Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová Ph.D. Učitelovo pojetí projektové výuky Učitelovo pojetí projektové výuky n Je implicitní n Subjektivní n Relativně neuvědomované n Vyvíjí se prostřednictvím zkušeností -- vlastních i sdílením Nároky na projektovou výuku 1) Příprava a) promyšlenost -- prováznost projektu s osnovami, cíle... 2) Průběh -- flexibilní reagování na děti 3) Hodnocení 4) Učitel -- jiná role -- poradce., splupráce Přínos projektové výuky n Pro žáka: 1. uspokojení potřeb -- z úspěchu, uplatnění sebe sama... 2. větší zájem o výuku -- podporuje zvídavost, zvyšuje aktivitu žáků 3. prožitek -- radost, spolupráce, spol. komunikace 4. sebepoznání -- vlastní názor, posílení sebeúcty, 5. osobní zisk z nového a) vědomosti b) propojení poznatků z více předmětů Přínos projektové výuky c) dovednosti -- metakognitivní, sociální, komunikativní d) postoje e) snazší zapamatování učiva f) využití žákových schopností g) práce s informacemi h) přirozený způsob poznávání ch) vzájemné poznávání se i) řešené komplexních problémů Přínos projektové výuky n Pro učitele: n Poznání žáků jinak n Využití a rozvoj tvořivosti učitele n Uplatňování mezipředmětových vztahů -- smysluplnost n Partnerství mezi žákem a učitelem n Pro školu, obec, instituce Navrhovatel projektu n Učitel samostatně n Učitelé společně n Učitelé a žáci n Žáci n Vedení školy Organizace projektové výuky n Skupinová práce heterogenní skupiny -- žáci jednoho ročníku, 1.-9. ročníku., 1.-5. ročníku, 6.-9. ročníku n Frontální výuka - práce s celou třídou n Individuální výuka n Často výuka i mimo třídu Role učitele v projektu n Poradce a) dohlíží na průběh b) vede žáky ke splnění úkolu, vyřešení problému c) je nezávislý d) pozorovatel e) partner -- respektuje možnosti žáka f) kontrolor -- plnění úkolů g) hodnotitel f) vyhledává informace společně s žáky Požadavky na učitele: n Ví, proč projekt používá, je o něm přesvědčen n Umí si ho obhájit n Hledá v různých inf. zdrojích n Vede různé organizační formy práce n Dokáže říci "nevím" n Spolupracuje n Poskytuje žákům prostor i čas pro tvořivou práci n Věnuje čas přípravě n Nemá obavy, že neprobere učivo z učebnice Průběh projektu n Motivace seznámení s úkolem, informující dopis, hra, četba, tajenka, obrázky... n Hovoření o projektu -- výstupu, smyslu a) společně, ve dvojicích, skupinách b) tvoření myšlenkové mapy -- co víme c) naplánování činností a průběhu n Práce s informacemi a) samostatně, společně., ústně i písemně b) ve škole, mimo školu c) z různých zdrojů d) sdílení informací Průběh projektu n Práce na výstupu a) výrobek -- kniha, plakát, leporelo, plakát, zboží, vlastní učebnice, pokrm b) výstavka, vernisáž c) vystoupení pro rodiče...prezentace d) reportáž e) videonahrávka f) divadlo, muzikál g) veletrh n Průběžná kontrola a motivace n Dokončení výstupu a prezentace n Hodnocení projektu Hodnocení v projektové výuce n Hodnocení žáků učiteli slovní, bodové, pozitivní, negativní, nehodnocení nepodstatných chyb n Hodnocení žáků žáky sebehodnocení, žák hodnotí spolužáky, úroveň spolupráce n Hodnocení společné -- průběhu a výsledku, prezentace n Hodnocení pozitiv a negativ a) co se zdařilo b) co by mohlo být lepší c) co udělat příště jinak d) vzniklých problémů a nečekaných rekcí žáků Podmínky pro úspěch projektu n Viz str. 143 Pojetí nevýhod projektové výuky n Pro žáky a) obtížné zapojení žáků, kteří nedokáží pracovat samostatně b) obtížné zapojení žáků, kteří nedokáží pracovat ve skupině n Pro učitele a) náročné na přípravu n Nepostačující podmínky a) materiální b) prostorové Výsledky a interpretace 2) Studenti se setkávají s mnoha obtížemi odlišného charakteru dle typu studia při tvorbě projektu i jeho realizaci: a) studenti prezenční formy studia - zvolit náročnost projektu k žákům - pojmenovat téma -- název, smyl - definovat cíle projektu - zpracovat plán činností - zvládnout výuku organizačně - udržet kázeň ve výuce Výsledky a interpretace b) studenti kombinované formy studia - definovat cíle projektu - pojmenovat téma, smysl projektu - zvládnout organizaci výuky - pracovat ve skupinách - integrovat obsahu do všech předmětů - rozplánovat činnosti v průběhu realizace - zajistit si materiální podporu Výsledky a interpretace Postoj k projektové výuce 3. ročník 4. ročník Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová