Některé vybrané otázky a pojmy z přednášek kurzu Filozofické otázky výchovy Přednáška I Filozofka Anna Hogenová říká, že každá věc i člověk nebo děj je vlastně odpovědí na nějakou otázku a pro nás je důležité tuto otázku nebo otázky objevit. Stůl v této třídě je odpovědí. Možní na to, jak se lidé shromaždují, jak pracují. Nebo k čemu stůl vybízí nebo vždy vybízel. Kolem stolu sesedá rodina k nedělnímu obědu a může být stolem rodinným - znamenajícím klid, péči a společenství a společný pokrm -- získávání energie -jak z jídla, tak ze vzájemnosti. Stejně tak může být stůl stolem poradním -- nejlépe pak stůl kulatý, kde myšlenky volně kolují, aby se obohacovaly. Dalšími alternativami jsou stůl pracovní, servírovací.... Rozdíl je u i stou patřícímu jen mně - je mým prostorem nebo zda jde o stoly sdílené. I vzhled stolu je pak odpovědí na to, kdo ho vyrobil, jakou měl dovednost, jaký materiál použil a ve stolu je zanechán i otisk péče a lásky s jakou je stavěn na své místo a užíván. A další a další otázky by se nám vynořovaly s myšlenkou na toho nebo na ty, kteří mají se stolem něco společného. Stůl může ukazovat na originalitu, lenost, pořádnost, činorodost. I každý člověk nebo dítě je "Odpovědí" na různé otázky. Jeho vzhled, chování, snění. A podle Heideggera každá věc také tímto způsobem odkazuje k celku světa -- nějak do něj zapadá. Vyberte si nějakou věc ze svého okolí a zamyslete na jaké otázky je ona věc odpovědí? Zkuste pouvažovat o příkladech obrácení ve svém životě nebo v jiných příbězích. Jaké vnímáte vy osobně výzvy pro tuto dobu? Jakou máte pedagogickou vizi? Přednáška II Návrat k původní otázkám: Co je člověk? Kde jsi Adame? Jan Patočka si klade otázku: Nejsou katastrofy našeho století posléze opakováním téhož pádu pod práh lidskosti, který v Oidipovi pro člověka všech dob předvedl Sofokles? Jak byste odpověděli? v Příběhy tradují kulturu v Příběhy jsou prostředníci mezi kulturami v Příběhy podněcují fantazii v Příběhy nabízejí alternativy a ukazují nový způsob pohledu v Příběhy se dobře pamatují -- řeč obrazů a symbolů, využití pravé hemisféry Vysvětlete tyto poznámky na příkladě nebo je podrobte kritice. Přednáška III v Člověk jako zoon logon echon -- bytost mluvící a rozumějící v Člověk zoon politikon ( Aristoteles) člověk je bytostí společenskou v methexis -- účast v pandeia -- vzdělání v Metanoia - obrácení -- procitnutí duše, jejím prostřednictvím se člověk stává vychovaným nebo vzdělaným -- ne ovšem v našem slova smyslu -- je to radikální obrat v paidagogos -- učitele jako průvodce v základem péče o duši je probuzení duše, moderním způsobem řečeno probuzení potencialit a možností. v "Paradigma je souhrn základních domněnek, předpokladů a představ." v Paradigma má kořeny v řečtině - příklad, vzor, model. Je pojmem od T.Kuhna - označení pro základní celkovou představu skutečnosti ( obecně uznávané vědecké výsledky) jež se řídí veškerá praxe či věda. Je modelem problémů a jejich řešení. Příklady možných paradigmat: v animal rationale -- rozumné zvíře v imago Dei - obraz Boží v ego cogito - já -- myslící Co pro Vás znamená žít s porozuměním? V čem podle vás tkví jádro vzdělanosti? Jak byste vlastními slovy a vlastními příklady vysvětlili pojem metanoia? Jaký je vztah člověka a společenství v antice a jaký je v soudobé společnosti? Jak vnímá ctnost antika a vy osobně, popř. naše společnost? Přednáška IV Člověk jako obraz Boží -- imago Dei Potřebujeme v životě pokoru? Co v sobě nese sousloví čas lidského života? Co pro vás znamenají hodnoty víra, neděje, láska? Co je podle vás přesahem lidského života? Co favorizuje člověka v řádu bytí? Přednáška V v Principy novověkého paradigmatu: v Individualismus -- jistota je člověk sám, jeho vnitřní identita v Cíl výchovy není v pokračování , ale v dosažení něčeho nového , vyššího. v Cílem je společenský pokrok v Individuální úspěch v Akcent na sebevýchovu a vlastní disciplínu. Jak vnímáte výše zmíněné hodnoty? Jaký vliv měly na vývoj společnosti a přírody? Co je vaším osobním labyrintem? Jak vysvětlíte výzvu: "Vrať se k sobě a zavři dveře"? ( J. A. Komenský) Jaký je labyrint současného světa? Přednáška VI Systémové pojetí světa a globální výchova Co pro vás znamená holistický přístup k problémům a k výchově? Vnímáte zmíněný posun paradigmatu u lidí ve svém okolí? Je pro vás přijatelné sloučení rozumu, citu a intuice a jak to vše rozvíjet ve škole? Jste globální učitel/ka? Přednáška VII Jak vnímáte komunikaci a především komunikaci v pedagogických situacích? Co se máte v komunikaci ještě naučit? Co pro Vás znamená práce v pomáhající profesi a jaká její úskalí vnímáte v osobní rovině? v Paradoxy profesionálního pomáhání: v 1. pochopení pro každého -- každé dítě v paradox v 2. láska k bližnímu výslužbách potřeby úspěchu v Je nutné si uvědomit a reflektovat tuto naši potřebu -- sebehodnocení a nelpět na ní!!! v 3.láska k bližnímu jako zboží Jsou výše zmíněné paradoxy pro vás nějakou výzvou? Přednáška VIII v Otázky k: v Já ozvuky k sobě samému závisí na zkušenosti - Jsem akceptován, protože jsem tady nebo protože jsem pořádný, čistý, pilný, poslušný -- to vede k prvotní důvěře nebo nedůvěře v Ty -- je nejprve zakoušeno ve vztahu matka dítě, pak vzájemný vztah rodičů -- jaký byl? v My -- vztah rodičů k sociálnímu okolí? v Původnímu my- vztah rodičů k náboženství a světovému názoru, úzce souvisí s pravidly -- jaké to byly vztahy? v K čemu nás tedy vede svědomí, které vnímáme a slyšíme? v Na jakých rovinách zpracováváme problémy? v Duchovní nebo spirituální inteligence Danah Zohar a Ian Marshall definují vlastní pojetí duchovní inteligence. v " Na nejnižší neurologické úrovni jsem popsala duchovní inteligenci jako schopnost zařazovat a přehodnocovat naši zkušenost, a tím také transformovat její pochopení" .( 18, 66) Umění vidět z jiné perspektivy -- nový náhled problému až vhled je základem duchovní inteligence. Když se díváme na válec z dvojrozměrného pohledu vidíme kruh, až jsme schopni "uvidět třetí rozměr -- uvidíme válec. v Znaky vyvinuté duchovní inteligence schopnost být pružný,ale nezávislý na okolí -vysoký stupeň vědomí sebe sama -schopnost čelit utrpení a bolesti a zpracovat ji -být inspirován hodnotami a vizemi -sklon vidět souvislosti -- vidět holisticky a hledat odpovědi na nejhlubší otázky -neochota zraňovat někoho -být sloužícím vůdcem Myslíte, že duchovní inteligence existuje? Znáte příklad člověka s vyvinutou duchovní inteligencí?