Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová Projektová metoda Projektová metoda : Projektová metoda n Charakteristické znaky projektové metody (J. Kratochvílová) n Organizovaná učební činnost směřující k určitému cíli -- realizaci projektu a jeho výstupu n Činnost, která nemůže být dopředu zcela jasně krok za krokem naplánována n Činnost vyžadující aktivitu žáka a jeho samostatnost n Činnost tvořivá a reagující na změny v průběhu projektu n Činnost převážně vnitřně řízená - autoregulovaná n Činnost teoretická i praktická rozvíjející celou osobnost žáka a vedoucí k odpovědnosti za výsledek n Praktická činnost, zkušenost a využití teorie motivuje žáka k učení a přispívá k rozvoji jeho sebepojetí. Projektová výuka n Výuka založená na projektové metodě (Průcha, Mareš, Walterová, Kratochvílová) projektová výuka -- projektové vyučování n Zvláštní forma výuky, v níž učitelé a žáci obracejí svou pozornost ke společně formulovanému problému (Skalková, Grecmanová, Bastian) Projektová výuka n Podstatným znakem projektové výuky je, že: žáci projekt realizují od jeho plánování až po vytvoření odpovídajícího produktu, artefaktu, konkrétního výstupu projektu a svoje zkušenosti zprostředkovávají druhým. Projektová výuka n Fáze průběhu řešení projektu v PV: n Plánování projektu n Realizace projektu n Prezentace výstupu projektu n Hodnocení projektu Projektová výuka n Plánování projektu 1.1. definovat podnět (koncentrační idea) -- komplexní úkol, problém k řešení 1.2. v rovině žáka si ujasnit smysl projektu -- účel pro děti "Proč?" formulovat výstup 1.3. v rovině učitele si analyzovat projekt a definovat tak cíle rozvoje osobnosti žáka:kognitivní, psychomotorické, sociální, afektivní "Co?" 1.4. účastníci projektu "Kdo?" 1.5. časové rozvržení "Kdy?" 1.6. prostorové rozvržení "Kde?" 1.7. organizace "Jak?" -brainstorming, burza nápadů a podnětů -- utřídění, eliminace, postupné kroky Projektová výuka 2) Realizace projektu n Postupuje se podle předem prodiskutovaného plánu n Žáci sbírají vhodný materiál, třídí ho, zpracovávají, kompletují n Pedagog je v roli poradce -- usměrňuje jednání žáků směrem k danému cíli., motivuje žáky (dlouhodobé projekty ztráta motivace) Projektová výuka 3) Prezentace výstupu projektu n Představení výsledku, k němuž žáci dospěli n Prezentace písemná, ústní, praktický výrobek: výstavka, videozáznam, kniha, časopis, model, vlastní realizace výletu, jarmarku, olympijských her, audionahrávka, koncert, beseda, přednáška, internetové stránky... n Prezentace pro rodiče n Prezentace pro spolužáky ve třídě n Prezentace ve škole mimo třídu n Prezentace mimo školu -- pro veřejnost, jiné instituce Projektová výuka 4) Hodnocení projektu n Hodnotí se průběh, výstup, dokumentace -- měla by být stanovena kriteria n Hodnotí žák, učitel, rodič, veřejnost n Hodnotí se průběžně, na závěr Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová