kolem čtvrtého nebo pátého roku věku, protože u mladších dětí obvykle není možné rozlišit její příznaky -- děti málokdy dokáží déle setrvat u některé činnosti. Existují však záznamy o tom, že děti postižené ADHD byly neobyčejně aktivní již v děloze před narozením. * Problémy se obvykle zviditelní, když začne dítě navštěvovat základní školu, kde se mu nedaří, protože je nesoustředěné, nebo kde se kvůli své hyperaktivitě a impulzivitě nedokáže přizpůsobit určitým třídním pravidlům. * Jedinci s ADHD jsou rizikovou skupinou z hlediska antisociálního chování. Často dysfunkční rodina, mezi příbuznými se mohou vyskytovat psychopatologické projevy. Dalšími příznaky ADHD jsou: * snížené výkony ve škole, * agresivita, * problémy při navazování kontaktů s vrstevníky, * nesnášenlivost, * neschopnost podřídit se autoritě a obecně uznávaným pravidlům, * agresivní řešení interpersonálních problémů. Rozdělení ADHD u dětí do tří skupin: 1) Skupina dětí s výrazným hyperaktivním chováním, které se objevilo již v raném vývoji dítěte. "Syndrom hyperaktivity" postihuje zhruba 5 -15% dětí, mnohokrát častěji chlapce než děvčata. Obvykle udávaný poměr z epidemiologických studií je 5 až 6 chlapců na jedno děvče. 2) Skupina dětí s pozdějším nástupem hyperaktivity, diagnostikované až po nástupu školní docházky, která bývá spojena s různými formami poruch učení. 3) Skupina dětí s přidruženými emočními poruchami (zejména úzkostí a depresí). Emoční poruchy -- emoční labilita se projevuje střídáním nálad, sklonem k afektivitě až agresivitě. Změny nálad se také odrážejí ve výkyvech ve výkonnosti -- a tak například tentýž úkol zvládá dítě s velmi rozdílnými výsledky. Děti s tímto syndromem často jednají velmi impulzivně -- co je v tu chvíli napadne, to okamžitě a bez rozmyslu vykonají a nedovedou domýšlet důsledky svého jednání. Tyto děti mívají také nízkou tzv. frustrační toleranci -- podněty, které jiné děti přejdou bez větších problémů a nevyvedou je z míry, dokáží děti s ADHD dovést až k afektivnímu výbuchu. Reagují tak neadekvátně na příliš slabé podněty. Ač jsou tyto děti velmi citlivé a reagují někdy až přecitlivěle, mívají obtíže v empatii. Často tak ostatním lidem svým chováním nechtěně ublíží. V této skupině se objevuje největší vliv stresových faktorů pocházejících ze sociálního prostředí dítěte. n Další poruchy související s ADHD: * poruchy autistického spektra (dětský autismus a Aspergerův syndrom); * obsedantně-kompulzivní porucha; * porucha příchylnosti; * porucha opozičního vzdoru; * narušen vývoj seberegulace; * zneužívání návykových látek. Uvádí se, že zhruba 20 -- 25 % dětí s ADHD trpí problémy ve čtení. n ADD: n poruchy pozornosti a v percepčně motorických úkolech bez výskytu hyperaktivity a impulzivity se označuje termínem ADD (Attention Deficit Disorders -- porucha pozornosti); n denní snění, pomalost při provádění kognitivních operací a obtíže při navazování sociálních kontaktů; n ve školním prostředí se objevují úzkostné rysy; n zatímco děti s ADHD mají potíže s udržením pozornosti, pro tuto skupinu je charakteristická neschopnost zaměřit pozornost na určitou činnost. n ODD: * opoziční chování, agresivita, nadprůměrná nesnášenlivost, hádavost, oslabená sebekontrola; * tato skupina má hodně společných rysů s ADHD, především poruchy vnímání a utváření sebe sama; * ve skupině dětí s ADHD je přibližně 60 % dětí s ODD. n Opozičnímu chování se blíží ADHD s agresivitou: Charakteristická je: * nesnášenlivost, * hádavost, * nedostatek sebeovládání, * antisociální chování. Rodinné prostředí bývá dysfunkční.