Vybrané rysy alternativní školy Rozvoj jedince jako aktivní, samostatné a tvůrčí bytosti, holistický (celostní, komplexní) přístup k člověku Změna paradigmatu -- pohledu na dítě a školu: Zaměřenost na dítě, jeho zájmy, potřeby a možnosti (pedocentrismus), centrem školy je dítě, nikoli učivo. Nahradit školu poslušnosti a biflování školou činnou, aktivní a tvůrčí. Důraz na sociální výchovu (společenská škola), k solidaritě, pospolitosti a spolupráci. Snaha získat dítě pro vzdělávání, neudusit přirozenou touhu poznávat Snaha nechat dítě rozvíjet se podle jeho vlastních možností (vlastní stavební plán, tvořivé síly) Pozitivní klima a vztahy, respekt a úcta Propojenost se životem, otevření školy okolní komunitě Škola jako společenství, překonání tradičního členění žáků podle věku, škola jako přirozená skupina dětí Spolupráce s rodinou (rodič zná dítě, učitel zná metody) Podnětné prostředí a pomůcky Pravidla soužití pro třídu a školní řády Svoboda, spolupráce, samostatnost Aktivita (vlastní práce), angažovanost, tvořivost Odpovědnost, spoluúčast, rozhodování (samospráva) Propojování předmětů, obsahová integrace Hra jako metoda (prostředek) i cíl, dramatizace (řešení problémů i divadlo) Organizace výuky, rozvrh hodin, dokončení činnosti Hodnocení, slovní hodnocení sebehodnocení, práce s chybou