Přehled základních témat a terminologie ˙ gramotnost - funkční, literární, kulturní ˙ recepce uměleckého textu ˙ smysl práce s literární fikcí, role emocionality a racionality v přístupu k literární fikci ˙ literární komunikace a její fáze ˙ literární komunikace a její didaktické usměrňování na 1. stupni ZŠ, literárněvýchovný proces ˙ metody práce v literární výchově dle pramenů (zdrojů): - textová metoda (metoda práce s textem; textovou metodou je zejména didaktická interpretace textu, ale také např. metoda čtení, naslouchání, psaní, prožívání nebo hodnocení ) - ústní metoda (dialogická, monologická) - vizuální metoda (ilustrace, fotografie, film, video apod.) ˙ východisko literárněvýchovné práce - jedinečný text a jeho specifika ˙ učitelova příprava na práci s uměleckým textem (literárněvědná, pedagogicko-psychologická, metodická) ˙ psychický vývoj dítěte mladšího školního věku ve vztahu k možnostem literárněvýchovné práce ˙ fáze literárněvýchovného procesu ˙ motivace a její metody (psychologické, věcné) ˙ funkce orientačního rozhovoru ˙ interpretační fáze hodiny (návaznost na 3. ročník, předmět interpretace literárních textů) - didaktická (výběrová, literárněvýchovná) interpretace jako racionální, problémový metodický postup. Způsoby uplatňování didaktické interpretace: a) výklad ústřední myšlenky textu, b) mikroanalýza. Metody didaktické interpretace (rozšíření typologie uvedené v doporučené studijní literatuře): a) metody podle vrstev (složek) struktury textu: - odhalování ústřední myšlenky textu - přemýšlení nad autorovým přístupem k tématu - interpretační práce s literární postavou - interpretační práce s prostředím děje - interpretační práce s řešením vypravěčské roviny - interpretační práce s kompozicí - interpretační práce s jazykovými prostředky b) komparační metody: - metoda kontextová (text -- žák, text -- autor) - metoda intertextová (komparace více textů) - metodä intratextová (komparace více variant téhož textu) c) metody podle způsobu řízení interpretace: - sokratovský rozhovor - heuristický rozhovor - metoda řešení problému ˙ literárně teoretická terminologie, kterou má poznat žák na 1. stupni ZŠ ˙ tzv. následné literárně estetické činnosti - reprodukční (reprodukce, předčítání, recitace, dramatizace) - produkční (prvky tvořivého psaní) - práce s ilustrací - využívání prvků dramatické výchovy v literární výchově (metody tvořivé dramatiky a jejich využití v literární výchově) ˙ organizační formy práce v literární výchově, práce individuální a skupinová ˙ využití didaktických her v literární výchově ˙ rozvoj vyjadřovacích a přímých komunikačních dovedností žáků ˙ působení na postoje a hodnotovou orientaci prostřednictvím axiologické složky literárních textů ˙ práce s informacemi a informačními zdroji ˙ aktuální literární výchova - smysl a náplň ˙ mimočítanková četba žáků (společná, individuální), výchova ke čtenářství ˙ výchova filmového a televizního diváka