Rámcové vzdělávací programy v ustanoveních nového školského zákona (výběr z ustanovení zákona bezprostředně souvisejících s RVP, ŠVP) Sestavila: K. Vlčková, 14.11.2004 Školský zákon -- ze dne 24.9.2004, verze předložená prezidentovi k podpisu, 110 s. Účinnost zákona od 1.1.2005 (některé části později, např. nová maturita od 1.9.2007) Dostupné na: http://www.msmt.cz/files/doc/pkt0602senat.doc ------ ------ - Nový školský zákon činí z RVP a ŠVP závazné dokumenty, jejich cíle apod. jsou závazné, - nový školský zákon se pro RVP snaží nepřímo vytvořit více kompatibilní prostředí, podmínky a hlavně explicitně i právní legitimizaci a právní prostředí. - Je v souladu s obecně sdílenými cíli/hodnotami v ČR/ve značné míře i v EU a v převážné míře i s doporučení expertů OECD z 2. poloviny 90.let: o rovnost přístupu ke vzdělávání, o kompenzační fce školy (př. zřízení přípravných ročníků, posledního roč. MŠ), o princip druhé šance (př. zkrácené vzdělávání, kurzy apod.), o podpora žáků se spec. potřebami (př. bezplatné pomůcky, ped. asistent) a nadaných (př. přeřazení do vyššího ročníku bez absolvování předchozího, sportovcům možno změnit organizaci šk. roku) o podpora vzdělávání minorit (př. dvojjazyčná výuka), o podpora základní školy jako centra společ. života v malých vesnicích (př. podmínky existence malotřídek, jednotřídek), o princip akontability (skládání účtů za použité finance -- kraj MŠMT, MŠMT vládě apod., obec kraji, škola zřizovateli a krajsk. úřadu, ČŠI apod.,) o větší prostupnost škol (přijímací řízení na 2.st. víceletých gymnázií X prostupnost narušuje ŠVP -- nová škola povinna žáka "asimilovat"), o princip subsidiarity (př. orgány s přenesenou působností, samospráva) a diferenciace (př. co kraj to jiné vzdělávání) X kompenzován státní garancí obecných věcí (maturity, národní kurikulum, ČŠI); o integrace ( př. zrušení zvláštní školy, institut ped. asistentství); o individualizace, vycházení vstříc potřebám žáků (př. indiv. vzděl. plán -- "domácí vzdělávání) o moderní výukové cíle -- trvale udržitelný rozvoj, celoživotní učení, evropská dimenze, práce s informacemi, řešení problémů, komunikace, respektování, vyváženost všeobecného a odborného vzdělávání, tvořivost atd. o princip demokrat. participace (Rada školy apod.), o dlouhodobé plánování na základě stat. dat a srovnávacích studií (dlouhod. záměr, sběr dat, matrice, rejstřík, povinnost školy spolupracovat při výzkumech z MŠMT, výroční zprávy aj.), o profesionalizace (požadavky na pracovníky např. na ředitele apod.) o atd. - zákon má (podle krajského školského právníka) nedostatky, kt. bude záhy nutno novelizovat, - mnoho ustanovení bude vyžadovat prováděcí předpisy a upřesnění (výstupní hodnocení žáka na ZŠ, "domácí vzdělávání", poskytování výročních zpráv v hierarchii směrem nahoru není povinné apod.) - pozor: podle krajského školského právníka by se pak ve Sbírce zákonů mohly objevit nějaké změny těchto ustanovení (př. Zákon o ped. pracovnících) ---- ---------- 1. Obecné § 1 - 32 1) (zákonem) je vzdělání založeno na zásadách: § rovnost přístupu ke vzdělávání (bez diskriminace), § zohledňování vzděl. potřeb, § svobodném šíření poznatků, ale v souladu s obec. cíli, § zdokonalování vzdělávání, § hodnocení vzhledem k cílům (zákon, vzdělávací programy), § možnost celoživot. vzdělávání 2) cíle dané v zákonu: § rozvoj osobnosti: ˙ poznávací a sociální způsobilost ˙ hodnoty (pro osobní a občanský život, práci, získávání inf. a celož. učení) § získání vzdělání § uplatňování demokracie § uplatňování generové rovnosti § utváření národní, národností a evropské, globální příslušnosti § trvale udržitelný rozvoj Vzdělávací programy § 3, § 5 Systém vzdělávacích programů ˙ MŠMT zpracovává NPV (nár. program vzdělávání -- Bílá kniha) => vymezuje: cíle, oblasti, obsahy, prostředky => předkládá ho k projednání vládě, => ke schválení sněmovně a senátu => zveřejňuje ho na Internetu, ˙ pro každý obor vzdělávání (MŠ, ZŠ, SŠ, základní umělecké, jazykové vzděl.) se vydávají RVP => vymezují: - cíle - obsah (všeobecného a odborného vzděl.), - rozsah, délku - organiz. uspořádání vzděl. - profesní profil, - podmínky průběhu a ukončování, - zásady pro tvorbu ŠVP - podmínky vzděl. žáků se spec. potřebami, - materiální, organiz., peson, bezpeč.podmínky => (ze zákona) musí odpovídat nejnovějším poznatkům a) věd. disciplín, b) ped., psych. => budou upravovány, lze je měnit (účinnost pak nejdříve od dalšího šk. roku) => vydává je ministerstvo po projednání s ostatními příslušnými ministerstvy (např. m. zdravotnictví, obrany, zahraničí, vnitra, spravedlnosti) => závazné pro: - tvorbu ŠVP - hodnocení výsledků - tvorbu a posuzování učebnic, učeb. textů - stanovení výše základu financ. prostředků ˙ vzdělávání na škole podle ŠVP ˙ VOŠ -- podle akreditovaného vzděl. programu (ve VP bude i to, jak budou vzděl. žáky se spec. potřebami) ˙ pozn. v případě VOŠ zná zákon jen termín "vzdělávací program", termín ŠVP se neobjevuje § 5 ŠVP - musí být v souladu s RVP - obsah může být uspořádán do předmětů, modulů apod. - vydává ho ředitel - zveřejněn na dostupném místě ve škole (př. hala) -- každý může nahlížet a dělat si opisy - kopie mohou být zhotovovány za úplatu ---- ------ § 7 Vzdělávací soustava -- nový zákon zná tato zařízení: a) školy ˙ mateřská škola ˙ základní škola ˙ střední škola (gymnázium, SOŠ, SOU) ˙ konzervatoř ˙ VOŠ ˙ ZUŠ ˙ jazyková škola (akreditovaná) b) školská zařízení (viz § 7) § 9 Dlouhodobé záměry zpracovává MŠMT, kraj Výroční zprávy -- MŠMT, krajský úřad, ředitel -- každoročně (formu upřesní MŠMT) § 12 Hodnocení školy a) vlastní, autoevaluace b) ČŠI § 14 -- vzdělávání národ. menšin - ředitel se souhlasem zřizovatele může stanovit v ŠVP předměty n. jejich části, v nichž se vzdělává dvojjazyčně § 15 -- náboženství a) jen registrované církve, pověřená osoba s ped. minimem b) nepovinný předmět c) min. 7 dětí na škole, max. 30 na třídu, lze spojovat ročníky § 16 -- žáci se spec. potřebami a. zdravotní postižení: mentální, tělesné, zrakové, sluchové, vady řeči, kombinované, artismus, vývoj. poruchy učení nebo chování b. zdravotní znevýhodnění: zdrav. oslabení, dlouhod. nemoc, lehčí poruchy vedoucí k poruchám učení a chování c. soc. znevýhodnění: rodina (nízké sociokult. postavení, sociopatol. jevy), ústavní vých./ochranná vých., azylanti/žadatelé o azyl - právo na vzdělání, jehož formy, obsah, metody odpovídají vzděl. potřebám a možnostem - bezplatné pomůcky, učebnice (př. Baraill. písmo aj.) - upravené vzděl. programy - ředitel se souhlasem krajs. úřadu může zřídit fci asistenta pedagoga (u zdrav. postiž. a oslabených potřeba vyjádření škols. porad. zařízení) § 17 - nadaní - vytvářet podmínky pro rozvoj: rozšířená výuka předmětů/sk. předmětů - sport. třídy -- jiná organizace vzděl. (pozn.: např. šk. roku -- v zimně prázdniny, v létě výuka) - mimoř. nadaného lze přeřadit do vyššího roč. bez absolvování předchozího (podmínky viz §17) § 18 - individuální vzděl. plán - pro žáky se spec. potřebami a nadané - u nezletilého na žádost zástupce, doporučení poradny, rozhodne ředitel - na SŠ a VOŠ i z jiných důvodů § 20 cizinci - SŠ, VOŠ - lze prominout příj. zk. z ČJ - za stejných podmínek jako Češi (ZŠ, SŠ, VOŠ) - z EU, povinná šk. docházka -- krajský úřad zajistí bezplatnou přípravu na vzdělávání (MŠMT stanoví formu) = ČJ, podporu výuky mateřs. jazyka a kultury žáka => (pozn. kraj obvykle určí školu, kt. bude mít kapacity a bude žáky připravovat) - kraj -- zajistí přípravu ped. pracovníků (!!!!! -- nedomyšlené) § 21 práva, povinnosti žáků, zástupců - právo na inf., - právo vyjadřovat se ke všem rozhodnutím , kt. se podstatným zp. týkají jejich vzdělávání, musí jim být věnována pozornost => interpretace: tj. i ŠVP § 25 formy vzdělávání - zákl. vzděl. -- denní forma - SŠ, VOŠ -- denní, dálková, distanční, kombinovaná -- všechny rovnocenné § 26 -- vyučovací hodina - lze dělit a spojovat - 45 min; - odb. výcvik, praxe -- 60 min - RVP nebo akredit. program pro žáky se spec. potřebami může stanovit jinak - RVP ZV -- stanoví počet povinných hodin: § 1. -- 2. roč. max. 22 § 3. - 5. roč. max. 26 § 6. -- 7. roč. max. 30 § 8. -- 9. roč. max. 32 - SŠ, VOŠ: max. 35 povinných/týdně - konzervatoře apod. max. 40 - MŠMT stanoví pravidla dělení, spojování tříd, skupin § 27 učebnice - MŠMT uděluje/odmítá schvalovací doložku - musí být v souladu s cíli (zákon, RVP, předpisy) - lze používat i jiné učebnice/materiály, nesmí být v rozporu s cíli (zákon, RVP), rozhoduje + zodpovídá ředitel § 28 dokumentace - do ze zákona povinné školní dokumentace patří i vzdělávací programy § 32 - zákaz činnosti a propagace polit. stran/hnutí a reklamy, věcí ohrožujících zdraví, morální vývoj dětí apod. --- --- 2. Předškolní vzdělávání § 33 -- 35 - podílí se na zdravém cit., rozumovém, těles. rozvoji - osvojení zákl. pravidel chování, - zákl. hodnot, mezilids. vztahů - vytváří zákl. předpoklady pro "pokračování ve vzdělávání" - napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí - poskytuje spec. ped. péči dětem se spec. potřebami 3. PŠD, základní vzdělávání hl. 1 § 36 -- 43 PŠD (povinná šk. docházka) - 9 let, max. do 17 let - vztahuje se na členy EU u nás (pobytové povolení), cizince (trvalý, přechodný pobyt -- dlouhodobá víza), azylanty/účastníky řízení u nás - od 6-ti let, odklad viz § 37 -- změněné!!, nové - lze plnit v zahraničí, v "české" škole v zahraničí, individ. výukou - jiné zp. vzdělávání: § individuální vzdělávání -- bez účasti ve výuce (§ 41) -- dříve: domácí vzdělávání, rozhoduje ředitel, kontroluje podmínky -!!!!- nedomyšlené § vzděl. žáků s hlubokým mentál. postižením (§ 42) hl. 2 § 44 - 54 Základní vzdělávání - cíle: § osvojit strategie učení § motivování k celož. učení § učit se tvořivě myslet a řešit přiměřené problémy § účinně komunikovat a spolupracovat § chránit své fyzic. i duš. zdraví, hodnoty a živ. prostředí § být ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, kulturám, hodnotám, § poznávat své schopnosti a možnosti a uplatňovat je spolu s vědom. a dovednostmi při rozhodování o další profesní a život. dráze - "základní vzdělání" získá na ZŠ a nižš. roč. gymnázia, konzervatoře, kurz zákl. vzděl. (na ZŠ nebo SŠ) - "základy vzdělání" -- získá na základní škole speciální - organizace: 9 ročníků: 1st, 2st./// spec. potřeby -- lze 10 ročníků (1.st. = 1. -- 6. roč.), souhlas MŠMT nutný - § 46 - lze zřizovat přípravné třídy - § 47 - ředitel může žáka převést do VP ZV pro žáky se zdrav. postižením nebo do VP ZŠS (vzdělávací program základní školy speciální) § 49: § na zákl. doporučení odbor. lékaře a poradny, § pouze s předchozím souhlasem zák. zástupce, § ředitel nové školy je povinen informovat zák. zástupce o rozdílech vzděl. programů a souvisejících organiz. změnách, § nová ZŠ (přestup, převedení) vytvoří podmínky pro vyrovnání rozdílů ve znalostech žáka vyplývajících z odlišnosti ŠVP. - ředitel může uvolnit z vyučování předmětu nebo jeho části (TV -- na doporučení prakt. lékaře a odborného lékaře; na 1. a poslední hodinu na žádost rodiče bez náhrady) - žák, kt. ze zdrav. důvodů chybí déle než 2 měs.- lze stanovit indiv. vzděl. program (ředitel rozhoduje) § 51 hodnocení - o formě rozhoduje ředitel se souhlasem školské rady: a) slovně, b) klasifikačním stupněm, c) kombinace obojího - při přestupu škola slov. hodnocení převede i na klasif. stupeň - pokud druhá škola hodnotí klas. stupni; pokud slovně, převede to na slovní; totéž pro účely přijímacího řízení - zákl. škola speciální -- hodnotí se slovně - žák s vývoj. poruchami učení -- na zákl. zákon. zástupce rozhodne ředitel o slovním hodnocení - posled. rok PŠD: škola dává žákovi výstupní hodnocení (v 5.-7. roč. pro gymnázia)!!! -- pozn.: formu bude asi blíže specifikovat MŠMT -- prováděcím předpisem § 52 - propadá se jen z povinných předmětů (krom výchov), jen max. 1x za 1.st. a 1x za 2.st.ZŠ (výjimka -- na žádost rodičů ze zdrav. důvodů), relevantní je vysvědčení na konci roku -- neprospěl nebo nemohl být hodnocen - opravné Zk -- max. ze 2 předmětů (pokud už jednou neopakovali ročník) § 54 ukončení zákl. vzdělávání - vysvědčení o ukončení 9.roč. nebo 2./4.roč. víceletého gymnázia nebo 8. roč. konzervatoře nebo vysvědčení z kurzu ZV - max. do roku, kdy bude žákovi 18 - lze organizovat kurzy ZV 4. Střední vzdělávání - - cíle: § rozvíjí věd., doved., schop., postoje, hodnoty získané v zákl. vzdělávání důležité pro osobní rozvoj jedince § všeob. nebo odbor. se všeobecným vzdělání § upevňuje hodnotovou orientaci § předpoklady pro osobní a občans. život, samost. získ. inf. a celož. učení, pokračování v navazujícím vzdělávání § přípravu pro výkon povolání nebo prac. činnost - stupně: a) střední vzdělání, b) střední v. s výučním listem, c) s.v. s maturitou - § 58 - přijímání do 1. roč. -- změny !! -- 1 přihláška, důraz na 1. kolo -- viz § 60: ředitel stanoví kritéria, hodnotí podle: a) znalostí ze ZŠ apod. (výstupní hodnocení a vysvědčení) b) výsledků příjim. zk. c) dalších skutečností kt. osvědčují vhodné schopnosti, vědomosti, zájmy - ředitel může přijmout do vyššího než 1. roč. SŠ: obsah zk dle RVP pro daný obor - střední vzděl. - umožněno uznání předchozího vzděl., přestup, přerušení, opakování roč., změna oboru - 6-ti (1.st -- 2 roky) a 8-leté (1.st. -- 4 roky) gymnázium se člení na nižší a vyšší stupeň -- přijímací řízení na každý stupeň - více viz § 59 -- 71 - ukončování: § závěrečná zk § 72 -- 75, § maturita § 77 -- 82 (2 části: společná -- ČJ, CJ, volitelný předmět; profilová -- 3 zk -- jazyk menšiny apod., ředitel určí dle RVP hl. 3 § 83 nástavba - 2 r., denní - (ze zákona) přijímací zk v souladu s RVP oborů na než navazuje § 84, 85 zkrácené studium pro získání střed. vzdělání - 1 -- 1,5 - výuční list, 1 - 2 r.maturita, - (ze zákona) přijímací zk v souladu s RVP oborů na než navazuje 5. Konzervatoř § 86 -- 91 - SV s maturitou, VOV v konzervatoři - ukončováno absolutoriem, možná i maturita - Dis. diplomovaný specialita 6. VOŠ §92- 107 - cíle: prohlubuje a rozvíjí znalosti a doved.získané ve střed. vzděl.; poskytuje všeob. a odborné vzděl. a praktic. přípravu na výkon náročných profesí - příjim. zk. v souladu s RVP pro střední školy s maturitou - akreditaci vzděl. programu uděluje ministerstvo (příp. ve spolupráci s Ministerstvem zdrav. -- zdrav. obory, atd.) -- předá žádost Akreditační komisi pro VOŠ -- do 120 dnů jej posoudí, ministerstvo rozhodne do 30 dnů - akreditace na dobu max. dvojnásobku délky vzdělávání v denní formě, lze opakovaně prodloužit, lze požádat o akreditaci změny - neudělí akreditaci za podmínek viz § 105 7. § 108 - uznávání zahraničního vzdělávání - a) uznání rovnocennosti (kraj), b) platnosti = nostrifikace (ministerstvo), - výjimky: policie, požární ochrana -- rozhoduje vnitro 8. § 109 -- základní umělecké vzdělávání - přípravné; základní studium (1., 2.st.) § 110 -- jazykové vzdělávání § 111 -- zájmové vzdělávání - žádné bližší specifikace vzhledem k RVP 9. další vzdělávání - jednotlivá Zk -- osvědčení, nezíská stupeň vzdělání - odborné kurzy, - kurzy jednotlivých předmětů, - pomaturitní specializační kurzy. - rekvalifikace mimo soustavu oborů vzdělávání se uskutečňují podle zvláštních předpisů 10. školská zařízení, školské služby § 115- 121 12. školská právnická osoba - § 124 -140 - § 131 ředitel -- zde nejsou zmíněny jeho povinnosti vzhledem k ŠVP, RVP (dále ano) - § 132 Rada -- zde nejsou zmíněny její povinnosti vzhledem k ŠVP - § 133 příjmy: úplata za vzdělávání a školské služby, příjmy z doplňkové činnosti ... pozn.: mohly by sem spadat např. aktivity pro jiné školy -- zaškolení v projektech, tvorbě ŠVP?? -- akreditovaně od MŠMT, aby si to učitelé z jiných škol mohli "započítávat" 13. rejstřík škol - rejstřík vede kraj, příp. MŠMT: kdy viz § 143 (dle zřizovatele) - pozn.: zdá se, že údaje o ŠVP v něm budou jen nepřímo jako obory vzdělávání, včetně forem, jazyku vzdělávání § 144, obdobně v žádosti o zápis §147 - náležitosti žádosti o zápis: u VOŠ doklad o akreditaci vzděl. programů - pozn.: zamítnutí z důvodu nekvalitního ŠVP zde není explicitně zmíněna (jen nekompatibilnost s dlouhod. záměrem vzdělávání ČR či kraje) - výmaz z rejstříku § 150: mimo jiné: § pokud škola neposkytuje vzdělávání v souladu s cíli zákona a RVP, § pokud VOŠ nemá akreditovaný vzděl. program - rejstřík školských práv. osob vede MŠMT 14. financování § 160 - 163 ze stát. rozpočtu -- možné využití pro RVP: - zřizovatel: ministerstvo, obce, kraj: § zvýšené náklady -- výuka dětí se spec. potřebami § učební pomůcky, kt. jsou bezplatné § DVVP § činnosti, kt. přímo souvisejí s rozvojem školy a kvalitou vzdělávání - také pro školy církevní -- není rozepisováno, na co je musí dát - na pokusná ověřování a rozvojové programy - kraj: při stanovování normativů vychází z dlouhod. záměru rozvoje vzděl. a RVP a z akreditovaného vzděl. programu 15. ředitel, školská rada § 164 -- 166 ředitel -- ve vztahu k RVP - odpovídá za to, že škola/šk. zařízení poskytuje vzdělávání a školské služby v souladu se šk. zákonem a RVP - odpovídá za úroveň služeb - vytváří podmínky pro DVPP a práci šk. rady - zřizuje ped. radu (všichni učitelé) a projednává s zásadní ped. dokumenty -- pozn.: tedy i ŠVP, k názorům rady přihlíží při svém rozhodování - povoluje indiv. vzděl, odklad PŠD, převedení žáka, opakování roč. atd. § 167 -- 168 školská rada - při ZŠ, SŠ, VOŠ - zřizuje zřizovatel - vyjadřuje se k návrhům ŠVP a jejich následnému uskutečňování - schvaluje výroční zprávu - schvaluje pravidla pro hodnocení žáků (ZŠ, SŠ) -- do 1 měsíce, pokud je neschválí, předkládá ředitel nové, pokud je neschválí znovu, rozhodne zřizovatel - podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy - projednává návrh rozpočtu, inspekční zprávy - podává podněty a oznámení -- řediteli, kraji, obci, MŠMT, inspekci, zřizovateli, stát. správě 16. MŠMT, ČŠI §169 MŠMT - zodpovídá za stav, koncepci a rozvoj vzděl. soustavy - vytváří podmínky - zřizuje šk. zařízení a zařízení pro DVPP - zřizuje MŠ s vyuč. jazykem menšiny (pokud je nezřídí kraj, obec apod.) - zřizuje školy, jejichž činnost je upravena mezinár. smlouvami - kontrola efektivnosti využití financí, stanovuje směrnice pro rozpis rozpočtu - může udělovat ocenění osobám, kt. se zasloužily o rozvoj vzdělávání - vyhlašuje a řídí pokusné ověřování - vyhlašuje rozvoj. programy - vydá metodiku vypracování ŠVP pro ZV - § 172 školy apod. jiných ministerstev -- ministerstva vykonávají fci ministerstva, kraje, ČŠI; krom RVP (projednávají se s MŠMT, jakékoli změny RVP až od zač. šk. roku), povinná dokumentace, společné části maturity, vedení šk. rejstříku a akreditací programů VOŠ. § 173 ČŠI - zpracovává mimo jiné systémy hodnocení šk. soustavy - zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání -- podle ŠVP - zjišťuje a hodnotí naplnění ŠVP a jeho soulad s právními předpisy a RVP - => povinnost "školy/osoby" přijmout opatření k odstranění nedostatků nejpozději ve lhůtě stanovené ČŠI X přestupek, nesplnění -- pokuta až 50 tis. Kč (do stát. rozpočtu) 17. samospráva § 178 -- 180 obec - povinna zajistit podmínky PŠD -- zřídí ZŠ nebo zajistí plnění docházky jinam - povinna zajistit podmínky předšk. vzdělávání v posledním roce před šk. docházkou - více viz zákon § 181 -- 182 kraj - povinen zajistit podmínky SŠ a VOŠ, zdrav. postižených, jazyk, umělec. a zájm. vzdělávání => zřizuje odpovídající školy, šk. zařízení 18. další ustanovení - obce, kraje povinny poskytovat MŠMT stat. údaje § 185 přechodná ustanovení - podle RVP postupují školy od 1.9. nepozději po uplynutí 2 let od jejich vydání (od 1., 6., 7. roč. ZŠ) -- končí platnost předchozích učeb. dokumentů - učební dokumenty VOŠ vydané podle dosavadních předpisů se považují tímto zákonem za vzděl. programy akreditované na 3 roky od 1.1.2005 - podle programů akreditovaných podle nového zákona postupují školy od 1.9. po akreditaci - zvláštní škola je základní školou - pomocná škola je základní školou speciální - SOU, gymn., SOŠ, učiliště, SSŠ (stř. spec. škola), OU a PŠ (praktická škola) podle dosavadních předpisů jsou střední škola podle nového předpisu - MŠMT zpracuje dlouhod. záměr rozvoje vzděl. podle tohoto zákona a předloží ho vládě do 31.3.2005 - Krajské úřady ho MŠMT předloží do 31.6.2006 - střední odborné vzdělání -- nové: jen 2 možnosti: s výučním listem nebo s maturitou - nová pravidla přijímacího řízení na víceletá gymn. od 05/06 - nástavba -- splňovat podmínky do šk. r. 05/06, jinak nesmí brát žáky - zřídit školskou radu do 1.1.2006 - pokusná ověřování zůstávají v platnosti - výraz "síť škol" se nahrazuje "školský rejstřík" - financování od ledna podle nového - právo na přednostní přijetí do posledního roč. MŠ od 05/06 - pravidla pro výuku náboženství -- od r. 05/06 - stat.data, matrika atd., dokumentace na škole od 05/06 - pro děti s hlubokým mentál. postižením platí nová pravidla vzdělávání od 05/06 - nové výstupní hodnocení žáků ZŠ se zavádí od 05/06 - zkrácené studium od r. 05/06 - poskytování odměn za produkt. činnost žáků od 05/06 - povinnost uvést v soulad se zákonem zápis v rejstříku do 31.3.06, jinak výmaz - správní řízení o zařazení do rejstříku škol -- nový postup od 1.1.05 - nová maturita od 2007