Literatura vztahující se k tématu : 1. Bartko, D.:Moderní psychohygiena. Praha: Orbis, 1975. 2. Baštecký, J.a kol. Psychosomatická medicína. Praha: Grada, 1993. 3. Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál 1998. 4. Bouchal, M. Psychologie v lékařství. Brno: MU, 1993. 5. Buchtová, B. Člověk -- psychosomatická bytost. Brno: Masarykova univerzita, 1999. 6. Baštecký, J. a kol. Psychosomatická medicína. Praha: Grada, 1993. 7. Cangelosi, J., S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1996. 8. Cleese, J. Život a jak v něm zůstat naživu. Praha: Portál, 2000. 9. Cousins, N. Anatomie nemoci očima pacienta. Praha: Pragma, 1994. 10. Čačka, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Paido, 2000. 11. Čáp, J. Psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 1992. 12. Čáp, J., Dytrich, Z. Konflikt, frustrace, stres a utváření osobnosti. Praha: SPN, 1967. 13. Černý, V. Jak překonat stres. Praha: Computer Press 1999. 14. Doležal, J. a kol. Hygiena duševního života. 15. Dolinský, G. Výchova dětí a mládeže ke zdravému způsobu života. Sborník mezinárodní konference v Brně v roce 1996. PdF MU Brno, 1997. 16. Drvota, S. Úzkost a strach. Avicenum, SPN, Praha 1971. 17. Fisher, J. Konflikty a neurózy u dětí. Praha: SPN, 1959. 18. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 1997. 19. Goraščuk, V., P. Teoretické přístupy k formování kultury zdraví žáků. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 5. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2003. 20. Havelková, M.: S genem ACE ke spokojenému životu, případně k nebeským výšinám. In Řehulka,E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 5. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2003. 21. Havelková, M. Katedra rodinné výchovy a výchovy ke zdraví a integrační procesy ve výuce zdravovědných disciplín na PDF MU v Brně. In press, 2005 22. Havlínová, M., Přibyslavská, P. Výchova ke zdravému způsobu života. Pedagogika -- 4, Olomouc: Ostravská univerzita, 1994. 23. Havlínová, M. a kol. Zdravá mateřská škola. Praha: Portrál, 1995. 24. Havlínová, M. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998. 25. Havlínová, M. Co je to, když se řekne "škola podporující zdraví". Praha: Státní zdravotní ústav, 1999. 26. Havlínová, M., Vencálková, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2000. 27. Havlínová, M. Školství a zdravý vývoj žáka. Pedagogika, roč. XLI, 1991, č.2,s.165 -- 178. 28. Havlínová, M. Jak změnit školu, která zdraví poškozuje, ve školu, která zdraví podporuje? Pedagogika, roč.XLIII, 1993, příloha č.5. 29. Helms, W. Lépe motivovat -- méně se rozčilovat. Praha: Portál 1996. 30. Hladký, A. Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Praha: Karolinum, 1993. 31. Hladký, A. Hodnocení psychosociální zátěže. Praha: Karolinum, 1999. 32. Hošek, V. Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum, 1999. 33. Holčík, J. Základ evropské zdravotní politiky a výchovy ke zdraví. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 6. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2004. 34. Charvát, J. Život, adaptace a stres. Praha: Avicenum, 1970. 35. Janiš, K., Oudová, D. Učitelé a zdraví z pohledu bibliografické databáze. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 3. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2001. 36. Jiřincová, B. Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. Plzeň: Západočeská univerzita, 1996. 37. Jůvová, A. Reflexe vztahu výchovy ke zdraví a enviromentální edukace v kurikulárních dokumentech České republiky. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 6. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2004. 38. Kachlík, P. Prevence, učitelé a internet. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 3. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2001. 39. Kašpárková, J. Některé další faktory podílející se na tvorbě vyučovacího klimatu. In Pedagogická orientace, 3, 55 -- 61, 2003. 40. Kebza, V. Zvládání stresu. Praha: SZÚ, 1997. 41. Kebza, V. Syndrom vyhoření. Praha: SZÚ, 1998. 42. Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. 43. Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. 44. Kohoutek, R. Psychologie zdraví pro pedagogy. Brno: CERM -- ITEM, 1998. 45. Kohoutek, R. Etika ve vztahu ke zdraví. In Řehulka,E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 5. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2003. 46. Křivohlavý, J. Zdravý způsob života. Čs. psychologie, 34,6,557- 559, 1990. 47. Křivohlavý, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada -- Avicenum, 1994. 48. Křivohlavý , J. Psychologie zdraví. Čs. psychologie, 38, 4, 309 -- 315, 1995. 49. Křivohlavý, J. Nový pohled na zdraví a nemoc. Psychologie dnes, 1, 8-11, 1999. 50. Křivohlavý, J. Psychologie zdraví a kvality života učitele a žáka. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 3. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2001. 51. Kubálková, L. Pohyb v prevenci a péči o zdraví. Praha: FTVS UK, 2000. 52. Kubička, L. Rodina a duševní zdraví dítěte. Praha: SPN, 1966. 53. Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004. 54. Liba, J. Postavenie školy v primárnej prevencii sociálno-nežiadúcich javov. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 5. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2003. 55. Macek, P. Adolescentní mládež, důvěra v učitele a vztah ke škole. In Řehulka, E., řehulková, O. Učitelé a zdraví 6. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2004. 56. Machač, M. a kol. Emoce a výkonnost. Praha: SPN, 1985. 57. Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. 58. Mareš, J. Diagnostika zvládání zátěže u dětí a dospívajících. Pedagogika, 49, 1, 12 -- 42, 1999. 59. Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. 60. Míček, L. Duševní hygiena. Praha: SPN, 1988. 61. Mühlpachr, P. Patologické závislosti u dětí a mladistvích. In Pedagogická orientace, 3, 53 -- 68, 1999. 62. Mužík, L. Učitelé a výchova ke zdraví. In Řehulka, E, Řehulková, O. Učitelé a zdraví 5. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2003. 63. Poledňová, I., Zobačová, J. Úzkost a strach dětí ve škole. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 5. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2003. 64. Průcha, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. 65. Reissmannová, J. Základní škola Jihomoravské náměstí - 4 roky v projektu zdravá škola. In Řehulka, E., Řehulková, O.Učitelé a zdraví 6. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2004. 66. Röhner, R., Wenke, H. Daltonské vyučování. Praha: Paido, 2003. 67. Romanowska, A. Role učitele tělesné výchovy pro podnícení subjektivní potřeby pohybu jako určujícího faktoru zdravého životního stylu. In Řehulka, E., Řehulková, O.Učitelé a zdraví 5. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2003. 68. Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 3 (2001), Učitelé a zdraví 4 (2002), Učitelé a zdraví 5 (2003), Učitelé a zdraví 6 (2004). Brno: Nakl. Pavel Křepelka. 69. Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. 70. Seebauer, R., Grimus, M. Zdravotní výchova a podpora zdravého života v rakouských školách. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 5. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2003. 71. Seedhouse, D. Health: The Foundations of Achievement. New York: John Wiley and Sons, 1995. 72. Skácelová, J. Několik poznámek k filosofii zdraví. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 6. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2004. 73. Strnadová, V. Člověk ve zdraví a nemoci. In Řehulka, E., Řehulková, O.Učitelé a zdraví 4, Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2002. 74. Střelec, S. Dovednosti umožňující efektivní kooperaci třídního učitele s rodiči žáků. In Pedagogická orientace, 4, 128 -- 132, 1998. 75. Šmarda, J. Zdraví a věda. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 3. Nakl. Pavel Křepelka, Brno 2001. 76. Šolcová, I., Kebza, V. Vzdělávání a zdraví. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 2. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 1999. 77. Vašina, B. Psychologie zdraví. Ostrava: Ostravská univerzita, FF, 1999. 78. Veselá, Z. Mravní nemoci mládeže a jejich prevence. In Pedagogická orientace , 3 , 107, 1998. 79. Williams, R. Concepts of Health : An analysisi of lays logic. Sociology, 1983. 80. Žaloudíková, I. Analýza prevence hlavních zdravotních rizik ve výuce na školách. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 5, Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2003. 81. Žaloudíkova, I. Hlavní zdravotní rizika a kvalita života. In Řehulka, E., Řehulková, O. Učitelé a zdraví 6. Brno: Nakl. Pavel Křepelka, 2004. dokumenty: 1. Mezinárodní úmluva o právech dítěte , čl.24 2. Národní program podpory zdraví 3. Standard základního vzdělávání 4. Rámcový vzdělávací program ZV -- Člověk a zdraví. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004. 5. Zdraví 21 -- Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace, MZ ČR, Praha 2002, 147 s. 6. Zdraví 21 - Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR - Zdraví pro všechny v 21. století. Praha : MZ ČR, 2003. 7. Health 21 -- health for all in the 21^st century. An introduction. European Health for All Series No.5, WHO Regional Office for Europe, Copenhagen 1999, 32 s. 8. Health 21 -- health for all in the 21^st century. The health for all policy framework for the WHO European Region. European Health for All Series No.6, WHO Regional Office for Europe, Copenhagen 1999, 224 s. 9. Agenda 21