Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč. Pojmy: * Vzdělávací kurikulum (kurikulum) = obsah vzdělání; to, co si má žák osvojit v rámci školního vzdělávání (ZV, SV,...). V podstatě je odpovědí na otázku: CO -- JAK -- PROČ -- S JAKÝM CÍLEM -- ZA JAKÝCH PODMÍNEK (s kým - učitelem) si má žák ve škole osvojit, v čem se má rozvinout. Další def.- Pedagogický slovník (J. Průcha a kol., Praha : Portál, 2003) * Kurikulární činnosti učitele = profesionální aktivity a s nimi spojené dovednosti, které učitel využívá při projektování výuky (příprava na vyučování, analýza učiva, tvorba vzdělávacího programu...) Myšlenkový postup: * Obsahová analýza tématu (myšlenková -- pojmová mapa) * Vazba tématu na "klíčové kompetence" z RVP ZV (najít přirozené a logické možnosti) * Vymezení výukových cílů * Rozložení tématu na dílčí obsahy jednotlivých vyučovacích jednotek (na základě struktury myšlenkové mapy) * Didaktická analýza učiva (pojmová, operační a mezipředmětová) * Promýšlení výukových strategií a podmínek * Promýšlení evaluačních nástrojů a postupů Formální struktura seminární práce: Předmět -- vzdělávací oblast: Ročník: Tematický celek: Téma (5-6 vyuč. jednotek) ..... myšlenková mapa Cíle tématu:*) -- vybírat v RVP ZV ("cíle", "klíčové kompetence" a "očekávané výstupy"): - kognitivní (vědomosti) - psychomotorické (dovednosti, schopnosti) - afektivní -- výchovné (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty) *Obsahová analýza tématu (myšlenková -- pojmová mapa) * Promyslet pojetí tématu, jeho "filozofii" (úhly pohledu) * Vizuálně zpřehlednit téma (tematický celek) s ohledem na vývojové možnosti konkrétní třídy * Proniknout do logiky tématu -- nadřazenost a podřazenost pojmů, identifikace logických vztahů mezi nimi * Strukturovat obsah do logických center kolem vybraných pojmů v 2. Vazba tématu na - "klíčové kompetence" *) z RVP ZV (najít přirozené a logické možnosti) - "očekávané výstupy" (v předmětech a vzděl. oblastech) * Kompetence k řešení problémů *) * Kompetence komunikativní * Kompetence k učení * Kompetence sociální a personální * Kompetence občanské * Kompetence pracovní 3. Vymezení výukových cílů Výukový cíl = to, co si mají z výuky žáci "odnést" (nikoli to, co chce učitel "odučit") tzn. CÍL musí být formulován "v jazyce žákova výkonu" -- "co má žák umět udělat". Měl by vymezovat, které vědomosti musí děti získat, které dovednosti a schopnosti se budou současně rozvíjet a v jakém smyslu se bude formovat žákova osobnost. Struktura cílů tématu kopíruje strukturu kompetencí -- 3 složky (domény): O/ kognitivní (znalosti, vědomosti) O/ psychomotorickou (dovednosti -- schopnosti) O/ afektivní -- výchovnou (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty, osobnostní rozvoj) Požadavky na formulaci výukového cíle Aby stanovený cíl mohl plnit svou funkci při řízení výuky, musí být: O/ přiměřený (věku a možnostem dětí) O/ kontrolovatelný (vyjádřený jako pozorovatelná činnost dítěte -- význam tzv. aktivních sloves -- viz Bloomova taxonomie cílů aj.) O/ konzistentní (prostupný -- nižší cíle směřují k dosažení vyšších a naopak) O/ jednoznačný -- formulace cíle by neměla připouštět různé interpretace Náročnost výukových cílů K posouzení náročnosti výukových cílů slouží tzv. taxonomie: * Bloomova taxonomie -- kognitivní náročnost (zapamatování -- pochopení -- aplikace -- analýza -- syntéza -- hodnocení) * H. Dave -- psychomotorická doména (dovednosti) (nápodoba -- cvičení -- zpřesňování -- koordinace -- automatizace) * Kratwohl a kol. -- afektivní doména (vnímání -- reakce -- ocenění -- organizování -- zvnitřnění) 4. Rozložení tématu na dílčí obsahy jednotlivých vyučovacích jednotek (na základě struktury myšlenkové mapy) Každé téma se realizuje v určitých "krocích", příp. několika vyuč. jednotkách -- logický postup: v Začínáme od toho, co už děti znají (vstup. diagnóza) -- např. brainstorming v Dále postupujeme ve smyslu logického uspořádávání znalostí prostřednictvím aktivních společných činností podle pravidla od blízkého k vzdálenému, od jednoduchého... Využíváme přirozených pojmových center tématu, která se nám vytvořila ve vstupní myšlenkové mapě v Téma se uzavírá shrnutím, aplikací poznatků v nějakém produktu, prezentací výsledku práce a vyhodnocením postupu a výsledků jednotlivců i celé třídy (nejlépe spojit se sebehodnocením) 5. Didaktická analýza učiva (pojmová, operační a mezipředmětová) Didaktická analýza učiva = analytická myšlenková činnost, kterou provádí učitel nad učební látkou (tématem), aby objevil a realizoval veškerý její výchovný a vzdělávací potenciál. (J. Skalková) 1. Pojmová analýza = analýza stěžejních pojmů v tématu a vztahů mezi nimi. Nástroje: O/ pojmová mapa O/ analýza struktury učiva -- 3 kategorie: * fakta (informace, které nelze odvodit) * pojmy (slova, která mají konotaci, lze je vymezit ze vztahů mezi nimi) * generalizace (zobecnění, vyústění problematiky, hlavní -- nosná myšlenka) 2. Operační analýza = analýza činností, které budou děti ve výuce provádět, aby bylo dosaženo cíle. Nejefektivnější způsob OpA je vytvoření soustavy konkrétních učebních úloh (zadání) -- v plném znění -- požadavky: O/ formulace ve 2. os. O/ různé typy úloh pro rozmanité způsoby poznávání a učení (viz Bloomova taxonomie) -- dynamika výuky O/ gradace O/ diferencované úlohy pro různé typy žáků, pro různé formy výuky (skup., indiv., hromad.) O/ co nejvíce úloh směřujících k autentickému učení O/ celý soubor úloh by měl směřovat k vymezeným cílům hodiny (tématu) 3. Analýza mezipředmětových vztahů: měla by směřovat k integraci vzdělávacích obsahů: vhorizontální (mezipředmětové vztahy) vvertikální (návaznosti "předtím" a "potom", souvislosti cyklického rozvíjení učiva v dalších ročnících) 6. Promýšlení výukových strategií a podmínek Probíhá paralelně s operační analýzou -- učební zadání jsou řazena určitým způsobem, takže vyjadřují strategii výukového postupu: O/ induktivní O/ deduktivní O/ sociálně zprostředkovaná výuka Podmínky výuky a výukové strategie uvedeme v přípravě (v seminární práci) jako metodické poznámky. 7. Promýšlení evaluačních nástrojů a postupů Položíme si otázku: Jak zjistíme, zda bylo dosaženo stanovených cílů ? Podmínka: jsou určena kritéria pro hodnocení ve vztahu k cíli Možnosti: O/ prezentace výstupního produktu žáků, vyhodnocení na základě předem dohodnutých kritérií O/ didaktický test O/ sebehodnocení O/ ..... NAVRHNĚTE další možnosti... Literatura: * PASCH. M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. * PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. * ŠVEC, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno : MU, 1996. Děkuji za pozornost. Přeji Vám hodně úspěchů při plnění seminárního úkolu a pocit, že je to pro Vás osobně přínosné. Hana Filová, Kat. pedagogiky PdF MU, únor 2006