Step by Step - Vzdělávací program "Začít spolu" Alternativní pedagogika -- teze k tématu Duben 2006 ______________________________________________________________________________ Původ a historie programu Step by Step Původní inspirace vznikla jako reakce na komplikovanou situaci ve vzdělávání menšin v Americe v době "vzdělanostního (sputnikového) šoku" 60.-70. let 20. st. (USA a Kanada: původní obyvatelstvo, imigranti, sociálně slabé skupiny ve slumech apod.). n OTÁZKA: Jak dosáhnout podstatně vyšší obecné vzdělanosti (ale i "vychovanosti") v mladé populaci (konkurenceschopnost)??? Jak realizovat vzdělanostní potenciál společnosti? Závěry a řešení: v zaměřit se na to, aby každé dítě dostalo příležitost a na základě svých individuálních možností dosáhlo optimální úrovně vzdělání v zaměřit se na to, aby se děti ve škole učily společně a od sebe navzájem; vycházely při tom ze své různosti a učily se akceptovat se navzájem (interkulturalita a výchova k toleranci) v otevřít školu spolupráci s rodinou a širší veřejností Step by Step (ZaS) je vzdělávací program zdůrazňující: n individuální přístup k dítěti -- důraz na osobní rozvoj n partnerství rodiny, školy a širší společnosti v oblasti výchovy a vzdělávání n prosazuje a umožňuje inkluzi dětí se speciálními potřebami (dětí nadprůměrně nadaných, dětí s vývojovými poruchami, dětí s postižením, velmi se osvědčuje u dětí z různých etnických menšin) n dále klade důraz na podnětné prostředí - netradiční členění třídy do center aktivit, n aktivizující výukové strategie - kooperativní učení, projektové vyučování a integrovanou tematická výuku n pracuje se sebehodnocením (prostřednictvím portfolia a individuálního vzdělávacího programu) dětí, což posiluje pozitivní motivaci dětí k aktivnímu a samostatnému učení. Program ZaS v ČR: n od r. 1994 v MŠ a od r. 1996 na ZŠ n mezinárodní název tohoto programu je Step by Step -- pouze v Česku "Začít spolu" n Iniciátor: Sörosova nadace (Open Society Fund -- pro střední a východní Evropu) O/ na začátku poskytla síť Sorosových nadací (Open Society Founds) společně s neziskovou organizací Children´s Resources International finanční a metodickou podporu při zavádění vzdělávacího programu Začít spolu do vzdělávacích systémů jednotlivých zemí (vybavení škol, vzdělávání učitelů, osob. asistenti apod.) O/ finanační a metodická pomoc zvenčí trvala podle plánu do r. 1999, školy si nyní hledají peníze z jiných/ dalších zdrojů (obce -- magistráty, rodiče, jiné zdroje) O/ v programu ZaS pracuje dnes asi 60 MŠ a 45 ZŠ škol a neznámý počet jednotlivých tříd na běžných školách, jejichž učitelé se nechali oslovit filozofií programu "zaměřeného na dítě" (Brno -- Bystrc: Pramínek) O/ školy ZaS jsou metodickými a školicími centry programu O/ spolupráce se sdruženími Otevřená společnost o.p.s., Kritické myšlení apod. Vzdělávací výsledky programu ZaS: 1997-2001 - rozsáhlý dlouhodobý psychologický výzkum Vliv vzdělávacího programu Začít spolu na vývoj psychosociálních kompetencí dětí v MŠ 1997/98-2000/01, který mapoval otázky: n Jsou výsledky dětí z programu ZaS srovnatelné s výsledky dětí z běžných škol? n Jsou tyto děti schopné pokračovat ve svém vzdělávání na běžné škole bez problémů? n Nemají děti učící se podle programu ZaS problémy při přestupu z I. na II. stupeň? Výzkum začal u dětí v MŠ a tým nezávislých odborníků sledoval jejich vývoj až do školy základní (ať už dítě pokračovalo na ZŠ programem ZaS či přešlo na školu s jiným programem) Výsledky tohoto výzkumu jsou k dispozici na www.sbscr.cz Kontexty programu Začít spolu a současných tendencí ve vzdělávání (pro 21. stol.): n Základním cílem je individuální rozvoj vnitřních možností každého dítěte (nikoli "všichni musí umět to samé") n Směřuje k rozvoji principů demokracie (svoboda a zodpovědnost), usiluje, aby se děti co nejvíce zapojovaly do činností a posléze do veřejného dění (srv. Kovaliková -- "životní dovednosti"), prioritou je rozvoj hodnot a charakteru n Vzdělávání a východiska vyučování stojí na " 4 pilířích evropské vzdělanosti": učit se poznávat (učit), učit se jednat (konat - pracovat), učit se být (sám za sebe -- svobodný a zodpovědný), učit se žít společně - s ostatními (komunikovat a kooperovat) n Didaktická východiska vyučování -- konstruktivistické přístupy (psychodidaktika - Piaget) n Obsah vzdělávání - integrace vzdělávacích obsahů (učit se v kontextech reality) n Učitel = pomocník při učení, ale zároveň se od dětí neustále učí něco nové (cítí potřebu celoživotního sebevzdělávání a práce na sobě) n Škola je otevřenou institucí a jejím úkolem je profesionální podpora a pomoc (učitelství = pomáhající profese) dětem, rodině i veřejnosti při vzdělávání Vyučování v programu ZaS má konstruktivistický základ, tzn. n Vychází z předpokladu, že každý jedinec má specifické předpoklady poznávat a učit se i zkušenosti -- postupuje osobitým způsobem (ale vždycky už o světě "něco ví") n Jádrem procesu učení je komplexní poznávání -- nacházení souvislostí (směřování k jádru učení) n Úkolem učitele je vytvořit podnětné prostředí tak, aby děti si mohly své poznání budovat samy -- ve spolupráci s ostatními dětmi (projekty, diskuse v kruhu, práce v "centrech aktivit") - objevování n Je třeba vést vyučování tak, aby se provokovaly okamžiky "AHA!!!" (Piaget), aby děti mohly neustále klást otázky a učily se to (učit se "do hloubky" -- nikoli rychle a po povrchu) n Zajistit, aby systematickou součástí učení bylo tzv. "průbežné hodnocení" (řízená reflexe a sebereflexe, portfolio apod.), které směřuje k sebehodnocení a přebírání zodpovědnosti za vlastní učení Průběh vyučovacího dne: Ráno se děti (většinou s rodiči) scházejí před začátkem vyučování n ranní kruh -- zahájení výuky: slouží pro rozvoj komunitního života (pozitivní komunikace), jeho součástí je seznámení s denním plánem a aktuality n řízená výuka ve třídě -- v blocích (plnění denního plánu dle osnov) cca 90-100 minut n Přestávka na svačinu (20-30 min) n práce v centrech aktivit -- podle individuálních plánů, práce ve skupinách n individuální činnosti -- odpoledne (kroužky, zájmové činnosti, příp dom. příprava) Role učitele v programu ZaS: vytvořit stimulující prostředí pro učení 1. Plánuje kurikulum (vychází z vzdělávacího standardu) 2. Rozhoduje: (vodítkem je kurikulum a potřeby konkrétní třídy) 3. Usnadňuje učení -- facilitace: (je manažerem třídy) 4. Pozoruje a hodnotí, jak se děti učí 5. Slouží dětem jako vzor 1. Plánuje: O/ Tvoří vzdělávací program (KURIKULUM) O/ Formuluje cíle O/ Provádí didaktickou analýzu učiva O/ Plánuje konkrétní strategie výuky (práci společnou i individuální v centrech aktivit) O/ Promýšlí způsoby hodnocení O/ Tvoří program spolupráce s rodiči 2. Rozhoduje: (vodítkem je kurikulum a potřeby konkrétní třídy) O/ Organizuje prostředí třídy (třída ="laboratoř") -- centra aktivit, ale i společný prostor, příp. další speciální prostory (pro cvičení, sklad pomůcek a materiálů, místnost pro rodiče) O/ Vybírá a připravuje didakt. materiály (knihy, učebnice, prac. listy,...); organizuje práci s portfoliem (nástroj pro hodnocení a zpětná vazba pro dítě -- rodiče -- učitele) O/ Tvoří denní rozvrh - obyčejně - ranní kruh -- pro rozvoj komunitního života (denní plán a aktuality) - řízená výuka ve třídě -- v blocích (plnění denního plánu dle osnov) - práce v centrech aktivit -- podle individuálních plánů, práce ve skupinách - individuální činnosti -- odpoledne (kroužky, zájmové činnosti, příp dom. příprava) O/ Organizuje skupinovou práci (vybírá děti podle urč. záměru, sleduje rozvoj komunikace a kooperace, společně s dětmi hodnotí práci skupin) 3. Usnadňuje učení -- facilitace: a) Klade otázky: O/ pokud možno "otevřené": "Co se stalo s tvojí kytičkou od té doby, co jsi ji zasadil?" X "O kolik ti vyrostla kytička?" O/ osobně zaměřené -- zjišťují představy dítěte o věcech ("Co si o tom myslíš?", Proč jsi to tak nazval? Jak jsi na to přišel? apod.) O/ zaměřené na podstatu věci ("Proč jsou v přístavu loďky?", "Proč magnet přitahuje hřebíky?") Vyhýbat se otázkám, na něž existuje jediná správná odpověď! b) Odpovídá na otázky dětí (jasně, pravdivě, přizná neznalost, říká vlastní názor; otázky VÍTÁ) c) Pomáhá dětem zamýšlet se nad vlastním učením a. psaní deníku (čtenářský, společenský apod., záznamy o vlastním učení) b. diskuse ve skupině (uvažování o problému, vyjadřování názoru, argumentace,... učitel diskusi řídí: uděluje slovo, udržuje téma vhodnými poznámkami, vybízí děti k účasti, hlídá čas apod.) c. práce v centrech a projekty d. poskytování zdrojů e. reflexe ("všimla jsem si..." atd. -- tzv. peer - komentář) - sebereflexe 4. Pozoruje a hodnotí: provádí ped. diagnózu n Na počátku roku: vstupní diagnóza: O/ Jaké má dítě předpoklady, vlastnosti, znalosti, učební styl, zájmy a motivaci? O/ Které silné předpoklady a potřeby má? § Průběžné hodnocení O/ Systematicky vede deník o každém dítěti (podává podrobné zprávy rodičům, píše slovní hodnocení) O/ Orientuje se na splněné cíle (kdy a nakolik) O/ Neustále poskytuje dítěti osobní zpětnou vazbu (nikoli "pěkné", "dobrá práce práce", ALE: "Zajímavý nápad; naučil jsi se hodně o pavoucích. Co se o nich ještě chceš naučit?" O/ Hodnotí vždy výkon, nikoli celou osobnost O/ Vede k sebehodnocení § Závěrečné hodnocení O/ Slovní hodnocení O/ Využití portfolia 5. Učitel jako vzor n Udává tón třídy (otázky, poznámky, rozhodnutí, chování, síla hlasu, vystupování,...) n Podporuje rozvoj pozitivního klimatu ve třídě -- pravidla sám respektuje: pomáháme si, nasloucháme si,... (pozitivní formulace) n Chová se jako partner dítěte, jehož úkolem je pomáhat mu při učení --- AUTORITA Shrnutí: ZaS -- třída zaměřená na dítě: Znaky: § Podpora rozmanitých stránek inteligence (Gardner, Kovaliková) § Specifické materiály (bádání, zkoumání, encyklopedie, vlastní zdroje,... - zapojení rodičů -- besedy, exkurze,...). Podnětné prostředí třídy. § Specifická organizace (různorodost, práce v centrech aktivit, svobodná volba úkolu, podpora vlastní iniciativy v plnění úkolů); Centra: na konci 1. st. ZŠ by mělo ve třídě fungovat alespoň 5 center aktivit: 1. čtení a psaní, 2. vědy, 3. matematiky/manipulativ, 4. výtvarné výchovy, 5. dramatické výchovy/tvořivé hry (příp. HV apod.) Centra by měla být logicky uspořádána (aby se děti nerušily) a vybavena všemi pomůckami a materiály + Výchova k celoživotnímu zájmu o učení - zaměření na vlastnosti : Produktivita -- Tvořivost -- Zvídavost -- Spolupráce -- Empatie + Řízení chování žáků (pravidla) + Utváření komunity (rodina a škola) n Prezentace naučené látky -- různé formy, individuální variabilita výstupů (podle zaměření a schopností dítěte) -- na základě produktivních (tj. nikoli reproduktivních) výstupů (viz Pasch -- "autentické učení") n Portfolio (vyhledejte si příslušné informace!!!) n Přebírání odpovědnosti za vlastní učení: znalost cílů, domácí úkoly, individualizace nároků Vzdělávací program Step by Step (Začít spolu) představuje jednu z inovativních "alternativ" výuky v současné české škole (nehlásí se k žádné z klasických koncepcí reformistické pedagogiky), ale má s nimi mnoho společného (aktualizace reformních myšlenek). Poskytuje mnoho podnětů pro realizaci české reformy školy pro 21. století. Základní literatura: KREJČOVÁ, V.; KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu pro I. stupeň ZŠ. Praha : Portál, 2003. GARDOŠOVÁ, J.; DUJKOVÁ, L. Vzdělávací program Začít spolu pro předškolní vzdělávání. Praha : Portál 2003. Kol. Učím s radostí (ve spolupráci Step by Step ČR a o.s. Kritické myšlení). Praha : STROM, 2003. WALSH BURKE, K. Začít spolu (program pro děti a rodiče). Vytváření tříd zaměřených na dítě pro 8-, 9- a 10-leté děti. Vyšlo jako manuál OSF (Open Society Fund) pro potřeby ZaS (Začít spolu) -- Praha 1998. n Další zdroje - internet: www.sbscr.cz Kritické myšlení Připravila: Hana Filová, Katedra pedagogiky PdF MU (Brno 2006)