Rozšířený přehled základních témat a terminologie ˙ proces recepce literárního textu, výzkumy čtenářské recepce (metody, výstupy), specifika recepce literatury žáky mladšího školního věku ˙ interpretace - výklad pojmu v aktuálních i historických souvislostech (kořeny, vývoj, současný stav užívání pojmu) ˙ typy interpretace: a) interpretace komplexní (literárněvědná, podrobná) Související pojmy: - umělecké prostředky, umělecký komunikační kód, tzv. hloubkové čtení; - struktura uměleckého textu: složky epického textu -- téma, dominantní myšlenka(y); autorův přístup; tematické složky (věcný obsah /děj, fabule/, postavy, prostředí děje /čas děje/, vypravěč); tematická výstavba, kompozice (vnitřní /uspořádání dějových --tematických -- složek, syžet/, vnější); jazyková výstavba; složky lyrického textu -- téma, dominantní myšlenka(y); autorův přístup; věcný obsah (motivy); tematická výstavba, kompozice (vnitřní /uspořádání, vztahy nedějových složek, motivů/, vnější); prostředky uměleckého jazyka. Další podrobnější související terminologie byla součástí obsahu předmětu Úvod do studia literatury (1. ročník). b) interpretace výběrová (literárněvýchovná, didaktická, dílčí) - stěžejní metodický postup v literární výchově (postup výběrový, problémový, racionální, splňující zásadu adekvátnosti) - východisko: jedinečný text - na jeho specifických rysech závisí volba konkrétní metody - metody realizace výběrové (literárněvýchovné) interpretace (rozšíření přehledu metod uváděného ve studijní literatuře k navazujícímu předmětu didaktika literární výchovy): a) metody podle složek struktury textu (viz výše), b) komparační metody -- metoda kontextová (srovnávání tematiky textu s vlastními zážitky žáků, souvislosti textu s biografií autora nebo kontextem tvorby), metoda intertextová (komparace dvou nebo více textů), metoda intratextová (komparace pozměněného textu s originálem), c) metody podle způsobu řízení interpretace - sokratovský rozhovor (sokratovská metoda, relativně pevný systém otázek), heuristický rozhovor (motivační otázka), metoda řešení problému (metoda samostatného objevování) ˙ role a podoba interpretace textu v přípravě učitele na vyučovací hodinu ˙ dovednost interpretace, citlivost ke sdělením textu, schopnost aplikace literárně teoretických a literárně historických vědomostí při didaktické interpretaci, schopnost adekvátní didaktické modifikace interpretačního přístupu (výběr vhodné metody) ˙ komplexní a výběrové (literárněvýchovné) interpretační postupy při práci s prózou (konkretizace dle volby textu) ˙ komplexní a výběrové (literárněvýchovné) interpretační postupy při práci s poezií (konkretizace dle volby textu)