INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD I BIOLOGIE Přednáška č.1 PODMÍNKY , VZNIK A VÝVOJ ŽIVOTA SOUSTAVA BIOLOGICKÝCH VĚD Ing. Helena Jedličková Obsah: I. Úvod: biologická část IVZ 1 povinné a volitelné předměty: podmínky- cíle studia, literatura) II. Vznik a vývoj života -- přehled teorií ! Teorie evoluční ! III. Podmínky života IV. Přehled biologických věd Úvod: BIOLOGICKÁ ČÁST IVZ I Povinné a volitelné předměty -- podmínky studia IVZ -- přednášky = 4 semestry: 1., 2., 3. semestr zakončen testem, 4.semestr - ZK Na přednášky IVZ v jednotlivých semestrech navazují povinná a volitelná cvičení Informace, obsah, podmínky studia a literatura viz. IS PdF MU * Povinné předměty navazující na přednášky IVZ: * semestr - Terénní cvičení z pěstitelství a aplikované ekologie - zápočet 3. semestr - Základy biologie -- kolokvium (teorie z IVZ 1 + 2 +3 + cvičení) 4. semestr - Praktikum z biologie a pěstitelství -- kolokvium ( IVZ 1+2+3+4 + cv.) 5. semestr - Aplikovaná biologie -- cvičení.- zápočet VOLITELNÉ PŘEDMĚTY (PŘEDNÁŠKY a cvičení) NEŽIVÁ A ŽIVÁ PŘÍRODA (ZNP) (1.-10. semestr) mají studentům umožnit: IVZ I BIOLOGIE - cíle studia ŽIVOT -- přehled o teoriích vzniku života (umět vysvětlit vlastní názor) - evoluční teorie Oparin, Darvwn, Haeckel , neodarwinismus ŽIVOT -- podmínky vzniku a vývoje -podmínky abiotické a biotické - vývoj života - časový přehled, charakteristické etapy vývoje rostlin, živočichů, člověka - současné třídění biologických věd, znát předmět zkoumání - absolvent by měl znát gnozeologický základ tak, aby obsah nejen chápal, ale i - na modelových příkladech pro 1. st. jej uměl vysvětlit žákům Literatura: Klíčová slova / viz. tématické okruhy/ lze vyhledat v následujících publikacích: (pozn. doporučený studijní materiál je podtržen, ostatní publikace jsou alternativní) * 1. Stockley,Corinne. a kol: Ilustrovaná encyklopedie fyzika, chemie, biologie, Fragment, Český Těšín , 3. vydání 2003 * : 2. Stockley,Corinne. : Ilustrovaná encyklopedie biologie, Fragment, Havlíčkův Brod 2000 * 3. Jelínek,J., Zicháček,V. : Biologie pro gymnázia, Olomouc, Olomouc 1999 jakékoliv středoškolské event. vysokoškolské učebnice biologie k vyhledání klíčových slov Další vhodná literatura : * 4, Učebnice přírodopisu a biologie pro II. st. ZŠ a SŠ Kvasničková,D.aj.: Přírodopis 5(6) roč., Fortuna, Praha 1993 Kvasničková,D.aj.: Poznáváme život-přírodopis 6(7) roč., 1, Fortuna, Praha 1994 Kvasničková,D.aj.: Poznáváme život-přírodopis 6(7) roč., 2, Fortuna, Praha 1995 Dobroruka,L.J. aj.: Přírodopis , Scientia, Praha , 1998 aj. * 5, Hamčová,H., Vlková,I. : Biologie v kostce I, II, Fragment, Praha 1997 nebo podrobné: Rosypal,S. : Přehled biologie, Scientia, Praha 1994 Romanovský,A. a kol. : Obecná biologie, SPN, Praha 1984 Doplňující literatura : * Beckett.B., Gallagherová,R.M.: Přehled učiva biologie, Svojtka , Oxford-Praha, l998 Čížková,J., Bradáčová,L. : Přehled živé přírody, Alter, Praha 1993 aj. VZNIK A VÝVOJ ŽIVOTA teorie Představy člověka o tom, co je život (odkud se vzal, jak vznikla příroda a rozmanité tvary organismů, proč jsou takové a jak se mění), jsou poznamenány úrovní společenského vědomí určité doby. TEORIE: * 1, SAMOPLOZENÍ -- naivní abiogeneze (od starověku -- 19. stol., vyvrátil L. Pasteur) - V přírodě vše podléhá principu účelnosti (Aristoteles) - Živé organismy vznikají nejen množením organismů předchozí generace, ale také z anorganických látek. (př. komáři se líhnou z tlejícího bahna) * 2, IDEALISTICKÉ -- NÁBOŽENSKÉ - Příčinou života je myšlenka -- idea, na jejímž základě se tvoří hmota -- materie * 3, PARSPERMICKÁ - Kosmozoa -- zárodky života v kosmickém prostoru -- v přijatelných podmínkách se "zabydlují a zdokonalují"- vyvráceno fyziky * 4, MATERIALISTICKÉ - teorie EVOLUČNÍ: - vyvíjí se hmota - její organizací vzniká myšlenka: * a, Oparinova teorie vzniku života -- vědecká abiogeneze: * Období astrální (vznik sluneční soustavy a Země) * Období geologické * Období vzniku koacervátů a později eobiontů * b, CH. Darwin: Teorie o vzniku druhů přírodním výběrem = darwinismus * základ současné teorie evoluce * c, Ernst Haeckel -- Biogenetický zákon: * Ontogeneze je zkráceným opakováním fylogeneze * d, Neodarwinismus: obohacený o poznatky genetiky * - Konvergence-různé organismy žijí ve stejném prostředí-adaptace * (př. hmyz i ptáci žijí ve vzduchu a loví) * - Divergence-rozšíření druhu do různých areálů-adaptace(př. sýkorky) * - Hypotéza z aspektů molekulární biologie: Teorie vzniku RNA a DNA ŽIVOT A PODMÍNKY ŽIVOTA * Prostředí je jednotou abiotických a biotických faktorů, které umožňují organismům život a které přímo či nepřímo na živé soustavy působí. * Každý organismus je na své životní prostředí vázán především nezbytnou podmínkou své existence -- metabolismem. * Na změněné podmínky života se organismy adaptují. V různorodém prostředí se vyvíjejí různé formy organismů. PODMÍNKY ŽIVOTA -- faktory: Neživotné (neživá příroda)= ABIOTICKÉ (světlo teplo, voda, vzduch, živiny- nejčastěji z půdy) Životné (živá příroda) = BIOTICKÉ (organismy a vztahy mezi nimi) Společně vytvářejí MAKROKLIMA A MIKROKLIMA(např. mikroklima posluchárny) FAKTORY ABIOTICKÉ: - KLIMATICKÉ - energetické = teplo, světlo, - atmosférické = chemické a fyzikální = voda srážky, vlhkost a proudění vzduchu, živiny klimatologie, meteorologie - TOPOGRAFICKÉ (vegetační zóny-místo k žití ) = geografie - PEDOLOGICKÉ (živiny, místo k žití =půda) = pedologie Soubor podmínek, vytvářejících prostředí se nazývá BIOTOP = STANOVIŠTĚ FAKTORY BIOTICKÉ: organismy a vztahy mezi nimi= systém biologických věd Soubor živých soustav v biosféře je označován termínem BIOTA ABIOTICKÉ FAKTORY PEDOFICKÉ * Půda: -definice Povrchová vrstva zemské kůry, která vzniká zvětráváním hornin a nerostů (mateční horniny) a současně tlením organismů (vzniká humus). - vlastnosti půd 1, struktura : půdy - strukturní -- hrudkovitá - podle hrudek-půdních agregátů (2-20 mm): -nestrukturní: hroudovitá, prašná, -význam pro vzlínání vsakování vody-kapilarita, 2. pórovitost 3,sorbční schopnost 4,vlhkost půd-vsakování+ vzlínání 5,Chemické složení -- pH, obsah živin 6, zpracovatelnost 7, úrodnost Třídění půd Třídění půd - podle obsahu = půdní druhy: písčitá, hlinitopísčitá, písčitohlinitá, hlinitá, jílovitohlinitá, jílovitá, jíl -- -podle půdních horizontů - GENETICKÉ PŮDNÍ TYPY: * ČERNOZEM --vznik: nížiny, hluboká ornice, mnoho humusu,úrodná, zelinářská a kukuřičná oblast * HNĚDOZEM- roviny -- řepařská výrobní oblast * HNĚDÁ PŮDA --pahorkatiny-bramborářská * PODZOLY-hory-lesy, pastviny * GLEJOVÁ P.-vysoká spodní voda * NIVNÍ P.podél řek * RENDZINY-VÁPENATKY * MATEČNÍ HORNINA, PODORNIČNÍ VRSTVA, ORNICE-charakteristika,nákres Uživatelské třídění půd podle zpracovatelnosti * Lehké, středně těžké, těžké EVOLUCE ČLOVĚKA -- ZÁKLADNÍ VÝVOJOVÉ STUPNĚ: TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ: (viz. cvičení PAEK - přehled!) * EKOLOGICKÉ --př. producent, konzument, destruent * BIOLOGICKÉ -- základní taxonometrická jednotka je biologický druh * UŽIVATELSKÉ- různé, dle podmínek života, užití, specializace(viz. cvičení PAEK) TŘÍDĚNÍ BIOLOGICKÝCH VĚD -- dostudovat! KLÍČOVÁ SLOVA: * Teorie vzniku a vývoje života (přehled, vysvětlení na příkladech), teorie evoluční * Podmínky života abiotické (Klimatické, topografické, pedologické -- definice, charakteristika a třídění půd) * vývojové etapy přírody-vývoj rostlin, živočichů, člověka, biologické vědy-třídění, předmět zkoumání !! ŽIVOT je zvláštní forma neživé hmoty: 1, život = přírodní děj 2,život = život jedince (vznik-smrt) KONEC l DĚKUJI ZA POZORNOST, l PŘEJI PŘÍJEMNÝ DEN Helena Jedličková