Kazuistiky Problém Nejslabší místo Prvotní Intervence Mirek Problém Chování ve škole Experimentace s návyk. látkami Pokus o sebevraždu Pohlavní styk se spolužačkou Krádeže Nejslabší místo Osobní a sociální identita Intervence Posílení osobní identitu -- sebevědomí -- tanec, psaní textů Videotrénink -- rodina, škola Rodinná terapie -- posilovat vztah s otcem Ivana Problém krádeže závislostní jednání(kouření, alkohol, marihuana, experiment s pervitinem) neuznává autority, vzdorovitá Záškoláctví Nejslabší místo narušená osobní identita(syndrom CAN) identifikace s negativní partou Intervence posilování osobní identiti(emocí) následně identity sociální institucionální výchova (zafixované opakované nevhodné chování, nutnost změnit sociální prostředí -- závislost) * POZOR -- opětovný návrat do DD může oslabit životní perspektivu Jindřich Problém * Záškoláctví, krádeže, dříve oběť šikany * SPU * Nepodnětné rodinné prostředí Nejslabší místo * Nejistota v osobní a sociální identitě -- Nízká sebedůvěra, nejistota, nevyhraněnost Intervence * Spolupráce s rodinou, s výchovným poradcem, třídním učitelem, psychologem * Probouzet zájem, zažít úspěch -- zvýšení sebeúcty * Pomoc při volbě povolání * Posilovat sociální vztahy se spolužáky, učiteli i v rámci rodiny Radim Problém Nezájem o školu, záškoláctví, agrese, krádeže Nejslabší místo Identita osobnostní i sociální Intervence Posílení vztahu k dědečkovi Perspektivní orientace - profese David Problém Záškoláctví, návykové l. -- experiment, aktivní kuřák Nejslabší místo Identita osobní a sociální -- rodina, příslušnost k etniku??? Intervence Rodina -- posilování vztahů -- verbalizace vztahů Zájmové aktivity -- hledat náplň Spolupráce s romskou komunitou??? Jana Problém * nerespektování autority učitele * lhaní, krádeže, kouření Nejslabší místo * Rodinné prostředí (oslabená citová vazba, komunikace s matkou) * Psychický blok po znásilnění * Nejistota v osobní a sociální identitě Intervence * Verbalizace zátěžových životních situací * Zlepšení komunikace s matkou, posílení sociálních vztahů * Vhodné vyplnění volného času * Spolupráce s psychologem * Ambulantní SVP * Skupinová dynamika Karel Problém Největším problémem je záškoláctví Karla, užívání návykových látek (cigarety a marihuana), dále patologický jev -- návštěvy heren Nejslabší místo Dítě nemá jasně stanovené hranice a pravidla, je nejistý, má malé sebevědomí a citově strádá Intervence * Zjistit stav ve škole (prověřit šikanu, vztahy mezi spolužáky, postavení v třídním kolektivu a zvládání učiva), prvotně provést konzultaci třídní učitel, výchovný poradce, rodiče, popř. školní psycholog. Doporučení rodičům, aby (pokud je to možné) dovoz nebo doprovod chlapce do školy. * Ambulantní docházka rodičů i dítěte do SVP.Rodičům nabídnout pomoc, pokud možno podporu při nastolení režimu (hranic) v rodině. U dítěte zaměřit intervenci na podporu sebevědomí . * Šetření OSPOD v rodině. * OSPOD při pokračování uváděných problémů a při nespolupráci rodičů s SVP, nashromáždí materiály a podá návrh příslušnému soudu k nařízení ústavní výchovy. Alice Problém - záškoláctví, neplnění školních povinností - krádeže doma i v obchodě - Pozdní příchody, přespávání mimo domov (u přítele) Nejslabší místo - Osobní a sociální nejistota * Nepodnětné rodinné prostředí * Citová deprivace * Absence otce (fixace na starší partnery) * Nedostatečná motivace a podpora ke vzdělávání Intervence - Spolupráce matky a dcery s poradenským systémem (poradenský systém školy) - Spolupráce s OSPOD a kurátorem - Podpora při dokončení ZŠ a výběru povolání - Vyzdvižení zájmů --posilovat - Popřípadě umístění v DDU, DD Petr Problém záškoláctví, nerespektování matky, vydírání a vymáhání peněz, kouření, marihuana, pozdní příchody, toulky Nejslabší místo Problém sociální a osobní identity Hodnotový systém Intervence První krok -- řád, režim posílit vztah s matkou -- forma podpory Až po selhání 1. kroku - Institucionální péče - DÚ, vytvořit perspektivu, najít a posílit kladné stránky pro budoucí profesi