Didaktika geografie Příprava na vyučovací hodinu – seminární práce v jarním semestru. • Formální úvod Vzdělávací oblast Průřezová témata Kompetence Stanovení VVC Pojmy opěrné Pojmy nové Dovednosti Vzdělávací oblasti: • Člověk a příroda • Člověk a jeho svět • Rozmanitost přírody • Scénář vyučovací hodiny úvod a motivace expozice učiva fixace učiva aplikace učiva závěr hodiny metody a formy • Teoretická příprava na hodinu Úvod a motivace • Nejčastěji používané studenty – Motivační rozhovor – frontální Doplňovačka na tabuli - frontální Sdělení tématu hodiny • Další - vhodnější Zjišťování prekonceptů (kresba, pojmová mapa) Doplňovačka – křížovka – pro jednotlivce, dvojice Didaktická hra – tématicky zaměřená Příběh, pohádka, písnička, dramatizace Didaktický test Expozice nového učiva • Nejčastěji používané studenty Výklad Práce s učebnicí – hlasitá reprodukce textu • Další - vhodnější Heuristický rozhovor Demonstrace Praktické činnosti - pozorování, pokus Řízené objevování Samostatné vyhledávání odpovědí na problémové otázky Práce s učebnicí – učebním textem – vyhledávání odpovědí na předem dané otázky. Fixace a aplikace nového učiva • Nejčastěji používané studenty Rozhovor - frontální Práce s pracovním listem (sešitem) Zápis do sešitu • Další - opomíjené Didaktická hra Problémové úlohy Tvorba plakátů, vlastní učebnice Práce s encyklopedií, internetem Křížovky, doplňovačky – pojmů či konkrétních předmětů Kvízy, vědomostní soutěže Závěr vyučovací hodiny • Nejčastěji používané studenty Rozhovor (kontrolní – učitel – žák) Reflexe hodiny – líbila - nelíbila Zápis do sešitu Zadání Dú – práce v prac. sešitě, samostatný zápis • Další - opomíjené Rozhovor – žákovské otázky na učivo Reflexe hodiny – co nového – zajímavého jsem se dnes dozvěděl Používané formy výuky Výukové formy podle sociální povahy • Frontální – hromadná • Skupinová • Individualizovaná • Individuální Vyzkoušej sám sebe z výukových forem • Žáci pracovali skupinově a nyní sedí všichni na koberci a jednotlivé skupiny prezentují výsledky své práce. • Žáci sedí v lavicích, na tabuli je tajenka, jednotlivci se hlásí a chodí doplňovat chybějící slova na tabuli. • Jeden z žáků si doma připravil referát na dané téma a teď jej prezentuje ostatním. • Žáci sedí v kruhu na židlích a hrají hru Ovocný koš. • Žáci mají před sebou ve dvojicích váhy a dle pokynů učitele provádí (krok za krokem) měření hmotnosti daných předmětů). jedná se různé formy HROMADNÉ – FRONTÁLNÍ VÝUKY. Teoretická příprava na výuku • Učebnice není zdroj informací pro učitele, ale pro žáka. - učitel by měl znát více, než je v učebnici. - pouze komplexní pochopení celku umožní učiteli vhodnou přípravu – výběr metod a forem, pojmů, dovedností a postojů. - dnešní učebnice obsahují řadu chyb – učitel by měl být profesionál schopný chyby rozpoznat a žáky na ně upozornit či se jich vyvarovat.