SZ2BP_Ps21, SZ7BP_PtZP Patopsychologie a základy psychologického poradenství 2004/2005 LS 1-0 Sylabus přednášek doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. Viz též soubor http://www.ped.muni.cz/wpsy/SYLABY.HTM Cíl programu: poskytnout utříděný přehled o jednotlivých kategoriích patopsychologie a tématech poradenské psychologie, adekvátních pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog. Posluchači využijí poznatky z předmětu Psychologie duševního vývoje a Psychopatologie.. Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologické péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu. Osnova přednášek: Vymezení odborné psychologické činnosti v rámci péče o člověka. Vztah poradenské psychologie k jiným psychologickým disciplínám, spec. pedagogice, medicínským a právním oborům. Poruchy somatického a psychického vývoje. Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku Vývoj v řeči v normě a patologii. Poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči. Poruchy gramatické stavby věty. Poruchy sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Mentální retardace. Definice, diagnostika, epidemiologie, etiologie a patogeneze, klinické obrazy jednotlivých stupňů m.r., průběh a prognóza, diferenciální diagnóza. Kompenzační tendence. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání. Čtenářský výkon v normě a patologii. Didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Selhávání ve čtení jako patologický symptom. Interpretace čtenářských chyb ve vztahovém rámci klasické psychoanalýzy, individuální psychologie a rodinně-terapeutických směrů. Dyslexie. Definice, diagnostika, epidemiologie, etiologie a patogeneze, 4 úrovně zkoumání dyslexie. Typy dyslexie. Průběh a prognóza, diferenciální diagnóza. Kompenzační možnosti. Osobnost dyslektika. Dyslektici v cytoarchitektonickém výzkumu. Postupy speciálně pedagogické nápravy. Psychologická péče o dyslektiky, jejich rodiče a učitele. Lurijovské a alternativní přístupy ke korekci dyslexie. Dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmúzie. Děti ohrožené prostředím. Následky psychické deprivace a subdeprivace. Syndrom týraného dítěte. Prevence, terapeutické možnosti. Vývojové problémy v kritických vývojových fázích. Osobnost dítěte v normě a mimo ni. Klasifikace disharmonických vývojů osobnosti. Poruchy aktivity a pozornosti. HA (hyperaktivita, hyperaktivní dítě), impulzivita, syndrom LDE (lehká dětská encefalopatie), LMD (lehká mozková dysfunkce), MBD (Minimal Brain Damage), Hyperkinetická porucha F 90, Porucha aktivity a pozornosti F 90.0, Hyperkinetická porucha chování F 90.1, ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), DAMP (deficits in attention, motor control and perception), CD (conduct disorder), ECD (early conduct disorder), AD (attention deficit), EAD (early attention deficit), ADD (Attention Deficit Disorder). Psychopatologie dospívání. Zvláštnosti psychopatologie dospívání. Psychogenní reakce typické pro dospívání. Patologické reakce v dospívání. Specifické psychopatologické syndromy v dospívání Mentální anorexie, (mentální bulimie - vyskytuje se též v jiných periodách ontogeneze). Syndrom dysmorfofobie a dysmorfomanie. Syndrom takzvané metafyzické intoxikace. Syndrom patologických zálib. Osobnost dospívajícího v normě a patologii. Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Neurotické syndromy. Úzkostné poruchy. Deprese. Obsedantně kompulzivní porucha. Vývoj odolnosti vůči zátěži v ontogeneze. Klinické obrazy. Neurastenie, psychastenie. Disociační (konverzní) poruchy. Somatoformní poruchy. Reakce na závažný stres a poruchy přizpůsobení v dětství a dospívání. Akutní reakce na stres. Posttraumatická stresová porucha. Poruchy přizpůsobení. Poruchy chování a emocí začínající obvykle v dětství a adolescenci. Tikové poruchy. Neorganická enuréza. Neorganická enkopréza. Pika. Poruchy se stereotypními pohyby. Koktavost (zadrhávání). Breptavost. Psychologická péče o děti předškolního věku Posuzování dosaženého stupně vývoje jednotlivých psychických funkcí, vyhledávání dětí s percepčně-motorickými poruchami, posuzování příčin maladaptace v MŠ, psychol. péče o děti s mentálním, tělesným nebo kombinovaným postižením. Psychologické základy programů stimulace psychického vývoje. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky Terminologické vymezení. Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní docházku v běžném termínu. Laterální preference jako problém poradenský Současný stav zkoumání funkční asymetrie. Typ laterality a školní výkon. Speciálně-pedagogické a psychologické postupy a doporučení u "problémových" dětí. Leváctví. Psychologická péče o děti školního věku Nároky školy na žáka. Výkon a školní výkon -- vymezení pojmů. Školní prospěch a neprospěch. Psychologické posuzování vzdělavatelnosti. Stupně vzdělavatelnosti, vzdělavatelnost změněná a omezená. Teoretické základy školního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely determinant školního výkonu. Faktory ovlivňující školní výkon. Koncepce Hellera (1995) V. Hrabala st. (1987) a K. Plocka (1982). Faktory s přímým vztahem k osobnosti dítěte a jeho zdravotnímu stavu, faktory prostředí (užší-rodina, širší-příslušnost k vrstevnické nebo etnické skupině), faktory vyplývající z výchovně-vzdělávacího procesu. Děti se změněnou vzdělavatelností (tj. se školsky významnými nedostatky ve struktuře nadání). Psychologické aspekty změněné vychovatelnosti Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí a dospívajících. Některé poznatky policejní psychologie. Dítě a školní třída Osobnostní, sociální a situační determinanty jeho postavení v třídním kolektivu. Typy problémů a způsoby jejich řešení. Osobnost učitele. Konfliktní dyády učitel-žák a možnosti jejich ovlivnění psychologickými intervencemi. Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace. Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elizabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání. Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučování. Psychologické poradenství dospívajícím a rodinám s dospívajícími Úkoly rodiny s dospívajícími členy. Nejdůležitější zdroje informací pro přípravu ke zkoušce nebo kolokviu: přednášky literatura - učebnice, učební texty, monografie, sborníky. časopisy odborné a populární Literatura v předmětu Patopsychologie a základy psychologického poradenství je rozdělena na povinnou, doporučenou a literaturu k dalšímu studiu. Literatura povinná: její znalost je podmínkou úspěšného absolvování kolokviální rozpravy, běžně dostupná v knihovní nebo knihkupecké síti. Literatura doporučená: slouží k prohloubení základních znalostí, většinou je uvedeno několik alternativních titulů, z některých si posluchači dle svého výběru zpracovávají excerpta; je většinou dostupná výpůjčkou nebo koupí. Literatura k dalšímu studiu: základní prameny v příslušné oblasti, posluchači je využijí zejména při zpracovávání ročníkových a diplomových prací; cesty, jak je získat, sdělí vyučující; též literatura "doplňková", "rozšiřující" k prohloubení znalostí jednotlivých témat, většinou obtížně dostupná. Doporučuje se konzultace s vyučujícím. Literatura povinná: Matějček, Z.: K pojmu "lehkých mozkových dysfunkcí" (LMD). Čs. psychiatrie, 86, 1990, č. 1, str.7-16. Balšíková, O. - Dan, J.: Náprava čtení a psaní. Brno, Pedagogicko-psychologická poradna města Brna, několik vydání (1993, 1995) nebo jiné publikace o projevech a nápravě dyslexie, dysortografie a dysgrafie Literatura doporučená: Matějček, Z.: Vývojové poruchy čtení. SPN, Praha 1974 nebo Matějček, Z.: Dyslexie. Praha, SPN 1987 nebo Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. H&H, Jinočany 1993 Balcar, K.: Psychologické aspekty psychosomatických poruch v dětství a dospívání. In: Říčan, P.- Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Grada Publishing, 1995, str. 109-120 Krejčířová, D.: Mentální retardace a pervazivní vývojové poruchy. In: Říčan, P.- Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Grada Publishing, 1995, z toho str. 157-167. Krejčířová, D.: Emoční poruchy a poruchy chování v dětství a v dospívání. In: Říčan, P. Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Grada Publishing, 1995, z toho str. 151-156. K. Nešpor: Problémy působené alkoholem, jinými návykovými látkami a hazardní hrou v dětství a dospívání. In: Říčan, P.- Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Grada Publishing, 1995, str. 177-190 Krejčířová, D.: Syndrom týraného dítěte. Prevence týrání a špatného zacházení s dítětem, terapeutické možnosti. In: Říčan, P.- Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Grada Publishing, 1995, str. 197-198, 204-207. Kolektiv: Výchovná problematika v dětských zařízeních. Učební text. IDVPZ, Brno 1996, str. 204-250 Mezinárodní klasifikace nemocí. 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka. [Přel. z angl. orig.], str. 132-135, 167-168, 186-188, 197-202, 220-222, 241-242 (elektivní mutismus), 245-246 (tikové poruchy), 247-251. Švancara, J.: Poruchy psychického vývoje. Učební text. Brno, UJEP, více vydání, kap. Neurózy v dětském věku a dospívání, Psychotické syndromy, Poruchy motoriky. Langer, S.: Mentální retardace. Etiologie, diagnostika, profesiografie, výchova. Hradec Králové, 3., přepracované vydání 1996, str. 51-55, 100-111, 167-197. Matějček, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991, str. 95-191, 205-222 Zdeněk Matějček: Psychická subdeprivace. Čas. lék. čes., 128, 1989, str. 10-15. Lebl, J. - Krásničanová, H.: Růst dětí a jeho poruchy. Praha, Galén 1996 (ÚK FF), str. 9-32, 47-52. Niessen, K.-H. a kol.: Pediatrie. Praha, Scientia Medica 1996, str. 72-78, kap. Sociální pediatrie, str. 446-447, kap. RDMO, str. 477-488, kap. Psychopatologické obrazy nemocí, poruchy chování a poruchy způsobené prostředím. Balaštík, D.: K problematice substitučních deliktů. Čs. Psychol., 40, č. 6, str. 529-533. Balaštík, D.: Substituční krádeže. Psych. a patopsych. dieťaťa, 23, 1988, č. 3, 195-208. Balaštík, D.: Některé případy substitučních krádeží. Psych. a patopsych. dieťaťa, 23, 1988, č. 3, 267-272. J. Kocourková - J. Koutek: Psychodynamické aspekty agrese suicidálního chování v adolescenci.Čs. psychol., 40, 1996, č. 6, str. 534-537. B. Kadlecová - J. Kocourková: Suicidální jednání v dětském a adolescentním věku. Čs. pediatrie, 48, 1993, str. 421-425. Božena Buchtová: K psychologické dimenzi nezaměstnanosti. Psychologie v ekonomické praxi, 30, 1995, 1-2, s. 1-17. Dan, J.: Psychodiagnostické činnosti v systémech institucionalizované psychologické pomoci člověku. SPFFBU I 23, Brno 1987 Koščo, J.: Teoretické otázky systému poradenstva a psychológia v poradenstve. In: Koščo, J. a kol.: Poradenská psychológia. Bratislava, SPN 1987, str. 8-73 Šturma, J.: Specifické poruchy učení a chování. In: Říčan, P.- Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Grada Publishing, 1995, str. 121-142 Kolektiv: Výchovná problematika v dětských zařízeních. Učební text. IDVPZ, Brno 1996, str. 112-121, 178-185, 192-203. Zvolský P. a kol.: Speciální psychiatrie. Praha, Univerzita Karlova 1996, str. 105-127, 133-137, 154-164, 189-190, 196-205. Smolík, P.: Duševní a behaviorální poruchy. Praha, MAXDORF 1996, str. 57-66 (demence) Dunovský, J. - Dytrych, Z. - Matějček, Z. a kol.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha, Grada 1995 Malá, E.: Agrese u dětí a adolescentů. Č.S.Psychiat., 92, 1996, Suppl. 1., str. 58-67. Matějček, Z. - Dytrych, Z.: Děti, rodina a stres. Praha, Galén 1994 Matějček, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991, str. 15-94, 261-314 Matějček, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992 Matějček, Z.: O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha, Portál 1994 Fischer, J. a spolupracovníci: Dětská psychiatrie pro pediatry. Praha, Avicenum 1980 Papoušek, H.: Počátek duševního vývoje: kojenec a jeho svět. Propsy, 5, 1995, str. 3-10. Matějček, Z. a kol.: Lehké mozkové dysfunkce. Možnosti screeningu a prevence. Praha, K-K 1991 Třesohlavá, Z. a kol.: Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. Praha, Avicenum, 2. vyd. 1983 Lesný, I. - Špitz, J.: Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy. Praha, SPN Alena Březáková: K psychologii dětské enurézy. Čs. Psychol., 40, 1996, č. 5, str. 436-443. Eva Malá: Agrese u dětí a adolescentů. Č.S. Psychiat., 92, 1996, Suppl., č. 1, str. 58-67. Igor Tureček: Proč kouříme (K psychologii kouření). Čs. Psychol., 38, 1994, č. 4, str. 324-338. Zeanah, Ch.H.: Psychopathology in Infancy. J. Child Psychol. Psychiat., Vol. 38, 1997, No 1, str. 81-99. Kübler-Rossová, E.: O životě po smrti. Turnov, Arica 1992 Kübler-Rossová, E.: Odpovědi na otázky o smrti a umírání. Vydal EM Reflex, Praha 1995 Kübler-Rossová, E.: Hovory s umírajícími. Signum unitatis 1992 Elisabeth Kübler-Rossová: O smrti a umírání. Trutnov, Arica 1993 Elisabeth Kübler-Rossová: Otázky a odpovědi o smrti a umírání. Trutnov, Arica 1994 J. Křivohlavý: Psychologie péče o umírající. Čs. psychol., 33, 1989 č. 5, str. 483-486. Nešpor, K.: Některé postupy používané při léčbě patologického hráčství. Čs. psychiatrie, ročník 90, 3/1994 Oldřich Matoušek: Potřebujete psychoterapii? Praha, Portál 1995. Kapitola O duševním zdraví, str. 21-24, kap. Krizová intervence, str. 62-64. Marta Hargašová a kol: Poradenské programy pre mládež. Bratislava, Ústav informácií a prognóz školstva, mládeže a telovýchovy, Bratislava 1995 George T. Milkovich - John W. Boudreau: Řízení lidských zdrojů. Praha, Grada Publishing, 1993, kapitola 7: Výběr z uchazečů získaných náborem, str. 307-368. (knihovna FF MU) Eva Šulcová: Strategie vytváření preventivních programů pro populaci produktivního věku. Psychologie v ekonomické praxi, 31, 1996, č.1-2, str. 25-33. E. Barcziková: Zkušenosti z práce sociální pracovnice. In: Sociální politika, 9/95, str. 30. E. Mádrová: Edukativně stimulační skupiny dětí s odkladem školní docházky. Psychol. a patopsychol. dieťaťa, 23, 1988, č. 1, str. 67-73. O. Kolaříková: Volba povolání a hledisko rozvoje osobnosti. Psychol. a patopsychol. dieťaťa, 23, 1988, č. 4, str. 291-303 Matějček, Z., Dytrych, Z.: Jak a proč nás trápí děti. Grada Publishing, Praha 1997 Brigitte Sindelarová, Předcházíme poruchám učení. Portál, Praha 1996 Pöthe, P.: Dítě v ohrožení. G plus G, Praha 1996 Lukasová, E.: Logoterapie ve výchově. Portál, Praha 1997 Říčan, P.: Agresivita a šikana mezi dětmi. Portál, Praha 1995 Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Portál, Praha 1997 L. Běťák, R. Ferbarová, K. Plocek, L. Skácelová: Prevence sociálně patologických jevů ve škole. Centrum pro další vzdělávání učitelů. MU, Brno 1997 Literatura k dalšímu studiu: Mark Selikowitz: All about A.D.D. Understanding Attention Deficit Disorder. Melbourne, Oxford University Press 1995 (PsÚ) Friedl, A.: Školské zákony. Komentář. Praha, Eurounion 1996 Lesný, I. a spolupracovníci: Dětská mozková obrna. Praha, Avicenum, 2. vyd. 1985 Mikulajová, M. - Rafajdusová, I.: Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava, vlastním nákladem 1993 Suchareva, G.Je.: Kliničeskije lekcii po psichiatrii dětskogo vozrasta. Moskva, Medgiz, tom I, 1955 (obecná psychopatologie, traumata mozku, zánětlivá onemocnění CNS); tom II, 1959 (neurózy a reaktivní stavy, dish. vývoje osobnosti); tom III, 1965 (oligofrenie). Ličko. A.Je: Podrostkovaja psichiatria. Leningrad, Medicina 1979 Papoušek, M. - von Hofacker, N.: Persistent Crying and Parenting: Search for a Butterfly in a Dynamic System. Early Development and Parenting, 4 (4), 1995, 209-224. Zdeněk Matějček, Věduna Bubleová, Jiří Kovařík: Pozdní následky psychické deprivace I. Čs. Psychol., 39, 1995, 481-496, II. Čs. Psychol., 40, 1996, č. 1, str. 14-27, III. Čs. Psychol., 40, 1996, č. 2, str. 81-94. Dinkmeyer, D. - McKay, Gary D.: STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Portál, Praha 1996 Matějček, Z.: Co děti nejvíc potřebují. Praha, Portál 1994 Matějček, Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, Portál 1996 Nešpor, K.: Hazardní hra jako nemoc. Ostrava 1994 Říčan, P.: Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha, Portál 1995, 1997 Heinz Schuler: Psychologische Personalauswahl. Einführung in die Berufseignungsdiagnostik. Göttingen, Verlag für Angewandte Psychologie 1996 (PsÚ) Dieter Bürgin: Psychosomatik im Kindes- und Jugendalter. Stuttgart, G. Fischer 1993 Jaro Křivohlavý: Rozhovor lékaře s pacientem. Učební text. IDVPZ, Brno 1995 Tom M. Brown - Ian M. Pullen - Allen I. F. Scott: Emergentní psychiatrie. Praha, Psychoanalytické nakladatelství 1992 Cyril Höschl: Psychiatrie pro praktické lékaře. Nakladatelství H&H Jinočany 1996 Karel Nešpor: Jak překonat problémy s alkoholem vlastními silami. Praha, Sportpropag 1996 Karel Nešpor: Jak překonat problém s hazardní hrou. Sportpropag 1996 Karel Nešpor - Ladislav Csémy: Léčba a prevence závislostí. Příručka pro praxi. Praha, Psychiatrické centrum 1996, str. 1-56 (1. a 2. část), str. 139-144, 146-149, 159-162, 163-164, 171-172, 175-187. Ján Praško a kol.: Poruchy osobnosti. Portál, Praha 2003. Johanna Barbara Sattler: Der umgeschulte Linkshänder oder Der Knoten im Gehirn. Donauwörth, Auer Verlag, 3. Aufl. 1996 B. Kirkcaldy - M. Pope: The meaning of life and death: Individual differences. Studia psychologica, 35, 1993, 1, 81-85. K.Z. Akopjan: Samoubijstvo: problema motivacii. Psichologičeskij žurnal, tom 17, 1996, No 3, s. 153-158. F.E.Vasiljuk: Tipologija pereživanija različnych kritičeskich situacij. Psichologičeskij žurnal, tom 16, 1995, No 5, 104-114. Madrudin Šamsudinovič Magomed-Eminov: Ličnosť i ekstremalnaja žizněnnaja situacija. Vestnik Moskovskogo univerzitěta, ser. 14, psichologija, 1996, No 4, s. 26-35. Zdeněk Novák: Kuřáctví mladé české generace ve věku 15 - 24 let. In: Podpora zdraví. Bulletin Národního centra podpory zdraví Praha. Ročník 2, 1993, číslo 2, str. 20-33. Zdeněk Matějček: Teoretická úvaha nad pozdními následky psychické deprivace a subdeprivace. Čs. Psychol., 40, 1996, č. 5, 369-375 Vacek, J.: Hráčská náruživost. Čs. psychiat., 88, 1992, č. 3-4, str. 168-178. Anne V. Gormly - David M. Brodzinsky: Lifespan Human Development. New York, Holt, Rinehart and Winston, Inc., 4th Ed. 1989 Metodický návod pro hodnocení a klasifikaci žáků se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a žáků ve vyrovnávacích třídách. Praha, SPN 1986 Kol., Děti v České republice 1996. Situační analýza. Český výbor pro UNICEF, Praha 1997 Vaníčková, E., Hadj-Moussová, Z., Provazníková, H.: Násilí v rodině. Univerzita Karlova, Praha 1995 Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Portál, Praha 1997 Mufsonová, S., Kranzová, R.: O týrání a zneužívání. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1996 Havlínová, M. a kol.: Zdravá mateřská škola. Portál, Praha 1995 Kopřiva, P.: Naše mateřská škola na cestě ke zdraví. Spirála, Kroměříž 1995 Koudelková, A.: Psychologické otázky delikvence. Victoria Publishing 1995 Matějček, Z.: Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. H&H, Praha 1992 Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese.Variabilita a patologie lidské psychiky. Portál, Praha 1999 Časopisy odborné: Psychológia a patopsychológia dieťaťa Československá psychologie Psychologie dnes Děti a my Požadavky u zkoušky (skupina SZ2BP_Ps21), nebo kolokvia (skupina SZ7BP_PtZP): Znalost témat přednesených na přednáškách a znalost povinné literatury. Zkouška má část písemnou a ústní. Kolokvium má formu rozpravy. 26. 2. 2005