ETOPEDIE Státní závěrečné zkoušky -- SP4BP (bakalářský program) 1 a) Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, předmět etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciálně pedagogických disciplín b) Porucha řízeného chování 2 a) Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, současné trendy b) Poruchy chování spojené s agresí 3. a) Historický vývoj v přístupech k poruchám chování a jejich řešení, počátky ústavní péče b) Poruchy chování spojené s konfliktem 4. a) Přístupy ke klasifikacím poruch emocí a chování b) Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti -- ADD, ADHD, LMD 5. a) Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování - prevence kázeňských problémů -- škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, vztahy, efektivita výuky b) Lež, záškoláctví 6. a) Kvalita života jedince s poruchami chování -- syndrom naučené bezmocnosti, sociální začlenění, vztah k celoživotnímu vzdělávání b) Delikvence mladistvých 7. a) Kauzální faktory poruch emocí nebo chování-- biologické, rodinné, školní, kulturní b) Problematika diferenciace problémů v chování a poruch chování 8. a) Strategie výuky ve třídách s žáky s poruchami emocí nebo chování -- diagnostika, plánování dlouhodobé, krátkodobé, IVP b) Šikana 9. a) Koncepční modely přístupů k problematice poruch emocí nebo chování, přínos teoretických konceptů b) Vandalismus 10. a) Institut náhradní rodinné péče -- charakter ústavní a rodinné péče -- odlišnosti, aplikace, zákonná opora a právní odpovědnost za výchovu dětí v náhradní rodinné péči, institucionální náhradní rodinná péče b) Krádež, loupež 11. a) Právní rámec pro výkon ústavní a ochranné výchovy b) Opoziční chování u dětí, neposlušnost 12. a) Edukace žáků s poruchovým chováním -- v rámci běžných a speciálních školy b) Závislostní chování 13. a) Vedení případu b) Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin 14. a) Probace a mediace u mladistvých a mladých dospělých b) Vývoj poruchy chování