Zákon
ze dne 24. září 2004
o pedagogických pracovnících a o změně
některých zákonů
Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Pedagogičtí pracovníci škol a školských
zařízení
Hlava I
Obecná ustanovení
§ 1
Předmět a rozsah úpravy
(1) Tento zákon upravuje předpoklady
pro výkon činnosti pedagogických pracovníků, jejich
další vzdělávání a kariérní systém.
(2) Tento zákon se vztahuje na
pedagogické pracovníky škol a školských zařízení, které
jsou zapsány do rejstříku škol a školských
zařízení1) (dále jen “škola”) a na
pedagogické pracovníky v zařízeních sociální
péče.
§ 2
Pedagogický pracovník
(1) Pedagogickým pracovníkem je ten,
kdo koná přímou vyučovací, přímou výchovnou, přímou
speciálně pedagogickou nebo přímou
pedagogicko-psychologickou činnost přímým působením na
vzdělávaného, kterým uskutečňuje výchovu a vzdělávání na
základě zvláštního právního předpisu1) (dále
jen “přímá pedagogická činnost”); je zaměstnancem
právnické osoby, která vykonává činnost školy nebo
zaměstnancem státu nebo ředitelem školy, není-li
k právnické osobě vykonávající činnost školy
v pracovněprávním vztahu nebo není-li zaměstnancem
státu.2) Pedagogickým pracovníkem je též
zaměstnanec, který vykonává přímou pedagogickou činnost
v zařízeních sociální péče.
(2) Přímou pedagogickou činnost
vykonává
a) učitel,
b) vychovatel,
c) speciální pedagog,
d) psycholog,
e) pedagog volného času,
f) asistent pedagoga,
g) trenér,
h) vedoucí pedagogický pracovník.
Hlava II
Předpoklady a požadavky pro výkon
činnosti pedagogických pracovníků
Díl 1
Předpoklady pro výkon činnosti
pedagogického pracovníka a předpoklady pro výkon funkce
ředitele školy
§ 3
Předpoklady pro výkon funkce
pedagogického pracovníka
(1) Pedagogickým pracovníkem může být
ten, kdo splňuje tyto předpoklady:
a) je plně způsobilý k právním
úkonům,
b) má odbornou kvalifikaci pro přímou
pedagogickou činnost, kterou vykonává,
c) je bezúhonný,
d) je zdravotně způsobilý, a
e) prokázal znalost českého jazyka,
není-li dále stanoveno jinak.
(2) Za bezúhonného se pro účely tohoto
zákona považuje ten, kdo nebyl pravomocně odsouzen
a) za úmyslný trestný čin, nebo
b) za trestný čin nedbalostní spáchaný
v souvislosti s výkonem činnosti pedagogického
pracovníka,
pokud se na něj nehledí, jako by nebyl
odsouzen.
(3) Bezúhonnost prokazuje fyzická osoba
před vznikem pracovněprávního vztahu předložením výpisu
z evidence Rejstříku trestů; výpis nesmí být starší
než 3 měsíce.
(4) V průběhu trvání
pracovněprávního vztahu je pedagogický pracovník povinen
předložit řediteli školy nebo řediteli zařízení sociální
péče výpis z evidence Rejstříku trestů, pokud byl
pravomocně odsouzen za trestný čin, jímž by mohl pozbýt
předpoklad bezúhonnosti.
(5) Posuzování předpokladu podle
odstavce 1 písm. d) se řídí zvláštním právním
předpisem.3)
(6) Uznávání odborné kvalifikace
a splnění předpokladu bezúhonnosti u státních
příslušníků členských států Evropské unie, případně
jejich rodinných příslušníků, a státních příslušníků
ostatních států se řídí zvláštními právními
předpisy.4)
§ 4
Znalost českého jazyka
(1) Fyzická osoba, která získala
příslušnou odbornou kvalifikaci stanovenou tímto zákonem
v jiném vyučovacím jazyce než českém, je povinna
prokázat znalost českého jazyka zkouškou, pokud není
dále stanoveno jinak.
(2) Zkoušku z českého jazyka lze
vykonat na vysoké škole v rámci programu
celoživotního vzdělávání5) nebo
v zařízení pro další vzdělávání pedagogických
pracovníků1) nebo v jazykové škole
s právem státní jazykové zkoušky.1)
(3) Zkouška nenahrazuje odbornou
kvalifikaci k výuce českého jazyka na základních,
středních a vyšších odborných školách.
(4) Prokázání znalosti českého jazyka
se nevyžaduje u fyzické osoby
a) která bude působit ve škole
s jiným vyučovacím jazykem než českým,
b) která úspěšně vykonala maturitní
zkoušku z českého jazyka a literatury,
c) která vyučuje cizí jazyk nebo
konverzaci v cizím jazyce.
§ 5
Předpoklady pro výkon funkce ředitele
školy
(1) Ředitelem školy může být fyzická
osoba, která splňuje předpoklady podle § 3 a získala
praxi spočívající ve výkonu přímé pedagogické činnosti
nebo v činnosti, pro kterou jsou potřebné znalosti
stejného nebo obdobného zaměření, nebo v řídící činnosti
nebo v činnosti ve výzkumu a vývoji v délce
a) 3 roky pro ředitele mateřské
školy,
b) 4 roky pro ředitele základní školy,
základní umělecké školy a školských zařízení
s výjimkou školských zařízení pro výkon ústavní
výchovy, ochranné výchovy a školských zařízení pro
preventivně výchovnou péči,
c) 5 let pro ředitele střední školy,
jazykové školy, konzervatoře, vyšší odborné školy a
školských zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné
výchovy a školských zařízení pro preventivně výchovnou
péči.
(2) Ředitelem školy zřizované
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen
“ministerstvo”), krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem
obcí, jehož předmětem činnosti jsou úkoly v oblasti
školství (dále jen “svazek obcí”), může být jen ten, kdo
vedle předpokladů uvedených v odstavci 1 získal
nejpozději do 2 let ode dne, kdy začal vykonávat funkci
ředitele školy, znalosti v oblasti řízení školství
absolvováním studia pro ředitele škol v rámci
dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků podle § 24
odst. 4 písm. a).
(3) Povinnost absolvovat studium pro
ředitele školy zřizované ministerstvem, krajem, obcí a
svazkem obcí se nevztahuje na ředitele, který znalosti
v oblasti řízení školství získal vysokoškolským
vzděláním v akreditovaném studijním
programu5) školský management, nebo vzděláním
v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném
vysokou školou zaměřeném na organizaci a řízení
školství.
Díl 2
Získávání odborné kvalifikace
pedagogických pracovníků
§ 6
Učitel mateřské školy
(1) Učitel mateřské školy získává
odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na pedagogiku
předškolního věku,
b) vyšším odborným vzděláním získaným
ukončením akreditovaného vzdělávacího
programu vyšší odborné školy1) v oboru
vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů
předškolního vzdělávání,
c) středním vzděláním s maturitní
zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu
středního vzdělávání1) v oboru vzdělání
zaměřeném na přípravu učitelů předškolního vzdělávání,
nebo
d) vzděláním podle odstavce 2 písm.
a).
(2) Učitel mateřské školy, který
vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě nebo škole
zřízené pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami,
získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální
pedagogiku, nebo
b) vzděláním stanoveným pro učitele
předškolního vzdělávání podle odstavce 1 a
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální
pedagogiku, nebo vzděláním v programu celoživotního
vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na
speciální pedagogiku.
§ 7
Učitel prvního stupně základní školy
(1) Učitel prvního stupně základní
školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd
zaměřené na
a) přípravu učitelů prvního stupně
základní školy,
b) pedagogiku předškolního věku a
vysokoškolským vzděláním získaným studiem
v akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu
učitelů prvního stupně základní školy nebo
vzděláním v programu celoživotního vzdělávání
uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu
učitelů prvního stupně základní školy,
c) přípravu učitelů druhého stupně
základní školy a vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu
učitelů prvního stupně základní školy, nebo vzděláním
v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném
vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů prvního
stupně základní školy, nebo
d) vzděláním podle odstavce 2 písm.
a).
(2) Učitel prvního stupně základní
školy, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve
třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními
vzdělávacími potřebami, získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální
pedagogiku pro učitele, nebo
b) vzděláním stanoveným pro učitele
prvního stupně základní školy podle odstavce 1 a
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální
pedagogiku, nebo vzděláním v programu celoživotního
vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na
speciální pedagogiku.
§ 8
Učitel druhého stupně základní
školy
(1) Učitel druhého stupně základní
školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu
a) v oblasti pedagogických věd
zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích
předmětů druhého stupně základní školy,
b) v oblasti pedagogických věd
zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích
předmětů druhého stupně základní školy a všeobecně
vzdělávacích předmětů střední školy,
c) v oblasti pedagogických věd
zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích
předmětů střední školy,
d) studijního oboru, který odpovídá
charakteru vyučovaného předmětu a vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském
studijním programu v oblasti pedagogických věd
zaměřené na přípravu učitelů druhého stupně základní
školy, nebo vzděláním v programu celoživotního
vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na
přípravu učitelů druhého stupně základní školy,
e) v oblasti pedagogických věd
zaměřené na přípravu učitelů prvního stupně základní
školy a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu
učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně
základní školy, nebo vzděláním v programu
celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou
zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích
předmětů druhého stupně základní školy, nebo
f) podle § 12 jen pro výuku cizího
jazyka.
(2) Učitel druhého stupně základní
školy, který vzdělává ve třídě nebo škole zřízené pro
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, získává
odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální
pedagogiku pro učitele, nebo
b) vzděláním stanoveným pro učitele
druhého stupně základní školy podle odstavce 1 a
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální
pedagogiku, nebo vzděláním v programu celoživotního
vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na
speciální pedagogiku.
§ 9
Učitel střední školy
(1) Učitel všeobecně vzdělávacích
předmětů střední školy získává odbornou kvalifikaci
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném magisterském studijním programu
a) v oblasti pedagogických věd
zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích
předmětů střední školy,
b) v oblasti pedagogických věd
zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích
předmětů druhého stupně základní školy a všeobecně
vzdělávacích předmětů střední školy,
c) ve studijním oboru, který odpovídá
charakteru vyučovaného všeobecně vzdělávacího předmětu,
a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu
učitelů střední školy, nebo vzděláním v programu
celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a
zaměřeném na přípravu učitelů střední školy,
d) v oblasti pedagogických věd
zaměřené na přípravu učitelů pro 2. stupeň základní
školy a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu
učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy,
nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání
uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu
učitelů střední školy, nebo
e) podle § 12 jen pro výuku cizího
jazyka.
(2) Učitel odborných předmětů střední
školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu
a) v oblasti pedagogických věd
zaměřené na přípravu učitelů odborných předmětů střední
školy, nebo
b) studijního oboru, který odpovídá
charakteru vyučovaného odborného předmětu a
vysokoškolským vzděláním získaným studiem
v akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu
učitelů střední školy, nebo vzděláním v programu
celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a
zaměřeném na přípravu učitelů střední školy, nebo
studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 (dále jen “studium
pedagogiky”).
(3) Učitel praktického vyučování
získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném studijním programu studijního
oboru, který odpovídá charakteru praktického vyučování,
a vysokoškolským vzděláním získaným studiem
v akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu
učitelů střední školy, nebo vzděláním v programu
celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a
zaměřeném na přípravu učitelů střední školy, nebo
studiem pedagogiky,
b) vyšším odborným vzděláním získaným
ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší
odborné školy v oboru, který odpovídá charakteru
praktického vyučování a vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním
programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na
přípravu učitelů střední školy, nebo vzděláním v
programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou
školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy,
nebo studiem pedagogiky, nebo
c) středním vzděláním s maturitní
zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu
středního vzdělávání v oboru vzdělání, který
odpovídá charakteru vyučovaného předmětu a
vysokoškolským vzděláním získaným studiem
v akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu
učitelů střední školy, nebo vzděláním v programu
celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a
zaměřeném na přípravu učitelů střední školy, nebo
studiem pedagogiky s praxí v oboru
v délce nejméně 3 let.
(4) Učitel praktického vyučování
zdravotnických studijních oborů musí mít také
způsobilost k výkonu zdravotnického povolání podle
zvláštního právního předpisu6) v oboru,
který vyučuje.
(5) Učitel odborného výcviku získává
odbornou kvalifikaci vzděláním stanoveným pro učitele
praktického vyučování podle odstavce 3 a středním
vzděláním s výučním listem získaným ukončením
vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru
vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného
předmětu.
(6) Učitel střední školy, který
vzdělává ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami, získává odbornou
kvalifikaci vzděláním stanoveným pro učitele střední
školy podle odstavců 1 až 5 a vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném bakalářském
studijním programu v oblasti pedagogických věd
zaměřené na speciální pedagogiku, nebo vzděláním v
programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou
školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.
§ 10
Učitel uměleckých odborných předmětů v
základní umělecké škole, střední odborné škole a
konzervatoři
(1) Učitel uměleckých odborných
předmětů v základní umělecké škole, střední odborné
škole a konzervatoři získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném studijním programu studijního
oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého
předmětu a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním
v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném
vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem
pedagogiky,
b) vyšším odborným vzděláním získaným
ukončením osmiletého nebo šestiletého vzdělávacího
programu oboru vzdělání konzervatoře,1) který
odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu,
c) vyšším odborným vzděláním získaným
ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší
odborné školy v oboru vzdělání, který odpovídá
charakteru vyučovaného uměleckého předmětu, a
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v
programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou
školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem
pedagogiky,
d) středním vzděláním s maturitní
zkouškou získaným ukončením odpovídající části
vzdělávacího programu konzervatoře a vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském
studijním programu v oblasti pedagogických věd,
nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání
uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku,
nebo studiem pedagogiky, nebo
e) středním vzděláním s maturitní
zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu
střední odborné školy v oboru vzdělání, který
odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu, a
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v
programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou
školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem
pedagogiky.
(2) Ředitel základní umělecké školy,
střední odborné školy a konzervatoře může
v odůvodněných případech rozhodnout, že upouští od
předpokladu splnění odborné kvalifikace u učitele
uměleckého předmětu, který vykonává
umělecko-pedagogickou činnost, pokud je nebo byl
výkonným umělcem.7) Rozhodnutí musí být
vydáno písemnou formou. Tímto rozhodnutím se pro
pracovněprávní účely považuje předpoklad odborné
kvalifikace učitele na dané škole za splněný.
§ 11
Učitel vyšší odborné školy
(1) Učitel všeobecně vzdělávacích
předmětů nebo odborných předmětů vyšší odborné školy
získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu studijního oboru, který odpovídá
charakteru vyučovaného všeobecně vzdělávacího nebo
odborného předmětu.
(2) Učitel praktického vyučování a
odborné praxe získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném studijním programu studijního
oboru, který odpovídá charakteru praktického vyučování,
b) vyšším odborným vzděláním získaným
ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší
odborné školy v oboru, který odpovídá charakteru
praktického vyučování, nebo
c) středním vzděláním s maturitní
zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu
středního vzdělávání v oboru vzdělání, který
odpovídá charakteru vyučovaného předmětu a praxí
v oboru v délce trvání nejméně 3 let.
(3) Učitel praktického vyučování a
odborné praxe zdravotnických studijních oborů musí mít
také způsobilost k výkonu zdravotnického povolání
podle zvláštního právního předpisu6)
v oboru, který vyučuje.
(4) Ředitel vyšší odborné školy může
v odůvodněných případech rozhodnout, že upouští od
předpokladu splnění odborné kvalifikace u učitele
uměleckého předmětu, který vykonává
umělecko-pedagogickou činnost, pokud je nebo byl
výkonným umělcem. Rozhodnutí musí být vydáno písemnou
formou. Tímto rozhodnutím se pro pracovněprávní účely
považuje předpoklad odborné kvalifikace učitele na dané
škole za splněný.
§ 12
Učitel jazykové školy s právem
státní jazykové zkoušky
Učitel jazykové školy s právem
státní jazykové zkoušky získává odbornou kvalifikaci
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném magisterském studijním programu
a) v oblasti pedagogických věd
zaměřené na přípravu učitelů cizích jazyků, nebo
b) v oblasti společenských věd
zaměřené na cizí jazyky a vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném bakalářském
studijním programu v oblasti pedagogických věd,
nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání
uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku,
nebo studiem pedagogiky.
§ 13
Učitel v zařízení pro další
vzdělávání pedagogických pracovníků
Učitel v zařízení pro další
vzdělávání pedagogických pracovníků získává odbornou
kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
v oblasti pedagogických věd, nebo
b) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v jiném akreditovaném magisterském studijním
programu než podle písmene a)
a pedagogickou praxí nebo praxí
v oboru, který odpovídá charakteru vzdělávacích
předmětů v délce nejméně 7 let a v rozsahu,
který odpovídá nejméně polovině stanovené týdenní
pracovní doby.8)
§ 14
Učitel náboženství
Učitel náboženství získává odbornou
kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem
v akreditovaném magisterském studijním programu
a) v oblasti teologických věd,
b) v oblasti pedagogických věd zaměřené na
přípravu učitelů náboženství, nebo
c) v oblasti pedagogických nebo
společenských věd a vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném bakalářském studijním
programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na
přípravu učitelů náboženství, nebo vzděláním
v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném
vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů
náboženství.
§ 15
Učitel odborného výcviku v zařízení
sociální péče
Učitel odborného výcviku
v zařízení sociální péče získává odbornou
kvalifikaci jako učitel odborného výcviku podle § 9
odst. 5 a současně absolvováním akreditovaného
vzdělávacího programu zaměřeného na speciální pedagogiku
a uskutečňovaného zařízením dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků.
§ 16
Vychovatel
(1) Vychovatel získává odbornou
kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na
vychovatelství nebo sociální pedagogiku,
b) vysokoškolským vzděláním podle § 7
až 12 s výjimkou § 11,
c) vyšším odborným vzděláním získaným
ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší
odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na
vychovatelství nebo sociální pedagogiku,
d) vyšším odborným vzděláním získaným
ukončením jiného akreditovaného vzdělávacího programu
než podle písmene c) a vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném bakalářském studijním
programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na
vychovatelství nebo sociální pedagogiku, nebo vzděláním
v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném
vysokou školou a zaměřeném na vychovatelství nebo
sociální pedagogiku, nebo studiem pedagogiky,
e) středním vzděláním s maturitní
zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu
střední odborné školy v oboru
vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů,
nebo
f) středním vzděláním s maturitní
zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu
střední školy a vzděláním v programu celoživotního
vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na
vychovatelství.
(2) Vychovatel, který vykonává přímou
pedagogickou činnost ve školském výchovném a ubytovacím
zařízení nebo v jeho oddělení zřízeném pro děti a
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ve školském
zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné
výchovy, nebo ve školském zařízení pro preventivně
výchovnou péči, získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální
pedagogiku pro vychovatele, nebo
b) vzděláním stanoveným pro vychovatele
podle odstavce 1 a studiem v akreditovaném bakalářském
studijním programu v oblasti pedagogických věd
zaměřené na speciální pedagogiku, nebo vzděláním v
programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou
školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.
§ 17
Pedagog volného času
Pedagog volného času získává odbornou
kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na pedagogiku
volného času nebo sociální pedagogiku,
b) vysokoškolským vzděláním podle § 7
až 12 s výjimkou § 11,
c) vyšším odborným vzděláním získaným
ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší
odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na pedagogiku
volného času nebo vychovatelství nebo sociální
pedagogiku,
d) vyšším odborným vzděláním získaným
ukončením jiného akreditovaného vzdělávacího programu
než podle písmene c) a vzděláním v programu
celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a
zaměřeném na pedagogiku volného času nebo sociální
pedagogiku nebo vychovatelství, nebo studiem
pedagogiky,
e) středním vzděláním s maturitní
zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu
střední odborné školy v oboru
vzdělání zaměřeném na pedagogiku volného času nebo
vychovatelství, nebo
f) středním vzděláním s maturitní
zkouškou a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání
uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku
volného času nebo vychovatelství, nebo studiem
pedagogiky.
§ 18
Speciální pedagog
Speciální pedagog získává odbornou
kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném magisterském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální
pedagogiku.
§ 19
Psycholog
Psycholog získává odbornou kvalifikaci
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v
akreditovaném magisterském studijním programu
psychologie.
§ 20
Asistent pedagoga
Asistent pedagoga získává odbornou
kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném studijním programu
v oblasti pedagogických věd,
b) vyšším odborným vzděláním získaným
studiem v akreditovaném vzdělávacím programu vyšší
odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na
přípravu pedagogických asistentů nebo sociální
pedagogiku,
c) středním vzděláním s maturitní
zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu
středního vzdělávání v oboru vzdělání zaměřeném na
přípravu pedagogických asistentů,
d) středním vzděláním s výučním
listem získaným ukončením vzdělávacího programu
středního vzdělávání a studiem pedagogiky, nebo
e) základním vzděláním a absolvováním
akreditovaného vzdělávacího programu pro asistenty
pedagoga uskutečňovaného zařízením dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků.
§ 21
Trenér
Trenér získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu
učitelů tělesné výchovy a získáním osvědčení nejméně II.
třídy trenéra příslušné specializace,
b) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
ve studijním oboru tělesná výchova a sport a získáním
osvědčení nejméně II. třídy trenéra příslušné
specializace,
c) vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti zaměřené na tělesnou výchovu a sport a
získáním osvědčení nejméně II. třídy trenéra příslušné
specializace, nebo
d) středním vzděláním s maturitní
zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu
středního vzdělávání nebo středním vzděláním
s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání a trenérskou školou
tělovýchovných fakult vysokých škol a získáním osvědčení
nejméně II. třídy trenéra příslušné specializace.
§ 22
Společná ustanovení k získávání
odborné kvalifikace
(1) Studiem pedagogiky se rozumí
vzdělání získané studiem v akreditovaném
vzdělávacím programu v oblasti pedagogických věd
uskutečňovaném zařízením dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků
a) pro učitele odborných předmětů
střední školy, pro učitele praktického vyučování a
odborné praxe vyšší odborné školy, pro učitele
uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole,
střední odborné škole a konzervatoři a pro učitele
jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky v
rozsahu nejméně 120 hodin s obsahovým zaměřením na
pedagogiku, psychologii a didaktiku,
b) pro vychovatele, pedagoga volného
času a asistenta pedagoga v rozsahu nejméně 80
hodin s obsahovým zaměřením na pedagogiku a
psychologii.
(2) Předpokladem odborné kvalifikace
učitelů vykonávajících přímou pedagogickou činnost
s dětmi, žáky a studenty, kteří nemohou vnímat řeč
sluchem, je také prokázaná znalost znakové řeči.
Hlava III
Přímá pedagogická činnost
§ 23
Rozsah přímé pedagogické
činnosti
(1) Týdenní rozsah hodin přímé
pedagogické činnosti stanoví ředitel školy pedagogickému
pracovníkovi na období školního vyučování nebo na
pololetí školního vyučování.1) Ředitel
zařízení sociální péče stanoví rozsah hodin přímé
pedagogické činnosti na období kalendářního roku.
(2) Ředitel školy zřizované
ministerstvem, krajem, obcí a svazkem obcí stanoví
týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti podle
prováděcího právního předpisu. Při sjednání nebo
povolení kratší než stanovené týdenní pracovní doby se
úměrně tomu sníží rozsah přímé pedagogické činnosti.
(3) Ředitel školy nebo ředitel zařízení
sociální péče může nařídit pedagogickému pracovníkovi
konání přímé pedagogické činnosti nad jemu stanovený
rozsah nejvýše v rozsahu 4 hodin týdně, další 2
hodiny s ním může dohodnout.
(4) Přímou pedagogickou činností nad
stanovený rozsah je i přímá pedagogická činnost při
zastupování nepřítomného pedagogického pracovníka.
(5) Vláda stanoví nařízením rozsah
přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků škol
zřizovaných ministerstvem, krajem, obcí a svazkem
obcí.
Hlava IV
Další vzdělávání a kariérní systém
pedagogických pracovníků škol zřizovaných ministerstvem,
krajem, obcí a svazkem obcí a zařízení sociální péče
§ 24
Další vzdělávání pedagogických
pracovníků
(1) Pedagogičtí pracovníci mají po dobu
výkonu své pedagogické činnosti povinnost dalšího
vzdělávání, kterým si obnovují, upevňují a doplňují
kvalifikaci.
(2) Pedagogičtí pracovníci se mohou
účastnit dalšího vzdělávání, kterým si zvyšují
kvalifikaci. Zvýšením kvalifikace se podle zvláštního
právního předpisu9) rozumí též její získání
nebo rozšíření.
(3) Ředitel školy organizuje další
vzdělávání pedagogických pracovníků podle plánu dalšího
vzdělávání, který stanoví po předchozím projednání
s příslušným odborovým orgánem. Při stanovení plánu
dalšího vzdělávání je nutno přihlížet ke studijním
zájmům pedagogického pracovníka, potřebám a rozpočtu
školy.
(4) Další vzdělávání pedagogických
pracovníků se uskutečňuje
a) na vysokých školách,
v zařízeních dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků a v jiných zařízeních (dále jen
“vzdělávací instituce”) na základě akreditace udělené
ministerstvem,
b) samostudiem,
c) dalším vzděláváním zdravotnických
pracovníků podle zvláštního právního předpisu6)
v případě učitelů zdravotnických studijních
oborů.
(5) Dokladem o absolvování dalšího
vzdělávání podle odstavce 4 písm. a) je osvědčení vydané
vzdělávací institucí, která další vzdělávání
pořádala.
(6) Ministerstvo stanoví prováděcím
právním předpisem druhy a podmínky dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků a způsob jeho ukončení.
Ministerstvo vnitra stanoví prováděcím právním předpisem
druhy a podmínky dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků a způsob jeho ukončení pro pedagogické
pracovníky škol zřizovaných Ministerstvem vnitra.
(7) K dalšímu vzdělávání uvedenému
v odstavci 4 písm. b) pedagogickým pracovníkům
přísluší volno v rozsahu 12 pracovních dnů ve
školním roce; za dobu tohoto volna přísluší náhrada
platu, která se rovná výši ušlého platu. Trvá-li
pracovní poměr jen část školního roku, přísluší za každý
měsíc trvání pracovního poměru jedna dvanáctina volna
podle věty první. Ředitel školy určuje čerpání volna na
dobu, kdy tomu nebrání vážné provozní důvody.
§ 25
Akreditace vzdělávacích institucí
a vzdělávacích programů
(1) Ministerstvo akredituje pro účely
tohoto zákona vzdělávací instituce a jejich vzdělávací
programy zaměřené na další vzdělávání pedagogických
pracovníků na základě žádosti fyzické nebo právnické
osoby (dále jen “žadatel”) a za podmínek stanovených
tímto zákonem. Ministerstvo vede evidenci žadatelů,
která obsahuje údaje uvedené v § 26 odst. 1 případně §
27 odst. 1. Osobní údaje o fyzických osobách vedené
v této evidenci zpracovává ministerstvo
v souladu se zvláštním zákonem.10)
(2) Akreditace vzdělávací instituce se
uděluje na dobu 6 let. Akreditace vzdělávacího programu
se uděluje na dobu 3 let. Před uplynutím lhůty podle
věty první a druhé může držitel akreditace vzdělávací
instituce nebo akreditace vzdělávacího programu požádat
o její obnovení.
(3) Akreditace vzdělávací instituce
nebo akreditace vzdělávacího programu je nepřevoditelná
a nepřechází na právní nástupce.
(4) Ministerstvo kontroluje činnost
akreditovaných vzdělávacích institucí při uskutečňování
akreditovaných programů.
(5) Zjistí-li ministerstvo při kontrole
nedostatky při uskutečňování vzdělávacího programu,
vyzve vzdělávací instituci, aby v přiměřené lhůtě
zjednala nápravu. Nezjedná-li vzdělávací instituce ve
stanovené lhůtě nápravu, ministerstvo jí akreditaci
vzdělávací instituce nebo akreditaci vzdělávacího
programu odejme.
(6) Ministerstvo akreditaci vzdělávací
instituce nebo akreditaci vzdělávacího programu odejme i
v případě, že na straně vzdělávací instituce
nastaly takové okolnosti, které by odůvodňovaly
zamítnutí žádosti o akreditaci vzdělávací instituce nebo
akreditaci vzdělávacího programu.
(7) Při kontrole činnosti
akreditovaných vzdělávacích institucí postupuje
ministerstvo podle zvláštního právního
předpisu.11)
§ 26
Akreditace vzdělávací instituce
(1) Žádost o akreditaci vzdělávací
instituce obsahuje jméno, příjmení, místo podnikání a
identifikační číslo žadatele, je-li žadatel fyzickou
osobou, nebo název, sídlo, popřípadě umístění
organizační složky, statutární orgán a identifikační
číslo žadatele, je-li žadatel právnickou osobou.
(2) Součástí žádosti o akreditaci
vzdělávací instituce musí být i žádost o akreditaci
alespoň jednoho vzdělávacího programu dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků podle § 27.
(3) K žádosti o akreditaci vzdělávací
instituce se přiloží
a) oprávnění ke vzdělávací činnosti
podle zvláštního právního předpisu,12)
b) přehled o personálním, technickém a
materiálním vybavení žadatele o akreditaci vzdělávací
instituce v oblasti dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků,
c) přehled o dosavadní činnosti
žadatele o akreditaci,
d) vzdělávací program o jehož
akreditaci se současně žádá.
(4) Ministerstvo udělí fyzické nebo
právnické osobě akreditaci vzdělávací instituce,
splňuje-li podmínky uvedené v odstavcích 1 až 3;
vychází přitom z posouzení akreditační komise.
(5) Ministerstvo akreditaci vzdělávací
instituci neudělí, jestliže fyzická nebo právnická osoba
a) k žádosti nepřiložila doklady
podle odstavce 3,
b) k žádosti uvedla nesprávné nebo
neúplné údaje a ve lhůtě stanovené ministerstvem je
neopravila nebo nedoplnila,
c) přiložila vzdělávací program, který
nesplňuje náležitosti podle § 27 odst. 3,
d) přiložila vzdělávací program, který
akreditační komise nedoporučí k akreditaci.
(6) Ministerstvo vede seznam všech
akreditovaných vzdělávacích institucí a programů, který
zveřejňuje vždy k počátku školního roku ve Věstníku
ministerstva a na internetových stránkách
ministerstva.
§ 27
Akreditace vzdělávacího programu
(1) Žádost o akreditaci vzdělávacího
programu obsahuje jméno, příjmení, místo podnikání a
identifikační číslo žadatele, je-li žadatel fyzickou
osobou, nebo název, sídlo, popřípadě umístění
organizační složky, statutární orgán a identifikační
číslo žadatele, je-li žadatel právnickou osobou.
(2) K žádosti o akreditaci
vzdělávacího programu se přiloží
a) ověřená kopie akreditace vzdělávací
instituce, která bude vzdělávací program uskutečňovat,
nebo žádost fyzické nebo právnické osoby o akreditaci
vzdělávací instituce,
b) vzdělávací program.
(3) Vzdělávací program obsahuje
a) název, typ, formu a cíle; typ
vzdělávacího programu vyjadřuje druh dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků; forma vzdělávacího programu
vyjadřuje, zda jde o vzdělávání prezenční,
distanční nebo o jejich kombinaci,
b) vzdělávací předměty a jejich
charakteristiku,
c) vzdělávací plán, který stanoví
časovou a obsahovou posloupnost vzdělávacích předmětů a
dobu vzdělávání,
d) seznam lektorů s uvedením
jejich jmen, příjmení a odborných předpokladů pro
vzdělávací program.
(4) Ministerstvo udělí fyzické nebo
právnické osobě akreditaci vzdělávacího programu,
splňuje-li vzdělávací program podmínky uvedené
v odstavci 3; vychází přitom z posouzení
akreditační komise.
(5) Ministerstvo akreditaci neudělí,
jestliže fyzická nebo právnická osoba
a) k žádosti nepřipojila doklady
podle odstavce 2,
b) v žádosti uvedla nesprávné nebo
neúplné údaje a ve lhůtě stanovené ministerstvem je
neopravila nebo nedoplnila,
c) přiložila vzdělávací program, který
nesplňuje požadavky podle odstavce 3,
d) přiložila vzdělávací program, který
akreditační komise nedoporučí k akreditaci.
§ 28
Akreditační komise
(1) Ministerstvo zřizuje akreditační
komisi jako svůj poradní orgán pro udělování akreditací
podle § 25 až 27.
(2) Členy akreditační komise jmenuje a
odvolává ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem
složení akreditační komise a pravidla její činnosti.
(3) Akreditační komise posuzuje
zejména
a) plnění podmínek pro udělení
akreditace,
b) obsah vzdělávacího programu,
c) odborné předpoklady lektorů.
(4) Na základě posouzení skutečností
uvedených v odstavci 3 zpracuje akreditační komise
stanovisko k žádosti.
§ 29
Kariérní systém
(1) Kariérní systém je soubor pravidel,
stanovených pro zařazení pedagogických pracovníků do
kariérních stupňů.
(2) Kariérní stupeň je určen popisem
činností, odbornou kvalifikací, popřípadě dalšími
kvalifikačními předpoklady a systémem hodnocení, které
musí pedagogický pracovník plnit, aby tyto činnosti mohl
vykonávat.
(3) Zařazení pedagogického pracovníka
do vyššího kariérního stupně je podmíněno
a) výkonem činností
1. specializovaných, nebo metodických,
nebo metodologických, nebo náročnějších zejména
z hlediska psychické námahy a náročnosti na
přípravu,
2. řídících,
b) plněním odborné kvalifikace podle §
6 až 21 a u činností, které stanoví ministerstvo
prováděcím právním předpisem, též plněním dalších
kvalifikačních předpokladů.
(4) Dalšími kvalifikačními předpoklady
jsou
a) pedagogická praxe, kterou se rozumí
výkon přímé pedagogické činnosti,
b) osvědčení o způsobilosti
k výkonu specializované nebo metodické nebo
metodologické nebo řídící činnosti vydané akreditovanou
vzdělávací institucí (dále jen “osvědčení o
způsobilosti”).
(5) Podmínky zařazení pedagogického
pracovníka do kariérního stupně, popis činností, délku
pedagogické praxe, podmínky získávání osvědčení a systém
hodnocení stanoví ministerstvo prováděcím právním
předpisem vydaným podle § 24 odst. 6.
(6) Osvědčení o způsobilosti podle
odstavce 4 písm. b) vydané pedagogickému pracovníkovi
musí obsahovat tyto náležitosti
a) jméno, příjmení, titul, datum a
místo narození pedagogického pracovníka,
b) číslo osvědčení,
c) označení kariérního stupně a
činnosti podle odstavce 3, pro které pedagogický
pracovník získal způsobilost,
d) datum vydání,
e) razítko vzdělávací instituce,
f) podpis oprávněného pracovníka.
(7) Ministerstvo vede evidenci všech
osvědčení vydaných vzdělávacími institucemi podle
odstavce 4. Osobní údaje o fyzických osobách vedené
v této evidenci zpracovává ministerstvo
v souladu se zvláštním
zákonem.10)
Hlava V
Společná, přechodná a závěrečná
ustanovení
§ 30
Za pedagogické pracovníky podle tohoto
zákona se považují též pedagogičtí pracovníci, kteří ke
dni účinnosti tohoto zákona splňují předpoklady pro
výkon činnosti pedagogického pracovníka podle
dosavadních právních předpisů.
§ 31
Další kvalifikační předpoklady získané
v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona podle dosavadních
právních předpisů zůstávají nedotčeny.
§ 32
Fyzická osoba, která nesplňuje
předpoklad podle § 3 odst. 1 písm b), může vykonávat
přímou pedagogickou činnost po dni nabytí účinnosti
tohoto zákona
a) nejdéle po dobu pěti let, pokud
v této době nezahájí studium, kterým potřebný
předpoklad získá a toto studium úspěšně ukončí,
b) jestliže vysoké školy pro výuku
odborných předmětů ve střední a vyšší odborné škole
neumožňují přístup k vysokoškolskému vzdělání
v akreditovaném studijním programu příslušného
studijního oboru; v tomto případě je postačující
získání nejvyššího dosažitelného vzdělání
v příslušném oboru.
§ 33
Ředitel školy zřizované ministerstvem,
krajem, obcí nebo svazkem obcí, který nezískal znalosti
v oblasti řízení školství absolvováním studia pro
ředitele škol v rámci dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků podle § 24 odst. 4 písm. a) a
vykonává funkci ředitele školy ke dni nabytí účinnosti
tohoto zákona, může vykonávat tuto funkci nejdéle po
dobu 5 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, pokud
nevykonává funkci ředitele školy alespoň 10 let.
§ 34
Na řízení o udělení akreditace
vzdělávací instituce nebo vzdělávacího programu se
vztahují obecné předpisy o správním
řízení,13) pokud není dále stanoveno jinak. O
žádosti k udělení akreditace vzdělávací instituce
nebo vzdělávacího programu ministerstvo rozhodne do 120
dnů od jejího doručení.
§ 35
Služební poměry pedagogických
pracovníků škol zřizovaných Ministerstvem vnitra,
Ministerstvem obrany a Ministerstvem spravedlnosti se
řídí zvláštními právními předpisy.14) Na
pedagogické pracovníky škol a školských zařízení
zřizovaných Ministerstvem vnitra se ustanovení § 5, § 9
odst. 2, 3 a 5, § 11, § 24 a 29 vztahují
přiměřeně.
§ 36
Na osobu vykonávající funkci ředitele
školy ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona se
ustanovení § 5 odst. 1 písm. a), b) a c) nevztahují.
§ 37
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se:
1. Nařízení vlády č. 68/1997 Sb.,
kterým se stanoví míra vyučovací povinnosti učitelů a
míra povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických
pracovníků ve školství.
2. Nařízení vlády č. 153/1999 Sb.,
kterým se mění nařízení vlády č. 68/1997 Sb., kterým se
stanoví míra vyučovací povinnosti učitelů a míra
povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických
pracovníků ve školství.
3. Nařízení vlády č. 400/2002 Sb.,
kterým se mění nařízení vlády č. 68/1997 Sb., kterým se
stanoví míra vyučovací povinnosti učitelů a míra
povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických
pracovníků ve školství.
4. Vyhláška č. 139/1997 Sb., o
podmínkách odborné a pedagogické způsobilosti
pedagogických pracovníků a o předpokladech kvalifikace
výchovných poradců.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákoníku práce
§ 38
Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve
znění zákona č. 88/1968 Sb., zákona č. 153/1969
Sb., zákona č. 100/1970 Sb., zákona č. 146/1971 Sb.,
zákona č. 20/1975 Sb., zákona č. 72/1982 Sb.,
zákona č. 111/1984 Sb., zákona č. 22/1985 Sb., zákona č.
52/1987 Sb., zákona č. 98/1987 Sb., zákona č. 188/1988
Sb., zákona č. 3/1991 Sb., zákona č. 297/1991 Sb.,
zákona č. 231/1992 Sb., zákona č. 264/1992 Sb., zákona
590/1992 Sb., zákona č. 37/1993 Sb., zákona č. 74/1994
Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona
č. 287/1995 Sb., zákona č. 138/1996 Sb.,
zákona č. 167/1999 Sb., zákona č. 225/1999 Sb., zákona
č. 29/2000 Sb., zákona č. 155/2000 Sb., zákona č.
220/2000 Sb., zákona č. 238/2000 Sb., zákona č. 257/2000
Sb., zákona č. 258/2000 Sb., zákona č. 177/2001 Sb.,
zákona č. 6/2002, zákona č. 136/2002 Sb., zákona
č. 202/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č.
311/2002 Sb., zákona č. 312/2002 Sb., zákona č. 274/2003
Sb., zákona č. 362/2003 Sb. a zákona č. 46/2004 Sb., se
mění takto:
1. Za § 29a se vkládá nový § 29b, který
včetně poznámek pod čarou č. 4a) a 4b) zní:
Ҥ 29b
Ustanovení o dohodě podle § 29a na
pedagogické pracovníky škol a školských zařízení4a)
zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a
tělovýchovy, krajem, obcí a dobrovolným svazkem obcí,
jehož předmětem činnosti jsou úkoly v oblasti
školství (dále jen “svazek obcí”) a na pedagogické
pracovníky v zařízeních sociální péče4b)
nelze použít.
_______________
4a)
Zákon č. …/2004
Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých
zákonů.
4b)
§ 66 vyhlášky č. 182/1991
Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a
zákon České národní rady o působnosti orgánů České
republiky v sociálním zabezpečení.”.
2. V § 82 se za odstavec 3 vkládá nový
odstavec 4, který zní:
“(4) Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy vydá vyhlášku, kterou stanoví pro
zaměstnance škol a školských zařízení4a)
zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a
tělovýchovy, krajem, obcí a svazkem obcí pracovní řád.
Věta první odstavce 3 se nepoužije.”.
Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují
jako odstavce 5 a 6.
3. V § 82 se na konci odstavce 5
doplňuje věta “Věta druhá se v případě odstavce 4
nepoužije.”.
§ 39
Přechodné ustanovení
Do vydání pracovního řádu podle
zákoníku práce se postupuje podle § 58 písm. b) zákona
č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních
škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění
pozdějších předpisů.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona o výkonu ústavní výchovy
nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o
preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o
změně dalších zákonů
§ 40
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní
výchovy nebo ochranné výhovy ve školských zařízeních a o
preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o
změně dalších zákonů, se mění takto:
1. V § 18 se odstavec 1 včetně poznámky
pod čarou zrušuje. Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují
jako odstavce 1 a 2.
2. V § 18 odst. 1 se slovo “pracovníka”
nahrazuje slovy “pracovníka8a)
v zařízení nebo ve středisku”.
3. Poznámka pod čarou č. 8a) zní:
_______________
“8a) § 2 odst. 1 zákona č.
…/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně
některých zákonů.”.
4. V § 18 odst. 2 se za slovo
“pracovníci” vkládají slova “v zařízení nebo ve
středisku”.
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona o platu a odměně za
pracovní pohotovost v rozpočtových a
v některých dalších organizacích a orgánech
§ 41
Zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně
za pracovní pohotovost v rozpočtových a
v některých dalších organizacích a orgánech, ve
znění zákona č. 590/1992 Sb., zákona č. 10/1993 Sb.,
zákona č. 40/1994 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č.
201/1997 Sb., zákona č. 225/1999 Sb., zákona č. 132/2000
Sb., zákona č. 217/2000 Sb., zákona č. 492/2001 Sb.,
zákona č. 308/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb. a zákona
č. 421/2002 Sb., se mění takto:
1. Za § 8 se vkládá nový § 8a, který
včetně poznámek pod čarou č. 8a) a 8b) zní:
§ 8a
Příplatek za přímou pedagogickou činnost
nad stanovený rozsah
Pedagogickému
pracovníkovi8a) přísluší za hodinu přímé
vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické
činnosti nebo přímé pedagogicko-psychologické činnosti
vykonávané přímým působením na vzdělávaného, kterým
uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě zvláštního
zákona,8b) kterou vykonává nad rozsah hodin
stanovený ředitelem školy, ředitelem školského zařízení
nebo ředitelem zařízení sociální péče podle zvláštního
právního předpisu příplatek ve výši dvojnásobku
průměrného hodinového výdělku.
__________________
8a)
§ 2 zákona č.
…/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně
některých zákonů.
8b)
Zákon č. …./2004 Sb., o
předškolním, základním, středním, vyšším odborném a
jiném vzdělávání (školský zákon).”.
2. Za § 9 se vkládá nový § 9a, který
včetně poznámky pod čarou č. 8c) zní:
Ҥ 9a
Pedagogickému pracovníkovi, který vedle
přímé pedagogické činnosti8a) vykonává také
specializované činnosti, k jejichž výkonu jsou
nezbytné další kvalifikační předpoklady,8c)
se poskytuje příplatek ve výši 1 000 až 2 000 Kč
měsíčně.
___________________
8c)
Zákon č.…/2004 Sb., o
pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů a
vyhláška č.…/2004 Sb., o kariérním růstu a dalším
vzdělávání pedagogických pracovníků.”.
3. V § 23 odst. 1 se písmeno g)
zrušuje. Dosavadní písmena h) a i) se označují jako
písmena g) a h).
ČÁST PÁTÁ
Účinnost
§ 42
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1.
ledna 2005.