FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY PaedDr. Jana Skrabánková, Ph.D. Definice a modely inteligence W. Stern: Inteligence je všeobecná schopnost individua vědomě orientovat vlastní myšlení na nové požadavky, je to všeobecná duchovní schopnost přizpůsobit se novým životním úkolům a podmínkám. Definice a modely inteligence D. Wechsler: Inteligence je vnitřně členitá a zároveň globální schopnost individua účelně jednat, rozumně myslet a efektivně se vyrovnávat se svým okolím. Definice a modely inteligence • J. P. Guilford: • Inteligence je schopnost zpracovávat informace. Informacemi je třeba chápat všechny dojmy, které člověk vnímá. Rozložení inteligence v populaci podle Gaussovy křivky Model A. J. Tannenbauma (1986) Nadprůměrná obecná inteligence Stěsií a náhoda Výjimečné speciální schopnosti Vlivy prostředí NeinteJektové facijitátory Model Josepha S. Renzulliho -tříkruhová koncepce nadání (1986) Nadprůměrná schopnost Angažovanost v úkolu Talent vonvost Monksův triadický model (1992) Francoys Gagne - diferencovaný model nadání a talentu (1993) NA DA NY= HORNÍCH 109fr PŘIROZENÉ SCHOPNOSTI INTELEKTOVÉ KREATIVNÍ SOCÁLNÍ SENSOMOTORICKÉ KATALYZÁTORY IMTRAPE RSOHÁLMÍ FYZICKÉ: charakteristiky, hendikep, zdraví, atd. _ MOTIVAČNÍ: potřeby, zájmy, hodnoty, atd. VOLNÍ: síla vůle .vytrvalost, výkon atd. Sebe - řízení: koncentrace, pracovní návyky, iniciativa, plánování OSOBNOST: temperament, pocit životnf spokojenosti, adaptabilita .sebevědomí a hodnocení atd. Pozitivní/ uc/netf VÝVOJOVÝ PROCES FORMA Ltá/ ftiEFORMÁ LfdtJÖEfd & PROGViOOVÁ ňŕ Pozitivní/ negativn účim*b( PROSTREDÍ Fyzikální, kulturní, sociální, rodinné atd. OSOB V: rodiče učitelé, vrstevníci, atd Í PODPŮRNÉ PROGRAMY: programy, aktivity, služby, atd. UDÁLOSTI: nehody, ocenění,setkání; atd. TA LEWQVA ňŕŕ = HORNÍCH í OS SYSTEMATICKY ík: ZVIJENÉ SCHOPNOS li AKDEMICKÉ UMĚNÍ OBCHODNÍ ZÁLIBY SOCIÁLNÍAKTMTY SPORTY TECHNOLOGIE Specifika mimořádně nadaných zaku: • 4> žák svými znalostmi přesahuje stanovené • požadavky • 4> problematický přístup k pravidlům školní práce • 4> tendence k vytváření vlastních pravidel • 4> sklon k perfekcionismu a s tím související • způsob komunikace s učiteli, který může být • i kontroverzní • 4> vlastní pracovní tempo • 4> vytváření vlastních postupů řešení úloh, které • umožňují kreativitu • 4> malá ochota ke spolupráci v kolektivu Specifika mimořádně nadaných žáků: • 4> rychlá orientace v učebních postupech • 4> záliba v řešení problémových úloh zvláště ve • spojitosti s vysokými schopnostmi oboru; • přeceňování svých schopností u žáků • s pohybovým nadáním • 4> kvalitní koncentrace, dobrá paměť, hledání a • nacházení kreativních postupů • 4> vhled do vlastního metaučení • 4> zvýšená motivace k rozšiřování základního učiva • do hloubky, především ve vyučovacích • předmětech, které reprezentují nadání dítěte • 4> potřeba projevení a uplatnění znalostí a • dovedností ve školním prostředí Možné úpravy způsobů výuky mimořádně nadaných žáků Při vzdělávání mimořádně nadaných žáku by měl způsob výuky žáků vycházet důsledně z principů individualizace a vnitřní diferenciace. Příklady pedagogicko-organizačních úprav: ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ individuální vzdělávací plány doplnění, rozšíření a prohloubení vzdělávacího obsahu zadávání specifických úkolů zapojení do samostatných a rozsáhlejších prací a projektů vnitřní diferenciace žáků v některých předmětech účast ve výuce některých předmětů se staršími žáky vytváření speciálních tříd vynechání ročníku Existuje souvislost mezi RVP a talentovaným žákem? ■ Jakým způsobem je zohledněn talentovaný žák? Chápeme-li nastavení obsahu RVPjako „otevření dveří" autonomii škol, inovaci vyučovacích metod a forem práce se zaměřením na osobnost žáka, můžeme s nadějí konstatovat, že talentovaní žáci mají možnost úspěšného individuálního rozvoje. Jejich nadšení pro konkrétní obor, jejich invence a tvořivost a jejich intelektuální potenciál mohou být rozvíjeny. Podmínkou je, aby se tito žáci ve školách setkali s informovanými pedagogy, kteří jsou oborovými odborníky a jsou ochotni pracovat nejen s těmito talentovanými žáky, ale také sami na sobě. ^-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Děkuji Vám za pozornost