Vymezení cílů -Bloomova taxonomie +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Cílová kategorie (úroveň osvojení) |Typická slovesa k vymezování cílů | | | | | | | |------------------------------------------------+-------------------------------------------| | 1. Zapamatování |definovat, doplnit, napsat, opakovat, | | termíny a fakta, jejich klasifikace a |pojmenovat, popsat, přiřadit, reprodukovat,| | kategorizace |seřadit, vybrat, vysvětlit, určit | | | | | | | |------------------------------------------------+-------------------------------------------| | 2. Pochopení |dokázat, jinak formulovat, ilustrovat, | | překlad z jednoho jazyka do druhého, převod |interpretovat, objasnit, odhadnout, | | z jedné formy komunikace do druhé, |opravit, přeložit, převést, vyjádřit | | jednoduchá interpretace, extrapolace |vlastními slovy, vyjádřit jinou formou, | | (vysvětlení) |vysvětlit, vypočítat, zkontrolovat, změřit | | | | | | | |------------------------------------------------+-------------------------------------------| | 3. Aplikace |aplikovat, demonstrovat, diskutovat, | | použití abstrakcí a zobecnění (teorie, |interpretovat údaje, načrtnout, navrhnout, | | zákony, principy, pravidla, metody, |plánovat, použít, prokázat, registrovat, | | techniky, postupy, obecné myšlenky v |řešit, uvést vztah mezi, uspořádat, | | konkrétních situacích) |vyčíslit, vyzkoušet | | | | | | | |------------------------------------------------+-------------------------------------------| | 4. Analýza |analyzovat, provést rozbor, rozhodnout, | | rozbor komplexní informace (systému, |rozlišit, rozčlenit, specifikovat | | procesu) na prvky a části, stanovení | | | hierarchie prvku, princip jejich organizace,| | | vztahů a interakce mezi prvky | | |------------------------------------------------+-------------------------------------------| | 5. Syntéza |kategorizovat, klasifikovat, kombinovat, | | složení prvků a jejich částí do předtím |modifikovat, napsat sdělení, navrhnout, | | neexistujícího celku (ucelené sdělení, plán |organizovat, reorganizovat, shrnout, | | nebo řada operací nutných k vytvoření díla |vyvodit obecné závěry | | nebo jeho projektu, odvození souboru | | | abstraktních vztahů k účelu klasifikace nebo| | | objasnění jevů | | | | | | | | |------------------------------------------------+-------------------------------------------| | 6. Hodnocení |argumentovat, obhájit, ocenit, oponovat, | | posouzení materiálů, podkladů, metod a |podpořit (názory), porovnat, provést | | technik z hlediska účelu podle kritérií, |kritiku, posoudit, prověřit, srovnat s | | která jsou dána nebo která si žák sám |normou, vybrat, uvést klady a zápory, | | navrhne |zdůvodnit, zhodnotit | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+