Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová Teoretická reflexe n Historický kontext projektové výuky n Pojmy - projekt - projektová výuka - projektová metoda - typologie projektů - přednosti a úskalí PV Projekt, projektová metoda n "projektová metoda bývá vnímána jako móda, jako trik, využívaný více či méně jako finta a bez plného uskutečnění jejích znaků a síly." STOCKTON, J. L. Project work in education. Boston, New York, Chicago : Houghton Mifflin Company, 1920. Projekt Definice -- historie n S. Velínský Projekt je určitě a jasně navržený úkol, který můžeme předložiti žáku tak, aby se mu zdál životně důležitý tím, že se blíží skutečné činnosti lidí v životě. ( Soustavy individualizovaného učení. Brno: 1932.) n V. Příhoda Projekt je vlastní podnik žáků, který dává vyučování jednotný cíl a přispívá k jeho životnosti. Projekt představuje koncentrované úkoly zahrnující organicky stmelené učivo z různých předmětů nebo pouze z téhož předmětu." Projekt musí mít určitý praktický cíl a uspokojivé zakončení. (Reformní praxe školská. Praha: Československá grafická unie, 1936. s.161.) Projekt S. Vrána: n je to podnik n je to podnik žákův n je to podnik, za jehož výsledky převzal žák odpovědnost n je to podnik, který jde za určitým cílem (Učebné metody. Praha: Dědictví Komenského, 1938.) Projekt Definice -- současnost n E. Lukavská Projekt jako žákův podnik sledující určitý cíl, za nějž žák převzal odpovědnost. (Pozor děti. Didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě. 2003. s. 51.) n J.Maňák a V. Švec Komplexní praktická úloha (problém, téma), spojená se životní realitou, kterou je nutno řešit teoretickou i praktickou činností, která vede k vytvoření adekvátního produktu. (Výukové metody. Brno: Paido, 2003. s.168.) Projekt n M. Pash: projekt je výroba skutečného produktu, který představuje souhrn dosavadních zkušeností získaných v dané oblasti. n Petty: projektem rozumí práce v rozsahu 12-60 hodin. n J. Henry: kriteria pro vymezení projektu: Žák : -- (obvykle) vybírá téma projektu -- vyhledává vlastní zdroje materiálu -- prezentuje závěrečný výsledek -- produkt -- vede svou práci samostatně Projekt: -- má rozsáhlejší podobu, trvá delší dobu Učitel: -- přijímá roli poradce (Teaching Through Projects. London: Kogan Page Limited, 1994. s.12.) Projekt Projekt Projektová metoda n Odlišné přístupy: n Metoda, při níž jsou žáci vedeni ke zpracování určitých projektů (Václavík, Průcha, Mareš, Walterová) n Metoda charakterizována pomocí typických znaků (Valenta) n Metoda využívající koncentrační ideje -- zájmy a zkušenosti dětské se seskupují kolem centrálního předmětu (Uher) Projektová metoda Projektová metoda : Projektová metoda n Charakteristické znaky projektové metody (J. Kratochvílová) n Organizovaná učební činnost směřující k určitému cíli -- realizaci projektu a jeho výstupu n Činnost, která nemůže být dopředu zcela jasně krok za krokem naplánována n Činnost vyžadující aktivitu žáka a jeho samostatnost n Činnost tvořivá a reagující na změny v průběhu projektu n Činnost převážně vnitřně řízená - autoregulovaná n Činnost teoretická i praktická rozvíjející celou osobnost žáka a vedoucí k odpovědnosti za výsledek n Praktická činnost, zkušenost a využití teorie motivuje žáka k učení a přispívá k rozvoji jeho sebepojetí. Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová