ÚVOD DO SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY PhDr. Barbora Bazalová, Ph.D. Speciální pedagogika -- pojem, předmět, cíle, interdisc.vztahy, klasifikace oboru, terminologie Integrace -- pojem, terminologie, formy integrace, možnosti integrace v současnosti Diagnostika -- pojem, předmět, cíle, metody, terminologie Pedagogicko--psychologický poradenský systém -- složení, SPC, PPP a rozdíl mezi nimi Tělesné postižení -- charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání, DMO, LMD, osobní asistence Mentální postižení - charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání Zrakové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, vzdělávání Alternativní a augmentativní komunikace -- charakteristika, jednotlivé systémy Specifické poruchy učení - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, vzdělávání Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení Terapie ve speciálně pedagogické péči -- canisterapie, hipoterapie LITERATURA: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-07-1. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno : MSD, 2004. ISBN 80-86633-08-X . PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Pido, 1998. ISBN 80-85931-65-6. PIPEKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. (ed.)Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál 2003. ISBN 80-7178-821-X. CHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1. GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus -- zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2. SCHOPLER, E.; REICHLER, R.; LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.