Speciální pedagogika 2005/06 (jednooborové bakalářské studium, prezenční forma) Název studijního předmětu : Základy speciální pedagogiky 5 etopedie SP4BP_ZSP5 (1. ročník, 2. semestr,Vojtová) Typ studijního předmětu : B (povinně volitelný) Rozsah studijního předmětu : 2 hod./týden , kredity 3 Formy výuky studijního předmětu : seminář Způsob ukončování studijního předmětu: Seminární práce, esej Stručná anotace předmětu: Teorie a praxe etopedie, výchovně-vzdělávací proces etopedie a jeho úkoly, terminologie etopedie; kauzální faktory poruch chování, vývoj problémů a poruch chování, interakce jedince s poruchami emocí a chování; klasifikace poruch chování, problematika definice; historický vývoj přístupů k řešení problematiky dětí v ohrožených poruchou emocí a chování a současné trendy; poruchy chování spojené s ADD+,-, a LMD; systém školských zařízení pro ústavní nebo ochrannou výchovu a preventivně výchovnou péči; právní rámec náhradní rodinné péče. Okruhy 1. Teorie etopedie -- její předmět, roviny zkoumání; její postavení v systému speciální pedagogiky; odlišnosti od ostatních speciálně pedagogických disciplín; vztah ke spolupracujícím oborům 2. Současné pojetí etopedie, tendence a trendy -- základní změny v etopedii, nové přístupy k řešení 3. Principy edukace jedinců s poruchami emocí a chování 4. Etopedie jako speciálně pedagogický proces -- cíle, úkoly, východiska 5. Úkoly etopedie v jednotlivých fázích speciálně pedagogického procesu, formy naplňování 6. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, mezinárodní a česká terminologie, současné trendy 7. Definice poruchy chování -- problematika vývoje definice, kritéria třídění definic, školská definice PCH 8. Historický vývoj přístupů k řešení problematiky dětí v ohrožených poruchou emocí a chování a současné trendy 9. Přístupy k jedincům s poruchami emocí a chování -- rozsah problému, rysy ohrožující interakci jedinců s poruchami emocí a chování 10. Kauzální faktory poruch emocí nebo chování - osobnost dítěte (vývojová rizika, intelekt, emoce, temperament...), sociální faktory (škola, rodina, vrstevníci...) 11. Škola jako rizikový faktor problémového chování -- hodnocení žáka, motivace k učení, efektivita výuky, podmínky a prostředky výuky ( 12. Rodina jako rizikový faktor problémového chování 13. Charakteristika žáka s problémy v chování, charakteristika žáka s poruchami chování 14. Edukace žáků s poruchovým chováním -- v rámci běžných a speciálních školy 15. Institut náhradní rodinné péče, institucionální náhradní rodinná péče -- systém školských zařízení pro ústavní a ochranou výchovu Odborná literatura: Elliott,J; Place, M: Dítě v nesnázích, 1.vyd.,Havlíčkův Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0 Heidbrink, H: Psychologie morálního vývoje, 1. Vyd. Praha, Portál,1997, ISBN 80-7178-154-1 Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4 ONDRÁČEK, P.: Františku, přestaň konečně zlobit, nebo..., 1. Vyd. ISV, 2003, Praha, ISBN 80-86642-18-6 MONATOVÁ, L.: Úsilí o řešení poruch chování, in: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska, 1.vyd., Brno,1996, Paido, ISBN 80-85931-20-6 Střelec, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005, ISBN 80-210-3687-7 Štěpánková,L.: Střediska výchovné péče, in: Vítková: Otázky speciálně pedagogického Poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-214-2359-5, s.191-193 Vojtová, V. : Kapitoly etopedie I.,Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532 VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8 VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001a. ISBN 80-246- 0015-3 Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví Čj.: 10 194/2002-14 Směrnice MŠMT k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení Č.j.: 13 710/2001-24 ze dne 6.6.2002