ÚVOD DO PEDAGOGIKY A ZÁKLADY PEDAGOGICKÉHO MYŠLENÍ 3. Výchova -- rysy a etapy 1. Rysy výchovného procesu: Výchova je Permanentní -- dlouhodobá, celoživotní Dynamická a cyklická -- obsahuje změnu, vývoj, je otevřeným systémem. Propojení heteroedukace a autoedukace -- v počátcích výchovy vliv edukátora, později prolínání se sebevýchovou. Univezální -- nejen pro jednu skupinu nebo obor. Internacionální a globální -- překonává vlastní hranice Pluralita a integrace -- pluralita (mnohost, mnohostranná nabídka) výchovných cílů, obsahů, forem, metod i prostředků, - integrace (sjednocování, shrnování, spojování) především ve smyslu jednotného výchovného působen. Příprava pro sociální role ve třech rovinách -- individuální, teritoriální a globální. Hodnotová orientace -- působí na člověka v jeho rozvoji a vede ho k tomu, aby byl schopen vytvořit si vlastní hodnotový žebříček. Literatura: Jůva, V. et. al. Základy pedagogiky pro doplňkové pedagogické studium. Brno: Paido, 2001. 2. Etapy výchovného procesu Etapa pedagogické diagnózy Etapa pedagogické analýzy obsahu výchovy Etapa pedagogického projektování Etapa regulace učení žáka Etapa výsledné pedagogické diagnózy Literatura: Vorlíček, Ch. Úvod do pedagogiky, 1994, 2000 Grecmanová, H., Holoušová, D., Urbanovská, E. Obecná pedagogika I, nedatováno Holoušová, D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc, 2003