Zkouška z didaktiky literární výchovy Písemné části zkoušky: 1. PŘÍPRAVA NA HODINU literární výchovy, 2. TEST, kterým bude zjišťována znalost teorie předmětu v rozsahu vymezeném níže uvedeným přehledem. Test bude obsahovat z každé skupiny jeden pojem -- tedy celkem sedm otázek. Ústní část zkoušky bude pouze diskusí (dle potřeby) nad odevzdanou přípravou. Známka bude shrnutím obou dílčích hodnocení -- testu a přípravy. Přípravu na hodinu je třeba odevzdat minimálně týden před termínem ústní části zkoušky. POŽADAVKY na zpracování PŘÍPRAVY NA HODINU (v některých detailech určeno spíše pro studenty s omezenou dosavadní pedagogickou praxí) 1. Příprava bude určena pro 4. nebo 5. ročník (2. období základního vzdělávání). 2. Příprava bude teoretická -- nemusí tedy být realizována v praxi (ale samozřejmě může). 3. Půjde o hodinu tzv. smíšenou -- konkrétní podoba všech fází smíšené hodiny bude záviset na zvoleném textu, příprava ale musí obsahovat přímou interpretační práci s textem (didaktickou interpretaci -- interpretační otázky a úkoly). 4. Příprava bude detailně promyšleným "scénářem" jedné vyučovací hodiny s přesně vymezenými činnostmi žáků a učitele; mezi jednotlivými fázemi bude logická návaznost. 5. Literární text pro přípravu bude vybrán z nabídky v informačním systému (viz příslušné soubory), není třeba ho přikládat, stačí uvést jeho název. 6. Příprava bude obsahovat "hlavičku", v níž bude uvedeno: téma hodiny, ročník, cíle hodiny (rozdělené dle tří aspektů: cíl čtenářský, literárně-estetický, výchovně-vzdělávací; dále bude také uvedeno, k naplňování kterých klíčových kompetencí stanovených RVP ZV cíle směřují a jak), vyučovací metody, organizační formy, popř. jiné potřebné informace. 7. Příprava bude obsahovat alespoň jeden aktivizující prvek oživující tradiční frontální výuku (např. skupinovou práci, didaktickou hru, prvek tvořivé dramatiky apod.). 8. Příprava bude také obsahovat přibližnou časovou dotaci pro jednotlivé činnosti (fáze hodiny). 9. Příprava by neměla nadměrně využívat existující pracovní sešity a metodické příručky -- jsou sice dobrý pomocník, vlastní nápady jsou ale cennější. Přípravy prosím pište na počítači (popř. na stroji), ne rukou. Optimální rozsah práce: 2 strany A4 PŘEHLED TEORIE DIDAKTIKY LITERÁRNÍ VÝCHOVY, jejíž znalost bude ověřována TESTEM 1. skupina: - druhy čtení: čtení hlasité (hromadné, sborové, paralelní, šepotné), čtení studijní (tiché), čtení přípravné, - základní znaky čtenářského výkonu: čtení správné (příklady možných chyb ve správnosti), uvědomělé, plynulé, výrazné -- frázování, mluvní takt, pauza gramatická, pauza logická, pauza psychologická, intonace, slovní přízvuk, větný přízvuk (důraz), důraz logický, důraz psychologický, hlasová modulace, - metody čtení: analyticko-syntetická, globální, genetická (podstata metod), - nesprávné čtecí návyky, - diagnostika čtení: diagnostika průběžná, diagnostika komplexní, čtenářský list, čtenářský arch. 2. skupina: - literárněvýchovný proces, žák jako čtenář v literárněvýchovném procesu, učitel jako čtenář v literárněvýchovném procesu, estetická interakce, didaktická interakce, - fáze literární komunikace: percepce, apercepce, interpretace, konkretizace, - didaktické prostředky v literárněvýchovném procesu, - jednotlivé vrstvy (složky) struktury uměleckého textu, - literárněvědná interpretace, literárněvýchovná (didaktická) interpretace -- podstata a funkce. 3. skupina: - složky přípravy učitele na hodinu, obsah literárněvědné složky přípravy, tzv. hloubkové (interpretační) čtení, - náplň pedagogicko-psychologické složky přípravy, adekvátnost způsobu práce s textem, období tzv. naivního realismu v psychickém vývoji dítěte, - náplň metodické složky přípravy, obecné cíle literární výchovy -- jazykověvýchovné a literárněvýchovné, výchova "k literatuře", výchova "literaturou", - tzv. smíšená hodiny literární výchovy a její fáze, tři pozice žáka jako příjemce textu ve smíšené hodině -- příjemce čtenář, příjemce vykonavatel, příjemce badatel. 4. skupina: - metody motivace: metoda psychologická, metoda věcná (podstata metod, příklady), - orientační rozhovor a jeho funkce, - metody literárněvýchovné interpretace podle způsobu řízení interpretace: promyšlený systém otázek (sokratovský rozhovor, heuristický rozhovor), metoda řešení problému, - komparační literárněvýchovné interpretační metody: kontextová, intertextová, intratextová. 5. skupina: - možnosti interpretační práce s literární postavou v literární výchově (příklady), vhodná gradace požadavků na práci s literární postavou na 1. stupni ZŠ, - možnosti interpretační práce s kompozicí v literární výchově (u epiky, u lyriky), vhodná gradace požadavků na práci s kompozicí na 1. stupni ZŠ, - možnosti interpretační práce s jazykovými prostředky v literární výchově (příklady), smysl a cíle práce s básnickou obrazností, pojmy: asonance, konsonance, základní druhy rýmu, rytmus, personifikace a antropomorfizace, epiteton (constans a ornans), metafora, metonymie, slovní hříčka, apostrofa, přesah. 6. skupina: - reprodukce -- funkce, druhy reprodukce (věrná, volná, výběrová, obměněná), funkce osnovy, možnosti práce s obrázkovou osnovou (příklady), možnosti práce se slovní osnovou (příklady), - výrazné čtení, přednes, hlediska hodnocení žákovského přednesu, dialogizace, dramatizace, rozdíl mezi dramatizací a dramatickou výchovou, - možnosti práce s ilustrací (příklady). 7. skupina: - společná mimočítanková četba, role učitele při výběru individuální zájmové četby žáků, obvyklá struktura záznamů ve čtenářských denících na 1. stupni ZŠ, - tzv. syntetická umění, souvislost syntetických umění a literatury (literární výchovy), - nakladatelství vydávající čítanky (příklady), čítanky s pracovními sešity (příklad nakladatelství), čítanky s metodickou příručkou (příklad nakladatelství).